Rekommenderas att inte ta kortet?

bo$ken

HarleyF0rum.se
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
H-D, Choppa
Enkelt, skit i att ta kort. Om överhuvudtaget ifrågasätter korttagning ska man inget kort ha. Lägg ner och logga ut.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Hejsan alla sporthojjare!

Har länge gått och funderat på att ta kortet för motorcykel, men känner mig lite osäker då jag vet att jag i hela mitt liv alltid sökt spänning, med bland annat skidor. Så jag vet att jag förr eller senare någon dag inte bara kommer att hålla 110 längs e4n då jag vet att jag inte bara höll 110 med bil. Bör jag inte ta kortet pga stora olycksrisken? Inte direkt samma sak som att hoppa 25m med skidor som att åka i 150+ på en motorcykel. Är i princip första gången då jag känner att det kan gå åt skogen så jag tänkte att det kanske är bäst att inte ens ta kortet eller säger statistiken lite osann då dom flesta som köper sporthojar inte köper för att bara köra 110 på e4, har som sagt ingen aning.

Tack!

Som en del säger:" Jag skulle aldrig kunna ha hoj, jag skulle bara köra ihjäl mig!" Hur många ggr har man inte hört det uttrycket myntats, jag brukar svara, men det är bara för att du inte KAN köra isåfall..
HAR man den inställningen från början och inte är villig att fundera på alternativ till det tänkandet, skit i skaffa hoj och kort är min strikta åsikt. MEN är man villig att lära sig köra hoj och på RÄTT sätt(då menar jag inte hanterandet av hojen, det kan man lära en apa efter 5 minuter..) och har lite riskmedvetenhet, så är hojåka ovärderligt:tummenupp
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Hejsan alla sporthojjare!

Har länge gått och funderat på att ta kortet för motorcykel, men känner mig lite osäker då jag vet att jag i hela mitt liv alltid sökt spänning, med bland annat skidor. Så jag vet att jag förr eller senare någon dag inte bara kommer att hålla 110 längs e4n då jag vet att jag inte bara höll 110 med bil. Bör jag inte ta kortet pga stora olycksrisken? Inte direkt samma sak som att hoppa 25m med skidor som att åka i 150+ på en motorcykel. Är i princip första gången då jag känner att det kan gå åt skogen så jag tänkte att det kanske är bäst att inte ens ta kortet eller säger statistiken lite osann då dom flesta som köper sporthojar inte köper för att bara köra 110 på e4, har som sagt ingen aning.

Tack!

Jag slutade köra sporthoj i höstas då jag tyckte att jag tog för stora risker. Köpte mig en motard i vintras och har skitkul trots att topphastigheten inte är mer än 160. För gatåkning finns inget bättre..! Köpte mig en banhoj och tog RR-licens nu i vår och har kört två träningar och ärligt talat, det är sjukt mycket roligare än att brassa på allmän väg. Känslan att med knäskrap ta sista kurvan inför långrakan och sen bara ge fullt, sparka i växlarna och sen tokbromsa från 260 för att ta nästa kurva är ovärderlig, det finns inte mycket som är bättre. Kanske om man körde ännu snabbare... :)

Kommer antagligen köpa en sporthoj för gata senare men just nu är jag för ung och även om jag försöker låta bli så växer hornen ut. Så den får vänta.
 

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Ort
köpingenting
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
Spela boule istället med pensionärer !Då kan du känna dig säker och utvecklas utan någon större risktagning :arsele Riktigt trist att media/regering lyckats så bra med sin mc hat propaganda att man till och med här måste läsa om någon som ifrågasätter varför man skall köra mc !
Nej ditt pucko du skall nog inte ta kk för mc du har fel inställning från början!
Ingen kör mc för att vara "säker" !
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
150+ på E4???? Shit, är det farligt för dig bör du lägga ner det alpina med, på riktigt.

Jag åker naken hoj, just för att få ner farten, men i 150 sitter jag fortfarande bakvänd för att kolla efter polaren som halkade efter, givet att vi pratar om E4an...


