Rejsa lite med gatreggade motard

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Jag håller med dom som säger att cc inte bord spela någon roll.
Men hallå de e klart däcken spelar roll? Kommer du dit med tävlingsdäck e de ju inte mer än rätt att farbror polisen tar dig (om du kör dit hojen alltså)
För ja antar att de inte är någon som tänker åka med lagliga däck dit sen byta däck till racedäck där? :p

Eftersom en viktig del är att hålla nere kostnaden tror jag man ska hålla det fritt att åka på vilka däck man känner för. Billigaste alternativet för många är ju att köpa beg. däck av t.ex. elitförare.

Dom flesta lär ta hojen på släp alt i buss. Det är ju lite saker runt omkring som är bra att ha med, även fast det blir avseevärt mindre om man inte får använda däcksvärmare o allt det drar med sig.

Allting spelar roll, men motorsport är aldrig helt rättvist. En klass som är till för att testa på och köra för att det är det roligaste man kan göra tycker jag inte att skapa regler för att få mer rättvisa har ngn större prioritét.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Vad är det då som får folk att avstå från att testa Openklassen som man vill kunna erbjuda i en ny klass?

Grus? - Detta är ju det svårare av de underlag vi kör på tycker nog de flesta, speciellt om man saknar tidigare erfarenhet av underlaget. Därför kanske man kör nya klassen utan grusdel? Iaf på de banor som det är möjligt.

Rädd om sin hoj? - Samma sak där. Gruset är elakare åt hojen, speciellt om man vurpar där regelbundet :) Man slipper ju tvätta om man inte kört grus oxå, kan ju vara skönt :tummenupp

Pengar - Det är inte gratis och rejsa och speciellt inte när man ska till o börja. Klassen ska göras så billig som möjligt av den anledningen. Förslag:
1) Max 1 set däck per förare o tävling, dom däcken man besiktigar in med är dom man ska köra hela helgen på.
2) Inga däckvärmare
3) Förenklat reglemente (alla regler som inte påverkar säkerheten försöks skalas bort)

Hoj - Här tycker jag, som säkert vissa kunnat lista ut utifrån vad jag tidigare skrivit, att man ska ha så få begränsningar som möjligt. Krav på LV-reg tycker jag är bra och att hojen ska vara av supermoto-typ. Att krångla till det mer ser jag ingen poäng i.

osv...

Jag håller med dig. Som nybörjare inom motard tävlande ( aldrig gjort det ) Skulle jag bli avskräckt av gruset, helt klart! Bana har väl alla kört men att köra grus kan va lite övermäktigt för en "pröva på gatreggad nybörjar klass"

Hojjen: tror jag ingen är nojjigt rädd om. Det är ju trots allt motarder som är billiga att lägga och jag antar att alla krashpuckar blir obligatoriska :)

Pengar: Ja det måste va billligt! 1 uppsättning däck / tävling är väl en sådär regel för som du säger så vill man hålla priserna nere och köper man begagnade race däck så kommer de inte hålla så länge. Kanske bättre att försöka ha någon enkel möjlighet att få däck bytta på plats? Just för att kunna köpa på plats eller ta med beggade slicks :)

Hoj håller jag som sagt med. LV reg och motardaktigt :)

Sen en annan sak som jag vet kommer skräcka nybörjare är najning. Vet inte om det är något som kommer gå att tumma på, men det är ju ett gissel i början. Uppsamlingskärl och krashpuckar är klart enklare att ordna.

Allting spelar roll, men motorsport är aldrig helt rättvist. En klass som är till för att testa på och köra för att det är det roligaste man kan göra tycker jag inte att skapa regler för att få mer rättvisa har ngn större prioritét.

Nä rättvist kommer det aldrig gå att få det. Men det är ju inte poängen heller. Vill man ha det rättvist kanske det är dax att gå vidare till t ex open. :tummenupp
 
Last edited:

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Pengar: Ja det måste va billligt! 1 uppsättning däck / tävling är väl en sådär regel för som du säger så vill man hålla priserna nere och köper man begagnade race däck så kommer de inte hålla så länge. Kanske bättre att försöka ha någon enkel möjlighet att få däck bytta på plats? Just för att kunna köpa på plats eller ta med beggade slicks :)

Om du får byta däck blir det ju oxå fler "måsten" med fler däck, dubbla uppsättningar fälgar osv. Ett set bättre beg. kan räcka flera tävlingar, slitaget ökar i kvadrat till hastigheten. Så som nybörjare klarar man sig länge på ett set däck och man utnyttjar inte direkt fördelen i grepp som ett nytt däck ger.

