Regskylt fram en verklighet?

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Löjligt! Är det något land i hela världen som kräver regskylt fram på motorcyklar, och hur får man i så fall dit plåten fram på sin R1? Det är säkert inte omöjligt men jag ser inte direkt någon snygg och smidig lösning framför mig.

Det känns som det börjar bli lite av en häxjakt på motorcyklister, eller så är det bara hett just nu när olyckorna är många..? Funderar i alla fall på att gå med i SMC nu, och hoppas att dom orkar stå emot såna här dumma förslag framöver.
.

Det är inte bara MC-frågan det handlar om. Vi är på väg mot ett vidrigt klimat i sverige. Folk i olycksdrabbade områden har en lättare syn på livet. Vi har varit lyckligt lottade här att vi inte har orkander, monsuner, giftiga djur, krig och sjukdomar. Jag tror tyvärr att det ligger i människans natur och i brist på det så är vi på väg mot ett samhälle som liknar det vi ser i skräckvisioner om framtiden.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Ägaransvar är, som ofta påpekats, väldigt främmande för svensk rättspraxis och allmänt rättsmedvetande....
I mina ögon är ägaransvar för trafikbrott helt rättsvidrigt och förkastligt, åt helvete liksom.:gnissla .)

Och du är blåögd (eller rödögd) nog att tro att nåt sånt skulle hindra våra styrande att genomföra det??
När vi har sju socialistiska partier i Sverige? (och ett nationalromnatiskt på G)
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Ägaransvar är, som ofta påpekats, väldigt främmande för svensk rättspraxis och allmänt rättsmedvetande. Det naturliga är ju att den person som begår ett brott är den som lagförs för det. Att införa ägaransvar för hastighetsöverträdelser medför en del udda komplikationer som kanske inte alla funderat över. En är att brottet rimligen måste avkriminaliseras precis som felparkering, det kommer alltså att definitionsmässigt handla om en avgift och inte om böter. Men betyder det att hastighetsöverträdelse vid fartkamera ger ägaransvar medan ett stoppat fordon med identifierad förare ger föraransvar? Snarare skulle, kan man gissa, ägaransvar gälla fullt ut. Vilket innebär att det kan sluta med kronofogde för farmor om sonsonen leker för mycket med sin skenförsäkrade och -ägda sporthoj. Till exempel.
Man kan spekulera i hur länsstyrelsen kommer att behandla återkallelser, när man inte vet vem som kört. Återkallas fordonsägarens kk? Rimligen inte, eftersom återkallelsen är en "säkerhetsåtgärd" och inget straff. Möjligen blir det, som (oftast) idag, bara aktuellt med återkallelse när föraren kunnat identifieras? Funderingarna är många, och det är naturligtvis inte säkert att ett eventuellt myndighetsbeslut följer någon logik eller rimlighet.

I mina ögon är ägaransvar för trafikbrott helt rättsvidrigt och förkastligt, åt helvete liksom.:gnissla

Edit: Stuff hann före, men en möjlig konsekvens är naturligtvis att fler kör falsk- eller oskyltat om inte böter för fel/saknad skylt tiodubblas. (Det skulle i sin tur, naturligtvis, sporra till ännu kraftigare myndighetsåtgärder.)

Tänkte skriva "Jag hade inte kunnat säga det bättre själv" Och kom på att det hade Jag nog inte. Håller med 100%
 

Zunar

Ny medlem
Gick med
11 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660 '06
Begriper ni inte att detta är förstadiet till att införa trängselskatt på motorcyklar? För att kunna realisera det så krävs det en skylt fram och bak eftersom det i dagsläget är ganska enkelt att undkomma trängselskattkamerorna med endast en skylt baktill.

VV gapar om trafiksäkerhet men i själva verket handlar det såklart om skatteinkomster, givetvis med vår alltmer oliberala regering vid rodret. Denna regering är givetvis insatt i VV's agenda och gnuggar händerna i förtjusning över dessa skatteintäkter som nu kommer kunna inkrävas av oss MC-folk.

