Särskilt rådet i #42 där han menar bara ena länksidan behöver smörjas. Nu fattar jag hur det fungerar med automagisk kedjesmörjare(chainoiler) som bara behöver en påförare längs nedre bakdrev.
Ja iden är att då utnyttjas kapillärkraften bäst när olja sugs in från ena sidan av rullen och trycker ut luften.
Men den förutsätter ju att det är luft under rullarna efter rengöringen.
Vilket som jag ser det betyder att rullarna måste rengöras med tryckluft.
Om man först råkat använda lampolja / fotogen för att göra ren kedjan.
För annars kommer det ju vara lampolja / fotogen under rullarna på grund av kapillärkraften och jag har svårt att se att oljan skulle dras in av kapillärkraft i ett utrymme redan fyllt med vätska.
Gissar att det är därför Suzuki enbart talar om smörjning av kedjan med motorolja.
Rengjord blir kedjan från större sandkorn på sport och touringhojar i centrifugerna vid bakre och främre kedjedrev.
Vilket betyder att det bara är damm i olja kvar på min kedja när jag rullar in i garaget. Parkerar hojen på bakre depåstöd. Lägger tidningar under hojen från framdrev till bakdrev och smörjer med oljekanna och SAE50 olja. Överflödet som rinner av är faktiskt lite svart. Dammet som inte slängts av i centrifugerna.
Överflödig olja droppar av från "lågpunkterna" på länkarna, se foto.
Vill man spara så använd begagnad motorolja. Det gjorde ett MC-bud i London som kört 60000miles, 10000mil, med sin GSX-R 1000 i jobbet. Med originalkedjan.
Smorde kedjan på kvällen efter varje arbetsdag.