Discussionen har ju kommit igång ganska bra här och mkt av det som sägs här kommer ju ligga till grund för en ev. klass i framtiden. Men tänk till lite nu, många av er propagerar för saker som redan finns i klassen Open.
Nu är det ju tal om en NY klass som ska locka dom som INTE idag vågar/vill/kan delta i Open-klassen. Open är ju fortfarande en jättebra instegsklass där förarnivån är väldigt varierad och dom som är för snabba slussas vidare till Elitklasserna regelbundet.
Vad är det då som får folk att avstå från att testa Openklassen som man vill kunna erbjuda i en ny klass?
Grus? - Detta är ju det svårare av de underlag vi kör på tycker nog de flesta, speciellt om man saknar tidigare erfarenhet av underlaget. Därför kanske man kör nya klassen utan grusdel? Iaf på de banor som det är möjligt.
Rädd om sin hoj? - Samma sak där. Gruset är elakare åt hojen, speciellt om man vurpar där regelbundet
Man slipper ju tvätta om man inte kört grus oxå, kan ju vara skönt
Pengar - Det är inte gratis och rejsa och speciellt inte när man ska till o börja. Klassen ska göras så billig som möjligt av den anledningen. Förslag:
1) Max 1 set däck per förare o tävling, dom däcken man besiktigar in med är dom man ska köra hela helgen på.
2) Inga däckvärmare
3) Förenklat reglemente (alla regler som inte påverkar säkerheten försöks skalas bort)
Hoj - Här tycker jag, som säkert vissa kunnat lista ut utifrån vad jag tidigare skrivit, att man ska ha så få begränsningar som möjligt. Krav på LV-reg tycker jag är bra och att hojen ska vara av supermoto-typ. Att krångla till det mer ser jag ingen poäng i.
osv...