Regskylt fram en verklighet?

Buster

Speedking
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600rr, cbr1000rr, RSVR
För att det är det dyraste alternativet och tar längst tid att implementera.
Ja, det tar 1 minut att vända släpet. Men du har rätt, om det är poliser som ska göra det blir det nog svårt.
 

Bifogat

  • 0144sm.jpg
    0144sm.jpg
    41.2 KB · Visningar: 98

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Jodå. Ägaransvar. Din hoj = ditt inbetalningskort. Läs tråden igen... :tungan

För övrigt har jag insett efter en trevlig men inte särskilt givande skriftväxling med NTF mediachef Thomas Carlson att de är påtagligt immuna mot argument och egentligen bara ser till sin enda uppgift som är säker trafik. Om det finns en trafikantgrupp som står för 0,9% av trafikarbetet men 12% av dödsolyckorna (och en sådan grupp finns det...) så ser man det som en naturlig utmaning att se vad som kan göras.
Den ståndpunkten kan man naturligtvis respektera, även som hojåkare. Det är när det gäller kreativitet och specifika åtgärder som jag menar att både NTF och VV famlar helt i blindo.

Läs mitt svar igen tack.

Tråden handlar inte om ägaransvar, det handlar om regskylt fram! Frågan är om det skall bli regskyllt fram. Inte lagändring angående ägaransvar. Ägaransvar finns inte i Sverige, och det lär inte komma nu heller. Därför är nummerplåt fram helt onödigt!
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Det finns så MKT annat att lägga pengar på än folk som kör för fort med sina hojar. Det är fruktansvärt tråkigt när en olycka händer men varför ta ut hela skulden på mc-förarna och inte något på bilisterna? Folk säger att "åh motorcykeln kom så fort så jag hann inte se den och körde därför ut rakt framför näsan så vi krockade" och så läggs skulden oftast på att hojen kommit för fort. Min åsikt är att kan man inte se skillnad på om ett fordon kör i 50km /h eller 200km /h så ska man fan inte få köra bil heller. Sen vore det ju så mkt bättre fall man la resurserna på vården och kriminaliteten istället för mc-förarna för där finns det GRYMT MKT pengar att tjäna in men det är såklart inte lika lätt & snabbtjänade pengar som böter och körkortsförluster:mad:
 

fzsfredde

Pojkar kör bil, MÄN kör hoj
Gick med
13 Jul 2006
Ort
Halmstad
Hoj
Yamaha fzs 1000
Man kan se det hela så här. Om man skiter i att sätta på skylten fram får man i värsta fall lite böter av tant blå :tuttar Men har du den kvar får du en fulare hoj och måste passa dig för kamerorna. Det e ju bara att räkna vad som blir dyrast förlora lappen och få fortkörningsböter eller skita i skylten. Man blir ju inte stoppad så ofta precis :yoparty
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Skulle väl vara lämpligare om de utvecklar sin teknik osv och tar bilder även bakifrån.
Eller så blir det en vägverkets fet reflex tejp med reg nr på som ska fästas på framkåpan eller nåt :tummenupp

Nä blir det något sådant skit som förfular gigantiskt så tar jag hellre böterna utan skylt fram.
Och hur ofta är det man kör på vägar med kameror :va
Tyvärr är det många av oss som roar sig o styla,blåsa förbi dessa vilket skapar skit för oss alla och inte minst sagt för dom själva i längden kanske.

Vart är Sverige påväg?
Snart vågar man inte släppa en fis utan att kallas miljöbov osv.
 
Last edited:

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Frågan är om det skall bli regskyllt fram. Inte lagändring angående ägaransvar. Ägaransvar finns inte i Sverige, och det lär inte komma nu heller. Därför är nummerplåt fram helt onödigt!
De båda sakerna hänger intimt ihop, hur rättsvidrigt ägaransvar än är så diskuteras det konkret - även pga svårigheter att identifiera bilförare. Regskylt fram på motorcyklar förutsätter ägaransvar, absolut, annars är det precis som du säger ingen idé.
 

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Stan
Hoj
En sån med klocka :/
Skylt fram? VAR?
Visst, det är relativt enkelt på en sporthoj, men var finns det plats på en SuperMotard.
Men hela iden är korkad och kommer från personer som tror att alla bilister kör med säkerhetsbälte, är nykta och håller fartgränser. Då måste det ju bara vara MC-åkarna kvar som felar, eller?

