Rekommendera bra däck. Eller vilka är bäst helt enkelt.

Buell_M2

Buell M2 cyclone
Gick med
23 Jan 2008
Ort
Göteborg
Hoj
1998 Buell M2 cyclone
Behöver lite hjälp med däck val. Det finns ju ett hav av olika beteckningar och egenskaper. Alla tillverkare säger samma sak, vårt däck är bäst. Det jag söker finns förmodligen inte.

1. Bra bett på torr väg
2. Bra bett på blött underlag, man bor i Sverige där regnar det som satan...
3. Bra bromsförmåga på blött/torrt väglag.


Vad skulle ni rekommendera utav det jag önskar? Märke beteckning och just varför det.

Det ska sitta på en Buell M2

120/70R17 fram
170/60R17 bak (eller bredare)

Pmá gärna era svar.

Tusen tack
 
Det beror väl lite på hur du tänker använda hojen.
Kör man mest bana så är det ju däck för bana som är bäst för många.
Om man kör bana men inte är så hård mot däcken så kan man klara sig långt med däck för gatbruk.
Kör man gata så är det ju däck för gatbruk.

Personligen så kör jag med Michelin Pilot Road 2 CT på min hoj. Dom uppfyller enligt mig dom krav som du ställer.
Dock är det ju så att Michelin Pilot Power ger mer grepp till kostnaden av att dom slits fortare.

Men i dagsläget så har många av premiumdäcken relativt likvärdiga egenskaper för dom flesta som kör på gata så det är mest en fråga om smak.
Jag är heller inte någon storkonsument av däck så jag har inte testat många olika Jag har i stort sett bara testat på en uppsättning Metzeler Lasertec som satt på när jag köpte hojen och som var hala som såpade tvålar i vått väglag och dom Michelin jag kör med nu som jag är toppennöjd med.
Dock ska nog tilläggas att dom Metzeler som satt på min hoj inte var dom bästa däcken Metzeler har i sortimentet. Även dom har riktigt bra däck.

Du kommer förmodligen att få lika många olika förslag som det blir svar i tråden.
 
Valfritt sporttouringdäck från Michelin (Road 3), Dunlop (Roadsmart 2), Bridgestone (BT023?) eller Metzeler (Z8 Interact?).
 
Pilot Road 3 är bättre än Pilot Road 2 i regn men PR2 är bättre vid torrt väglag.. Är du solskensbiker så köp PR2...
 
Jag åker i alla väder bortsett från snö och is, samt minusgrader. Så pr3órna är så bra som michelin utlovar. Ni som kör på 3órna håller dom bra eller nöts dom ner snabbt? Jag åker inte på bana eller 300km/h på allmänväg. är det jätte stor skilnad mellan 2 och 3? Säkert en korkad fråga men man vill ju veta vad man ska tvåla runt på :)
 
Dim håller bra både för bana och landsväg, jag har kört 400mil med mina och dom ser ut som nya fortfarande.

Dock vid bankörbing så slits bakdäcket fortare pga den mjuka gummiblandningen i bakdäcket.
 
3an är mycket bättre än 2an på våtvägbana, dock har 2an bättre grepp på torrt väglag. Men man kan inte få allt här i världen utan lite måste man kompromissa ;)
 
PR2 är också bra i vått väder. Skulle ha bytt till PR3 men det blev Pilot Power denna gång för att se om de var bättre på bana.
 
PR3 är det du ska ha. Körde dessa på förra R1:an, inga som helst problem i vått/ torrt. (Imponerande bra i vått tom) Ser lite lustiga ut men är över förväntan!
 
Dunlop Roadsmart 2 är bekvämare och hanterar ojämnheter bättre än Michelin PR3. Bättre torrgrepp och stabilitet. Men sämre grepp i millimeterdjupt vatten och på snö...

Övriga har jag begränsad egen erfarenhet av. Vilket som helst uppfyller dock kraven.
 
Körde Roadsmart förut, första varianten.
Grymma däck!

Roadsmart 2 borde ju dessutom vara ännu bättre.
 
Tack för alla svar. Dom har hjälpt mycket. Majoriteten tycker iaf Michelin pr3, så det får nog bli dom.

Tack än en gång...:tummenupp
 
PR3 eller Roadsmart2 är grymma däck... Med mina preferenser o på min hoj så tyckte jag PR3 var lite bättre mest pga känslan för greppet.

Edit: PR3 verkar än så länge ha dubbla livslängden gentemot sportsmart & även betydligt längre än roadsmart...
 
Last edited:
Behöver lite hjälp med däck val. Det finns ju ett hav av olika beteckningar och egenskaper. Alla tillverkare säger samma sak, vårt däck är bäst. Det jag söker finns förmodligen inte.

1. Bra bett på torr väg
2. Bra bett på blött underlag, man bor i Sverige där regnar det som satan...
3. Bra bromsförmåga på blött/torrt väglag.


Vad skulle ni rekommendera utav det jag önskar? Märke beteckning och just varför det.

Det ska sitta på en Buell M2

120/70R17 fram
170/60R17 bak (eller bredare)

Pmá gärna era svar.

Tusen tack

Hej.

Skulle säga Roadsmart 2 eller Pilot Road 3 åt dig.

Roadsmart 2 har inte riktigt lika bra våtgrepp som PR3 men istället bättre torrgrepp och lite mer feedback när det pressas.
Går att ligga på ordentligt med RS2 utan att det protesterar.

PR3 har ett våtgrepp som är ooutstanding och hela däcket signalerar trygghet.
Feedback i torrt är helt ok och även detta däck klarar av ganska hårda tag.
Livslängden på PR3 är något bättre än RS2.

Även Pirellis Angel, som dessutom kommer med en uppdatering, är värt att kolla närmare på.
 
PR3 eller Roadsmart2 är grymma däck... Med mina preferenser o på min hoj så tyckte jag PR3 var lite bättre mest pga känslan för greppet.

Edit: PR3 verkar än så länge ha dubbla livslängden gentemot sportsmart & även betydligt längre än roadsmart...

Har du provat båda? har du källa på det du påstår?.

Hitta ett inlägg på ett annat forum av en som provat både Sportsmart och PP 3


I've had both the SportSmart and the Pilot Road 3 (currently fitted) on my SMT.

In the dry - Sportsmart all the way (for me). The levels of grip is amazing (keep putting the pegs down - really need to figure a way to fit the sliders and the peg rubber!) and surprisingly good in the wet. The feel very neutral in terms of their tippiness - you just put the bike at an angle and they seem to want to stay at that angle. Really liked them and I got nearly 8k miles out of the rear (but I tend not to be too hard on tyres).

Currently on PR3s (heard enough good stuff from other riders / dealers / tyre folk) to give them a try. There is less dry grip (obviously) than the Sportsmart but not alarmingly so (and certainly way more than the stupid Conti Sport Attacks that my bike originally had fitted). Still plenty enough grip to put the pegs down. However, in the wet / cold they are a different beast to the Sportsmarts. The warm up much quicker and give noticeably more grip. They feel slightly tippy in to a corner, though, which has taken a little getting used too (not alarming, just different to the Sportsmarts). The PR3s are currently 4K miles old and have plenty of life left.

For me - the perfect solution would be to have the sportsmarts on a set of hoops for the summer and the PR3s during the winter. As that isn't practicable, then going for one tyre and the PR3 would probably just edge it
 
Ingen som kör michelin power pure? Bra pris, bra däck, bakdäck hårda i mitten så dom tål stryk. Ja det kan släppa lite när dom är kalla men vilka däck gör inte det. Låg som en bomb i kurvor. Regn, not so much men buskörning och regn hör inte ihop annat än på bana.
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top