Rejsa lite med gatreggade motard

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Så en 525exc kittat till Sumo och 565cc cylle på är bättre då?

En gat klass ska väl ta vara på alla gatåkare?

Jag tycker i så fall man ska satsa på de som åker buss - LC4, XT660X osv. De som redan själva kittat en hoj och servar med rätt täta intervaller har ju definitivt närmre till räserbanan redan och har, som sagt, redan en klass att köra i.

Jag hade tyckt det var sjukt ballt om jag inte sålt min motard.
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Jag tror det är väldigt få sådana som rullar på gatan.Åker man 450 eller 525 är det väl bara att åka i open?

Ja förstår hur ni menar. men en FS570 motard är ju direkt valet i detta fall.
En bumse klass får man aldrig till endå, hela tiden kommer det folk som anpassar sina hojar för att vinna sin klass.

(Skulle man åka i de klasser som finns redan, är man ju inte med på samma nivå med elstart, lysen & andra gat anpassade detaljer.)

Som jag ser det skulle det vara fritt vad gäller hoj, cc & trimning så länge den klarar en besiktning likt bilprovningens & körs på gatgokända däck.
Helt enkelt en klass för den som åker på hojen till & från tävlingen och bara ställer upp för att det är kul, vilket jag mycket väl skulle kunna tänka mig att göra med 434:an.:krama
 
Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Jag tror det är väldigt få sådana som rullar på gatan.Åker man 450 eller 525 är det väl bara att åka i open?

Är ju en väldig skillnad på att "rejsa lite med sin reggade motard" och att ställa upp i open!

Jag tycker i så fall man ska satsa på de som åker buss - LC4, XT660X osv. De som redan själva kittat en hoj och servar med rätt täta intervaller har ju definitivt närmre till räserbanan redan och har, som sagt, redan en klass att köra i.

Jag hade tyckt det var sjukt ballt om jag inte sålt min motard.

Nu är det väl mindre skillnad på hur ofta man servar sin hoj och vad man använder den till.. Bara för att jag servar min hoj ofta betyder inte det att jag är tävlingsförare! En klass för gatåkare måste väl innebära en klass för alla som åker gata men skulle tycka det va kul att tävla lite på bana?

Känns inte som att hojvalet spelar så stor roll i en amatör klass, är man mer seriös än så finns det ju "riktiga" klasser att tävla i :tummenupp
 
Last edited:

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
KTM Adventure 640
En ide kan ju vara att göra en klass som bara tillåter visa typer/modeler av motorcykel som inte är "rejs-anpassade" från början.

Bland annat följande hojar kan vara godkända för att köra i gatuklassen (bara som exempel)

KTM 660 625 640, Husqvarna 610, Honda XR 650 SM, Yamaha XT 660 SM etc etc men då är frågan, vart mera exakt ska man dra gränsen?
 

Hoopsan_84

Dra kuken i Gruset
Gick med
31 Mar 2007
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 525 EXC
Hur kan man få med mer folk genom begränsningar? Antalet gathojar på <450 är ju dessutom försvinnande liten andel. Menar du en undre gräns så ser jag inte poängen i att ha det heller?

Hela poängen är ju att få folk att vilja testa att rejsa lite med sina hojar även fast man kanske har en mer gatanpassad modell. I övrigt finns det ju inga tänkta regler eller liknande som är skrivna i sten. Så alla synpunkter och idéer är välkomna.

Som Marcus säger kanske man inte ska begränsa sig just till gatdäck. Men en begränsning vad gällande däck kan nog tänkas förekomma. Typ att dom däcken man besiktigat in inför tävlingen är dom enda du får köra med t.ex. Just för att hålla nere kostnaden och att det blir mer likt för alla. Andra tänkbara begränsningar kan ju vara att inte tillåta däcksvärmare exempelvis.



tanken va väll igentligen att om man nu ska ha en gräns så måste ju 450 åkarna få vara med. så man inte sätter den på min 550. men jan kanske har fattat det hela fel så det va en övre gräns på 550? ska läsa igen:rolleyes:

det viktigaste i det hela är väll igentligen att vi får komma ut på banan och reca lite i stället för att sitta och göra det i stan. kan ju vara hur kul som hällst att tavla mot mindre smidigare cycklar för att se hur pass bra man hanterar den cyckel man har mot andras. för min del skulle det falla på om jag behövde byta däck mellan race och gata osv osv. Vill kuna ta min cyckel och tävla/träna just den dan om jag känner för det. För det är grymt kul att pressa bana.
 
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Är ju en väldig skillnad på att "rejsa lite med sin reggade motard" och att ställa upp i open!
Vad exakt förutom däcken isåfall?Skapar man en till openklass fast med krav på gatgodkända däck kommer det knappast attt locka någon med klumpig gathoj typ LC4 eller XR650 att prova,och det var väl precis det som var tanken med klassen?
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Vad exakt förutom däcken isåfall?Skapar man en till openklass fast med krav på gatgodkända däck kommer det knappast attt locka någon med klumpig gathoj typ LC4 eller XR650 att prova,och det var väl precis det som var tanken med klassen?

En openklass är ju mer av en "riktig" tävlingsklass. Medans det som det talas om skulle va mer en klass för den som vill testa på att ta sin gathoj till banan och tävla lite.

Bara för jag kör en husa betyder inte det att jag är tävlingsförare! En prövapå klass skulle locka men en open klass för tävlingshojjar lockar inte.. Tror inte hojjen gör så stor skillnad för tävlings nybörjare, bättre då att begränsa däcken tex för de gatreggade recehojjarna :tummenupp

Tycker fokus ska ligga på förarens erfarenhet inom tävlingskörning snarare än hojjens vikt :)
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
450 eller 550 spelar väl ingen större roll i gatklassen? Det är väl lite prova på rejsing som är tanken. Så din motard du åker på gatan med regskylt är väl tanken om jag fattade det rätt. LC4 motarder finns det väl dessutom i drivor på gatan, iaf häromkring, så det känns ganska givet att reglementet borde anpassas så att dom kan åka iaf. Sedan är det väl rätt mycket som hänger på föraren, man blir automatiskt snabb för man åker en lite smidig motard mot en lc4'a.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Nu är det väl mindre skillnad på hur ofta man servar sin hoj och vad man använder den till.. Bara för att jag servar min hoj ofta betyder inte det att jag är tävlingsförare! En klass för gatåkare måste väl innebära en klass för alla som åker gata men skulle tycka det va kul att tävla lite på bana?

Känns inte som att hojvalet spelar så stor roll i en amatör klass, är man mer seriös än så finns det ju "riktiga" klasser att tävla i :tummenupp

Jag tycker det är rätt stor skillnad, i så fall kanske en viktbegränsning skulle vara bättre än en kubikbegränsning. Hojarna måste väga minst 140 kg. Det du är ute efter är ju inte en tävlingsklass utan en provapå-dag och det går garanterat att ordna ändå, en tävlingsklass måste vara hyfsat jämn och det blir inte jämnt om man säger 'alla gatåkare'. Jag lovar att det är en enorm skillnad även för en helt grön att harva runt med en LC4 mot en 40 kg lättare hoj.

Du kan ju köra Open, det är bara att prova, vågar man inte får man aldrig veta hur det är. Man behöver inte vara 'tävlingsförare' för att börja i Open - man blir tävlingsförare när man kör där - precis som att man skulle bli tävlingsförare när man börjar i den här omtalade nya klassen.

Sedan är det väl rätt mycket som hänger på föraren, man blir automatiskt snabb för man åker en lite smidig motard mot en lc4'a.

Säg det efter du har provat. :tummenupp
 
Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Jag tycker det är rätt stor skillnad, i så fall kanske en viktbegränsning skulle vara bättre än en kubikbegränsning. Hojarna måste väga minst 140 kg. Det du är ute efter är ju inte en tävlingsklass utan en provapå-dag och det går garanterat att ordna ändå, en tävlingsklass måste vara hyfsat jämn och det blir inte jämnt om man säger 'alla gatåkare'. Jag lovar att det är en enorm skillnad även för en helt grön att harva runt med en LC4 mot en 40 kg lättare hoj.

Du kan ju köra Open, det är bara att prova, vågar man inte får man aldrig veta hur det är. Man behöver inte vara 'tävlingsförare' för att börja i Open - man blir tävlingsförare när man kör där - precis som att man skulle bli tävlingsförare när man börjar i den här omtalade nya klassen.

Klart det är stor skillnad på en racemotard med regskylt och en tung gatmotard. Tycker endå en gatklass skulle va till för gatåkare, inte gatåkare som kör en viss typ av motard.

Visst kan man prova köra open t ex, men vill man bara köra nån tävling ibland för skojs skull så känns det inte aktuellt. Då skulle en gatklass va kanon :tummenupp
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Klart det är stor skillnad på en racemotard med regskylt och en tung gatmotard. Tycker endå en gatklass skulle va till för gatåkare, inte gatåkare som kör en viss typ av motard.

Visst kan man prova köra open t ex, men vill man bara köra nån tävling ibland för skojs skull så känns det inte aktuellt. Då skulle en gatklass va kanon :tummenupp

Då måste man ju se till att det bara är gatåkare där och att ingen får ha tävlat innan - vilket också innebär att man måste sätta en begränsning på hur många tävlingar man får köra i gatklassen innan man är för mycket 'tävlingsåkare' för den.

Varför är inte Open aktuellt för att köra en tävling ibland för skojs skull?
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Då måste man ju se till att det bara är gatåkare där och att ingen får ha tävlat innan - vilket också innebär att man måste sätta en begränsning på hur många tävlingar man får köra i gatklassen innan man är för mycket 'tävlingsåkare' för den.

Varför är inte Open aktuellt för att köra en tävling ibland för skojs skull?

Gatklassen ska ju va till för alla som inte har tävlingslicens för andra klasser tycker jag.

Ska man ta sin gatreggade hoj och tävla nån gång för skojs skull så vill man ju att det ska va mot likasinnade :)

Nu talar jag dock bara om hur jag ser det som potentiell gattestare.. finns säkert de med en raceklar motard som kör gata men tävlar ibland.
 
Last edited:

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Detta kommer vara en klass för dom som vill testa på och ha lite kul. Skulle någon visa sig ha tallang kommer givetvis denna uppmuntras att gå vidare till en annan klass. Tvinga upp folk är aldrig bra o brukar inte heller behövas.

Någon kubikgräns kommer inte ha någon funktion tror jag mer än att utesluta en del som vill vara med o testa.
 

Wide

egen
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Nej
Hoj
Braaaaap
Detta kommer vara en klass för dom som vill testa på och ha lite kul. Skulle någon visa sig ha tallang kommer givetvis denna uppmuntras att gå vidare till en annan klass. Tvinga upp folk är aldrig bra o brukar inte heller behövas.

Någon kubikgräns kommer inte ha någon funktion tror jag mer än att utesluta en del som vill vara med o testa.

Vi som är talanglösa då :crash
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Håller med dom som säger att det inte borde vara begränsningar på däck, cc, eller om det är en racemotard eller en något snällare.
Är det gatreggat så äre PuNkT!!1
 
  • Gilla
Reaktioner: Loy

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Discussionen har ju kommit igång ganska bra här och mkt av det som sägs här kommer ju ligga till grund för en ev. klass i framtiden. Men tänk till lite nu, många av er propagerar för saker som redan finns i klassen Open.
Nu är det ju tal om en NY klass som ska locka dom som INTE idag vågar/vill/kan delta i Open-klassen. Open är ju fortfarande en jättebra instegsklass där förarnivån är väldigt varierad och dom som är för snabba slussas vidare till Elitklasserna regelbundet.

Vad är det då som får folk att avstå från att testa Openklassen som man vill kunna erbjuda i en ny klass?

Grus? - Detta är ju det svårare av de underlag vi kör på tycker nog de flesta, speciellt om man saknar tidigare erfarenhet av underlaget. Därför kanske man kör nya klassen utan grusdel? Iaf på de banor som det är möjligt.

Rädd om sin hoj? - Samma sak där. Gruset är elakare åt hojen, speciellt om man vurpar där regelbundet :) Man slipper ju tvätta om man inte kört grus oxå, kan ju vara skönt :tummenupp

Pengar - Det är inte gratis och rejsa och speciellt inte när man ska till o börja. Klassen ska göras så billig som möjligt av den anledningen. Förslag:
1) Max 1 set däck per förare o tävling, dom däcken man besiktigar in med är dom man ska köra hela helgen på.
2) Inga däckvärmare
3) Förenklat reglemente (alla regler som inte påverkar säkerheten försöks skalas bort)

Hoj - Här tycker jag, som säkert vissa kunnat lista ut utifrån vad jag tidigare skrivit, att man ska ha så få begränsningar som möjligt. Krav på LV-reg tycker jag är bra och att hojen ska vara av supermoto-typ. Att krångla till det mer ser jag ingen poäng i.

osv...
 
Last edited:

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Massa långt inlägg

Håller med helt.

Jag har full förståelse för att folk inte vill åka grus, det är lite spännande om man inte är van ;) Hade jag tid o pengar skulle jag byta bort min 640 mot nått mer race anpassat o börja åka lite Open ;) Ingen som är sugen på en 640 ?
 

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Jag håller med dom som säger att cc inte bord spela någon roll.
Men hallå de e klart däcken spelar roll? Kommer du dit med tävlingsdäck e de ju inte mer än rätt att farbror polisen tar dig (om du kör dit hojen alltså)
För ja antar att de inte är någon som tänker åka med lagliga däck dit sen byta däck till racedäck där? :p
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top