Regskylt fram en verklighet?

johan seger

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
KUMLA
Hoj
YAMAHA FZR 1000
Jag tycker att det är korkat för hur ska dom kunna sätta böter på dom som har intregred hjälm när lagen säjer att dom moste se vem som kör?
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
ja må så vara men så du menar att det kostar mer dvs skadorna som uppkommer med mc än det med bil! skulle inte tro det! fler som omkommer i bil fler som får viplash mm!
Visst, i absoluta siffror - men de är inte särskilt intressanta i jämförelsen. Det intressanta är hur många skadorna är i förhållande till hur mycket som körs, eller i förhållande till hur många som betalar försäkringspremie.

Det finns ungefär 4,2 miljoner bilar i trafik idag, och knappt 400.000 motorcyklar (SIKA statistik). För att jämföra döds- och skaderisken kan man räkna på olika sätt, det går inte att rättvist jämföra olyckor och direkta fordonsantal eftersom de olika fordonen körs olika mycket. Ett rimligare sätt är att jämföra skador per körsträcka.

Under förra året kördes ca 64 000 000 000 km (64 miljarder) med personbil under 2006, och ca 670 000 000 (670 miljoner) km med mc. Det kördes alltså nästan 100 gånger så mycket bil som mc, litet avrundat.
Tittar vi på antal svårt skadade så var de 1569 bilförare och 348 motorcyklister. Antal dödade var 192 respektive 52.
Det skadas och dödas alltså totalt ungefär en fjärdedel så många hojåkare som bilister, trots att det bara körs en hundradel så mycket.

Tyvärr är det så verkligheten ser ut.
 

whizquiz

whizquiz
Gick med
21 Sep 2006
Ort
bodås
Hoj
yamaha r1 silver en 03ans
ahhh så det är så det ligger till! skoj! ja blev inte billigt med min r1 fick från if idag blev 2048kr till om året så nu pröjsar man hela 11498 kr i halv försäkring blir nog att byta till folksam! svider lite! men nu ser man iaf hur dom räknar! tack 69 bra beskrivet!
 

Gabor

Guest
Jag tycker att det är korkat för hur ska dom kunna sätta böter på dom som har intregred hjälm när lagen säjer att dom moste se vem som kör?

För att förslaget kopplas till ett annat förslag, nämligen ägaransvar. Då behöver myndigheten inte bevisa vem som kört, utan enkelt levererar över det ansvaret till fordonsägaren. :D

Sen kallar men det inte böter , utan en avgift.

Om du sen påstår att någon annan kört fordonet, ja, det var väl dumt, då får du kassera in pengarna från den som brukat ditt fordon. Enkelt va ?

ahhh så det är så det ligger till! skoj! ja blev inte billigt med min r1 fick från if idag blev 2048kr till om året så nu pröjsar man hela 11498 kr i halv försäkring blir nog att byta till folksam! svider lite! men nu ser man iaf hur dom räknar! tack 69 bra beskrivet!

De finns de som fick en höjning med 137:- på ett år.:D , en urgixxer går inte mycket långsammare än en r1a...men man väljer själv vad man vill betala för.
 
Last edited:

Hondapower

Ny medlem
Gick med
17 May 2007
Ort
Dalarna
Hoj
Honda CBX 550 F2 -82
att sätta en skylt fram på en hoj är ju som att sätta en skylt på hjälmen ser ju lika dumt ut
 

2hjul

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Ort
Våmhus
Hoj
Honda z50 Monkeybike -74 Ktm 620
Jag har hellre reg skylten på hjälmen än på hojen:tungan
men jag tycker detta är ett riktigt dumt förslag:mad:
 

_salle_

Ny medlem
Gick med
24 Dec 2006
Ort
Malmö
Hoj
snart supermotard
***Börjar mitt inlägg med att säga att alla olyckor, varesig de dödar eller ej, är mycket tragiska. Efterarbetet är enormt, och en utopi är att de aldrig händer.***

Jag kommer gladeligen att montera en skylt fram på min hoj när:

-tjejen vågar gå ut ensam sista svängen med hundarna på kvällarna. Det vågar hon inte idag (efter att ha blivit påhoppad av en pundare på julafton 1½år sedan)

-man kan ställa hojen på gatan utan ligga vaken och lyssna efter ljud som påminner om stöld av hojen

-polisen får befogenhet och möjlighet att effektivisera bla narkotikasmuggling som i sin tur bidrar till en större del av kriminaliteten i landet.