Detta land, mina vänner, börjar alltmer likna DDR.
 

p_lydell

Tuppen
Gick med
21 Dec 2004
Ort
Uppsala
Hoj
CBR1000RR+YZ450F
Det läggas mycket skatte pengar på oss motorcyklister att åtgärda våra trafikföretelser men alla bilister som inte ser oss?!


"Hittills i år har minst sju av femton dödade motorcyklister krockat med personbilar. Det handlar många gånger om ouppmärksamma bilister som inte ser motorcyklisten. Europeisk forskning visar att 80 % av kollisioner med andra fordon beror på att man inte sett motorcykeln."


Jag tycker att vi som kör motorcykel lägger ner mycket energi på att fortutbilda oss med kurser och bankörningar osv..och dess utom jag upplever att man aldrig blir bra bemött av polis,vägverket.ntf när man åker sporthoj.
Detta gör att man förarga mc kollektivet och detta resulterar att de bara blir värre i trafiken.
 

b_randen

Ill Mostro - SDK Socio #3713
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Karlskoga - åsen
Hoj
Ducati Monster 900 "Kammo Edition"
Ärligt talat så om alla skulle ha en regskylt i fram så skulle väl inte nån bry sig om hur det ser ut.
Angående fartkamerorna så är det väl bara att sätta fram en hand eller bromsa lite lätt och sedan gasa på igen, inte mycket möda på en hoj inte.
Makthavarna gör ju som de vill, svårt att stoppa dom. Bara att spela med :rolleyes:
 

payton

payton
Gick med
20 Oct 2005
Ort
stockholm
Hoj
z750s kawasaki 2006
Det tråkiga är att om vägverket jobbar sig lite på förslaget så blir det verklighet.Titta på vad protesterna hjälpte,det blev 32 procentig höjning ändå 1 juli.
Det är bara staten som vill ha mera pengar.Förvånar mig inte om vi åker på trängselavgiften också.
/payton:gnissla
Begriper ni inte att detta är förstadiet till att införa trängselskatt på motorcyklar? För att kunna realisera det så krävs det en skylt fram och bak eftersom det i dagsläget är ganska enkelt att undkomma trängselskattkamerorna med endast en skylt baktill.

VV gapar om trafiksäkerhet men i själva verket handlar det såklart om skatteinkomster, givetvis med vår alltmer oliberala regering vid rodret. Denna regering är givetvis insatt i VV's agenda och gnuggar händerna i förtjusning över dessa skatteintäkter som nu kommer kunna inkrävas av oss MC-folk.

Detta land, mina vänner, börjar alltmer likna DDR.
 

Jorreman

Mr Jorreman
Gick med
3 Dec 2004
Ort
08-land
Hoj
Suzuki Hayabusa
Det är ju bara att gå å köpa ett svart visir och köra på som en tok framför alla kameror. Går det inte att identifiera föraren så kan man ju inte börfälla någon vare sig det är en mc, bil, tradare eller ngt annat fordon. Jag har heller inte rapporteringsplikt i att uppge vem som framfört mitt fordon. Det kan ju ha varit ngn som skulle provköra min hoj som alltid är till salu - för rätt pris :)

Vad säger Ni 2:a ?
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag har heller inte rapporteringsplikt i att uppge vem som framfört mitt fordon. Det kan ju ha varit ngn som skulle provköra min hoj som alltid är till salu - för rätt pris :)

Vad säger Ni 2:a ?

DET däremot är något jag kan tänka mig gå med på! Borde vara ganska enkelt lagförslag att driva igenom och det skulle lösa en hel del i den här frågan.


Detta land, mina vänner, börjar alltmer likna DDR.

Är redo att hålla med!
 
Last edited:

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
hur faaaaaaaan ska man klämma dit skylten på hojen?

och om det blir skylt så är det knappast några problem att mörka den, för de som "behöver det".

Onödigt förslag som återigen drabbar de som sköter sig.
 

