Regskylt fram?

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Om det blir lag på regskylt fram på mc så kommer jag att sluta köra hoj!
Inte för att jag är rädd för fartkameror... utan bara för att det kommer att vara så jävla fult!
Eller så köper jag en sån här och ber regeringen att montera på regskylten åt mig!

0Gangstar.jpg

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Eller så köper jag en sån här och ber regeringen att montera på regskylten åt mig!

View attachment 433154

Den hamnar ovanför lyset. Finns massor av plats framför styret där.

Dessutom kommer den då att dubbla som vindavvisare och eftersom det är en regeringsmonterad tillbehörsfunktion så kommer de att kräva dig på extra skatt för det.

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Om det blir lag på regskylt fram på mc så kommer jag...

...att fortsätta köra hoj.

Men, som det känns just nu är jag då beredd att sälla mig till dom som kör precis som dom vill, när dom vill.
Väljer Staten den vägen finns inget mer att säga. Jag har som det är idag inga problem med att passera fartkamrorna i laglig hastighet, och har ingen anledning att dra på mig uppmärksamhet.

Krav på nummerskylt fram, utan att först adressera självklarheter som dödsräcken, avsaknad av utbildning och fyllkörning riskerar dock att skicka ivart fall mig over the top.
Min vilja att spela med i den charad Trafikverket kallar "säkerhet" skulle dunsta fortare än kvickt.

Närmare 60 än 50, MC-kort sedan 40 år tillbaka och hyfsat laglydig medspelare sedan dess, etablerad i samhället, gift, barn - allt vad du vill: Ready to go rogue?

Ja, faktiskt och ärligt - och jag upplever att jag är långt ifrån ensam.
Nummerskylt fram utan att ta tag i de andra, mycket mer angelägna sakerna som bland annat SMC pekar ut gång på gång skulle kunna vara den slutgiltiga förolämpningen, det yttersta beviset på en trafikpolitik som fullständigt tappat kontakten med dem den är satt att tjäna.

Självklart skulle det få konsekvenser för mig själv, och högst troligt skulle jag utrusta någon av mina hojar med denna förhatliga främre nummerskylt för vardagskörning.

Men resten...?

Var man sin egen Ghost Rider?
Är det detta som man vill uppnå? Grattis! Bara att fortsätta jobba på då...

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vilken regskylt ?

Om det blir lag på regskylt fram på mc så kommer jag att sluta köra hoj!
Inte för att jag är rädd för fartkameror... utan bara för att det kommer att vara så jävla fult!

View attachment 433154

Så vitt jag kan se saknar aktuell hoj framhjulsbroms, klarar inte regbesiktningen, och får inte en gång regskylt bak av det skälet. Och uppställd i din entre eller upphängd på sovrumsväggen så slipper du alla problem med fartgränser på den hojen. :bow

Bifogar ytterligare ett exempel på kaoset i svensk offentlig förvaltning. När Sthlms läns landsting handlar upp stödstrumpor så väljer leverantören leverera 6000krs strumpor avseedda för patienter med tex svåra brännskador. Istället för vanliga stödstrumpor.
Tydligen helt OK enligt avtalet. Och helt i linje med att för 511e gången utreda skylt fram. Små människor i riksdagen ägnar sin kraft åt små uppgifter.
http://www.dn.se/sthlm/landstinget-har-upphandlat-strumpor-for-6000-kronor-per-par/

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Så vitt jag kan se saknar aktuell hoj framhjulsbroms, klarar inte regbesiktningen, och får inte en gång regskylt bak av det skälet. Och uppställd i din entre eller upphängd på sovrumsväggen så slipper du alla problem med fartgränser på den hojen. :bow

Bifogar ytterligare ett exempel på kaoset i svensk offentlig förvaltning. När Sthlms läns landsting handlar upp stödstrumpor så väljer leverantören leverera 6000krs strumpor avseedda för patienter med tex svåra brännskador. Istället för vanliga stödstrumpor.
Tydligen helt OK enligt avtalet. Och helt i linje med att för 511e gången utreda skylt fram. Små människor i riksdagen ägnar sin kraft åt små uppgifter.
http://www.dn.se/sthlm/landstinget-har-upphandlat-strumpor-for-6000-kronor-per-par/

Jag läser det du skriver och du har rätt!

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
det finns en lösning med regskylt fram.
funkar även på bil.
skruva fast den enligt reglerna.
dra av den med händerna, o lägg den typ på pakethållaren, i fickan, under sadlen.
när farbror blå undrar vart din regskylt är, berättar du att när du kom till din hoj för bara en liten stund sen.
så låg skylten sidan om avriven, o du har inte hunnit sätta fast den igen.
o självklart ber du om att få anmälda at något har försökt stjäla din skylt.
problem löst :tummenupp

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
det finns en lösning med regskylt fram.
funkar även på bil.
skruva fast den enligt reglerna.
dra av den med händerna, o lägg den typ på pakethållaren, i fickan, under sadlen.
när farbror blå undrar vart din regskylt är, berättar du att när du kom till din hoj för bara en liten stund sen.
så låg skylten sidan om avriven, o du har inte hunnit sätta fast den igen.
o självklart ber du om att få anmälda at något har försökt stjäla din skylt.
problem löst :tummenupp

Visst, det finns vägar runt allt.
Det som retar mig är man är så angelägen att klistra nya lagar, krav och tvång på oss som ändå sköter oss, när man inte lyckats få annat att funka.

Det är förbjudet att köra på fyllan, utan körkort, på stulen hoj.
Vore det inte vettigt att försöka tvinga dessa in i fållan - innan man gör lögnare, trixare och banditer av alla oss andra som egentligen hör till de bidragande och närande idag?

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Hoj
Yamma

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Motormännen, är på SMC:s (motorcyklisternas) sida i räckes frågan och vill ha räcken som är anpassade för alla trafikant grupper..

Micke_B

Medlem
Gick med
13 Sep 2014
Hoj
yamaha R1 2009
Har funderat på de stora vingarna på MotoGP-hojarna men nu fatta jag att man testar inför kommande reg-skyltskrav.

:dummer

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
rattfylla är betydligt vanligare i bil sammanhäng skall alla få betala extra för att få alkolås i sina bilar.
fler terror brott har begåtts i islams namn än någon annan religion, förbjuda eller införa riskskatt för muslimer??
bmw förare är statisktist sett dom farligaste förarna, förbjud Bmw??

varför skall jag få skit för vad idioter pysslar med. OM du är dum nog att smeta bajs i hela ditt hus kom inte och påstå att jag var delaktiv sen.

va är det du inte fattar :confused:
så här ser det ut i samhället, vi är ett kollektiv
vill du ha sär regler för dom som lekar fram för kameran ?
om många snattar varor som ligger längst bak i affären flyttar dom fram dom .
osv osv.
så är det tillräckligt många som lekar fram för kameran gör samhället något av det.
är det så konstigt.
om alla hade kört normalt förbi dessa kameror hade diskutionen om ägaransvar o skylt fram
aldrig kommit upp på bordet
det behöver man inte vara någon Einstein för att förstå

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
Visst, det finns vägar runt allt.
Det som retar mig är man är så angelägen att klistra nya lagar, krav och tvång på oss som ändå sköter oss, när man inte lyckats få annat att funka.

Det är förbjudet att köra på fyllan, utan körkort, på stulen hoj.
Vore det inte vettigt att försöka tvinga dessa in i fållan - innan man gör lögnare, trixare och banditer av alla oss andra som egentligen hör till de bidragande och närande idag?

helt rätt
jag skrev det lite i ironi

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
va är det du inte fattar :confused:
så här ser det ut i samhället, vi är ett kollektiv
vill du ha sär regler för dom som lekar fram för kameran ?

Varför ställer du den frågan? Reglerna är ju samma för alla idag, dvs "du får inte köra för fort framför kameran" eller hur?

om många snattar varor som ligger längst bak i affären flyttar dom fram dom .
osv osv.
så är det tillräckligt många som lekar fram för kameran gör samhället något av det.
är det så konstigt.

En privatägd affär är inte samma sak som det allmänna vägnätet som ägs av stat/kommun och där de leker med dödsräcken och spelar lotto med skyltning av hastighet osv.
Affärsägaren är ett brottsoffer om någon snattar, vem är brottsoffer om jag kör för fort?

Hur långt får staten gå i att göra något åt denna lek framför kamerorna, vilka åtgärder får de vidta?

om alla hade kört normalt förbi dessa kameror hade diskutionen om ägaransvar o skylt fram
aldrig kommit upp på bordet
det behöver man inte vara någon Einstein för att förstå

Vad är normalt i detta fallet? Låt säga att en fd 90-väg är omskyltad till 70 med fartkameror och jag kommer körande en ljus fin dag utan ett annat fordon i sikte så lång ögat nå. Skulle det kunna anses normalt då om jag skulle köra i typ 75 km/h eller ska man alltid följa skyltad hastighet blint?
Gäller det också åt båda hållen när tex trafiksituationen är sämre med mycket trafik, snö anslutande vägar osv?