-man kan ha kameror på tex rastplatser, där vanligt folk blir rånade av vägpirater. Detta förslag har precis avvisats, däremot är det mycket viktigt att få fast fartsyndare

Jag kan fortsätta hur långt som helst. Tror budskapet går fram.
Om man hade gjort en undersökning typ:
"Vad oroar dig mest, att dödas i trafiken eller gå ensam en lördagkväll på stan (malmö..)"
Garanterat att folk känner mer obehag över att vistas ute på kvällarna. Så de stannar hemma. Det kallas socialt fängelse. Det görs inte mycket för att göra gatorna säkrare mot rånare, missbrukare etc.
Sedan är teorin kring kameraskåp rätt intressant. Det är integritetskränkande att avlyssna grovt kriminella. Men att fotografera vanliga medborgare i sina egna bilar (privat område) är helt ok.
Sverige har redan bland de säkraste vägarna sett ur trafiksäkerhetssynpunkt. Trots detta så plöjer man pengar och resurser i sin jakt på "nollan"
Detta sker på bekostnad av att vanligt folk som gör rätt för sig inte har en chans att komma undan. En pundare som inte har nått att förlora drabbas inte. Men en svensson med hus, jobb, familj och allt gör. Betalas inte böterna blir det tufft framöver.
Varför fortsätter man då jaga "nollan"? Kan det vara så att det sitter ett par högt uppsatta på VV som får åka världen runt och berätta hur duktiga de varit och fått ner antalet döda i trafiken etc för andra länder. Och på så sätt kryssa i sin egen meritlista med det som passar dem själva. Så funkar det överallt, man skapar ett "problem", löser det, blir klappad på ryggen och klättrar i karriären.

Hur många av olyckorna har berott på att hastigheterna inte hålls? Man sänker gränsen för var man blir bötfälld. Minns ej exakta siffror men förr var det väll 60kmh, nu är de typ 55kmh. Man sänker gränsen för att få fast fler "syndare", inte för att hastigheten de färdas i är direkt dödlig.
Jag har läst många rapporter om dödsolyckor med tung trafik inblandad och i många fall var det RENT SLARV som orsakade olyckorna! Ofta i kombination med hög hastighet, men orsakad av slarv. Ouppmärksamhet. I ett par av fallen hittade man självmordsbrev hos förarna. Uppenbara självmord räknas som olycka i statistik som sedan används för att sätta upp kameror, höja böter, öka insatser.
Sedan har man drogerna. Ofta förknippade med olycksstatistik. men MAN KAN INTE BYGGA BORT DETTA PROBLEM! om man sätter sig i ett fordon och framför detta droglpåverkad, hjälper inte några skåp, hastighetsregler etc. Detta är ett SAMHÄLLSPROBLEM som inte går att bygga bort med andra vägar eller liknande. Skyll inte drogrelaterade olyckor på trafiken (och med det höjer böter, kameraskåp etc) utan sök roten till problemet. Då kanske man räddar fler personer än de ute i trafiken..
VV´s utopi om väjngsplikt mot gångtrafikanter har kostat mångt fler liv än innan. Varför? För att gångtrafikanter bäddas in i en säkerhet. Bilar framförs av människor. Människor gör misstag. Alltså sker olyckor. Få gångtrafikanter att inse hur utsatta de är istället för att vagga in dem i en skyddad värld!
Samma med cyklister. Man bygger flaskhalsar för att hindra trafiken vid cykelövergångar, farthinder som mer påminner om betongsuggor.

