Regskylt fram en verklighet?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
(nyhet)

mc380.jpg


Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö berättade (hotade?) igår att redan till nästa år (2008) kan en ny lag träda i kraft som kräver registreringskylt fram. Vi måste få VV att förstå att detta inte är en vettig åtgärd då det inte är en åtgärd som tar tag i grundproblemet med extrema fartsyndare. Det här är en åtgärd som påverkar alla, även de som sköter sig, genom att helt enkelt göra hojen extremt fulare, vilket medför värdeminskning och att mc-kollektivetet kommer minska. Det riskerar att slå ut ett flertal företag i Sverige. Den här åtgärdet är ett dumt förslag för att VV tror att regskylten kommer minska antalet dödsolyckor. Så är INTE fallet. Hur ska det gå till? Vi har inte haft några som helst olyckor vid fartkamerorna i Sverige. Där sköter alla sig. Det som måhända kan ske är att staten får in mer bötespengar. Är det dess gömda agenda? Varför skulle en regskylt rädda liv som nu både NTF och VV påstår? Såvida inte dessa regskyltar installeras med en fallskärm, krockkuddar, antisladd, abs, solskyddskräm, kondomer, osv så är åtgärden rent ut av löjlig och kan anses som ett litet bamse-plåster som helt kommer bli utan effekt vad gäller nollvisionen. Frågan är hur vi kan stå upp mot det här och lägga fram fakta för att få det här lagförslaget borttaget en gång för alla?


Artikel: http://www.sporthoj.com/article.php?aid=508
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
ja är det så att plåter sitter så lättillgängligt som på bilden i artikeln så är de bara hålla handen över skylten så va de klart, eller åka utan.
 

Ismannen

Vila i frid min vän
Gick med
25 Aug 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Ktm 400 exc
Om folk kunde sluta i o köra +200 blås förbi fotoskåpen så kanske det kunde lindra lite.

Tror fan att det sticker i ögonen på vv och polisen när det fotas bågar i dessa hastigheter och att dom inte får sätta dit dom.
 

Mr_SunBear

Medlem
Gick med
11 Jan 2007
Ort
Västerås
Hoj
2hjulslös
Om folk kunde sluta i o köra +200 blås förbi fotoskåpen så kanske det kunde lindra lite.

Tror fan att det sticker i ögonen på vv och polisen när det fotas bågar i dessa hastigheter och att dom inte får sätta dit dom.

Benägen att hålla med. :tummenupp

Mc-folket ligger tillräckligt risigt till i många (ordingsmaktens) ögon ändå!

mv
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Om folk kunde sluta i o köra +200 blås förbi fotoskåpen så kanske det kunde lindra lite.

Tror fan att det sticker i ögonen på vv och polisen när det fotas bågar i dessa hastigheter och att dom inte får sätta dit dom.

precis, skitenkelt att avstyra detta, uppför er i trafiken.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag tror på att bjuda in till en diskusion med VV. Och skicka då någon vettig representat från våran sida. Kanske du själv Svidi. Sitta och skriva brev funkar inte.
 
Last edited:

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
De kanske resonerar så här:
kan de sätta dit fortkörande MC via kamerorna blir det fler indragna körkort (ja, jag vet att ni hävdar att det går lika bra att köra utan) vilket kan resultera i färre olyckor :va
 

Seerdon

Dårarnas antal är oändligt
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Med viss sjöglimt
Hoj
929 clean edition
För att det skall spela någon verklig roll måste ändå systemet med böter göras om. Det är ju fortfarande föraransvar, inte ägaransvar som gäller vid kamerorna. Om VV skulle vilja införa ägaransvar slår ju det även mot bilisterna. Jag tippar att det blir lite mer draghjälp i debatten då?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
En modifiering som troligen vore billigare är att kamerorna även mäter hastighet och tar kort på "andra hållet".

3009976 Jag tror på att bjuda in till en diskusion med VV. Och skicka då någon vettig representat från våran sida. Kanske du själv Mattias. Sitta och skriva brev funkar inte.
Att samla in generella åsikter är en bra början. Den som kommer representera bör vara SMC. Mitt namn är inte Mattias. Usch.
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
För att det skall spela någon verklig roll måste ändå systemet med böter göras om. Det är ju fortfarande föraransvar, inte ägaransvar som gäller vid kamerorna. Om VV skulle vilja införa ägaransvar slår ju det även mot bilisterna. Jag tippar att det blir lite mer draghjälp i debatten då?

Ägaransvar bidrar till ett tuffare öststatsklimat där en piké styrka kan bryta sig in hos lyckligt omedvetne rune 52 med liktornar och ömmande höfter, bryta ner kräket på backen, på med stripes och sen in i bussen då hans son som skulle flytta i helgen i sin tur lite snabbt lånat ut A4:an till en polare som mejat ner folk vid busskul...
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Löjligt! Är det något land i hela världen som kräver regskylt fram på motorcyklar, och hur får man i så fall dit plåten fram på sin R1? Det är säkert inte omöjligt men jag ser inte direkt någon snygg och smidig lösning framför mig.

Det känns som det börjar bli lite av en häxjakt på motorcyklister, eller så är det bara hett just nu när olyckorna är många..? Funderar i alla fall på att gå med i SMC nu, och hoppas att dom orkar stå emot såna här dumma förslag framöver.

En modifiering som troligen vore billigare är att kamerorna även mäter hastighet och tar kort på "andra hållet".

I de länder där kamerorna kan fota bakifrån, hur är det med ägaransvar där? Då går det ju verkligen inte att se vem som kör menar jag.
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
En modifiering som troligen vore billigare är att kamerorna även mäter hastighet och tar kort på "andra hållet".


