Lampolja är bra, då det är en (iofs onödigt) fin variant av Fotogen, som oxå duger gott.
Andra bra saker är varianter på samma tema. D.v.s mildare och "snälla" petroleumprodukter som inte är uttorkande, utan är lite "feta" i sig.
Ex.vis: "White Spirit" (liknar lampolja, men något lättflyktigare, kallas oxå lacknafta) Kristallolja, Dilutin, Diesel m.fl
Undvik således: Bensin, Lösningsmedel, Aceton, Förtunning, Terpentin, Lut, Maskindiskmedel eller syra (svagare syror i olika former finns ofta i fälgrengöringsmedel).
Är verkligen Kristallolja och diesel lämpliga att tvätta en kedja med ? Min erfaren het säger att båda rengör skitbra men är kraftigt uttorkande och ganska elaka mot tätningar. Dessutom innehåller ju dagens miljödisel etanol och det är inte heller en trevlig vätska för tätningar.
Kanske inte spelar någon roll eftersom man ju alltid "oljar" in kedjan efter tvätt.
Jag jobbar nästan dagligen med tätningar och vad olika vätskor ställer till med dom.
Högtryckstvätt och tryckluft (såg jag i ett annat inlägg) känns inte som några höjdare på en kedja.
Sen är jag personligen inte övertygad om att rengöring och hur man rengör kedjan på en hoj med lite mos spelar så stor roll ur livslängs synpunkt. När det ser fördjävligt ut brukar jag köra på en inbustriavfettning (vattenbaserad) vi har och spola av med varmt vatten. Sen får det självtorka (droppa av en stund) sen drar jag på OKQ8as kedjekladd och sen får det stå ett tag. Däremellan duttar jag på lite till kladd när det ser torrt ut. Lägger alltid på kladded på insidan av kedjan.
Mitt drivpaket böt jag efter 3500 mil men inte för att kedjan verkade så värst sliten ut eller kärvade utan för att tänderna på dreven såg ut som metkrokar.
Visst jag talar lite mot mig själv (poängterar gärna hur viktigt det är med rena smörjmedel) men man är ju lite lat också och det verkar som om den mekaniska belastningen på en kedja tar ut sin rätt innan lite skit eller feltvätt sliter ut den om den bara får lite olja då och då.
Antagligen ger en ren och välsmord kedja dock mindre förluster och mer poserpoints.
OBS ! Jag säger inte att man inte skall rengöra kedja och drev utan tycker bara att man inte behöver ligga sömnlös om man "glömmer" det eller tvättar på "fel" sätt.