Vägverkets jakt på "nollan" går över vanliga medborgares förtroende över rättsväsendet (då man kan driva genom djupare lagändringar för att stoppa fartsyndare, men inte grovt kriminella) och det kan inte kännas kul att betala böter för att man kört i 78kmh på en 70sträcka, när man kanske precis fått sin hoj stulen för att polisen inte klarar av de tyngre jobben..
Ett rättsväsende behövs. Polis och åklagarmyndigheter. Men vart ska man rikta sina resurser? Mot de som aktivt arbetar för att bygga upp landet, eller de som skor sig (fett) på att utnyttja det? Ge polisen resurser och åklagarna möjlighteter att väcka åtal mot de som begår de tyngre brotten i landet!!

nu får jag lägga band på mig, blev rejält offtopic, men svävar alltid iväg när det kommer till VV´s sjuka ideer.
Kan tillägga att jag under mina 15 år som körkortsinnehavare endast blivit stoppad och bötfälld en gång, för 13 år sedan. Detta beror på att jag i största delen sköter mig, men reagerar ändå över den nästan religösa jakten på "nollan" då den hämmar infrastrukturen, drabbar mest vanliga invånare, och kostar ohyggliga massa pengar som kunde spenderats MYCKET mer effektivt (sett till att rädda liv..)
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Visst, i absoluta siffror - men de är inte särskilt intressanta i jämförelsen. Det intressanta är hur många skadorna är i förhållande till hur mycket som körs, eller i förhållande till hur många som betalar försäkringspremie.

Det finns ungefär 4,2 miljoner bilar i trafik idag, och knappt 400.000 motorcyklar (SIKA statistik). För att jämföra döds- och skaderisken kan man räkna på olika sätt, det går inte att rättvist jämföra olyckor och direkta fordonsantal eftersom de olika fordonen körs olika mycket. Ett rimligare sätt är att jämföra skador per körsträcka.

Under förra året kördes ca 64 000 000 000 km (64 miljarder) med personbil under 2006, och ca 670 000 000 (670 miljoner) km med mc. Det kördes alltså nästan 100 gånger så mycket bil som mc, litet avrundat.
Tittar vi på antal svårt skadade så var de 1569 bilförare och 348 motorcyklister. Antal dödade var 192 respektive 52.
Det skadas och dödas alltså totalt ungefär en fjärdedel så många hojåkare som bilister, trots att det bara körs en hundradel så mycket.

Tyvärr är det så verkligheten ser ut.

Huvudet på spiken, broder!

Tyvärr är de där siffrorna av det slaget att många (bland annat SMC) blundar med hela kroppen när de visas upp.
För övrigt tillkommer en faktor i samma riktning: MC körs i huvudsak under den ljusa del av året då halka sällan förekommer vilket vrider statistiken än mer till vår nackdel.

Vi kommer aldrig undan att vi måste börja med oss själva innan vi ens piper om de andra faktorerna i trafiken!
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Finns det förslag på hur den skall sitta? Om det går igenom dvs.

För den bör ju rimligtvis sitta på ett sådant ställe att man inte kan hålla över den med handen?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Visst, skylt fram likt skotran och atv:s i klistermärkesform så kan jag väl sätta en sån på gaffelbenet fram, stör inte mig.
Men borde inte kromslädar och tourers ha "Bred Last" och den obligatoriska reflexvästen som andra tunga fordon har?
Givetvis skall de saker som _salle_ påpekat först vara uppfyllda innan ett sådant här påfund.

Jag kan garantera att varje langare som stoppas räddar fler liv än en skylt. Och då har vi bara tittat på toppen av isberget på saker som borde ha kraftigt högre prioritet än skylt fram på hoj. Snacka om sila mygg och svälja elefanter...
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
>> _salle_
Håller verkligen med om vad du skriver.
VV får en massa pengar, och vad gör dom, jo köper ståvajer.
Fick ett utskick från VV där dom meddelade att 30 nya mil vajer skulle byggas. Fråga inte vad det skulle kosta.
Enligt kalkylen skulle det spara 2 liv/år.
Måste finnas effektivare sätt att rädda liv...
 

