Regskylt fram en verklighet?

Vtr Larsa

WWW.VTR.NU
Gick med
19 Apr 2007
Ort
Bro
Hoj
Honda VTR 1000 WR 250
Huh vilken tråkig tråd..
Bara tråkigheter:tummenner

Jag tror det kan vara idé att gå med i smc.
Dom är driftiga och kommer med all säkerhet hjälpa oss
i den här frågan.
Sitta o surra här hjälper föga... eller?


Jag tror på bättre/intensivare förarprov för att få framföra motorcykel.
För nu är det rent utsagt löjligt lätt att få A-kort,
vad gjorde jag! några futtiga lektioner på bana o 2 i trafik, sen hade jag lappen.
Dock massor av vana från enduro etc iof.
 

forna

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2003
Ort
Västerås/Göteborg
Hoj
Sv650s -99
Jag är inte rädd för skylten fram även om jag inte vill ha någon skylt. Men något som stör mig är statens sätt att hela tiden hitta på nya sätt att driva in pengar, det lägger fram massa falska argument varför det gör dessa lagändringar men i själva verket handlar allt om pengar. Nollvisionen, my ass, det dör ju i princip lika många nu som förr även med alla dessa ändringar. Varför leva om allt roligt blir förbjudet, livet blir inte roligt om man hela tiden ska passas upp av storebror och hela tiden ha ögon på sig som följer minsta rörelse.
Något mer jag är orolig för är hur de flesta svenssons tycker det är ok med att de sätter upp kameror överallt, lyssnar av vem som helst och får övervaka alla hela tiden. Visst jag säger detsamma, jag gör inget olagligt så det spelar ingen roll om dom vet vad jag gör, men allting trappas ju upp hela tiden. Som någon sa, snart så har vi fordon som max gör 90 på 90-väg, 70 på 70-väg osv det blir till slut ingen frihet, alla människor kommer ägna sitt liv åt staten och få världen att gå vidare till ingen nytta. Men det är iofs inte heller sant för vi förstör ju jorden ändå. Jag undrar hur det hade sett ut i världen om man fortsatt leva efter "starkast överlever" och inte lärt oss bota alla konstiga sjukdomar, slutat hjälpa alla "svaga" att överleva och sett till att bara starka,friska,smarta människor fått föra sina gener vidare.

Hmm svävade iväg lite från ämnet men äää postar ändå, vill inte ta bort när jag skrivit så mycket...

Jahapp, läste nu på aftonbladet att dom infört mobila fartkameror också. Kanon.
 
Last edited:

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
det blir väll ett klistermärke på någon praktisk plats. Det där med ägaransvar tänker jag inte ge mig in på men som många sagt tidigare så kan det mycket väl bli en realitet snart. I alla fall om folkpartiet får bestämma, de verkar ju som att vår kära regering inte redit fattat det här med personlig integritet. Oj avd politiskt det blev. Aja skit samma, folk plockar ju skylten bak så då kan man väll likväl plocka den fram och påstå att den blåse av när man körde på bana eller nått.
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Jag är inte rädd för skylten fram även om jag inte vill ha någon skylt. Men något som stör mig är statens sätt att hela tiden hitta på nya sätt att driva in pengar, det lägger fram massa falska argument varför det gör dessa lagändringar men i själva verket handlar allt om pengar. Nollvisionen, my ass, det dör ju i princip lika många nu som förr även med alla dessa ändringar. Varför leva om allt roligt blir förbjudet, livet blir inte roligt om man hela tiden ska passas upp av storebror och hela tiden ha ögon på sig som följer minsta rörelse.
Något mer jag är orolig för är hur de flesta svenssons tycker det är ok med att de sätter upp kameror överallt, lyssnar av vem som helst och får övervaka alla hela tiden. Visst jag säger detsamma, jag gör inget olagligt så det spelar ingen roll om dom vet vad jag gör, men allting trappas ju upp hela tiden. Som någon sa, snart så har vi fordon som max gör 90 på 90-väg, 70 på 70-väg osv det blir till slut ingen frihet, alla människor kommer ägna sitt liv åt staten och få världen att gå vidare till ingen nytta. Men det är iofs inte heller sant för vi förstör ju jorden ändå. Jag undrar hur det hade sett ut i världen om man fortsatt leva efter "starkast överlever" och inte lärt oss bota alla konstiga sjukdomar, slutat hjälpa alla "svaga" att överleva och sett till att bara starka,friska,smarta människor fått föra sina gener vidare.

Hmm svävade iväg lite från ämnet men äää postar ändå, vill inte ta bort när jag skrivit så mycket...

Jahapp, läste nu på aftonbladet att dom infört mobila fartkameror också. Kanon.

Driva in pengar? Tror nog mer staten är relativt trötta på att de nästan aldrig får fatt på fartbusarna på hoj. Självklart vill staten driva in pengar, men de vill nog snarare se en mognad i trafiken hos mcfolket.

Trist om det blir så, dock måste lagförlsaget igenom där ägaren står som ansvarig. Och i Sverige skulle det inte vara så troligt med vårt rättsystem.

Då skulle de få ändra på de flesta sakerna. I Sverige dömmar man ingen utan bevis. Och hur kan då staten dela ut fartböter och dommar utan bevis bakom?

Det kommer aldrig gå igenom.

Hur fungerar det i england på budfirmor? Firmor som säljer hojar osv? Det är helt sjukt
 
Last edited:

Fillee

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2005
Ort
Sölvesborg
Hoj
Ducati 1098
har snackat med en på insidan och de är högsta hönset på VV som vill ha de så men inget som kommer bli verklighet tror ja.
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03

Vad de kanske INTE skiter i däremot är att importen av motorcyklar kanske blir mindre, mindre pengar i omsättning, mindre skatt via bensin och sånt. Om hojarna ska designas om för att få plats med en skylt - för det måste många - så kommer nog hojtillverkarna helt enkelt sluta sälja hojar i Sverige. Vi är en för liten marknad.

Kanske de men, tror isf att det blir ägarens uppgift att sköta så att det finns en regskylt fram på sitt fordon.

Kanske inte kommer behöva vara en plåt utan kanske typ som en dekal.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
kantstötta argument

Tror ni på fullt allvar att följande argument biter på en tjänsteman på vägverket?
-Hojen blir så ful så jag kan inte köra med den...
- Jag klarar inte av att sätta fast en skylt...
- finns ingenstans att sätta den...
- en regskylt stör vidvinkelseendet för mig...
- Sådär får ni inte göra mot mig...

:) :) :)
Skulle inte tro att dom bryr sig ens 2 gram om sådana argument...
Eller vad säger ni? Är detta argumenten som vi vill att SMC ska använda?
 

bla

not dead yet
Gick med
19 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
xr600r söker fighter
Tror som vissa andra att det bara handlar om pengar inget annat tror vv fått påtrycking uppifrån att även dra in cash från mc-folket.
Med tanke på alla andra ökade förtjänster staten infört senaste tiden höjda bötesbelopp höjda försäkringspremier osv osv så är nog detta bara mer mjölkande av medborgarna.

Sen att införa ägaransvar när det gäller bötesbelopp är nog inte så svårt tyvärr se bara på parkeringsböter.

Nog svårare när det gäller tokkörningar med högre straffsats än böter är inte bevisbördan tyngre då?
 

KungLudde

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2007
Ort
Lund, Skåne
Hoj
GPZ 600 i slutet av 80-talet, 600 Monster,600 Hornet och ZRX 1100 i slutet av 90-talet, 2006 Triumph Speed Triple 04:a, nu Aprilia Tuonon V4R 2012...
Jag kan inte förstå upprördheten?
Ni kan inte på fullt allvar tro att detta kommer att genomföras, väl:va

Det bryter mot svensk grundlag att fälla någon för brott på dom villkoren som nämns i denna tråden. Dvs. med ägaransvar. (Jämför nu inte detta med parkeringsböter eftersom det brottet inte är grovt nog). Dom måste hitta den person som suttit på motorckeln och lycka till med det säger jag!

Det finns fall i Sverige där det är ställt utom allt tvivel att två personer befunnit sig i samma lägenhet som en personen som mördats. Dock kan ingen fällas för att det inte kan bevisas vem som utfört själva handlingen. Så jag tror knappast att dom kan fälla en motorcykelägare för att "hans" motorcykel kört för fort förbi en hastighetskamera.....

Sen att införa ägaransvar när det gäller bötesbelopp är nog inte så svårt tyvärr se bara på parkeringsböter.

Jodå, det blir lite annat när påföljden kan bli fängelse. Man kan inte buras in för P-böter.....
 
Last edited:

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Tror som vissa andra att det bara handlar om pengar inget annat tror vv fått påtrycking uppifrån att även dra in cash från mc-folket.
Med tanke på alla andra ökade förtjänster staten infört senaste tiden höjda bötesbelopp höjda försäkringspremier osv osv så är nog detta bara mer mjölkande av medborgarna.

Sen att införa ägaransvar när det gäller bötesbelopp är nog inte så svårt tyvärr se bara på parkeringsböter.

Nog svårare när det gäller tokkörningar med högre straffsats än böter är inte bevisbördan tyngre då?

Hur skall dem kunna dra in cash om det blir lag på nummerplåt fram? Då måste de få igenom en lagändring att den som äger fordonet tar ansvar. Och det kommer inte hända. Därför är nummerplåt fram meningslöst
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Varför?

Ägaransvar skulle inte bryta mot svensk lag, eftersom detta i sig skulle vara en lag.

Det man förut påtalade var bristerna i förarbetet till lagtexten förra gången samt att texten då låg i konflikt med andra lagar. Det kommer en ny reviderad upplaga på detta då det har gått genom remissinstanserna fullständigt och då kommer lagen att antas får man anta. Många partier i riksdagen ser positivt på ägaransvar. det man förut sa var lixom Gör om, gör rätt.

Jag är övertygad om att ägaransvar kommer, tyvärr.
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
generaldirektör Ingemar Skogö har nog fått idén från en gammal bild på sin farfar som körde runt på en äkta knarr, visst är det ganska snyggt med skylt fram eller vad säger ni?

motorcykel.jpg


man kan aldrig så noga veta med VV men jag hoppas vi slipper åka runt med sån här extra ljuddämpare i framtiden, fast man kan aldrig va säker när det gäller VV:va

gaan8bz.jpg
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top