Sen en annan sak som jag vet kommer skräcka nybörjare är najning. Vet inte om det är något som kommer gå att tumma på, men det är ju ett gissel i början. Uppsamlingskärl och krashpuckar är klart enklare att ordna.

Najning handlar ju om säkerhet så det blir nog svårt att förbise den regeln.
 

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Gruset e ju minst lika roligt som asfalt :D
Har aldig kört bana (varken grus lr asfalt) men när ja har kört landväg så har ja åkt kanske 70-80% grus :)
Å ja tycker de e minst lika kul om inte roligare än asfalt :tungan
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Hörrni, varför vänta till nästa år? :va Se till att anmäla er nu till Linköping, och sen Falkenberg och Örebro. :) Openklassen är öppen för alla och det finns redan nu förare som spänner från riktigt snabba till rena nybörjare och garanterat ingen kommer att göra bort sig.

Linköping 22-23 augusti är ett utmärkt tillfälle, en hel dags träning innan tävlingen och en bana som inte för svår för någon, mycket asfalt och lite grus, riktigt kul bana och ännu roligare race, varje gång, och jag har kört jävla massa race där. :)

Det funkar dessutom utmärkt med LC4 och liknande hojar eftersom det finns rakor där ni får låta kubiken tala. :)

Mer info angående tävlingarna hittas här: http://www.supermotosweden.se/?page_id=60

Har ni några övriga funderingar så går det bra att kontakta mig, jag är förarrepresentant för open-klassen och kan förmodligen svara på de flesta av era ev. frågor angående tävlingar och preppning av hoj osv. Skicka pm eller ring, 0707727854.

Kom igen nu och våga testa, ni kommer inte ångra er! :tummenupp

/Marcus Almqvist
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
Jag kör gärna bana..

Men det är det där med najning som jag faktiskt varken har lust eller tid att fixa med. Borra hål i delar för att sätta dit ståltråd, nej tack.

Bara en fråga då jag inte kan det här. Men vad är säkerheten med att naja grejerna ?

Krashpuckar kan jag slänga på samt uppsamlingskärl, men naja NEJ..
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Jag kör gärna bana..

Men det är det där med najning som jag faktiskt varken har lust eller tid att fixa med. Borra hål i delar för att sätta dit ståltråd, nej tack.

Bara en fråga då jag inte kan det här. Men vad är säkerheten med att naja grejerna ?

Krashpuckar kan jag slänga på samt uppsamlingskärl, men naja NEJ..

Ta hojen till Linköping så ska jag personligen najja allt så du kan rejsa där! Herre gud, är ju varken jobbigt eller svårt.

Svar på varför det har med säkerhet att göra. Vad händer om du tappar oljeplugg, fram ok eller nått annat som ska najjas? Är inte bara en säkerhet för att inget ska trilla bort, men oxå som en påminnelse när man stressmekat och annars skulle kunna glömma att spänna ngt.
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Open låter som ett alternativ, men jag kommer nog inte åka i linköping till o börja med, blir nog Örebro, närmast hem ;) Hinner man ordna kärl o najning i vinter.
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Eftersom en viktig del är att hålla nere kostnaden tror jag man ska hålla det fritt att åka på vilka däck man känner för. Billigaste alternativet för många är ju att köpa beg. däck av t.ex. elitförare.

Det är inte lönt att köra racedäck om man inte får ha däckvärmare.

Låt folk köra på slicks och använda däckvärmare om de vill, de betalar ju det själva.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Det är inte lönt att köra racedäck om man inte får ha däckvärmare.

Låt folk köra på slicks och använda däckvärmare om de vill, de betalar ju det själva.

Inte? Jag tränar ofta utan däckvärmare och tycker inte det tar lång stund innan man har bra grepp. Lägg till ett warmup-lap bara och problemet är löst. Annars är det inte svårare än att man väljer köra med gatdäck om dom är så mkt bättre.

Ja, och just kostnaden är väl problemet? Med däckvärmare och elverk är det ju 5000:- för att köra sitt första race!?! Vill du bara testa på o inte ens är säker på att du någonsin tävlar igen, vad ska du då med dom prylarna till sen?
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Låt folk köra på vilka däck dom vill, slicks eller gatdäck. Känns fortfarande som nivån i gatgruppen knappast kommer vara sån att det spelar nån större roll med vilka däck folk kör på. Många kommer säkerligen åka Pilot Power, för det säger Bike är jättebra, till exempel. Åk med vad man har helt enkelt...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top