Neej du kan skruva fast den som hasplåt så syns den motard går ju mest på 1 hjul iaf

Om man vill komma åt de värsta fartsyndarna så tror jag inte att dem kommer ha skylten fram o då kanske man skiter i den bak med..
 

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Värdelösa kameror?
Imorse stod polisen mitt emellan Brommaplan och Nockebybron, på Drottningholmsvägen/Rånövägen. Mellan 2 fartkameror?
Är inte det bevis nog att kamerorna bara skapar ögontjänare, ryckig trafik och att polisen är väl medvetna om problemet?

Även bilister struntar i fartkamerorna, fäller ner solskyddet och kör på. Det kan ju vara ytterligare en orsak till ett genomförande av ägaransvar?
 

be_real

"ja jo men visst..."
Gick med
28 May 2007
Ort
Hisingen/norrland
Hoj
gsxr-1000 k5
Man kan se det hela så här. Om man skiter i att sätta på skylten fram får man i värsta fall lite böter av tant blå :tuttar Men har du den kvar får du en fulare hoj och måste passa dig för kamerorna. Det e ju bara att räkna vad som blir dyrast förlora lappen och få fortkörningsböter eller skita i skylten. Man blir ju inte stoppad så ofta precis :yoparty

precis,om nu tant blå hinner stoppa en förstås..:arsele
förstår inte varför det blir sånt liv om saken,vi tillhörande mc-kollektivet verkar ju inte kunna stoppa förslaget om det skulle gå igenom iaf..även om det e ett fullständigt idiotiskt förslag bara för att staten och vv ska kunna tömma kära medborgare på ännu fler skatter...som om det inte räcker att vi redan har bland världens högsta skatter.

så vi som inte gillar det behöver ju bara skita i att sätta dit plåten,det kommer börja svida för vv om dom märker att dom flesta sporthojar skiter i den regplåten.stod för övrigt och snackade med en mc-polis här på hisingen för 3 dagar sen,och han sa att oftast om dom vill stoppa en sporthoj så brukar dom välja att avbryta jakten ganska omgående pga av säkerhet,och att dom dessutom vet att dom blir ifrånkörda,och sen sa han att dom enda med sporthojar som dom lyckats få fast e dom som verkligen e helt kassa på att köra..:D 1500 var bötesbeloppet för osynlig lr ingen regskylt.

kommer iaf fall ALDRIG sätta någon skylt fram.
sverige e ett j-a moralpanikens land,om lagförslaget skulle gå igenom så hoppas jag att ALLA som inte e rädda för att bryta mot "sveriges rikes lag"
skiter i den skylten..undra då vad som skulle komma därnäst från vv....:va
 
Last edited:

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
om lagförslaget skulle gå igenom så hoppas jag att ALLA som inte e rädda för att bryta mot "sveriges rikes lag"
skiter i den skylten..undra då vad som skulle komma därnäst från vv....:va
VV skulle säkert tycka "hoppsan vad lustigt, det finns de som inte vill ha nån skylt fram... äh, det gör inget, låt dem göra som de vill".:rolleyes:
 

Chuck Norris

Chucati
Gick med
4 May 2007
Ort
Stenungsund
Hoj
Hypermotard S, XR650R
Jag har en egen nollvision, att det skall finnas noll idioter på vägverket.
Denna vision är nog lika realistisk som vägverkets tyvärr......
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Jag visade lite mognad härom dagen, tro det eller ej. Efter att iår ha blivit stoppad 3 gånger för min miniplåt bak på hojen så stod jag i valet och kvalet.

Har pratat mig ur samtliga anklagelser men samtidigt ibland tröttnat och bara gett fan i att stanna vilket retar farbron blå och allt folk runt omkring som kan tänkas ha en viss negativ syn på mcåkare.

Stod och tittade på hojen härom dagen och insåg att den var fin som den var med den lilla plåten där bak. Situationen är dock ohållbar, polisen är alltför sträng i år jämfört med tidigare år. Stod och funderade en stund och tanken på att plocka av skylten helt och hållet slog mig, dock så kom jag att tänka på alla er laglydiga mcförare som skulle bli drabbade av mina idiotresor för att undkomma den minst sagt irriterande polisen då dom försöker stoppa mig pga avsaknad av nummerplåt.

