Remiss om sänkta hastigheter (till 80)

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ur texten:

Det säkra mötet


Trafikverket vill skapa det säkra mötet utmed landsvägar för att rädda liv. Ur trafiksäkerhetssynpunkt finns det två sätt att skapa säkra möten för biltrafiken. Det bästa sättet är att förhindra kollisioner genom mittseparering. Om så görs kan hastigheten normalt sättas till 100 km/tim och restiderna sänkas. Om detta inte kan göras av olika skäl så kan det säkra mötet skapas genom att hastigheten sänks till max 80 km/tim, vilken är den maximala hastighetsnivå där två personbilar av högsta säkerhetsstandard kan klara en kollision utan alltför allvarliga konsekvens

Bil, bil, bil.

Vad är den "säkra hastigheten" för en motorcykel i stålkorridorerna dom anlagt?
40? Är det säkert när dom vill höja bilarna till 100 km/h? :zpy
 

Geban

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Ort
Sthlm.
Hoj
2000 Triumph Daytona 955i & Solex Knallert
Hmm..
De har väl iofs redan sänkt hastigheten på massor av 90 vägar till 80, inte alla sträckor dock.
Men det känns som att de börjar gå lite till överdrift om de ska sänka på alla vägar utan mitträcke.

Hade känts bättre om de monterade mitträcken och höjde hastigheten istället, men det lär ju inte inträffa med den ekonomin Sverige har nu. :va
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Fast ärligt talat vilka 90vägar är bra hojvägar? Och framförallt när brydde du dig om en hastighetsbegränsning utanför tättbebygt område sist vid hojfärd?
Vi sitter i en låda och trafikverket i en annan, båda är lika usla på att tänka utanför boxen....
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Fast ärligt talat vilka 90vägar är bra hojvägar? Och framförallt när brydde du dig om en hastighetsbegränsning utanför tättbebygt område sist vid hojfärd?
Vi sitter i en låda och trafikverket i en annan, båda är lika usla på att tänka utanför boxen....

...men Trafikverket har ansvaret att skapa en säker trafikmiljö för ALLA trafikanter, inte göra dem ändå säkrare för redan skyddade bilister på bekostnad av oss oskyddade trafikanter.

Dödsräcken hjälper oss inte, heller ej 100 km/h mellan räcken eller 80 utan räcken.

Dom får fan börja titta lite över kanten på lådan i vart fall.
 
Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Man DÖR av at köra i 90 utan räcke :fakta:crash

DiReKt :brinnerup :död




Var de inte någon studie på någon motorväg i USA där man hade högsta hastigheten så var de minst antal olyckor för att många trafikanter vad hyfsat överens om hastighetsbegränsningen vilket ledde till att färre stressade med att göra dumma omkörningar osv eftersom de gick redan ganska fort (75 eller 85mph?).

Det är väl inte hastigheten som dödar, det är de plötsliga stoppet. Gör stoppen färre...
 
Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Då utgår jag ifrån att man höjer till 80 på alla grusvägar också. I konsekvensens namn :)...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Pizza, chips, alkohol, godis och tobak dödar fler om dagen än hastighetsrelaterade trafikolyckor gör per år, men det är i högsta grad tillåtet, och det görs dessutom reklam för det. Varför har det blivit sådan hysteri att rädda liv just genom att sänka alla hastigheter? Alla har inte bilar av högsta säkerhetsklass heller, så det är redan där ett ganska krystat beslut. Utgå från worst case istället, dvs MC med endast lagstadgad skyddsutrustning, då är vi nere i 20-30 någonstans. Då borde väl till och med hastighetstallibanerna inse vilka stolligheter dom håller på med? Eller är det sånt som får Dingvall att gå upp i brygga och få en våt fläck på byxorna? :va
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Eller är det sånt som får Dingvall att gå upp i brygga och få en våt fläck på byxorna? :va

Tingvall är pensionerad.
Nu slåss alla kronprinsarna om vem som förvaltar arvet efter honom bäst och vem som kan sätta konstigast käppar i hjulen på oss.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
...men Trafikverket har ansvaret att skapa en säker trafikmiljö för ALLA trafikanter, inte göra dem ändå säkrare för redan skyddade bilister på bekostnad av oss oskyddade trafikanter.

Dödsräcken hjälper oss inte, heller ej 100 km/h mellan räcken eller 80 utan räcken.

Dom får fan börja titta lite över kanten på lådan i vart fall.

Trafikverkets uppgift är att se till att på befolkningsnivå minimera antalet döda i trafiken. Och det är många fler som slipper dö pga avsaknad av mötesolyckor än som dör pga räckena. Där finns ju en genomgång av alla dödsolyckor på MC under flera års tid och jag vill minnas att där är noll döda pga kollision med mitträcke. Så hur mycket jag än personligen hatar räcken av vajertyp är de på befolkningsnivå en god ide....

Sen vore det ju ännu bättre att sätta upp räcken som inte serverar vänsterben som legMCBacon.

Bäst av allt vore ju om det kunde tas krafttag mot trafikanter påverkade av droger/sprit. Det är ju den enskilt största riskfaktorn för att dö i trafiken. Men pålisen har väl fullt upp med annat....
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Polisen syns inte längre till utmed vägen. Hörde att det fanns andra prioriterade områden:rolleyes:
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Vi sitter i en låda och trafikverket i en annan, båda är lika usla på att tänka utanför boxen....
Ja, visst har Du oerhört rätt i detta lakoniska konstaterande, och visst är situationen tämligen tragikomiskt?

I ena ringhörnan har vi Tragikverket. Tragikverket sekonderas av forskare som lägger pengar på att komma fram till att boxermotorer skyddar benet vid kollision i flack vinkel mot släta räcken (vajerräckena "glöms bort"), av privata konsulter som fakturerar miljonbelopp för att utreda hur motorcyklister ska kunna bötfällas genom ATK och av diverse branschföreträdare som solar sig i glansen av "samarbeten" samt lobbyister för självkörande fordon (=bilar)

I andra ringhörnan hittar vi trafikanterna. Här finns förvisso entusiasterna och adrenalinjunkies som över huvud taget knappast reflekterar över skyltad fart så länge som risken för att lagföras är minimal. Men även Hr och Fru Svensson som pendlar eller använder sin bil för semesterresor/för att besöka släkt och vänner under lediga stunder. Det riktigt intressanta är att knappt var annan trafikant håller skyltad hastighet redan med dagens gränser. Läs det igen - knappt var annan. TrV:s egna undersökningar visar att en sänkning av hastigheten med tio km/h innebär att medelhastigheten sjunker med 3-4 km/h (intressant nog gäller samma förhållande även vid hastighetshöjningar). Så - det enda som lär hända vid ytterligare sänkningar är att andelen trafikanter som håller hastighetsgränserna reduceras ytterligare.

Utan att ha en examen i beteendevetenskap är TrVs angreppspunkt på trafiksituation och hastighetsanpassning intressant - här ska trafikanterna tvingas till efterlevnad genom skrämsel och hot om kriminalisering, kosta vad det kosta vill. Applicera gärna, som ett tankeexperiment, motsvarande förhållningssätt på sjukvård, skola eller omsorg och det kommer genast att dofta trettiotal om hela anrättningen.

Men hur ska man lyckas dyrka upp dessa låsta positioner? Hur ska TrV och trafikanter på något vis kunna mötas och samordna uppfattningen kring vad som är "rimligt säker hastighet"? En angreppspunkt kanske kan vara att utgå från den hastighet som föranleder minsta hastighetsskillnader utefter en vägsträcka/en viss vägstandard. Det kanske vore ett bättre sätt att etablera en gemensam grund att utgå ifrån?

Jaja - tragiskt är det i alla fall att skyttegravskriget bara fortsätter och fortsätter...
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Problemet tycker jag är att Trafikverket skyltar om istället för att göra om vägarna så de blir bättre för att snabbt transportera sig från A till B. Sveriges vägnät är så ruttet och baserat på gamla grusvägar, så det är ju naturligt att för varje år så ökas antalet bilar och till slut nås gränsen för vägens kapacitet. Bara se på vägarna in och ut ur Stockholm. 20 år för sent, och vi har samma köer som innan det gick från 2 till 3 (eller 4) filigt.

Nya vägar, eller uppgraderade vägar, behövs. Inte begränsa gamla. Så se. Klicka på "Upgrade road to super mega highway" aka Sim City. Problem löst :crash
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Där finns ju en genomgång av alla dödsolyckor på MC under flera års tid och jag vill minnas att där är noll döda pga kollision med mitträcke.

Kan du länka till något som backar det påståendet, please?



Räcken utgör det vanligaste krockvåldet i en singelolycka med dödlig utgång på motorcykel. I takt med räckesutbyggnaden i Sverige har antalet omkomna motorcyklister i räckesolyckor ökat. Under 2014 hade Sverige världens högsta andel dödade motorcyklister i räckesolyckor, 20 procent.

Sanningen är att det bästa räcket för en motorcyklist är inget räcke överhuvudtaget. Sidoräcken bör inte sättas upp om räcket i sig är farligare än det räcket är avsett att skydda från. Räckets avstånd från vägbanan har också stor betydelse för skaderisk och olycksförlopp. Risken att dödas i en krock mot räcke är betydligt mindre om man kör bil än om man kör motorcykel.

http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Sakrare-racken-raddar-fler-liv/


Mer ändå:

http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Racken-dodar-motorcyklister/



Under 2015 hade vi en dip i antalet dödade mot räcken, jag kan på rak arm bara komma ihåg den Italienske turisten på väg till Norge som gick in i räcket utanför Tanumshede, och dog på Trafkverkets allra senast öppnade "motorväg" (en Rosengrenare med räcket tätt inpå körbanan).
Första dödsfallet, bara en månad efter det att sträckan öppnades.

Jag är inte emot ökad säkerhet för redan skyddade bilister.
Jag är emot att denna säkerhet skapas på vår bekostnad!
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top