Regskylt fram en verklighet?

bla

not dead yet
Gick med
19 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
xr600r söker fighter
Jag kan inte förstå upprördheten?
Ni kan inte på fullt allvar tro att detta kommer att genomföras, väl:va

Det bryter mot svensk grundlag att fälla någon för brott på dom villkoren som nämns i denna tråden. Dvs. med ägaransvar. (Jämför nu inte detta med parkeringsböter eftersom det brottet inte är grovt nog). Dom måste hitta den person som suttit på motorckeln och lycka till med det säger jag!

Det finns fall i Sverige där det är ställt utom allt tvivel att två personer befunnit sig i samma lägenhet som en personen som mördats. Dock kan ingen fällas för att det inte kan bevisas vem som utfört själva handlingen. Så jag tror knappast att dom kan fälla en motorcykelägare för att "hans" motorcykel kört för fort förbi en hastighetskamera.....



Jodå, det blir lite annat när påföljden kan bli fängelse. Man kan inte buras in för P-böter.....


Jag menade att det nog inte är så svårt att införa ägande ansvar när straff satsen är böter men nog svårare när det gäller tyngre straff som fängelse.

Sen finns det fall i Sverige där folk är fällda till långa fängelse straff med bara tvivelaktiga vittnesmål som bevisning så vårt rättsystem är väl mer än lite godtyckligt iallafall det jag sett av det:gnissla
 

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
En tråkig men praktisk
Jag kan inte förstå upprördheten?
Ni kan inte på fullt allvar tro att detta kommer att genomföras, väl:va

Det bryter mot svensk grundlag att fälla någon för brott på dom villkoren som nämns i denna tråden. Dvs. med ägaransvar. (Jämför nu inte detta med parkeringsböter eftersom det brottet inte är grovt nog). Dom måste hitta den person som suttit på motorckeln och lycka till med det säger jag!
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3009998&postcount=14
 

blossa

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
Java 200
Så, då har man sett hur mycket 'stooffes' kortege tidigare ikväll fick folk att tänka efter... :( Hur ska jag få vissa att inte köra +200km/h på 70-vägen som går 5m från mitt hus?

Tips mottages tacksamt!

P.S. Mitt bästa förslag är att sticka ut nosen på bilen. Den höga häcken intill vägen skymmer bilen så det blir nog en överraskning...

P.S.S. Jag tycker osså det är fult med nummerplåt fram på kåpan.

Och ja, jag kör gärna fort själv men jag hinner nog bromsa.
 

KungLudde

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2007
Ort
Lund, Skåne
Hoj
GPZ 600 i slutet av 80-talet, 600 Monster,600 Hornet och ZRX 1100 i slutet av 90-talet, 2006 Triumph Speed Triple 04:a, nu Aprilia Tuonon V4R 2012...

Jag har sett det inlägget innan men jag är inte övertygad om att det går att genomföra. Där finns också delar av texten som i mina ögon strider mot svensk grundlag.

"Det innebär att ägaren görs skyldig om denne inte kan bevisa att han eller hon inte har begått förseelsen."

Detta skulle innebära att jag är skyldig till jag bevisat motsatsen!!!!!!!!!!!!
Detta strider mot allt som svensk rättssäkerhet står för. Och enligt mig är detta ett brott mot grundlagen. Man är oskyldig till det att motsatsen bevisats.

Vi får se när juristerna sagt sitt men jag köper det inte.....
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Sitt lugnt i båten för fan, vad Skogö vill och vad som är genomförbart är 2 HELT skillda saker...
 

Krickan4

The Tivoli
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kontinenten
Hoj
Suzuki Gsxr
Haha det är lyligt, vi alla kan få ett chip in opererat i röven så kan vi inte köra, cykla eller gå förfort och plus att vi får en stöt när vi går för rödgubbe så har dom fullkotroll på oss :tummenupp
 

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Ort
33333
Hoj
Suzuki RMZ 250
sitter skylten som på bilden... hur fan ska man se ut i högre farter.. eller om det regnar kraftigt så kryper jag ner under för att ta lite skydd... då kommer man inte se ett skit för det sitter en jävla plåt ivägen

ne nu får gubbjävlarna ge sig...
 