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
En tråkig men praktisk
Det är ju bara att gå å köpa ett svart visir och köra på som en tok framför alla kameror. Går det inte att identifiera föraren så kan man ju inte börfälla någon vare sig det är en mc, bil, tradare eller ngt annat fordon. Jag har heller inte rapporteringsplikt i att uppge vem som framfört mitt fordon. Det kan ju ha varit ngn som skulle provköra min hoj som alltid är till salu - för rätt pris :)
Har du överhuvudtaget hängt med i tråden? Gå tillbaka och läs tidigare inlägg så förstår du säkert att mörkt visir knappast hjälper.
 

Alming

-----------------------
Gick med
26 Feb 2006
Ort
Djefvulsön
Hoj
GT I-Drive5 2.0, Scott Reflex20, Miyata OneTen
En modifiering som troligen vore billigare är att kamerorna även mäter hastighet och tar kort på "andra hållet".


Att samla in generella åsikter är en bra början. Den som kommer representera bör vara SMC. Mitt namn är inte Mattias. Usch.

Om dem vill införa regskylt fram 2008, så är det en betydligt billigare lösning än att få fram kameror som fotar år båda hållen.

Jag tycker som många andra här att det finns ingen anledning att svina framför kamerorna, bara för att dem inte kan ta motorcyklister. Ännu...

Även om det går för fort, så brukar jag visa kamerorna "respekt" för att inte i onödan vara en av dem som retar makten och får dem att vilja sätta dit mc-entusiaster till varje pris.


Min åsikt är att så länge ingen skylt finns fram, och kamerorna inte plåtar bakåt, se det som frihet under ansvar, och njut, och försök att inte sabba för alla.
Vore ju gött om makten märker att det fastnar väldigt få hojar på bild, och om dem som fastnar inte visar fula fingret på bilderna. Då kanske dem förstår att vi kan sköta oss?
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S


Min åsikt är att så länge ingen skylt finns fram, och kamerorna inte plåtar bakåt, se det som frihet under ansvar, och njut, och försök att inte sabba för alla.
Vore ju gött om makten märker att det fastnar väldigt få hojar på bild, och om dem som fastnar inte visar fula fingret på bilderna. Då kanske dem förstår att vi kan sköta oss?

Bra inlägg.
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(

Vore ju gött om makten märker att det fastnar väldigt få hojar på bild, och om dem som fastnar inte visar fula fingret på bilderna. Då kanske dem förstår att vi kan sköta oss?

Problemet ligger väl lite i det du skriver, "då kanske dem förstår att VI kan sköta oss"

Vilka VI?
Är vi en stor familj eller?
Eller är vi statens små arbetsmyror?

Nej, det måste vara ett slut på kollektiv bestraffning och överförmynderi.
Personligen så anser jag att "vi mckollektivet" (som är bullshit) har större problem att oroa oss över än en skylt fram.

........om kvastarna ska sopa bra får man inte slarva med skaften........

må väl :tummenupp
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Sen när de infört regskylt fram och ägaransvar, då kommer det här med att de tar tiden mellan kamerorna och ger böter om det går för fort där. När det är klart så inför man någon slags gps-styrd maxfart. När det är klart så inför man ett stort datasystem som automatiskt bötfäller alla som kör för fort enligt gps:en. När det är klart så minskar man marginalen till 0,1 km/h över till att vara fortkörning. Hallelulia!
 

Soderlund1

Yrkesmördare
Gick med
16 Sep 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
600RR -05 STUNT
Men hur blir det om hojen skulle bli stulen på natten och man märker det inte fören morgonen efter... Om han som tar den laddar förbi en kamera i 200 blås.
 

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
En tråkig men praktisk
Men hur blir det om hojen skulle bli stulen på natten och man märker det inte fören morgonen efter... Om han som tar den laddar förbi en kamera i 200 blås.
Jag tror det kan falla under följande formulering i utredningen:

"För att inte hamna i konflikt med art. 6 i Europakonventionen om de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna krävs emellertid att den enskilde har möjlighet att anföra befrielsegrunder grundade på subjektiva förhållanden i syfte att undgå ansvar."
 

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Sandviken
Hoj
24 växlad Trek
Regskylten är det bara å klistra på så att det skulle se fult ut kan man nog inte gnälla på.
 

Bifogat

  • DCP_EX.JPG
    DCP_EX.JPG
    108 KB · Visningar: 357
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top