Renovera husqvarna 570

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
de två viktigaste att byt7besikta är just kammkejan och rullyftarna!! kedjan kollar du av genom att se hur mycket av spannarens slaglängd som finns kvar, men det är ju för sent nu när du har skickat ivä cyllen:gnissla ja,aja nu när du svarvat av cyllen så kommer kedjan bli ännu slakare så du måste inhandla en ny för att vara säker dom sk hålla minst 200 tim eller 600-1000mil busåka uf. Nu blir även fallet att kammen kommer att rammla lite bakåt tack vare avsvarvningen av cyllen. Om du låter bli att slipa hålen i kammdrevet för att återställa kammen i org läge så får det följden att du förlorar lite mos i lägre varv och vinner på högre varv:tummenupp den kan skillja uppimot 2-3kusar på toppvarv:tummenupp såp kan du leva med något förlust upp till 5000v så låt den vara. OBS om du vill vara seriör måste du kolla så inte ventilerna tar i kolven nu när både kammen står några grader fel/rätt? och cyllen är sänkt 1mm (inte roligt jobb!!) Modellera på kolvens ventilurtag skruva ihop dra runt motorn skruva isär kolla spelet ev slipa ur ventilfickorna. Det måste vara minst 1,5mm på utblås och 1mm på insug räknat från 0 ventilspel!!!!!!!!!!!!! DU måste ju porta!!
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Spännande info då inget av den informationen lämnas ut av Halvards när man haft grejerna hos honom. Cyllen brukar han ta ner 0,85 om jag inte minns helt fel. Hade bara vevpartiet inne hos honom, men fick ingen info om att kolla någonting annat i samband med detta ingrepp:va

Varför måste han porta?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Spännande info då inget av den informationen lämnas ut av Halvards när man haft grejerna hos honom. Cyllen brukar han ta ner 0,85 om jag inte minns helt fel. Hade bara vevpartiet inne hos honom, men fick ingen info om att kolla någonting annat i samband med detta ingrepp:va

Varför måste han porta?

Det var värdlöst att dom inte upplyser om, endera tänker dom inte så långt ellr så tar dom för givet att man ska veta eller så glömmde dom:va Porta NÄ det behövs ju inte men är ju skojigt och lätt när likt toppen är lös:tummenupp ps din inbox är full
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Spännande info då inget av den informationen lämnas ut av Halvards när man haft grejerna hos honom. Cyllen brukar han ta ner 0,85 om jag inte minns helt fel. Hade bara vevpartiet inne hos honom, men fick ingen info om att kolla någonting annat i samband med detta ingrepp:va

Varför måste han porta?

Aa 0,9 mm tar han ner om han tar "en enhet" som dom säger. Jag frågade honom om det är nåt jag borde tänka på extra men det enda var att kolla rullarna så det inte är nåt glapp.... nu har jag beställt två stycken.

På tal om inget så tror jag att jag drog svänghjulet åt helvete för hårt. 9kg ska man dra med men jag tror det blev bortåt det 10-dubbla. Inte så jävla smart nu i efterhand, hoppas att inget hände med varken axel eller hjul. Vore typiskt. Fasen att man ska ha en muttermaskin som ligger och glänser nära till hands........... Men men, man lär så länge man lever.

EDIT: Njaee
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Aa 0,9 mm tar han ner om han tar "en enhet" som dom säger. Jag frågade honom om det är nåt jag borde tänka på extra men det enda var att kolla rullarna så det inte är nåt glapp.... nu har jag beställt två stycken.

På tal om inget så tror jag att jag drog svänghjulet åt helvete för hårt. 9kg ska man dra med men jag tror det blev bortåt det 10-dubbla. Inte så jävla smart nu i efterhand, hoppas att inget hände med varken axel eller hjul. Vore typiskt. Fasen att man ska ha en muttermaskin som ligger och glänser nära till hands........... Men men, man lär så länge man lever.

