Rejsa lite med gatreggade motard

vill ha

Dysleksiker
Gick med
14 Aug 2007
Ort
Inte där jag vill
Hoj
KTM 950SM No Pimp Edition
Hej alla racesugna motardåkare.

SVEMO Supermoto sektionen har börjat forska i om det finns ett intresse för att köra sin
gatreggade motard som suportklass till SM i supermoto.
Då endast på den asfalterade delen av banan.

Det provas ute i europa som suport vid en del VM-EM deltävlingar under 2009 och kallas
då Hypermotard men en minimum storlek på hojen satt till 550cc.

Vi har inte något regelverk färdigt för en "gat klass" utan forskar nu om det finns något intresse.

Hjärtligt välkomna med frågor och undringar.

MVH
Hasse Weidenius
SVEMO Supermoto Sektionen.
hans.weidenius@svemo.se
073 7031435

Jag postar i alla motardforum jag hittar.
vill ha
 

vill ha

Dysleksiker
Gick med
14 Aug 2007
Ort
Inte där jag vill
Hoj
KTM 950SM No Pimp Edition
Jag e´inte Hasse så...

Jag är inte säker på att Hasse läser i alla Motardtrådar jag postat .
Maila honom gärna för intresse eller om ni har några funderingar.
Mvh
vill ha


Hjärtligt välkomna med frågor och undringar.

MVH
Hasse Weidenius
SVEMO Supermoto Sektionen.
hans.weidenius@svemo.se
073 7031435
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
fick följande svar av Hans

"Hojarna ska vara reggade och gatlegala med gatdäck, i princip plocka av backspeglar
tejpa lysen och blinkers, någon form av uppsamlings kärl för vätskor, sen är det bara
och gasa. och självklart är det endast Motarder som gäller.

Vi har ett sektions möte i mitten på september där vi ska diskutera runt en "gatklass"
intormation kan du/ni sedan hitta på www.supermotosweden.se"

Verkar lovande ;)
 

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
KTM Adventure 640
fick följande svar av Hans

"Hojarna ska vara reggade och gatlegala med gatdäck, i princip plocka av backspeglar
tejpa lysen och blinkers, någon form av uppsamlings kärl för vätskor, sen är det bara
och gasa. och självklart är det endast Motarder som gäller.

Vi har ett sektions möte i mitten på september där vi ska diskutera runt en "gatklass"
intormation kan du/ni sedan hitta på www.supermotosweden.se"

Verkar lovande ;)

Jippi! Låter ju gött de här.

Jag måste rulla ut qvarnan på banan i Botkyrka så fort dom blir klara med den och prova. Jag tvilar på att jag kommer finna de tråkigt :yoparty
 

Hoopsan_84

Dra kuken i Gruset
Gick med
31 Mar 2007
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 525 EXC
låter ju nice. men om man sätter gränsen vid 450 så får man ju mäd mer folk. sen vad man väljer att åka är väll upp till var och en.
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Låter skitbra men av egen erfarenhet från första året med Bevikscupen tycker jag det ska vara fria däck, alla kanske inte har gatgodkända däck så det kan ju kännas trist att behöva köpa däck enbart för det, bättre om man kan köra med det man har, oavsett vad det är.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
låter ju nice. men om man sätter gränsen vid 450 så får man ju mäd mer folk. sen vad man väljer att åka är väll upp till var och en.

Hur kan man få med mer folk genom begränsningar? Antalet gathojar på <450 är ju dessutom försvinnande liten andel. Menar du en undre gräns så ser jag inte poängen i att ha det heller?

Hela poängen är ju att få folk att vilja testa att rejsa lite med sina hojar även fast man kanske har en mer gatanpassad modell. I övrigt finns det ju inga tänkta regler eller liknande som är skrivna i sten. Så alla synpunkter och idéer är välkomna.

Som Marcus säger kanske man inte ska begränsa sig just till gatdäck. Men en begränsning vad gällande däck kan nog tänkas förekomma. Typ att dom däcken man besiktigat in inför tävlingen är dom enda du får köra med t.ex. Just för att hålla nere kostnaden och att det blir mer likt för alla. Andra tänkbara begränsningar kan ju vara att inte tillåta däcksvärmare exempelvis.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Låter som en bra idé!

Men som några andra tycker, fria kubikregeler!

Skulle det behövas licens?`
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
En begränsning vid 550cc känns lite fel, 450 skulle ju va mer praktiskt för att få med mer folk. Känns inte som att motorstorleken är så avgörande för hur det går.
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Varför i helaste 550cc minst:va
Klart en gat klass ska vara fri, för alla som vill åka sina maskiner som de är!
Annars är vitsen helt borta enligt mig, men får hoppas det inte blir så i sverige om det blir av ...
 
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Varför i helaste 550cc minst:va
För att sålla bort många smidiga mer raceanpassade "småcyklar" från gatsofforna kanske?Baxa runt en LC4 på knixig bana i ett startfält till största delen bestående av ljusår smidigare 450-cyklar lär inte vara det roligaste.
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
För att sålla bort många smidiga mer raceanpassade "småcyklar" från gatsofforna kanske?Baxa runt en LC4 på knixig bana i ett startfält till största delen bestående av ljusår smidigare 450-cyklar lär inte vara det roligaste.

Så en 525exc kittat till Sumo och 565cc cylle på är bättre då?

En gat klass ska väl ta vara på alla gatåkare?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top