Rengöring av kedjan

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Vad säger ni om smörjning av kedjan, då?
Såg i min manual att tillverkaren rekommenderar motorolja till det. Rent spontant känns det som att den kommer att slungas av...

Är Biltemas Kedjefett (36-445) något att ha?

Motul - Min favorit, klibbar som få, men smörjer & konserverar kedjan bra.
Elf - Riktigt bra kedjespray som inte är lika klibbig, men ändå inte skvätter ner hojen.
Seven - Mjölkaktig kedjespray som inte skvätter ner hojen.
 

Jacuzzi

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2006
Ort
Malmö
Hoj
Z
Blev lite förvirrad av filmen. Han använder Chain Wax för att rengöra kedjan. När jag va hos mc handlaren fick jag Chain Wax som smörjmedel. :gnissla
 

sportbike

Guest
WD 40,eller WD-ollon som vi säger funkar parfekt och ger kedjan en angenäm doft av vanilj.
Viktigt !!!
 

Jonny trajja

Medlem
Gick med
10 Sep 2004
Ort
järna
Hoj
Triumph sprint st -10 (svart)
Får man ut mer mil av kedja o drev om man tvättar den? jag har aldrig tvättat kedjan på mina hojar, men ser till att smörja den regelbundet och på förra hojen bytte jag drivpaket vid 3000 mil. Hur långt kör jag om offrar lite tid på tvätt??:confused:
 

sportbike

Guest
Får man ut mer mil av kedja o drev om man tvättar den? jag har aldrig tvättat kedjan på mina hojar, men ser till att smörja den regelbundet och på förra hojen bytte jag drivpaket vid 3000 mil. Hur långt kör jag om offrar lite tid på tvätt??:confused:

Alltså,slitaget på drev och kedja hålls ju på en rimlig nivå om grejorna är rena.
Sand å smuts är ju ett utmärkt slipmedel.
Miltal är nog svårt att gissa,men ett rent drivpaket går tystare,ser trevligare ut,och kladdar ner cykeln mindre.
Och en ren kedja visar ju att du har koll.
Viktigt när du stannar till vid korvkiosken och gör en f-u-brinn-ut :D
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Kör Castrols kedjeswax och rengörning. Funkar kanon med en gammal trasa å en diskborste för att ta bort skiten. Sedan låta torka en stund, på med kedjewaxet som jag tycker klibbar bra.
 

Ess2

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
Flera
Krångla inte till det.
Spraya på WD 40, ta en gammal tandborste & gnugga runt kedjan för att lösa upp den värsta skiten. Spola av med vatten, torka torr med en trasa & spraya på ny kedjespray.
jag tar också tandborsten men är noga med att tvätta ur borsten från gammal tandkrämen först. så jag inte får in det i kedjan. Efter att jag gjort kedjan ren så är jag noga med att torka av skaftet på borste innan jag ställer tillbak den i glaset
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Lyfter tråden igen. Min kedja är i princip slut efter bara 600 mil. Fattar inte hur jag lyckas. Antar att det beror på att jag bara smörjer kedjan (ca vart 30 mil) och inte rengör den.
Det jag gör som borde slita antar jag är att jag kopplar upp den på slangen titt som tätt men ändå, bara 600 mil.
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Lyfter tråden igen. Min kedja är i princip slut efter bara 600 mil. Fattar inte hur jag lyckas. Antar att det beror på att jag bara smörjer kedjan (ca vart 30 mil) och inte rengör den.
Det jag gör som borde slita antar jag är att jag kopplar upp den på slangen titt som tätt men ändå, bara 600 mil.

Om du har ny kedja på gammla drev så slits kedjan mera...
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Lyfter tråden igen. Min kedja är i princip slut efter bara 600 mil. Fattar inte hur jag lyckas. Antar att det beror på att jag bara smörjer kedjan (ca vart 30 mil) och inte rengör den.
Det jag gör som borde slita antar jag är att jag kopplar upp den på slangen titt som tätt men ändå, bara 600 mil.

Bytte du hela drivpaketet eller endast kedjan? Har du haft koll på hur spänd kedjan har varit?
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Bytte du hela drivpaketet eller endast kedjan? Har du haft koll på hur spänd kedjan har varit?

Bytte hela drivpaketet. Har bra koll på hur spänd den är 4-6 cm när den står på stödet ska det vara (blir mindre när man sitter på)
Det som är lite skumt är att när sprayen börjar försvinna (metallen kommer fram) så är det jämt på ena sidan.
Däcket spårar och allt verkar rakt. (har provat lite fram och tillbaks)
Kan fram drevet sitta snett eller nåt:confused: låter väl inte troligt
 
Last edited:

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Bytte hela drivpaketet. Har bra koll på hur spänd den är 4-6 mm när den står på stödet ska det vara (blir mindre när man sitter på)
Det som är lite skumt är att när sprayen börjar försvinna (metallen kommer fram) så är det jämt på ena sidan.
Däcket spårar och allt verkar rakt. (har provat lite fram och tillbaks)
Kan fram drevet sitta snett eller nåt:confused: låter väl inte troligt

Uhu! 40-60 mm ska det väl ändå vara?!
 

Andreas70

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CBR1000RR 2008
Om du har ett slack på 4-6 mm när hojen står på stödet så kommer kedjan att vara spänd som en fiolsträng när du kör!
Inte så konstigt att kedjan tagit slut på 600 mil.
Slacket bör nog vara minst 3-4 cm.
 

Sunbike

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2008
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ZX12R -01
Bytte hela drivpaketet. Har bra koll på hur spänd den är 4-6 cm när den står på stödet ska det vara (blir mindre när man sitter på)
Det som är lite skumt är att när sprayen börjar försvinna (metallen kommer fram) så är det jämt på ena sidan.
Däcket spårar och allt verkar rakt. (har provat lite fram och tillbaks)
Kan fram drevet sitta snett eller nåt:confused: låter väl inte troligt


Det står faktiskt 4-6 "CM" om ni missade det i hans text...:tungan
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top