EDIT: Njaee

Har dom sänkt cylindern 0,9mm??? låter ju inte riktigt klokt fan kolven kommer ju ta i sqishkanten !! hoppas dom menar en tiondel då kan det gå bra varför svarvades cyllen av? varför planadses inte toppen istället då förändras inte sqishmåttet dvs måttet mellan kolvens ytterkant och toppens ytterkant normalt så ligger det måttet på runt 0,9 så om dom nu tagit 0,9mm så är det stummt!! och du måste ha minst 0,8mm fritt !! Det får du ha stenkoll på annars blir det mos!! kan åtgärdas genom att sätta upp kolven i svarv och ta av 0,9mm runt om, eller sätta dit tjockare bottenpackning,,,men då är du ju tillbaka på samma som org:va
Nä det kan inte vara så att dom tagit närmare 1 mm dom måste mena en tiondel får vi hoppas:tummenupp och är det fallet behöver du inte göra något alls bara montera ihop:) ring och bekräffta måttet!!
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Har dom sänkt cylindern 0,9mm??? låter ju inte riktigt klokt fan kolven kommer ju ta i sqishkanten !! hoppas dom menar en tiondel då kan det gå bra varför svarvades cyllen av? varför planadses inte toppen istället då förändras inte sqishmåttet dvs måttet mellan kolvens ytterkant och toppens ytterkant normalt så ligger det måttet på runt 0,9 så om dom nu tagit 0,9mm så är det stummt!! och du måste ha minst 0,8mm fritt !! Det får du ha stenkoll på annars blir det mos!! kan åtgärdas genom att sätta upp kolven i svarv och ta av 0,9mm runt om, eller sätta dit tjockare bottenpackning,,,men då är du ju tillbaka på samma som org:va
Nä det kan inte vara så att dom tagit närmare 1 mm dom måste mena en tiondel får vi hoppas:tummenupp och är det fallet behöver du inte göra något alls bara montera ihop:) ring och bekräffta måttet!!

Har redan mätt. Cyllen var 101 mm innan jag skickade upp den o är nu 100,1 så dom tog ner 0,9 mm. Jag har ju en TE, och har ändrat om motorn så den är likadan som TC-modellen o så även cylinderhöjden så inget ska ta i utan det finns utrymme nog att utföra denna operation utan att behöva oroa sig.

Men nu är motorn ihop, det enda som inte är på är ventilkåpan eller vad man nu kallar den. Med vipporna i. Måste bytta rullar! Synd att det är långhelg...
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Har redan mätt. Cyllen var 101 mm innan jag skickade upp den o är nu 100,1 så dom tog ner 0,9 mm. Jag har ju en TE, och har ändrat om motorn så den är likadan som TC-modellen o så även cylinderhöjden så inget ska ta i utan det finns utrymme nog att utföra denna operation utan att behöva oroa sig.

Men nu är motorn ihop, det enda som inte är på är ventilkåpan eller vad man nu kallar den. Med vipporna i. Måste bytta rullar! Synd att det är långhelg...

Jaha vilken tur så nu är du säker på att du har typ 0,8 till islag räknat med packning? Husqarna har alltså sänkt kom-f genom att ha högre cylinder på enduron..........
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Jaha vilken tur så nu är du säker på att du har typ 0,8 till islag räknat med packning? Husqarna har alltså sänkt kom-f genom att ha högre cylinder på enduron..........

Att det är just 0,8 är jag ej säker på då jag inte har koll på sånna här grejor. Men om 0,8 är det optimala att ha så kan jag nog säga direkt att jag inte har det :p så state of the art är inte hojen =) Man måste ha marginaler ;)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Att det är just 0,8 är jag ej säker på då jag inte har koll på sånna här grejor. Men om 0,8 är det optimala att ha så kan jag nog säga direkt att jag inte har det :p så state of the art är inte hojen =) Man måste ha marginaler ;)

