Regskylt fram en verklighet?

wriid

Sporthojare
Gick med
3 Feb 2005
Ort
Mariefred
Hoj
Hojlös
(Till trådskaparen)

Jag tycker att dina argument känns rent ut sagt vaga och lite larviga när du säger att bara för en skylt så skulle folk sluta åka motorcykel och att försäljning mm skulle minska...Men det känns inte direkt som att det är något argument VV kommer bry sig om för att inte lagstifta om regskylt fram.

Men jag håller dock med att det kommer att bli otroligt fult och förstöra utseendet på många motorcyklar, beroende på hur stor skylten kommer vara osv. Men sen så är det ju även för en bra sak.
Det är ju på dem mest olycksdrabbade sträckorna som kamerorna sätts upp och där kanske man inte ska hålla för hög hastighet heller.

Som någon(ra) andra skrev så har motorcyklisterna som jävlas genom att köra på tok för fort förbi kamerorna, gestikulera mm, bara sig själva att skylla.

mvh
 
Last edited:

LowFlyer

#3570
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västerås
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
(Till trådskaparen)

Jag tycker att dina argument känns rent ut sagt vaga och lite larviga när du säger att bara för en skylt så skulle folk sluta åka motorcykel och att försäljning mm skulle minska...Men det känns inte direkt som att det är något argument VV kommer bry sig om för att inte lagstifta om regskylt fram.

Men jag håller dock med att det kommer att bli otroligt fult och förstöra utseendet på många motorcyklar, beroende på hur stor skylten kommer vara osv. Men sen så är det ju även för en bra sak.
Det är ju på dem mest olycksdrabbade sträckorna som kamerorna sätts upp och där kanske man inte ska hålla för hög hastighet heller.

Som någon(ra) andra skrev så har motorcyklisterna som jävlas genom att köra på tok för fort förbi kamerorna, gestikulera mm, bara sig själva att skylla.

mvh

Jo men frågan är ju hurivida det är de sträckorna som det sker flest MC-olyckor eller inte. Är det inte det så är ju det här bara ännu ett slag i luften mot säkerheten och troligen endast ett nytt sätt att jaga in pengar i statskassan.
 

#Åke

Guest
Tack alla idioter som har satt i system att leka på allmän väg och dessutom framför kamerorna :död :a
 

Tony_M

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6
Du är dubbelmoralist så det skriker??? Först säger du att vi andra skall skall köra på bana, för att gasa av oss, MEN DU säger att du väljer dina väl valda tillfällen då DU ANSER att du kan köra för fort bla bla bla, trots att du själv vet att det är fel, tror du att du är GUD himself?? Ord(p)bajsare.

Åk och gasa banan själv då. Tror inte din mor lärde dig ett ordspråk du skulle behövt " Tala är silver, tiga är guld."

Jag tror inte jag är gud. Jag är däremot ärlig och kan erkänna att jag kör för fort då och då. Det gör som jag sade innan inte det mer rätt för det. När jag skrev mitt inlägg räknade jag dock med att ett och annat sådant här svar. :) huvudinnehållet i mitt inlägg var att belysa och kritisera åsikter såsom: jag kör hur fort jag vill var jag vill eftersom det är ett fritt land. Min åsikt att det inte är ok står jag fortfarande för. Avseende bankörning så har jag varit på en och annan i mitt liv och har där kört av mig det värsta.

