Nej det är en slungkoppling som frikopplar när motorvarvet blir för lågt. Det är en typ av koppling som frekvent används av enduroåkare och i vissa fall på crossbanan.
Vad du behöver till en supermoto är istället en sk. slirkoppling.
Det är en anordning som jobbar lite annorlunda och ställer kopplingstrycket i förhållande till motorbromsen, detta för att man skall slippa en orolig hoppande, studsande bakände vid motorbroms.
Därför kallas den även slipperclutch eller antihoppingclutch.
Det finns ett par olika varianter på dessa, här är en:
http://www.shop.race-styles.com/en/...at=42&start=0&sortfield=name&sorttype=asc&nr=
Här kan du läsa mer om detta :
http://en.wikipedia.org/wiki/Slipper_clutch
Här är en annan variant: http://www.hardracing.com/STM.htm
Hittar du nån till en KTM 660 kan du ju hojta
Bosse
Rekluse är toppen i skogen, bara lägga i tvåan eller trean och gasa utan risk tjuvstopp eller dyl. Är i princip omöjligt och döda motorn, fast det är ingen motorbroms så det funkar inte lika bra utanför endurospåret. Jävligt knepigt och ställa ventilerna också då man inte kan få runt motorn utan att ta loss generatorkåpa tex.
Fick du inte med originaldelarna då?Och det är väldigt enkelt att byta tillbaka...dammar av tråden lite.. köpt en KTM 525 med just Rekluse koppling... märker att det inte är bra när man kör SM... inte alls... lyckas inte komma upp på bakhjulet på 3an ens.. ska då slira iväg och låta trög...
är det lätt?dyrt? att byta tillbaka till vanlig koppling?
Det är en automatkoppling. Inget som används inom supermoto där den snarare skulle vara till nackdel snarare än fördel.
I supermoto används slirkoppling, vilket inte är samma sak.
Automatkoppling = kopplar ur vid ett visst varvtal o negativt moment.
Slirkoppling = slirar vid negativt moment
ser ju vettigt och låter vettigt av det lilla jag förstår.. haha
men då är frågan, kan det vara så att mina lameller i Reklusekoppling är slut..? för den slirar ganska så extremt känns det som
Kopplingen kanske skall justeras. det finns en viss justermån för att den skall fungera bra.
Jag tror att det finns montageanvisningar på rekluse´s hemsida. Där står det även hur den skall justeras.
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |