johan seger
Ny medlem
Jag tycker att det är korkat för hur ska dom kunna sätta böter på dom som har intregred hjälm när lagen säjer att dom moste se vem som kör?
Visst, i absoluta siffror - men de är inte särskilt intressanta i jämförelsen. Det intressanta är hur många skadorna är i förhållande till hur mycket som körs, eller i förhållande till hur många som betalar försäkringspremie.ja må så vara men så du menar att det kostar mer dvs skadorna som uppkommer med mc än det med bil! skulle inte tro det! fler som omkommer i bil fler som får viplash mm!
Jag tycker att det är korkat för hur ska dom kunna sätta böter på dom som har intregred hjälm när lagen säjer att dom moste se vem som kör?
ahhh så det är så det ligger till! skoj! ja blev inte billigt med min r1 fick från if idag blev 2048kr till om året så nu pröjsar man hela 11498 kr i halv försäkring blir nog att byta till folksam! svider lite! men nu ser man iaf hur dom räknar! tack 69 bra beskrivet!
Visst, i absoluta siffror - men de är inte särskilt intressanta i jämförelsen. Det intressanta är hur många skadorna är i förhållande till hur mycket som körs, eller i förhållande till hur många som betalar försäkringspremie.
Det finns ungefär 4,2 miljoner bilar i trafik idag, och knappt 400.000 motorcyklar (SIKA statistik). För att jämföra döds- och skaderisken kan man räkna på olika sätt, det går inte att rättvist jämföra olyckor och direkta fordonsantal eftersom de olika fordonen körs olika mycket. Ett rimligare sätt är att jämföra skador per körsträcka.
Under förra året kördes ca 64 000 000 000 km (64 miljarder) med personbil under 2006, och ca 670 000 000 (670 miljoner) km med mc. Det kördes alltså nästan 100 gånger så mycket bil som mc, litet avrundat.
Tittar vi på antal svårt skadade så var de 1569 bilförare och 348 motorcyklister. Antal dödade var 192 respektive 52.
Det skadas och dödas alltså totalt ungefär en fjärdedel så många hojåkare som bilister, trots att det bara körs en hundradel så mycket.
Tyvärr är det så verkligheten ser ut.
Snacka om sila mygg och svälja elefanter...
I så fall ska jag ha #27!
jupps nog illa med den STORA fula bak plåten lika bra att skylta av heltreg skylt fram! ja det förstör ju utseendet på hojen!! usch!!!!!
Värdelösa kameror?
Imorse stod polisen mitt emellan Brommaplan och Nockebybron, på Drottningholmsvägen/Rånövägen. Mellan 2 fartkameror?
Är inte det bevis nog att kamerorna bara skapar ögontjänare, ryckig trafik och att polisen är väl medvetna om problemet?
Även bilister struntar i fartkamerorna, fäller ner solskyddet och kör på. Det kan ju vara ytterligare en orsak till ett genomförande av ägaransvar?
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|