Tony_M

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6
det verkar som att folk i största allmänhet har fått för sig att det är en mänsklig rättighet att köra bil/mc på våra vägar. Jag har inställningen att det är något av ett privilegium. Jag kör en massa mil i jobbet varenda dag. Varenda väg man kör på är i princip ok. Min uppfattning är att det är fina motorvägar mellan städerna (jag bor i Malmö) och ganska bra underhållna småvägar (i hela Skåne). Angående fortkörning så var det någon som uttryckte sig i stil med att det är "frihet under ansvar" att köra för fort. Någon annan skrev att han saktade ner när han körde förbi fartkameror med hojen för att inte spä på statistiken om att hojägare kör som galningar. Om man tänker till lite är dessa argument IMO förkastliga. Jag har ingen frihet under ansvar att köra för fort eller lite som jag vill. Jag kör själv motorcykel. Jag kör också för fort ibland. Jag gör det dock inte när det är andra trafikanter i närheten. När jag kör för fort ser jag till att jag är ensam på vägen så jag inte skadar andra om något skulle hända. Det gör det ändå inte mer RÄTT för mig att köra for fort. Blir jag invinkad av polisen stannar jag och tar mitt straff, hands down, utan att gnälla. När folk dessutom använder argument som "vi hojåkare får inte ha kul, polisen bara trackar oss, vilken jävla DDR-stat vi lever i, vi vill ju bara ha skoj" osv tycker jag att man har missförstått hela idén med det allmänna vägnätet. Tänk på hur ni körde när ni övningskörde... Där har ni en bra början på hur man ska köra. Det verkar som att vissa tror att körkortet är någon form av räserlicens för gatan. Vill man ut och gasa så är det bara till att bege sig till närmsta motorbana och köra tills man tröttnar. För att avsluta vill jag bara säga att jag inte vill hoppa på någon eller skapa en debatt eller framstå som en moralkärring. Kör som ni vill men tänk på att ni inte är ensamma i trafiken. Betänk också det här: det värsta som kan hända när du kör för fort är INTE att bli av med körkortet och få en massa böter... Det kanske är det bästa?!
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Det bryter mot svensk grundlag att fälla någon för brott på dom villkoren som nämns i denna tråden. Dvs. med ägaransvar. (Jämför nu inte detta med parkeringsböter eftersom det brottet inte är grovt nog). Dom måste hitta den person som suttit på motorckeln och lycka till med det säger jag!
Man gör bara som med p-böter - dvs beslutar att det inte är något brott. Därmed krävs ingen lagföring eller domslut. Däremot innebär handlingen att man underlåtit att följa en regel, och det kostar straffavgift. Ungefär så enkelt är det, i teorin.

Den här frågan är viktig av många anledningar, och den måste upp till intensiv diskussion inte bara bland oss hojåkare. Men argumentation på temat att hojar förfulas och tappar i värde är helt bortkastad, sådana faktorer är helt betydelselösa i praktiken. Att använda sådana argument är att skjuta oss själva i foten.

Istället måste vi ifrågasätta ett antal saker. Först och främst nyttan med regskylt fram. Åtgärden syftar specifikt till att göra det möjligt att beivra fortkörning med hjälp av fartkameror, under förutsättning att ägaransvar införs. Det är således VV:s uppfattning att en betydande del av alla olyckor med motorcyklar inblandade kommer att undvikas om bara motorcyklister kör lagligt vid fartkameror. Det måste vi ifrågasätta.

Som de flesta av oss är överens om är principen med ägaransvar helt förkastlig, och måste ifrågasättas i sin helhet.

Perspektivet med överförmynderi och omyndigförklarande av medborgare är inte heller oviktigt, i synnerhet med nuvarande blå regering som åtminstone i opposition påstår sig värna om individens valfrihet och självbestämmande.

Andelen hojolyckor som sker med berusade förare och/eller stulna hojar är inte försumbar, och är ännu en grund för att ifrågasätta nyttan med regskylt fram.
 
Last edited:

KungLudde

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2007
Ort
Lund, Skåne
Hoj
GPZ 600 i slutet av 80-talet, 600 Monster,600 Hornet och ZRX 1100 i slutet av 90-talet, 2006 Triumph Speed Triple 04:a, nu Aprilia Tuonon V4R 2012...
Man gör bara som med p-böter - dvs beslutar att det inte är något brott.

Det får dom gärna göra:tummenupp .
Det skulle innebära att dom inte kan dra in ett körkort vid upprepade fortkörningar. Eftersom det i så fall inte är ett brott.....

Det jag vill ha sagt är att det inte är så lätt att ändra en lag som vissa här verkar tro! Det är inget man kan göra på 10 minuter eftersom det finns så många aspekter på det hela. Ändra man en lagtext så blir det som ringar på vattnet, vilket innebär att lagarna måste ändras på fler ställe. Det är med andra ord inte så jävla lätt........

Angående skylt fram så spelar det mig mindre roll. Fult lär det ju dock bli:huvet
 

Stålis nr1

2 place 1 looser
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Sthlm
Hoj
TL1000R
sitter skylten som på bilden... hur fan ska man se ut i högre farter.. eller om det regnar kraftigt så kryper jag ner under för att ta lite skydd... då kommer man inte se ett skit för det sitter en jävla plåt ivägen

ne nu får gubbjävlarna ge sig...

Det blir ju inga höga farter ju:tungan

Och jag som inte har plåt bak kan inte ens bli plåtad bakifrån:D
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Har inte läst nått i tråden men skulle inte bry mig det minsta om dom satt en regskylt fram på min hoj. Har ju tom. redan vit bakgrund att sätta nr. på. Det är precis lika skoj att köra ändå.
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
generaldirektör Ingemar Skogö har nog fått idén från en gammal bild på sin farfar som körde runt på en äkta knarr, visst är det ganska snyggt med skylt fram eller vad säger ni?

Tycker det liknar föregångaren till alla SF hojar, bara lite mindra "stajlad" :D
 

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
En tråkig men praktisk
Jag har sett det inlägget innan men jag är inte övertygad om att det går att genomföra. Där finns också delar av texten som i mina ögon strider mot svensk grundlag.
Hoppas så klart du får rätt. Dock hyser jag inga förhoppningar i det här Kalle Anka-landet vi lever i.
 

Mx_Josef

Wild west
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Majorna biaatch!
Hoj
Cbr600 och ch racing!
Om regering ser att mer olyckor sker i samband med mc/moped körning tycker jag fan dom borde sattsa pengarna på att skaffa mer säkra ställen för där vi mc folk får köra skiten ur oss på ett säkrare sett. kolla så grymt mycket pengar som lägs på fotboll, fridrott osv. Allt vi behöver är lite feta asvallterade ytor som vi köra skiten ur oss på. Nästan enda seriösa klubb verksamhet vi har är ju alla våra cross banor. Ett mycket bra allternativ om man vi köra skiten ur sig lagligt. Men det är verkligen inte något som passar alla. Jag hoppas någon fattar snart att det behövs en seriös verksamhet för till exempel Stuntare/ figherkörare. Någon stans att åka på försäkrat och lagligt. finns till och med mycket pengar att tjäna. Hade man flyttat "skojjåkningen" från gatan skulle man ju slippa skiten i trafiken. Det är något man bör tänka på!
 

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Östersund
Hoj
gsxr1000 -01
Som någon annan skrev... Även om det blir ägaransvar + regskyltfram så kommer dödsolyckorna inte minska.

Det jag tänker på är bilolyckan på E14 utanför Östersund i lördags. Vajerväg 2+1, En bil ligger i högerfil och ser en öppning i vajerräcket och kommer på den briljanta iden att göra en U-sväng, korsar vänsterfil och får en bil som kommer bakifrån rätt i sidan. 1 död 6 skadade...

Det som skrämde mig mest är att lokaltidningsreportern som intervjuade en kille från VV undrade varför det inte sitter förbudsskyltar mot U-svängar uppsatta på just den här vägsträckan...

Det kan inte bli mer svart på vitt än så där... Det är inte hastighet som dödar utan det är grova felbedömningar av situationer. Tex U-svänga på en europaväg kl 17.00 en lördag.

Det övergår mitt förstånd att VV och flera andra högt uppsatta människor inte förstår såpass enkla fakta...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top