Renovera husqvarna 570

Costas

Titelförsvarare
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Norrköping
Hoj
CBR 900 95-
Undrar ju oxå om det har blivit nån skillnad? Hhar själv en smr570 den tycker jag går skapligt , bytte kam o lite skrot i toppen förra året o va då på väg att skaffa bla till TC kamm men herr Halvard sa att det skulle nog inte bli så stor skillnad???
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Undrar ju oxå om det har blivit nån skillnad? Hhar själv en smr570 den tycker jag går skapligt , bytte kam o lite skrot i toppen förra året o va då på väg att skaffa bla till TC kamm men herr Halvard sa att det skulle nog inte bli så stor skillnad???

Hur har det blivit nu då? Går den bra? =)

Det har blivit en enorm skillnad! Från att tidigare ha varit lite tråkig i gången, liksom för mjuk så har den blivit sanslöst mycket rappare på gasen samtidigt som den drar OTROLIGT mycket "hårdare" i acceleration när man vrider på. Och på de höga varven är det som natt och dag, innan så var den som en gammal diesel typ, att den bara varvade men det hände inget. Det bara blåste ur kröken men inget mer. Nu så är det en effektpuckel som verkligen känns när man börjar komma ur mellanregistret och det är då den verkligen sticker iväg ända till varvstopp utan problem. Serviceintervall är som innan oljebyte nån gång mellan 5 o 10h o ventiljustering var 30h. Kolvbyte vid runt 400 och 500h - min hade några hundra timmar kvar (dock var ringarna lite dåliga) så mer effekt med samma skruvande är ju alltid välkommet =)

Dock spikar den lite, antar att det har med både komphöjning och annan kam att göra så jag ska ställa fram tändningen lite, den står nu efter original TE-inställning. Men ställer jag fram den någon grad eller två så blir det nog kanoners!

Det fina är att den trots puckeln på topp inte har tappat krutet på låg-mellan. Det är som sagt en helt annan hoj. Jag är görnöjd att jag har gjort allt! Jag hänger dock inte på polarens husa 650 direkt från botten då den drar satans mkt hårdare, däremot kommer jag ikapp lite när min får upp varvet. Då har jag lite mer att ge medans han måste växla för att det ska hända nåt. Men men, att jämföra med en sådan hoj är väl lite orättvist också..

Det som är gjort är alltså:
Byte av kamaxel till TC-typ
Dynamisk balansering av vevpartiet för att få toppigare effekt (Halvards har tpy fräst ur massa och borrat och haft sig i vevhalvorna "inte där motvikten är" så att säga, utan alltså i den delen av veven där tappen sitter)
Byte av krök till TC - brötar lite mer men är iaf fri fart för avgaserna så det är inga hinder där inte.
Ombestyckad förgasare, minns inte vad jag stoppade i men det är tydligen "rätt" nu för vad hojen i övrigt presterar.
Och sist men inte minst har jag svarvat ner cylindern 0.9mm för att få mer komp.

Saker som är utbytt är lager, vipparmsrullar och kolvringar samt nåra packningar.

Totalt har allt kostat mig exkl. lager då jag hade nya fina SKF liggandes hemma 5623 SEK och jag måste säga att det har varit värt varenda krona.

Ska imorrn ställa ventiler igen, iaf kolla dem bara för att vara på säkra sidan. Har kört 4-5h sedan ihopsättning men vill som sagt se så inget har ändrat sig eller liknande.

Verkligen ett hett tips till alla som kör en del gata med sina hojar, som Costas tex. Din och min var ju likadana innan jag gjorde om den och kan säga att som den är nu passar den gata bättre än innan. Men kör man mycket enduro så bör man nog inte ändra då det inte behövs sån här effekt på höga varv där inne.