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Läste Mc-folket där en artikel handlar om framskyltar. SMC har tagit del av årets 23 dödsolyckor i och för sig bara genom pressklipp. Deras slutsats var att 3 av olyckorna skedde på vägar med kameraövervakning. Ingen av de olyckorna berodde på för hög fart.


En tanke om nollvisionen.
Alla vi som jobbar med akutsjukvård vet hur livsavgörande det första omhändertagandet är på olycksplatsen. Varför ingår inte en adekvat utbildning i detta i körkortsutbildningen?
Nu var det jättelängesen som jag tog kortet så det kanske numera finns, gör det det?

Jag tror inte att det blir aktuellt med skylt fram, men om det gör det, tror ni att det går att få till en klisterskylt som kan se likadan ut på alla hojmodeller? Eller kommer det bli en plast skylt som sitter på eget stativ så att säga? Polisen bland annat kommer kräva att den är likadan. Om det inte blir en klisterdekal, kommer den då inte att påverka köregenskaperna (även i lagliga farter). NU vet jag inga länder där framskylt är realitet, det hade varit intressant att läsa några utredningar om hur skylten påverkar olycksförloppet exempelvis.
 
Last edited:

Moreempty

varning för signaturen
Gick med
13 Apr 2007
Ort
Sthlm
Hoj
BMW F800ST
om det nu blir lag pa det i sverige, kan man inte bara regga hojjen utomlands?

det lar inte bli verklighet i sverige enskilt utan i sadana fall i hela eu, eller?
 

Wheelie4ever

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2006
Ort
Hägersten
Hoj
Aprilia 550 Sxv -06 blev stulen för tillfället utan hoj
I så fall ska jag ha #27! :tungan

Tjing för #666 :yoparty :D

Iofs inget problem än i sverige men med den globala uppvärmningen kommer väl fler exotiska och giftiga spindlar överleva och kunna frodas i sverige.

Fler och fler börjar spela golf.

Fler dör av att få en golfboll i huvet än spindelbett varje år i världen.

Registrera golfbollarna(eller spindlarna):confused:
Eller se till att den globala uppvärmningen upphör.
Bota problemet vid källan.

P.s Notera ironin i sammanhanget och nej jag skulle inte ha något emot en regplåt fram (om det får plats)...funkar för snöskoter.
 
Last edited:

nusse man

Ny medlem
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
er6
Jag tycker att allt börjar bli en aning förjävligt!!!! dom höjer skatten dom höjer försäkringen det e förslag på att höja bensinskaten med 3 kr nästa år och nu reg skylt fram på mc. helt skadat.
en debat eller ngt liknande skulle vara bra tror jag.
 

Jompa05

Medlem
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki zx6r 2009
Detta är något jag aldrig kommer sätta på min, aldrig i livet.. defenitivt inte om man själv måste betala för att hem en till skylt som man själv ska sätta på i fram. finns inte chans.
 

Suzuki-san

Medlem sedan 22 Juli
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Kristinehamn
Hoj
Suzuki Bandit 1200
Värdelösa kameror?
Imorse stod polisen mitt emellan Brommaplan och Nockebybron, på Drottningholmsvägen/Rånövägen. Mellan 2 fartkameror?
Är inte det bevis nog att kamerorna bara skapar ögontjänare, ryckig trafik och att polisen är väl medvetna om problemet?

Även bilister struntar i fartkamerorna, fäller ner solskyddet och kör på. Det kan ju vara ytterligare en orsak till ett genomförande av ägaransvar?

Ögontjänare blir vi inte av med för att det hamnar en skylt fram på MC´n. :angel

Vi kommer snart att se fartkameror som räknar medelhastigheten mellan två kameror. De finns redan i praktiken Vill samhället stävja trafiken mer, så ser de till att sätta ut mer bevakning... Men hur ofta ser vi en fartkontroll efter vägarna?! Runt storhelger och på olycksdrabbade vägavsnitt?? Inte ofta.
Detta är mer ett steg i att stärka kontrollsamhället ...

MC åkare måste köra med större maginaler och ta mindre risker. Det är MC'n som drar kortaste strået vid en olycka.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top