Optimalt och fräckt är så att det precis slår i på toppvarv:D Skulle tro att det intråffar runt 0,6mm på just din maskin så ligger du på 1mm så är det stenlungt, Underligt av qvarna att mjuka till motor på det sättet (sniket!!)
Normalt så väljer andra fabrikat att gröpa ur kolven eller byta kam, med uppimot 2mm klämmspat som det var förut då på din så blir det ofullständig världelös förbränning!! Den kommer säker att gå riktigt bra nu när både spalten blir bättre och du får högre komp-F men bäst av allt kammen rammlar lite bakåt, Du kommer att uppleva att den är på nästan 7 kusar extra:tummenupp
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Optimalt och fräckt är så att det precis slår i på toppvarv:D Skulle tro att det intråffar runt 0,6mm på just din maskin så ligger du på 1mm så är det stenlungt, Underligt av qvarna att mjuka till motor på det sättet (sniket!!)
Normalt så väljer andra fabrikat att gröpa ur kolven eller byta kam, med uppimot 2mm klämmspat som det var förut då på din så blir det ofullständig världelös förbränning!! Den kommer säker att gå riktigt bra nu när både spalten blir bättre och du får högre komp-F men bäst av allt kammen rammlar lite bakåt, Du kommer att uppleva att den är på nästan 7 kusar extra:tummenupp

Ja, jag hoppas att den kommer gå fint! Speciellt eftersom jag har investerat i lite andra ljuddämpare, ny kamaxel och pulat om med veven också :) Jag längtar till den dagen då mina rullar trillar ner i brevlådan och jag kan starta upp åbäket efter 7 veckors intensivvård i garaget :gnissla
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ja, jag hoppas att den kommer gå fint! Speciellt eftersom jag har investerat i lite andra ljuddämpare, ny kamaxel och pulat om med veven också :) Jag längtar till den dagen då mina rullar trillar ner i brevlådan och jag kan starta upp åbäket efter 7 veckors intensivvård i garaget :gnissla

Jaha du har även bytt kammaxel vad har du då stoppat i? Nu måste jag ju starta skrämmas igen.....Det är väl inte en höglyftande kam som gör så att ventilerna garanterat slår i kolven?
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Jaha du har även bytt kammaxel vad har du då stoppat i? Nu måste jag ju starta skrämmas igen.....Det är väl inte en höglyftande kam som gör så att ventilerna garanterat slår i kolven?

Han skrev innan att han gjort om motorn helt efter MX-spec så man kan anta att han även slängt i MX-kamen.

Ang. Qvarna renovering så kan jag passa på att skicka in en fråga som ni kan fundera på då jag håller på att skrämma liv i min 570:i.
Motorn startar hur lätt som helst. 1-3 försöket även om det stått i månader. Går ungefär som den ska upp till uppskattningsvis 5-6000 varv men sen är det precis som varvstoppet går i.
Har tidigare testat med två olika förgasare så jag vill ha det till att problemet inte ligger där. Ska av med toppen imorgon eller måndag för att se hur där ser ut. Idéer?
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Jaha du har även bytt kammaxel vad har du då stoppat i? Nu måste jag ju starta skrämmas igen.....Det är väl inte en höglyftande kam som gör så att ventilerna garanterat slår i kolven?

Det är husqvarnas tc-kam jag har tryckt i, helt annan slipning. Dock inte mkt högre däremot mycket mer "fyrkantig" så att säga, flanken har helt annan kurva än original te-kam. Men ventilerna ska nog inte ta i kolven :tummenupp
 

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Lund
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
Ang. Qvarna renovering så kan jag passa på att skicka in en fråga som ni kan fundera på då jag håller på att skrämma liv i min 570:i.
Motorn startar hur lätt som helst. 1-3 försöket även om det stått i månader. Går ungefär som den ska upp till uppskattningsvis 5-6000 varv men sen är det precis som varvstoppet går i [--]

Jag hade lite liknande problem och det berodde på att magnetinanmätet i svänghjulet hade lossnat. Det innebar att den inte gick riktigt bra - men ändå hyfsat.
Jag hade av det 2 gånger innan jag såg att den hade lossnat, eftersom de sitter rätt hårt ändå. Men när det började snurra snabbt så flyttade (typ vibrerade) magneterna sig lite vilket gjorde att tändningen blev fel..