Det är allt! Hoppas det ger svar på frågorna =)

//Andreas
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det har blivit en enorm skillnad! Från att tidigare ha varit lite tråkig i gången, liksom för mjuk så har den blivit sanslöst mycket rappare på gasen samtidigt som den drar OTROLIGT mycket "hårdare" i acceleration när man vrider på. Och på de höga varven är det som natt och dag, innan så var den som en gammal diesel typ, att den bara varvade men det hände inget. Det bara blåste ur kröken men inget mer. Nu så är det en effektpuckel som verkligen känns när man börjar komma ur mellanregistret och det är då den verkligen sticker iväg ända till varvstopp utan problem. Serviceintervall är som innan oljebyte nån gång mellan 5 o 10h o ventiljustering var 30h. Kolvbyte vid runt 400 och 500h - min hade några hundra timmar kvar (dock var ringarna lite dåliga) så mer effekt med samma skruvande är ju alltid välkommet =)

Dock spikar den lite, antar att det har med både komphöjning och annan kam att göra så jag ska ställa fram tändningen lite, den står nu efter original TE-inställning. Men ställer jag fram den någon grad eller två så blir det nog kanoners!

Det fina är att den trots puckeln på topp inte har tappat krutet på låg-mellan. Det är som sagt en helt annan hoj. Jag är görnöjd att jag har gjort allt! Jag hänger dock inte på polarens husa 650 direkt från botten då den drar satans mkt hårdare, däremot kommer jag ikapp lite när min får upp varvet. Då har jag lite mer att ge medans han måste växla för att det ska hända nåt. Men men, att jämföra med en sådan hoj är väl lite orättvist också..

Det som är gjort är alltså:
Byte av kamaxel till TC-typ
Dynamisk balansering av vevpartiet för att få toppigare effekt (Halvards har tpy fräst ur massa och borrat och haft sig i vevhalvorna "inte där motvikten är" så att säga, utan alltså i den delen av veven där tappen sitter)
Byte av krök till TC - brötar lite mer men är iaf fri fart för avgaserna så det är inga hinder där inte.
Ombestyckad förgasare, minns inte vad jag stoppade i men det är tydligen "rätt" nu för vad hojen i övrigt presterar.
Och sist men inte minst har jag svarvat ner cylindern 0.9mm för att få mer komp.

Saker som är utbytt är lager, vipparmsrullar och kolvringar samt nåra packningar.

Totalt har allt kostat mig exkl. lager då jag hade nya fina SKF liggandes hemma 5623 SEK och jag måste säga att det har varit värt varenda krona.

Ska imorrn ställa ventiler igen, iaf kolla dem bara för att vara på säkra sidan. Har kört 4-5h sedan ihopsättning men vill som sagt se så inget har ändrat sig eller liknande.

Verkligen ett hett tips till alla som kör en del gata med sina hojar, som Costas tex. Din och min var ju likadana innan jag gjorde om den och kan säga att som den är nu passar den gata bättre än innan. Men kör man mycket enduro så bör man nog inte ändra då det inte behövs sån här effekt på höga varv där inne.

Det är allt! Hoppas det ger svar på frågorna =)