Att samla in generella åsikter är en bra början. Den som kommer representera bör vara SMC. Mitt namn är inte Mattias. Usch.

Haha! Sorry, tvärtabbe. såg något rött och läste om solkräm... mattias..

Jaja. Självklart ska det vara en organisation som bjuder till snack men "språkröret/rören" :D Måste vara bra. Det är mycket som hänger på det.
 

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
En tråkig men praktisk
I andra trådar kring detta ämne ser man flera som tar lätt på frågan eftersom det är "otänkbart med ägaransvar". Det är det inte alls. Enligt följande utredning finns det flera förslag hur detta kan utformas.

"Ett alternativ är att fordonsägarens ansvar görs generellt, dvs.
oberoende av om fordonet har stoppats på plats och om föraren har
identifierats eller inte."

"En annan lösning är att ägarens ansvar begränsas till situationer
där föraren inte identifieras. Fordonsägaren ansvarar då främst när
en misstänkt förseelse registrerats genom kameraövervakning (utan
något krav på utredning av förarens identitet)"

"Man kan även tänka sig en regel utformad som en presumtion för
ägaransvar och med en omvänd bevisbörda. Det innebär att ägaren
görs skyldig om denne inte kan bevisa att han eller hon inte har
begått förseelsen."

Det man kan hoppas på är att de inte kommer runt skuldprincipen som beskrivs på sidan 14. Dessvärre tror jag dock att ägaransvar och regskylt fram är realitet inom en väldigt snar framtid.
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Skylten lär inte synas om man wheelar förbi fartkameran.:tungan
Varför inte sätta in något elektroniskt hokus pokus för att identifiera fordonen. Då hade vi ju sluppit reg.skylten bak också. Eller ett chip i armen för att storebror ska se vem som gjort vad..
 
Last edited:

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Ägaransvar är, som ofta påpekats, väldigt främmande för svensk rättspraxis och allmänt rättsmedvetande. Det naturliga är ju att den person som begår ett brott är den som lagförs för det. Att införa ägaransvar för hastighetsöverträdelser medför en del udda komplikationer som kanske inte alla funderat över. En är att brottet rimligen måste avkriminaliseras precis som felparkering, det kommer alltså att definitionsmässigt handla om en avgift och inte om böter. Men betyder det att hastighetsöverträdelse vid fartkamera ger ägaransvar medan ett stoppat fordon med identifierad förare ger föraransvar? Snarare skulle, kan man gissa, ägaransvar gälla fullt ut. Vilket innebär att det kan sluta med kronofogde för farmor om sonsonen leker för mycket med sin skenförsäkrade och -ägda sporthoj. Till exempel.
Man kan spekulera i hur länsstyrelsen kommer att behandla återkallelser, när man inte vet vem som kört. Återkallas fordonsägarens kk? Rimligen inte, eftersom återkallelsen är en "säkerhetsåtgärd" och inget straff. Möjligen blir det, som (oftast) idag, bara aktuellt med återkallelse när föraren kunnat identifieras? Funderingarna är många, och det är naturligtvis inte säkert att ett eventuellt myndighetsbeslut följer någon logik eller rimlighet.

I mina ögon är ägaransvar för trafikbrott helt rättsvidrigt och förkastligt, åt helvete liksom.:gnissla

Edit: Stuff hann före, men en möjlig konsekvens är naturligtvis att fler kör falsk- eller oskyltat om inte böter för fel/saknad skylt tiodubblas. (Det skulle i sin tur, naturligtvis, sporra till ännu kraftigare myndighetsåtgärder.)
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250

Varför inte sätta in något elektroniskt hokus pokus för att identifiera fordonen. Då hade vi ju sluppit reg.skylten bak också.

Då tycker jag att man börjar komma läskigt nära microchip i armen och loggning av var alla människor är precis hela tiden. :gnissla

69:an: Bra tänkt. Ägaransvar är inget man inför i en handvändning som tur är.
 
Last edited:

Gabor

Guest
Löjligt! Är det något land i hela världen som kräver regskylt fram på motorcyklar, och hur får man i så fall dit plåten fram på sin R1? Det är säkert inte omöjligt men jag ser inte direkt någon snygg och smidig lösning framför mig.

Det känns som det börjar bli lite av en häxjakt på motorcyklister, eller så är det bara hett just nu när olyckorna är många..? Funderar i alla fall på att gå med i SMC nu, och hoppas att dom orkar stå emot såna här dumma förslag framöver.



I de länder där kamerorna kan fota bakifrån, hur är det med ägaransvar där? Då går det ju verkligen inte att se vem som kör menar jag.

England, tyvärr fungerar det utmärkt.
 

Gabor

Guest
OK, men hur bevisar dom vem som kört, eller är det ägaranvar alt. skyldighet att uppge vem som körde?

Ägaransvar.
Det blir att inte låna ut, skenförsäkra, osv. Jobbigt, men vi kan tacka de som retats värst i trafiken för att det nu är gånget så långt att myndigheterna i landet tycker att gränsen är nådd.
Vi har testat hur långt man kan gå, likt en 5 åring som testar föräldrar. Nu är det dags att säga stop säger då de styrande, som vi demokratiskt själva har valt genom alla åren.

Det här är inget nytt påfund on ni tror det.

Nästa steg blir transponder, elektroniska fartskyltar som sänder en signal till din elektoniska motorstyrenhet som då ställer in ditt fordon på "rätt" fart. Alla håller samma hastighet. osv , ytterligheterna finner inga gränser....
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top