Men det gick att fästa igen, så blev det bra!


Lite olika; skrev:
ang. att Halvard inte skulle veta vad han gör med slipningar etc..

Jag är alldeles säker på att Halvard 100% vet vad han gör med dessa motorer. Han har skruvat med dem i >10år, så det ska absolut inte vara någon fara att följa hans tips. :)
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Jag är alldeles säker på att Halvard 100% vet vad han gör med dessa motorer. Han har skruvat med dem i >10år, så det ska absolut inte vara någon fara att följa hans tips. :)

Jag tror också så, hade det varit nåt speciellt man borde tänka på så hade han sagt det, speciellt eftersom jag frågade om det verkligen inte var nåt litet extra. Jag har fullt förtroende för den mannen, att han har varenda mått, artikelnummer och prisuppgifter i huvudet ger mig bara mer tillit till honom :)
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Hej igen!

Har fått minna rullar nu till vipporna och ska precis till att sätta i dom. MEN, jag har läst att det inte bara är att pressa/knacka ner dom utan att dom ska "låsas" med typ körnslag i varje sida. Fatar inte riktigt hur, kan någon vänlig själ förklara lite mer ingående HUR man gör med dessa körnslag? Vart man placerar dem alltså, vill inte att allt ska trilla ner i toppen och göra pajja allt jag precis har byttat.

Alltså, var placerar man körnslagen?


Eder Alltid Lika Ödmjuka
Mahhnechh
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Gaah, kom igen nu! Fatta att det suger i fingrarna på att få ihop liket eller?

Körnslag på vardera sida av rullen? Menar dom då att man ska dra till den så att man liksom "klämmer" vipparmen runt rullen eller? Snabbt svar, måste ut i garaget och få ihoppa den IDAGGGGGGGGGG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Gaah, kom igen nu! Fatta att det suger i fingrarna på att få ihop liket eller?

Körnslag på vardera sida av rullen? Menar dom då att man ska dra till den så att man liksom "klämmer" vipparmen runt rullen eller? Snabbt svar, måste ut i garaget och få ihoppa den IDAGGGGGGGGGG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Du tar bara ett vasst don.. typ vässat spikdrivare elle dyligt Måste vara vass och härdad!! Sätt sedan donet i skarven runt pinnbulten och dra till ,,du kan gör 4 st kööön-slag på varje sida pinnen
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Har satt ihop allt och blev klar inatt, kanontrevligt med en hoj som startar på bara några kickar efter renovering - speciellt eftersom detta var min första 4t!

Men en fråga, jag har ju monterat mx-kammen (TC 570) för att få lite mer klös men har ställt tändningen efter original endurokam (TE 570) så jag undrar hur tändningen ska stå för att få optimal tändning med denna kammen?

Bifogar bilder på skönheten senare i afton!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Har satt ihop allt och blev klar inatt, kanontrevligt med en hoj som startar på bara några kickar efter renovering - speciellt eftersom detta var min första 4t!

Men en fråga, jag har ju monterat mx-kammen (TC 570) för att få lite mer klös men har ställt tändningen efter original endurokam (TE 570) så jag undrar hur tändningen ska stå för att få optimal tändning med denna kammen?

Bifogar bilder på skönheten senare i afton!

Nu vet jag inte specifikt om tändningen är flyttad på dessa imellan (troligast inte) Men generellt för att få ut max effekt så flyttar man gärna tändningen någon grad tidigare . "Jag" brukar ställa fram tills jag hör tendens till spikning så att säga och drar då tillbaka något tills det inte finns tendens till spik!! Det gäller att man har motoröra då annars så kan det gå åt hellv!! ex xr 650 har just nu ca 2graders förtändnig utan turbo, Men när jag kör turbo så ligger den på org eller 2grader bakot för att kunna ha högre laddtryck innan spik.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top