//Andreas

vad du än gör så ställ INTE fram tändningen då spikar den igäl sig!! Den ska tillbaka!! dvs ställ flytta tändningen i samma riktning som motorn snurrar! Det var ev så du menade? framot i rotationsrikningen? iså fall var det rätt:)
När mat byter till vassare kam så blir motorer minder kännslig mot spikning tack vare att ventilerna står öppna längre tid dvs det dynamissk kompförhållandet blir lägre. Låter underligt att den ska spika med så pass lågt kompförhåll? Kör du på 98 oktan? man kan även få spikning av att fuggen är för snålt ställd just där den spikar!!,.. I med större lågfartsnmunstycke eller ställ på mer axpump,,höj nålen,,ev större högfart, För ställer du om tändningen kan den ju bli bra men du loosar kusar:näsblod
Nu när jag startade upp xrn med 13-1 komp så spikade den på låga varv,,, men jag körde på soppa som var från agusti!! ska nu först prova ny 98,,funkar inte det så ställer jag först tändningen till org läge (2grader framställd nu) Nu är det så att spikning på lågvarv kan man faktist köra med utan att skada motorn som tur är, men högfarsspik då kan det hända att man endast hör ennnn smäääälll sedan har man hål i plonboken:näsblod
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
vad du än gör så ställ INTE fram tändningen då spikar den igäl sig!! Den ska tillbaka!! dvs ställ flytta tändningen i samma riktning som motorn snurrar! Det var ev så du menade? framot i rotationsrikningen? iså fall var det rätt:)
När mat byter till vassare kam så blir motorer minder kännslig mot spikning tack vare att ventilerna står öppna längre tid dvs det dynamissk kompförhållandet blir lägre. Låter underligt att den ska spika med så pass lågt kompförhåll? Kör du på 98 oktan? man kan även få spikning av att fuggen är för snålt ställd just där den spikar!!,.. I med större lågfartsnmunstycke eller ställ på mer axpump,,höj nålen,,ev större högfart, För ställer du om tändningen kan den ju bli bra men du loosar kusar:näsblod
Nu när jag startade upp xrn med 13-1 komp så spikade den på låga varv,,, men jag körde på soppa som var från agusti!! ska nu först prova ny 98,,funkar inte det så ställer jag först tändningen till org läge (2grader framställd nu) Nu är det så att spikning på lågvarv kan man faktist köra med utan att skada motorn som tur är, men högfarsspik då kan det hända att man endast hör ennnn smäääälll sedan har man hål i plonboken:näsblod

Jepp, framåt i rotationsriktningen menade jag. Jag kör på 98 nu, men den spikar ändå. Kanske ska ta och testa det här med förgasaren innan jag ger mig på tändningen då, inte kul att bli av med krut när det har varit hela grejen med operationen!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jepp, framåt i rotationsriktningen menade jag. Jag kör på 98 nu, men den spikar ändå. Kanske ska ta och testa det här med förgasaren innan jag ger mig på tändningen då, inte kul att bli av med krut när det har varit hela grejen med operationen!

Misstänkte att du menade så.. Hur mycket kompförhållande var det org på maskinen? 0,9 planing bör göra ca från 1 enhet högre om du hade 11-1 så borde du har 12-1 nu och det ska inte spika:va
 

Costas

Titelförsvarare
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Norrköping
Hoj
CBR 900 95-
Det har blivit en enorm skillnad! Från att tidigare ha varit lite tråkig i gången, liksom för mjuk så har den blivit sanslöst mycket rappare på gasen samtidigt som den drar OTROLIGT mycket "hårdare" i acceleration när man vrider på. Och på de höga varven är det som natt och dag, innan så var den som en gammal diesel typ, att den bara varvade men det hände inget. Det bara blåste ur kröken men inget mer. Nu så är det en effektpuckel som verkligen känns när man börjar komma ur mellanregistret och det är då den verkligen sticker iväg ända till varvstopp utan problem. Serviceintervall är som innan oljebyte nån gång mellan 5 o 10h o ventiljustering var 30h. Kolvbyte vid runt 400 och 500h - min hade några hundra timmar kvar (dock var ringarna lite dåliga) så mer effekt med samma skruvande är ju alltid välkommet =)

Dock spikar den lite, antar att det har med både komphöjning och annan kam att göra så jag ska ställa fram tändningen lite, den står nu efter original TE-inställning. Men ställer jag fram den någon grad eller två så blir det nog kanoners!

Det fina är att den trots puckeln på topp inte har tappat krutet på låg-mellan. Det är som sagt en helt annan hoj. Jag är görnöjd att jag har gjort allt! Jag hänger dock inte på polarens husa 650 direkt från botten då den drar satans mkt hårdare, däremot kommer jag ikapp lite när min får upp varvet. Då har jag lite mer att ge medans han måste växla för att det ska hända nåt. Men men, att jämföra med en sådan hoj är väl lite orättvist också..

