Ja, det tar 1 minut att vända släpet. Men du har rätt, om det är poliser som ska göra det blir det nog svårt.För att det är det dyraste alternativet och tar längst tid att implementera.
Ja, det tar 1 minut att vända släpet. Men du har rätt, om det är poliser som ska göra det blir det nog svårt.För att det är det dyraste alternativet och tar längst tid att implementera.
Jodå. Ägaransvar. Din hoj = ditt inbetalningskort. Läs tråden igen...
För övrigt har jag insett efter en trevlig men inte särskilt givande skriftväxling med NTF mediachef Thomas Carlson att de är påtagligt immuna mot argument och egentligen bara ser till sin enda uppgift som är säker trafik. Om det finns en trafikantgrupp som står för 0,9% av trafikarbetet men 12% av dödsolyckorna (och en sådan grupp finns det...) så ser man det som en naturlig utmaning att se vad som kan göras.
Den ståndpunkten kan man naturligtvis respektera, även som hojåkare. Det är när det gäller kreativitet och specifika åtgärder som jag menar att både NTF och VV famlar helt i blindo.
De båda sakerna hänger intimt ihop, hur rättsvidrigt ägaransvar än är så diskuteras det konkret - även pga svårigheter att identifiera bilförare. Regskylt fram på motorcyklar förutsätter ägaransvar, absolut, annars är det precis som du säger ingen idé.Frågan är om det skall bli regskyllt fram. Inte lagändring angående ägaransvar. Ägaransvar finns inte i Sverige, och det lär inte komma nu heller. Därför är nummerplåt fram helt onödigt!
Skylt fram? VAR?
Visst, det är relativt enkelt på en sporthoj, men var finns det plats på en SuperMotard.
Men hela iden är korkad och kommer från personer som tror att alla bilister kör med säkerhetsbälte, är nykta och håller fartgränser. Då måste det ju bara vara MC-åkarna kvar som felar, eller?
Man kan se det hela så här. Om man skiter i att sätta på skylten fram får man i värsta fall lite böter av tant blå Men har du den kvar får du en fulare hoj och måste passa dig för kamerorna. Det e ju bara att räkna vad som blir dyrast förlora lappen och få fortkörningsböter eller skita i skylten. Man blir ju inte stoppad så ofta precis
VV skulle säkert tycka "hoppsan vad lustigt, det finns de som inte vill ha nån skylt fram... äh, det gör inget, låt dem göra som de vill".om lagförslaget skulle gå igenom så hoppas jag att ALLA som inte e rädda för att bryta mot "sveriges rikes lag"
skiter i den skylten..undra då vad som skulle komma därnäst från vv....
Skylten lär inte synas om man wheelar förbi fartkameran.
Varför inte sätta in något elektroniskt hokus pokus för att identifiera fordonen. Då hade vi ju sluppit reg.skylten bak också. Eller ett chip i armen för att storebror ska se vem som gjort vad..
. Och om den försämrade aerodynamiken gör att hojen bara går i 270 istället för 295 så tror jag inte att det är något argument som vi skall använda i debatten med VV och NTF...
Värdelösa kameror?
Imorse stod polisen mitt emellan Brommaplan och Nockebybron, på Drottningholmsvägen/Rånövägen. Mellan 2 fartkameror?
Är inte det bevis nog att kamerorna bara skapar ögontjänare, ryckig trafik och att polisen är väl medvetna om problemet?
Även bilister struntar i fartkamerorna, fäller ner solskyddet och kör på. Det kan ju vara ytterligare en orsak till ett genomförande av ägaransvar?
Jag har faktiskt svårt att komma på någon bra motivering till varför det inte ska vara nummerplåt fram på en motorcykel.
Jag har faktiskt svårt att komma på någon bra motivering till varför det inte ska vara nummerplåt fram på en motorcykel.
Jo men det är mer en fråga om utformning och placering på plåten. Det lär ju finnas ett flertal lösningar som varken utsätter förare eller andra trafikanter för ökad risk.Den ökade risken för skador från en plåtskiva vid ev krock, påkörning eller omkullkörning .... samma argument som användes av VV när de förbjöd kylarprydnader på bilar!
Det är faktiskt en av de bästa anledningarna. Att det helt enkelt är onödigt att ha skylt fram om föraren måste kunna identifieras. Med ägaransvar å andra sidan..ta i bara...
Nån anledning finns nog. Spelar ingen roll om det finns regplåt fram om föraren kör med tonat visir
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |