...Vi sitter i en låda och trafikverket i en annan, båda är lika usla på att tänka utanför boxen....
Ja, visst har Du oerhört rätt i detta lakoniska konstaterande, och visst är situationen tämligen tragikomiskt?
I ena ringhörnan har vi Tragikverket. Tragikverket sekonderas av forskare som lägger pengar på att komma fram till att boxermotorer skyddar benet vid kollision i flack vinkel mot släta räcken (vajerräckena "glöms bort"), av privata konsulter som fakturerar miljonbelopp för att utreda hur motorcyklister ska kunna bötfällas genom ATK och av diverse branschföreträdare som solar sig i glansen av "samarbeten" samt lobbyister för självkörande fordon (=bilar)
I andra ringhörnan hittar vi trafikanterna. Här finns förvisso entusiasterna och adrenalinjunkies som över huvud taget knappast reflekterar över skyltad fart så länge som risken för att lagföras är minimal. Men även Hr och Fru Svensson som pendlar eller använder sin bil för semesterresor/för att besöka släkt och vänner under lediga stunder. Det riktigt intressanta är att knappt var annan trafikant håller skyltad hastighet redan med dagens gränser. Läs det igen - knappt var annan. TrV:s egna undersökningar visar att en sänkning av hastigheten med tio km/h innebär att medelhastigheten sjunker med 3-4 km/h (intressant nog gäller samma förhållande även vid hastighetshöjningar). Så - det enda som lär hända vid ytterligare sänkningar är att andelen trafikanter som håller hastighetsgränserna reduceras ytterligare.
Utan att ha en examen i beteendevetenskap är TrVs angreppspunkt på trafiksituation och hastighetsanpassning intressant - här ska trafikanterna tvingas till efterlevnad genom skrämsel och hot om kriminalisering, kosta vad det kosta vill. Applicera gärna, som ett tankeexperiment, motsvarande förhållningssätt på sjukvård, skola eller omsorg och det kommer genast att dofta trettiotal om hela anrättningen.
Men hur ska man lyckas dyrka upp dessa låsta positioner? Hur ska TrV och trafikanter på något vis kunna mötas och samordna uppfattningen kring vad som är "rimligt säker hastighet"? En angreppspunkt kanske kan vara att utgå från den hastighet som föranleder minsta hastighetsskillnader utefter en vägsträcka/en viss vägstandard. Det kanske vore ett bättre sätt att etablera en gemensam grund att utgå ifrån?
Jaja - tragiskt är det i alla fall att skyttegravskriget bara fortsätter och fortsätter...