Numera är hojen förpestad med den stora klumpiga plåten där bak vilket svider i mina ögon men jag har den där eftersom mitt samvete säger mig att jag förstör för så många andra om jag gör som jag vill och fortsätter reta upp polisen i onödan.

Känner mig nästan vuxen, skrämmande känsla ;).



EDIT: Jag kommer dock aldrig montera nån regplåt fram på hojen, sorry.
 
Last edited:

JohanRocker

Du Är Bara Avundsjuk
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Nyk
Hoj
streetfigheter Vit/Svart
reg skylt fram! ja det förstör ju utseendet på hojen!! usch!!!!!
 

Anders Annell

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2004
Ort
enköping
Hoj
Harris Magnum 2
Skylten lär inte synas om man wheelar förbi fartkameran.:tungan
Varför inte sätta in något elektroniskt hokus pokus för att identifiera fordonen. Då hade vi ju sluppit reg.skylten bak också. Eller ett chip i armen för att storebror ska se vem som gjort vad..

Det har talats om att sätta dit gps sändare på alla fordon i EU så skratta på du. Snart kan man inte gå och skita utan att staten vet det
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
. Och om den försämrade aerodynamiken gör att hojen bara går i 270 istället för 295 så tror jag inte att det är något argument som vi skall använda i debatten med VV och NTF... :rolleyes:

Nu handlar det ju inte i första hand om toppfart, utan om kåpans förmåga att flytta lyft över föraren. En skylt kan (men inte nödvändigtvis) skapa rätt ordentlig turbolens runt hjälmen på föraren, så huvet studsar omkring som en nummerboll på lotto. Inte för att VV kommer att bry sig, men jag är inte så sugen på att köra omkring så. funkar dock med klisterlapp, men som sagt, det kommer inte att göra ett skit åt olyckorna...


/Pajje
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag har faktiskt svårt att komma på någon bra motivering till varför det inte ska vara nummerplåt fram på en motorcykel.
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Värdelösa kameror?
Imorse stod polisen mitt emellan Brommaplan och Nockebybron, på Drottningholmsvägen/Rånövägen. Mellan 2 fartkameror?
Är inte det bevis nog att kamerorna bara skapar ögontjänare, ryckig trafik och att polisen är väl medvetna om problemet?

Även bilister struntar i fartkamerorna, fäller ner solskyddet och kör på. Det kan ju vara ytterligare en orsak till ett genomförande av ägaransvar?

Det är nu 1år sedan de sattes upp och jag har aldrig sett att de fungerat under hela tiden...
Skulle tydligen vara nån osäkerhet hos polisen som gör att de inte är aktiva enligt ett rykte...

Onsdagar brukade polisen stå där.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Jag har faktiskt svårt att komma på någon bra motivering till varför det inte ska vara nummerplåt fram på en motorcykel.

Den ökade risken för skador från en plåtskiva vid ev krock, påkörning eller omkullkörning .... samma argument som användes av VV när de förbjöd kylarprydnader på bilar!
 

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)
Jag har faktiskt svårt att komma på någon bra motivering till varför det inte ska vara nummerplåt fram på en motorcykel.

ta i bara...
Nån anledning finns nog. Spelar ingen roll om det finns regplåt fram om föraren kör med tonat visir:arsele
 
Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Den ökade risken för skador från en plåtskiva vid ev krock, påkörning eller omkullkörning .... samma argument som användes av VV när de förbjöd kylarprydnader på bilar!
Jo men det är mer en fråga om utformning och placering på plåten. Det lär ju finnas ett flertal lösningar som varken utsätter förare eller andra trafikanter för ökad risk.

ta i bara...
Nån anledning finns nog. Spelar ingen roll om det finns regplåt fram om föraren kör med tonat visir:arsele
Det är faktiskt en av de bästa anledningarna. Att det helt enkelt är onödigt att ha skylt fram om föraren måste kunna identifieras. Med ägaransvar å andra sidan..
Sen om de säger att tillräckligt många kan identifieras för att det ska vara värt att införa plåt fram så kan det ju vara svårt att motbevisa innan det införts.
 
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top