Jobbig situation!
Disclaimer
Jag kan påpeka att jag inte har läst igenom hela tråden och allas synpunkter ännu, utan ville delge mina åsikter av ditt första inlägg först. Om det senare i tråden framkommer något som får mig att ändra åsikt så skriver jag det sen.
-Hur skulle ni ha gjort?
Om du fortfarande är gift med henne, ta ut skillsmässa! Kanske jobbigt att göra, men låter ändå som att det är värt det i ditt fall.
Byt lås till din lägenhet. Om du vill fortsätta vara vän med henne och släppa in henne för att tala om det hela så kan du väl göra det om du vill, men låt henne inte ha egna nycklar dit och springa runt där när du inte är hemma!
-Går det att reparera ett förhållande där man totalt tappat tilliten för den andre parten?
Det skulle i så fall vara om det på något sätt skulle gå att återuppbygga tilliten. Men hur det skulle gå till vet jag inte. Det låter väldigt osannolikt och något som, om överhuvudtaget möjligt i ert fall, antagligen skulle ta många år.
Annars...
Nej. Det är döfött. Du har det bättre ensam än i ett sådant förhållande!
Jag vet inte vad som orsakat dessa problem, men det låter som att ni i detta stadie inte är bra för varandra, åtminstone inte i ett förhållande.
-Givit henne ÄNNU en chans till, och gemensamt sökt hjälp och stöttat henne genom den svåra tid hon har framför sig?
Om du vill fortsätta vara hennes vän och försöka hjälpa henne genom det så kanske du kan det. Men räkna inte med att kunna lappa ihop förhållandet.
Det låter nästan som att hon likt en drogmissbrukare skulle behöva "avgiftas" och klara sig själv några år innan hon är reda för ett förhållande igen. Även när/om hon blir redo för förhållande igen så kanske det inte ska vara med dig.
Mina reflektioner så här långt.