Rekommendera digitalkamera tack!

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Låter bra. Jag som är en petnisse är orolig för att Pentaxen ska bli repig och ful när man har med den på fyllan osv. Tycker att dockningsprylen verkar klart smidig... Hmmm... Man kan nog få loss en + 256MB här (i NY) för under $400 = 3000 spänn. De var inte så dyra i Sverige heller såg jag. Betalade nästan 7000 för min Minolta Dimage X för inte så länge sen... Jag har lite ångest för att jag vet att systemvarianterna tar bättre bilder (kräver mindre ljus osv.) men då åker kameran aldrig med heller. Känns öken om man måste ta ryggsäck enbart för att ha med kamera.

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Lånar tråden lite :)

En fråga (kanske mest till Canoly, Zoulfly o andra värstingar) ..
Vad är det för skillnader mellan en Canon 10D och en 300D?
Och kan man koppla på en Sigma objektiv på en Canon?? :va

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Kolla 2 saker:
1. vad finns det för batterier till den? Funkar vanliga R6 så är det skitbra för digitalkameror käkar batterier.
2. hur stort minneskort får du med? är det under 64mb så är det i princip oanvändbart med en 4mp-kamera. Räkna med 500:- till minst för att få ett användbart minneskort!

/HW

Maverick

VR -09;12.55 -10;10.16 -11;8.47
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SH300 -13
Var o köpte mig ett 256 mb SD-kort idag.. fick ge 844 kr för de på Onoff..

Märkte oxå idag att bilderna som man tar me högsta kvallen på e ju sjukt stora... ca 3mb/bild.. så 87 bilder fick jag plats me på kortet.. men så e ju bilderna sjukt bra oxå..

Men när jag sitter o jämför mina bilder mot spenks så tycker jag hans e snäppet bättre faktiskt.. han har en Konica KD-410Z.. som oxå ha 4 mp.. tycker dom har något bättre skärpa i sig.. även om man inte använder högsta kvallen.. visst hans kamera e ju lite större vilket gör att optiken blir lite bättre i den (om jag har förstått allt rätt).. fast nu har jag bara tagit bilder i mörker o fått använda blixten varje gång.. så de ska bli lite intressant o se hur bilderna blir när man inte behöver använda blixten.. o sen något som jag iaf tycker e jävligt smidigt me hans kamera e att den har dubbla kortläsare.. ett för sd o ett för memorystick..

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
DB skrev:
Den passar ju perfekt i fickan på skinnstället :kocko Den är säkert bra men som du skrev inte riktigt samma sak!

Kanske inte, men får utan problem plats i kutsen, och tar grymmebilder...

Tias

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FIREBLADE -12 & -03, HUSKY SMR511 -11, YZ250F -12
Köpte en IXUS400 i somras, visst 'lite' klumpigare kanske men det blir riktigt bra bilder! Den har en yta som inte är lika repkänslig också. Billigt med CF-kort. Dock är det bra att köpa ett extra batteri.

Jag är hur nöjd som helst med den.

http://www.dpreview.com/reviews/canons400

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
kajlyl skrev:

Ok, jag är inte Canoly eller Zoulfly med:
Sigmas EF objektiv för just Canon iaf.

Skillnaden på 10D och 300D är nog mycket i utförandet. 300D är mer plastig och 'budget'. Åk och känn i affären! Sedan så har 300:an sämre sekvenstagningsförmåga, dvs. färre bilder per sekund. 300:n har något sämre ljuskänslighetsomfång. I övrigt så ser de ganska lika ut i specifikationerna.

DB

skiieur...
Gick med
17 May 2003
Hoj
2009, KTM EXC 450
Har hört att Ixusen käkar batterier som ingen annan och att zoom mekaniken har en tendens att paja ur! Men annars verkar den grym!

Men jag tycker Pentaxen vinner på sitt format!

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Var och jamforde Exilim Z4 och Optio S4 idag. Option ar faktiskt betydligt mindre. Daremot sa var Casions skarm helt grym, kandes som dubbelt sa stor som den lilla gluggen pa Pentaxen. Jag ska nog ha angest ett tag innan jag slar till. Lutar at Option nu - man maste leta lite har. Det finns namligen en modell av Casio har som slutar med Z4U och U = gar ej att spela in videosnuttar! Det tackar jag internet for - jag utgick fran att alla kameror kan det numer.

P.Björk

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
ZX9R -98 8200mil
Glöm inte bort att HP gör fin finna kameror nu mera som är väldigt pris värda.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
kajlyl skrev:

Skillnaderna mellan 10D och 300D, förutom priset, är följande:

10D är något snabbare på sekvenstagningar, 3 bilder per sekund upp till 9 bilder i följd, gentemot 300D som klarar av 2.5 bilder per sekund upp till 4 bilder i följd.

10D har ett chassie som huvudsakligen är tillverkat i magnesium, medans 300Ds chassie är tillverkat i plast.

10D klarar av ett högsta ISO-tal på 3200 medans 300D klarar 1600. Sämre ljuskänslighet således.

En annan sak som skiljer är att 10D har bättre stöd för manuell kontroll av de olika AF-lägena, vilket var det som fällde avgörandet när jag bestämde vilket kamera att köpa. Tex. så finns det ett AF-läge som heter AI Servo, där AF kontinuerligt följer med och fokuserar på ett rörligt motiv. På 10D kan denna funktion aktiveras manuellt oavsett om man använder ett programläge eller kör manuellt. På 300D aktiveras det automatiskt när man använder sportprogrammet, eller när kameran själv bedömmer att AI Servo behövs. Ingen manuell styrning således.

När det gäller Sigma-objektiv så är svaret kort och gott: ja. Sigmas objektiv för Canon passar Canon. :)

TbA

Sandman coming...
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Vägkungen
FireSalle skrev:
... Hur som helst så har mina Pentax Optio bara strulat. I korthet så har jag varit av med den/dem i mer än tre månader det första året utan någon form av kompensation. Den svenska importören är grymt nonchalant. Kan inte rekommendera dem. Känner en ex-Pentaxsäljare och det har tydligen varit så länge. Ok kameror men usel support....

..Canon Ixus 400 har vunnit flertalet tester, ett givet val tycker jag även om den är lite dyrare...

Har en IXUS400 med 256 minne. Är mycket nöjd med kameran. Har dock pajat för mig. Fotokungen tog lite tid på sig att lämna in den, men bara den kom in till servicefirman gick det fort. Inte fullt tre veckor var jag utan kamera. Tyckte servicen och mottagandet var mycket bra. Jag törs då köpa Canon i framtiden.

DB skrev:
Har hört att Ixusen käkar batterier som ingen annan och att zoom mekaniken har en tendens att paja ur! Men annars verkar den grym!

Men jag tycker Pentaxen vinner på sitt format!

Jag köpte extra batteri för jag hade hört samma sak. Men blev tvärtom imponerad över hur länge batterierna håller. Extra batteriet var nog onödigt att köpa. Jag valde IXUSén framför Option just för formatet. knapparna är för små på Option. IXUS II har bästa formatet på storleken men har SD minne (dyrare än CF).

Nicke skrev:
Låter bra. Jag som är en petnisse är orolig för att Pentaxen ska bli repig och ful när man har med den på fyllan osv...

Min IXUS är tyvärr repig och ful. Har den med mig varje dag såväl privat som i arbetet. Den är inte vidare reptålig. :(

Bimotakungen

snart ska d bänkas.....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ombyggd Bimota SB6 med PVM , ISR ,Paoli , Öhlins åsså motor med WEB JE TMR 41:or DYNA mhhh va bra d blir!!!samt en gixxer 1100 -96 å en DR350 å en GSXR1000R -02 ....
hmmm

Har en såndära konica KD-400Z eller vad den heter....
enkel å bra bilder blir d....
funktioner finns massor.... om man orkar...

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Själv kör jag med en Konica Revio C2 kostade 1400:- ny. Bilderna blir hyffsade i normal storlek. Fördelarna är att den är grymt liten, brukar glömma bort att jag har den med mig! Jag behöver inte heller bry mig över repor mm... Om inte annat är den perfekt som 2a kamera "hojkamera"

bebbster

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2003
Hoj
Hoj? Nä bil =)
Jag har idag en Minolta F300 (5 Mpixel kompakt ) och den är jag ganska missnöjd med ( Dålig autofokus, Låg ljuskänslighet ) , hade innan en Kodak dc260 ( 2 Mpixel ) och den var jag mera nöjd med ( Mycket bra ljuskänslighet, Kanonbra autofocus ). Det som ialf jag har märkt med digital kameror är att ju mera Mpix det är ju mera ljuskänsliga blir dom. Så ska man ha en "modern" kamera med 4 Mpix och uppåt som så måste man ha högre ljuskänslighet. Detta gäller bara om man fotar i mörka miljöer, i solljus blir det kanon bra med min Minolta.

Skärpa på kameror däremot tycker jag inte skilljer mycket, Men dom flesta automat/Manuella kameror har porträtt läge med automatisk oskärpa ( det ska tydligen vara oskarpt på porträtt ), Vilket jag inte tycker att det skall vara, så kontrollera att det går att ställa kameran manuellt.

För övrigt, kräv att få testa kameran innan du köper den. Att skicka efter kameror är helt förkastligt, Då jag har egen erfarenhet av det.

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 -01 banhoj
Fick nyss hem en Kodak CX6330 3,1 mp.
Mycket prisvärd - 2500:- inkl. 128mb och frakt.
Kan med 128 minne spela in tex 15 min film med ljud, hyffsad kvalite.

Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!