Ps
Vad betyder Ord(p)ajsare?
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Efterlysning !!!! Var är alla stor- liberaler nu ??? Allians ivrare eran vision om ett fria samhälle med flera egna val som ni drömde om håller på att krossas !!!
Eller var inte gräset grönare i ett allians sverige ? Det kanske till och med är gulare.:D Trodde någon på allvar att den nya regeringen skull ge skattelättnader och friare liv ? Håll ut "bara" tre år kvar lite drygt :tummenupp

Jodå, gräset är grönare och himlen blåare nu när Persson och hans mätta, navelskådande förvaltningsministär äntligen är borta. :tummenupp :tummenupp

När du nyktrar till tror jag du inser att parallellen mellan regeringsskiftet och främre regskylt för mc framstår som rätt långsökt...:pannkyss
 

fzsfredde

Pojkar kör bil, MÄN kör hoj
Gick med
13 Jul 2006
Ort
Halmstad
Hoj
Yamaha fzs 1000
Skylt fram? När får vi medborgare vara anonyma? I dagens värld skall allt kontrolleras! man kan ju inte göra något utan att man skall kontrolleras eller lagras i register. Kontokort, offentliga kameror, telefonbuggning och hastighetskameror för att nämna något. Visst många av dessa ökar vår säkerhet för att våga röra oss i samhället på kvällar och nätter. Men vart går gränsen för hur mycket man skall kontrollera? Vi lever i ett kontrollsamhälle där högt uppsatta tjänstemän tror att, ju mer man kan kontrollera desto säkrare blir vårt samhälle! Kan man dessutom bötfälla är det bara ett plus! Det sitter ju kameror överallt i städerna. När kommer man att börja lita på oss medborgare igen? Visst tycker jag att det är bra att vissa ställen övervakas. Om man kan komma åt folk som inte sköter sig men någonstans går det ju en gräns! Ha en skylt fram är ju bara dumheter!!! Då åker man ju bara fort någon annan stans!
 

wriid

Sporthojare
Gick med
3 Feb 2005
Ort
Mariefred
Hoj
Hojlös
Jo men frågan är ju hurivida det är de sträckorna som det sker flest MC-olyckor eller inte. Är det inte det så är ju det här bara ännu ett slag i luften mot säkerheten och troligen endast ett nytt sätt att jaga in pengar i statskassan.

Sant, men om det är olycksdrabbade sträckor så antar jag att de är överrepresenterade av alla typer av fordon och inte bara bilar utan även traktorer, lastbilar MC etc.
Motorcyklar kan skapa lika mycket olyckor som bilar och även fast dem kanske i dagsläget gör det så är det nog snarare tänkt som ett förebyggande för alla typer av fordon. Och är det så att motorcyklister börjar fastna på bild så man kan få böter så sänker nog många hastigheten pga att slippa böter.

Men som många andra säger så är det nog en stor anledning att folk just utnyttjar systemet och bränner på lite extra framför kamerorna för att få det och blixtra. Eller just för att man kan.

Om det skulle bli något vidare tillskott i den statliga budgetten betvivlar jag dock, så det är nog inte den främsta anledningen även om den finns. Klart staten inte säger nej till lite extra intäckter.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Ingen som har tänkt på att om man kör på bakhjulet förbi kamerorna så syns inte framskylten i alla fall. Så, nu kan ni fortsätta leka framför kamerorna! :banana
 

schneberger

Bannad
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Hos fingert
Hoj
CC Dominator
saxat från bike :

"Angående förslaget om registreringsskylt fram så är det ogenomförbart enligt SMC och Vägverket. Ett riksdagsbeslut har redan avslagit en motion i frågan.

- Att NTF tror att en registreringsskylt fram på motorcyklar räddar liv gör mig förvånad, säger Christensen."

så vi kan nog bara glömma det =)

NTF har inte lika mycket att säga till om som VV..
 

Tobbe-R1

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
I ett MC-hus
Hoj
R1
Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö berättade (hotade?) igår att redan till nästa år (2008) kan en ny lag träda i kraft som kräver registreringskylt fram. Vi måste få VV att förstå att detta inte är en vettig åtgärd då det inte är en åtgärd som tar tag i grundproblemet med extrema fartsyndare. Det här är en åtgärd som påverkar alla, även de som sköter sig, genom att helt enkelt göra hojen extremt fulare, vilket medför värdeminskning och att mc-kollektivetet kommer minska.