Det som är gjort är alltså:
Byte av kamaxel till TC-typ
Dynamisk balansering av vevpartiet för att få toppigare effekt (Halvards har tpy fräst ur massa och borrat och haft sig i vevhalvorna "inte där motvikten är" så att säga, utan alltså i den delen av veven där tappen sitter)
Byte av krök till TC - brötar lite mer men är iaf fri fart för avgaserna så det är inga hinder där inte.
Ombestyckad förgasare, minns inte vad jag stoppade i men det är tydligen "rätt" nu för vad hojen i övrigt presterar.
Och sist men inte minst har jag svarvat ner cylindern 0.9mm för att få mer komp.

Saker som är utbytt är lager, vipparmsrullar och kolvringar samt nåra packningar.

Totalt har allt kostat mig exkl. lager då jag hade nya fina SKF liggandes hemma 5623 SEK och jag måste säga att det har varit värt varenda krona.

Ska imorrn ställa ventiler igen, iaf kolla dem bara för att vara på säkra sidan. Har kört 4-5h sedan ihopsättning men vill som sagt se så inget har ändrat sig eller liknande.

Verkligen ett hett tips till alla som kör en del gata med sina hojar, som Costas tex. Din och min var ju likadana innan jag gjorde om den och kan säga att som den är nu passar den gata bättre än innan. Men kör man mycket enduro så bör man nog inte ändra då det inte behövs sån här effekt på höga varv där inne.

Det är allt! Hoppas det ger svar på frågorna =)

//Andreas

Härligt:yoparty

Hade på min lite taskigt drag vid påslag så jag bytte till större högfarts munstycke den blev starkare och svarade bättre på gaspådrag.. men kanske ska balansera veven, blev du av med vibrationer??
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Härligt:yoparty

Hade på min lite taskigt drag vid påslag så jag bytte till större högfarts munstycke den blev starkare och svarade bättre på gaspådrag.. men kanske ska balansera veven, blev du av med vibrationer??

Nej, vibrationerna blir du aldrig av med helt då vi inte har nån balansaxel i motorn. Men helt klart skakar den mindre på högre varv, vilket är där iaf jag använder motorn mer än innan som kör gata.
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Undran!
Vad kör du med för drevning? Jag tror jag har 45 bak 17 fram.

OJ!

Jag har fan inte sett att du har skrivit! Förlåt mannen :rolleyes:
Jag har 14/45 nu har jag för mig. Men ska sätta på 15 fram så blir den lagom, det är lite väl mkt varv när jag kör transportsträckor.
 

Costas

Titelförsvarare
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Norrköping
Hoj
CBR 900 95-
OJ!

Jag har fan inte sett att du har skrivit! Förlåt mannen :rolleyes:
Jag har 14/45 nu har jag för mig. Men ska sätta på 15 fram så blir den lagom, det är lite väl mkt varv när jag kör transportsträckor.

Bättre sent än aldrig......:tummenupp

Jo jag kan tänka mig att det blir "varvigt" med 14 drev, har provat 15, tycker det varvar ur direkt.
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Bättre sent än aldrig......:tummenupp

Jo jag kan tänka mig att det blir "varvigt" med 14 drev, har provat 15, tycker det varvar ur direkt.

Nu kör jag med 15/41 och den drar lika med en husaberg 650 med öppen ljuddämpare i acceleration och tar den i toppfart. Får upp den på bakhjulet på fyran utan problem och med en massa trix på femman, dock inte enkelt. Med 14/41 är den mycket jobbigare att köra landsväg med då den varvar mycket mer så jag kvittar gärna lite "rapphet" mot civiliserad gång om jag får välja.

Går nu även lungt och stilla i landsvägsfart runt 90-100.

Är dock sugen på att trixa med topplocket en aning........:D
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top