Men det jag vill helst ha svar på av dig är:
vad får du ut av ditt mc åkande, varför åker du mc? tänker främst på gataåkandet.
Tackar för intresset!
Eftersom den här diskussionen inte blev som jag hade tänkt...över huvudtaget, så kan jag berätta lite om mig själv...men det tar vi lite längre ner i texten! Ett fåtal själar har engagera sig i tråden vilket jag trodde skulle vara betydligt fler då det berör alla på detta forum! Men tydligen så är större delen likgiltiga till de förslag som faktisk kan träda i kraft. Efter att ha provocerat de som faktiskt står för sin åsikt med motargument för att iallafall försöka komma ner på en nivå där den ev sanningen kan hamna, så tror jag faktiskt att det finns en stor del fördelar med någon typ av registrering av motorcyklar vid ATK. Det skulle sänka medelhastigheten på motorcyklister. Detta finns det bara fördelar med! Men detta går inte att införa i dagens situation...
För att en registrerad hastighetsöverträdelse i en fartkamera eller hos polismans mätutrustning krävs att föraren skall identifieras, detta kan läsas i en 16 sidor lång tråd. Enda lösningen på detta är att införa ägandeansvar. Detta har prövats med inte gått igenom, men det betyder inte att det kan komma att gå igenom i framtiden. Vad händer då? Hur reagerar mc-kollektivet till detta? Vad kommer nästa steg att vara?
Vilka är intresserade av att dra sitt strå till stacken och göra en liten liten skillnad inför 2009. Sjunker statistiken på hastighetsöverträdelser samt vårdslöst beteende framför kamerorna så finns det inget belägg för att införa åtgärder! Till största delen av vägnätet som stimulerar min körning finns det ingen övervakning, varför ska jag förstöra det genom att gasa lite extra framför en fartkamera eller visa ett beteende som endast retar upp de som kan införa regler som missgynnar mig?
Jag är inte bättre än någon annan här på forumet!
Jag älskar att köra hoj fort & kurvigt, samt gärna jaga någon... eller köra mot tid. Kört utan skylt, blinkers, backspeglar och till råga på allt reflex bak!
Tyvärr började detta året tragiskt då 2 vänner kolliderade mot samma bil och båda avled. Ett kort tag efter detta försökte en barndomskamrat köra ifrån polisen vilket resulterade i avåkning och även han avled. Detta fick mig att tappa suget för motorcyklar, samt fick mig att börja fundera över hur jag betedde mig ute i trafiken, och insåg att det håller inte i längden.
Mitt val blev att sluta köra i gruppkörningar. Ett körsätt som är trevligt men har en baksida med. Man taggas och jagandets effekt blir högre hastighet. Även dom som har mindre körvana taggas vilket tyvärr ofta leder till tråkigheter. Istället för gruppkörningar provade jag att köra av mig på bana, vilket blev något som jag har fastnat för.
När den här tråden ploppade upp på skärmen fick jag en ide... jag ville veta vad mc-förare var beredda att avstå eller minska för att få behålla
friheten som vi har idag. Friheten kan påverkas genom sänkt hastighet, som påverkar olycksstatistik, som i sin tur visar antalet skadade/omkomna. Men framförallt sänkt hastighet vid kameraskåp kan lösa mycket i framtiden! Jag kan inte påstå att allt för många är intresserade av att göra en förändring...
Så jag frågar en sista gång: Vad är DU beredd att göra för att hjälpa till?
Edit: Glömde följande:
Jag är göteborgare, jobbar för volvo och har endast delvis kvar jobbet, men ja é inte bitter