Mitt tips, köp en hoj med bra chassie, glöm E4an och LÄR DIG KÖRA. 110 på en riktigt kurvig väg är grymt mkt roligare än 240 rakt fram. Vilken idiot som helst med färskpasta innanför pannan kan köra fort rakt fram. Vill du ha kul utan att riskera att dö öht, köp stunthoj!
 

fält

VROM
Gick med
16 May 2007
Ort
Scottsland
Hoj
Skeppshult
Hej, börjar oxå tvivla på på om mc e värt allt besvär å risker. Egentligen tänkte jag vänta med att lägga in mitt första inlägg här tills jag har skaffat mig kortet. Dröjde tills jag blev 22 år innan jag fixa mitt bilkort(e 25nu) å jag måste säga att det var faktist ganska smart gjort då jag hela tiden tänker på riskerna å så, vilket jag lär göra när jag kör mc me. Men då jag e så jäkla nervös över att ta akortet, börjar jag tvivla på om det e värt allt slit. E så jäkla jobbigt att hålla på plugga å sen när det väl gäller för uppkörning så lär man schabbla eller nått.

Sen e ju mc så jäkla dyrt oxå, många tycker jag som ska sälja sin mc sätter så hutlösa priser på hojarna trots att vissa e mer än 10 år gamla så man lär ju inte få nått här utan blir tvungen att sticka ner å importera själv. Tack förresten till en mycket bra samling med frågor å svar om just import på forumet. Tack så mycket.
ville bara skriva av mig, lär inte posta här förrens jag skaffar mig kortet å en mc att börna på, hoppas bara det blir av innan sommaren tar slut bara.

ha´re


ta kortet nu när du har teorin någerlunda friskt i minnert om det bara var 3 år sen du tog bil kort.
ja själv ångra mig som fan att ja inte tog det ihop med mitt CE kort för 3 år sen så satte igång tidigt i våras med det o ja e med 25.
Beror ju på vad man definierar med dyrt. tycker man det e en jävla kul hobby så e man väl berred att betala va det kostar:) en 96-98 ligger ju runt 40 det e la inte så farligt.
o ja det finns för jävla mö risker. börjar köra 24a metare så märker man vilka jävla idoter bilister är o man kan ju faktiskt dö i bil krock med.
ne ta kortet nu huvudsaken e ju att du tycker det e kul.:tummenupp
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
110 längs e4n då jag vet att jag inte bara höll 110 med bil. Bör jag inte ta kortet pga stora olycksrisken? Inte direkt samma sak som att hoppa 25m med skidor som att åka i 150+ på en motorcykel.

:D .. Tjena Mingves - 2 ?


Ärligt talat, om du känner dig vårdslös, tar risker och att en olycka lär inträffa närsomhelst i 130... ja då ska du nog fundera på om du inte ska cykla istället :rolleyes: :tungan
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
:D .. Tjena Mingves - 2 ?


Ärligt talat, om du känner dig vårdslös, tar risker och att en olycka lär inträffa närsomhelst i 130... ja då ska du nog fundera på om du inte ska cykla istället :rolleyes: :tungan

Egentligen är det tvärtom.-..

Eftresom du är rädd för farter över 15, köp en värstinghoj, nästan ny. Kör så hårt du kan.. När du säljer den kommer den va i nyskick om du bara servar den!
 

1000cc_

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Hus
Hoj
Har ingen...
Några smarta kiilar har kommit fram till att olyksrisken är 20 ggr högre på motorcykel än med bil, läste jag någonstanns....
Jag är glad att jag inte hade råd med någon sporthoj i 20-års-åldern i alla fall.... Då hade jag nog inte tänkt lika långt fram i trafiken som jag gör i dag...



Rätt kul att du nämner det :)

En liten text från en tidning (Bike) jag läste när jag satt vid BMW för att få bilen servad.

Ta kortet för guds skull.

Det som är kul dock är den sista biten i texten :D Visst landar man kanske hårt från en häst men vad gör man inte om man kraschar i 60-70 km/h då!!

Däremot så blir nog smällen rätt jävla brutal om hästen springer i typ 50-60 km/h och man ramlar av, enda man har på sig är hjälm.
 

Bifogat

  • Text.JPG
    Text.JPG
    41.6 KB · Visningar: 90
Last edited:

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Jag tycker du ska börja med att bli lite källkritisk, tex läsa kvällspressen med lite större sållning. Det pågår ju ett veritabelt mediadrev efter motorcyklar, men ser man bakom det lite så är det, precis som flera påpekat, många saker som är farligare.

Fråga dig själv hur många bilolyckor som får stora rubriker i förhållande till antalet. Jämför sedan detsamma för MC...

Sen när du kommit till klarhet så tycker jag att du ger järnet och tar kortet - I ÅR!!:tummenupp
 
Last edited:

portarn

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Norr
Hoj
-
Tack för alla seriösa svar och även lite mindre seriösa, har haft ett så stort sug nog länge nu så kan nog inte låta bli, jag får helt enkelt lita på min självdisciplin så att jag inte gör något dumt.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Ja du vad ska man skriva här, killen funderar över kort eller inte, han har inte kört hoj värkar de som, inte som jag som har kört sen jag va 14 o e nu 23, mellan 38-1300cc med allt mellan 1.5-200hk, hojar som vägt mellan 65-260kg torra.

E man ovan så e inte bästa hojen o börja på med 200hk o väger 170kg direkt, kanske ska börja på något lättare med runt 60hk o väger 150kg till en början som inte går allt för fort o ändå smidig på kurviga vägar, som du kan köra med något år så du får lära dig på något onnan du går upp till hojar med mer kraft som toppar 260+ km/h.

Kortet bestämer du helt själv om du ska ta eller inte, hojen e ju inte byggd för kortet men farbror blå ogillar om man kör utan om man blir stoppad, o stoppad vill man inte bli om man inget kort har ju.

Annars e de bra o börja på barna om man vill lära sig o köra fort men ändå säkert på kurviga vägar.

Du gör dina egna val vad du vill åkomma, kör hårt, ha kul.
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Mest troligt är väl att du förr eller senare kommer att överskrida hastighetsbegränsningarna.
Skulle olyckan vara framme under gatkörning och du kör i 170 och
kraschar in i ett träd eller en annan bil så blir utgången den samma även
om du skulle kört i 110.

Känner du dig osäker så kan du ju
istället köra på bana för att minimera riskerna vid en ev. olycka.
Sedan finns det ju andra hojar att välja bland än de "värsta".
Köp något med mindre effekt, stryp hojen...
Bara fantasin sätter gränser!!
 

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Klart du ska ta kortet.
Som första hoj vore nog vettigt med en lite motorsvagare sporttouring liknande sak typ Yamaha XJ600.
Att börja med en extrem sporthoj kanske inte är det bästa, de är inte de mest lättkörda precis och inbjuder lätt till mer än man klarar av.
 

Aurora

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Ducati Monster 750
Ta körkort för bövelen. Finns nog inget roligare än att köra hoj!
Dock ej med dödlig utgång, eller? ... :crash

Tyvärr sker det en hel del dödsolyckor inom fälttävlan bland annat (även hästar får nödslaktas alltför ofta). Det är brutna nackar och skallskador mest. Red en del fälttävlan tidigare men nu tar jag hojkort istället, hästen har blivit för gammal och håller inte längre för sådant :mad: . Har också tänkt lite som du, men som redan sagts, måste bara prova, vem vet hur länge man lever...

//Aurora :D
 

DimmanZX6R

Mr Z har bara en 1000
Gick med
12 Feb 2007
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki ZZR1400 -14 & Triumph Cafe
TA INTE KORTET!
Vi behöver fler bittra surgubbar som kan skriva insändare som smutskastar oss hojåkare.:mattias
Nu när så många 50+ börjar köra hoj kan man inte garantera återväxten av surgubbar.:såjaponken
Så för vår del vore det bättre om du inte tog kort.
Hojåka är ju sååååå faligt.:kryckor

/Dimman
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top