Men vad fan de får ta och ge sig nu. :huvet

Skall man köra utan hjälm så de ser vem som skall bötfällas oxå NÖTTER:kulspruta
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö berättade (hotade?) igår att redan till nästa år (2008) kan en ny lag träda i kraft som kräver registreringskylt fram. Vi måste få VV att förstå att detta inte är en vettig åtgärd då det inte är en åtgärd som tar tag i grundproblemet med extrema fartsyndare. Det här är en åtgärd som påverkar alla, även de som sköter sig, genom att helt enkelt göra hojen extremt fulare, vilket medför värdeminskning och att mc-kollektivetet kommer minska.


Men vad fan de får ta och ge sig nu. :huvet

Skall man köra utan hjälm så de ser vem som skall bötfällas oxå NÖTTER:kulspruta

hha, se på vad du skriver. Värdeminskning.... mc-kollektivet minskar osv? Är du på verklighet? varför minskar värdet på en hoj för att du har en registreringsskylt fram? då ALLA hojar har det? Och det är väl kanske bara en klisterlapp du sätter där.. Du väljer självklart själv om du vill ha den där eller om du vill köra hoj själv.

Om en klisterlapp sätter stopp för ditt MC-åkande kallar jag dig inte motorcykelintresserad. Mer posör. Men nu vet jag inte hur seriös du va med ditt inlägg.

Staten vill göra allt för att få mc-kollektivet att köra saktare och minska olyckor. Men hur minskar man olyckor genom att sätta en skylt där fram? En skylt där fram löser verkligen ingenting. För när räkningen ligger i brevlådan och man ser på bilden - Oj, svart visir, vem är det som kör? Inte jag iaf...
Oj, staten fick visst inga pengar här.

Vårat eget fel att det blir så. Många här kör över hastighetsgränsen med sina hojar, det gör även många bilister. Men staten är väl kanske trötta på att betala för folk som kör race på bogesund osv.
 

Marzz

[--O---O-->
Gick med
24 Dec 2006
Ort
Ske-å
Hoj
Fz6n
Jag undrar vart och hur jag ska få fast en godkänd nr.plåt i nyllet på min kära DT 125:a.:va

(I övrigt så har jag inte läst tråden)
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Kolla trådskaperns hoj, det är coolt med nummer fram! Det är race det. #81 är redan taget - pax för #46 :yoparty Klart att sporthojar ska ha nummer fram.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Oj, svart visir, vem är det som kör? Inte jag iaf... Oj, staten fick visst inga pengar här.
Jodå. Ägaransvar. Din hoj = ditt inbetalningskort. Läs tråden igen... :tungan

För övrigt har jag insett efter en trevlig men inte särskilt givande skriftväxling med NTF mediachef Thomas Carlson att de är påtagligt immuna mot argument och egentligen bara ser till sin enda uppgift som är säker trafik. Om det finns en trafikantgrupp som står för 0,9% av trafikarbetet men 12% av dödsolyckorna (och en sådan grupp finns det...) så ser man det som en naturlig utmaning att se vad som kan göras.
Den ståndpunkten kan man naturligtvis respektera, även som hojåkare. Det är när det gäller kreativitet och specifika åtgärder som jag menar att både NTF och VV famlar helt i blindo.
 
Last edited:

Jimmy I

Dead On Arrival
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Skurup
Hoj
2016 Aprilia Shiver 750
Tror ni verkligen att argumentet om att hojen blir fulare med nummer fram är något som VV bryr sig om? Ledsen att säga det men det skiter dom fullständigt i. Om det inte finns vettigare argument än så så är det kört. Personligen kan jag tyvärr inte komma på ett enda skäl för att inte ha nummer fram förutom just fulargumentet. Det kanske inte räddar liv eller sänker farten genom att ha regnummer fram men det gör det heller inte värre så det argumentet är också dött. Nej, det är bara är en tidsfråga innan det är verklighet.
 

Buster

Speedking
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600rr, cbr1000rr, RSVR
Många konstigheter i förslaget. Verkar klart ogenomtänkt.

Om man nu vill införa ägaransvar så var låter man inte bara kamerorna fotografera åt andra hållet också.

För övrigt så måste fortkörning avkriminaliseras om man ska införa ägaransvar. Körkortsindragning bör inte fungera då heller.

För vem vill leva i ett samhälle där oskyldiga rättsligt bestraffas godtyckligt utan några bevis. I vissa diktaturer och USA(ifall terrorism kan misstänkas) görs visst så. Jag hoppas verkligen att det inte händer här.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
rött vs blått..

Efterlysning !!!! Var är alla stor- liberaler nu ??? Allians ivrare eran vision om ett fria samhälle med flera egna val som ni drömde om håller på att krossas !!!
Eller var inte gräset grönare i ett allians sverige ? Det kanske till och med är gulare.:D Trodde någon på allvar att den nya regeringen skull ge skattelättnader och friare liv ? Håll ut "bara" tre år kvar lite drygt :tummenupp
Något som en del, ja rätt många faktiskt inte tycks förstå är ordet "frihet".
Frihet är alltid något som utövas under eget ansvar. (De sista två orden är för en del ÄNNU svårare att begripa).
"Frihet" betyder aldrig att man alltid får göra som man vill. Inse det.
Hårddraget kan man säga att hojtjuvar utnyttjar en frihet, den att sno andras åkdon..
I detta fall med skylt har man haft en möjlighet att, åtminstone vid plåtpoliserna, bära sig någorlunda vettigt åt.
Men icke...Ett antal puckon demonsterar sin "frihet" att bära sig åt hur som helst. En wheelie med fingret framför fartkameran...:rolleyes:
Tror man verkligen att sånt kommer att gå helt spårlöst förbi? Att man kommer att visa bilderna på VV:s firmafester och tycka oj va skitkul...
När majoriteten i forumet har "you mess with me - I mess with you." som ledstjärna. Nu har VV handlat exakt så som man ofta i forumet ser det tillämpas.
Frihet är ALLTID under ansvar - nu har man haft chansen och sumpat den...

Skillnaden mellan blåa och röda laget är i mina ögon att hos röda laget ses ALLA från början som infantila puckon som ska tas om hand och fostras av "eliten" som ska tänka åt oss, klientifiering sen barnsben.
I min blåa värld ska alla åtminstone ha en chans, tar man inte den, sen får andra börja tänka åt dig..
Om tre år kan IQ-giganten Monas återställare vara verklighet! Utlovat högre skatter mer statsinflytande, mer bidrag, och allt betalt med de arbetandes skattemedel...
Just nu, bara en miljon utanför arbetsmarknaden att försörja, med skattemedel - med Mona blir det ännu flera
.
Isf blir skylten en bisak, om vi ens tillåts att få köra hoj...
 
Last edited:

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Om man nu vill införa ägaransvar så var låter man inte bara kamerorna fotografera åt andra hållet också.
För att det är det dyraste alternativet och tar längst tid att implementera. Regskylt fram är, bortsett från estetiken, inget större praktiskt problem. Du åläggs helt enkelt att montera skylt - eller kanske dekal - på anvisat sätt. Lös problemet. Går det för många att lägga timmar, dagar och veckor på att skräddarsy och eftermontera avgassystem, kraschkåpor, miniblinkers, undertrays etc så är det handen på hjärtat inget större problem att få en regskylt eller -dekal på plats i framändan. Och om den försämrade aerodynamiken gör att hojen bara går i 270 istället för 295 så tror jag inte att det är något argument som vi skall använda i debatten med VV och NTF... :rolleyes:
Kostnaden läggs på fordonsägaren direkt, och behöver inte belasta VV:s anslag eller andra skattemedel, en påtaglig fördel för VV.

För övrigt så måste fortkörning avkriminaliseras om man ska införa ägaransvar. Körkortsindragning bör inte fungera då heller.
Det diskuteras redan i tråden, svaret är inte givet.
 
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top