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
...att fortsätta köra hoj.

Men, som det känns just nu är jag då beredd att sälla mig till dom som kör precis som dom vill, när dom vill.
Väljer Staten den vägen finns inget mer att säga. Jag har som det är idag inga problem med att passera fartkamrorna i laglig hastighet, och har ingen anledning att dra på mig uppmärksamhet.

Krav på nummerskylt fram, utan att först adressera självklarheter som dödsräcken, avsaknad av utbildning och fyllkörning riskerar dock att skicka ivart fall mig over the top.
Min vilja att spela med i den charad Trafikverket kallar "säkerhet" skulle dunsta fortare än kvickt.

Närmare 60 än 50, MC-kort sedan 40 år tillbaka och hyfsat laglydig medspelare sedan dess, etablerad i samhället, gift, barn - allt vad du vill: Ready to go rogue?

Ja, faktiskt och ärligt - och jag upplever att jag är långt ifrån ensam.
Nummerskylt fram utan att ta tag i de andra, mycket mer angelägna sakerna som bland annat SMC pekar ut gång på gång skulle kunna vara den slutgiltiga förolämpningen, det yttersta beviset på en trafikpolitik som fullständigt tappat kontakten med dem den är satt att tjäna.

Självklart skulle det få konsekvenser för mig själv, och högst troligt skulle jag utrusta någon av mina hojar med denna förhatliga främre nummerskylt för vardagskörning.

Men resten...?

Var man sin egen Ghost Rider?
Är det detta som man vill uppnå? Grattis! Bara att fortsätta jobba på då...

Mycket bra sagt. Är otroligt irriterad på allt det här hastighetstjatet, och alla svindyra fartkameror som inte gör någon nytta. Ta tag i de reella problemen. Straffa INTE oss som hela tiden försöker vara laglydiga medborgare.

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Och den här djävla hastighetshysterin. Nu skall det utredas ( = genomföras ) ytterligare hastighetssänkningar........ Helt otroligt! Det är ju så låga hastighetsgränser idag så man får ju lägga alldeles för mycket fokus på att hålla skyltad hastighet istället för att anpassa hastigheten efter förutsättningarna. Där det verkligen behövs låg hastighet är ju utanför skolor, och där är det ju redan 30 km/h.

Har också kört hoj i 40 år och klarat mig undan olyckor just pga att jag är oerhört uppmärksam, inte litar på någon annan trafikant och anpassar min körning efter omständigheterna.

Men nu skall man inordna sig i samma grupp som dessa brottslingar som kör på fyllan och utan körkort.

Fy faan! Död åt hastighetstalibanerna. :huvet:mad:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Men för helsicke!:mad:

Ska det vara så svårt att lätta på gasrullen när vi passerar ett kameraskåp!!?? http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=6515346

Ja ja - jag vet att vi har utländska motorcyklister, körkortslösa och droghjon på hoj som påverkar statistiken. Och att Maria på SMC i radion gjorde ett bra jobb kl 11.40 där hon trycker på att mer än sextio procent av de fortkörande och fotograferade bilisterna går fria trots reggskylt fram.

Men handen på hjärtat - fortsätter vi omdömeslöst att mata trollen på detta viset slutar det aldrig väl. Målet borde vara färre andel fotograferade motorcyklister än bilister i f t utfört trafikarbete. Det skulle täppa till truten på kameralobbyn...

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Men för helsicke!:mad:

Ska det vara så svårt att lätta på gasrullen när vi passerar ett kameraskåp!!?? http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=6515346

Ja ja - jag vet att vi har utländska motorcyklister, körkortslösa och droghjon på hoj som påverkar statistiken. Och att Maria på SMC i radion gjorde ett bra jobb kl 11.40 där hon trycker på att mer än sextio procent av de fortkörande och fotograferade bilisterna går fria trots reggskylt fram.

Men handen på hjärtat - fortsätter vi omdömeslöst att mata trollen på detta viset slutar det aldrig väl. Målet borde vara färre andel fotograferade motorcyklister än bilister i f t utfört trafikarbete. Det skulle täppa till truten på kameralobbyn...

Jo, alla jag hjälpt ta körkort har lärt sig att hålla hastighetsbegränsningen förbi kameror och i tätort, utan undantag.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC