Problemet ligger väl lite i det du skriver, "då kanske dem förstår att VI kan sköta oss"
Vilka VI?
Är vi en stor familj eller?
Eller är vi statens små arbetsmyror?
Nej, det måste vara ett slut på kollektiv bestraffning och överförmynderi.
Personligen så anser jag att "vi mckollektivet" (som är bullshit) har större problem att oroa oss över än en skylt fram.
Javisst, kollektiv eller inte.
MEN vi är alla som är drabbade en utpekad grupp, vi är motorcyklister.
Så länge vi äger, eller kör en MC är vi "utåt" vad du kallar för "mc kollektiv", oavsett vad eller individen som kör tycker eller vill.
Om det frekvent är någon eller några som frekvent kör som idioter på ett visst vägavsnitt, så kommer troligen nästkommande individ få arga blickar på sig oavsett hur denne kör. Detta tackvare att någon eller några svinat förbi, och skrämt hästar eller annat.
Där är vi ett kollektiv.
Kör du för fort, och haffa tar dig, synd om dig, då är det inget kollektiv som backar upp. Och det är inte dit jag vill komma heller. Inget vi mot dem.
Tanken med "VI" som jag skrev, är just det att vad du gör, kan få konsekvenser för alla andra som är inom samma kategori.
Se detta som exempel på andra ofrivilliga"kollektiv":
- Bilister, de surar ner miljön, bullrar, kör för fort(?) skadliga
- Lastbilar, livsfarliga, kan lätt klämma en MC utan att märka något
- Mopedister, stör omgivningen, farliga för sig själva, saknar trafikvett.
- Pensionärer, de är trötta, stör trafikrytmen, gubbe med keps.
Är det så? Allt detta ovanstående grundar jag på enstaka eller vanligt förekommande händelser i trafiken, men som ändå ger en bild av det hela.
Det finns mopedister som inte kör trimmat på cykelvägarna i bostadsområdet, men de stör kanske inte heller, och därför märker gemene man inte av dem på samma sätt. Men står denna killen vid kiosken med moppen får han ändå sura blickar på sig, för "alla mopedister kör som idioter"?
Vårt försäkringssystem bygger på statistik. Vilka grupper, vilka åldrar, vilka fordon, vilka risker? Hur ska du komma ur det "kollektivet"?
Återigen. Är det ett problem med att ha regskylt fram, för utseendets skull eller annan anledning. Se till att försöka höja anseendet då, tillsammans!