Nej det är en slungkoppling som frikopplar när motorvarvet blir för lågt. Det är en typ av koppling som frekvent används av enduroåkare och i vissa fall på crossbanan.
Vad du behöver till en supermoto är istället en sk. slirkoppling.
Det är en anordning som jobbar lite annorlunda och ställer kopplingstrycket i förhållande till motorbromsen, detta för att man skall slippa en orolig hoppande, studsande bakände vid motorbroms.
Därför kallas den även slipperclutch eller antihoppingclutch.
Det finns ett par olika varianter på dessa, här är en:
http://www.shop.race-styles.com/en/...at=42&start=0&sortfield=name&sorttype=asc&nr=
Här kan du läsa mer om detta :
http://en.wikipedia.org/wiki/Slipper_clutch
Här är en annan variant: http://www.hardracing.com/STM.htm
Hittar du nån till en KTM 660 kan du ju hojta
Bosse
Rekluse är toppen i skogen, bara lägga i tvåan eller trean och gasa utan risk tjuvstopp eller dyl. Är i princip omöjligt och döda motorn, fast det är ingen motorbroms så det funkar inte lika bra utanför endurospåret. Jävligt knepigt och ställa ventilerna också då man inte kan få runt motorn utan att ta loss generatorkåpa tex.
Fick du inte med originaldelarna då?Och det är väldigt enkelt att byta tillbaka...dammar av tråden lite.. köpt en KTM 525 med just Rekluse koppling... märker att det inte är bra när man kör SM... inte alls... lyckas inte komma upp på bakhjulet på 3an ens.. ska då slira iväg och låta trög...
är det lätt?dyrt? att byta tillbaka till vanlig koppling?
Det är en automatkoppling. Inget som används inom supermoto där den snarare skulle vara till nackdel snarare än fördel.
I supermoto används slirkoppling, vilket inte är samma sak.
Automatkoppling = kopplar ur vid ett visst varvtal o negativt moment.
Slirkoppling = slirar vid negativt moment
ser ju vettigt och låter vettigt av det lilla jag förstår.. haha
men då är frågan, kan det vara så att mina lameller i Reklusekoppling är slut..? för den slirar ganska så extremt känns det som
Kopplingen kanske skall justeras. det finns en viss justermån för att den skall fungera bra.
Jag tror att det finns montageanvisningar på rekluse´s hemsida. Där står det även hur den skall justeras.
Triumph storsatsar inom Enduro
Motorsportlegenden och fler... |
|
BMW CE 02 x VAGABUND
BMW Motorrad har presentera... |
|
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!
I veckan blev det klart att... |
|
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter
Transportstyrelsen har medd... |
|
Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana
Efter nedläggningen av Järv... |
|
Ny R1 Race och R1 GYTR
Pressrelease från Yamaha ... |
|
Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team
Motorsportlegenden och fler... |
|
Miguel Oliveira klar för Yamaha
Miguel Oliveira och Lin Jar... |
|
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem
En ny patentansökan har avs... |
|
BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?
Sedan en tid har olika rykt... |