Renovering av CBR900RR SC28 #92

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Hör gärna av dig om du ska sälja den när du har färdig renoverat:):banana
 
Last edited:

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR600F, CRF1000L, "NR750"
Tur att man har fel ibland!
Det visade sig att motorn är frisk!
Efter lite jämförande tester på min 93:a visade sig temperaturökningen vara samma på båda motorerna.
Att den inte ville gå på alla cylindrar berodde på svårartad nästäppa i ena lågfartsmunstycket.
Lite packningsmassa är bra att hålla kvar nya, motsträviga, flottörhuspackningar kvar i spåret men det blir dåligt om det kommer det minsta fragment inne i flottörhuset…
20201205_s.jpg

Med det avklarat kan jag fortsätta med finaljobbet…kåporna.

Det är ju de där små detaljerna som gör det…t.ex att bättra gnidmärkena på insidan av kåpan.
De syns ju om man kikar noga!
Före:
20201205_k.jpg
Efter:
20201205_ks.jpg


Nu börjar det likna något!
20201206_cs.jpg
 
Last edited:

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Riktigt starkt jobbat. Bättre än nytt! :yoparty
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Du skrämde mig med den defekta motorn :7peta, gott att du är på banan igen :banana
Mycket imponerad av ditt arbete.
Finns ingen vackrare hoj än 1:a generationen av Fireblade. :fakta
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Grymt, ibland kan det va ba att ha fel, keep up the good work:tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Dags för provstart, lagom till årets första snö...

Värre var att generatorkåpan och motorblocket blev glödhett på nolltid.
En regulator med tyristorer som kortsluter generator lindningarna när batteriet är upp i ca 14,3 Volt ?
Ja då blir det ju varmt under generatorkåpan,
för all el som produceras av generatorn omvandlas ju till värme under generatorkåpan och i regulatorn.......
Vanlig orsak till bränd stator och trasig regulator.....

Modernare regulatorer bryter anslutningen till generatorn när batteriet inte behöver mera.
Precis som strömbrytarna hemma. Man kortsluter inte Ringhals för att släcka kökslampan.
 
Last edited:

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Det klassiska elfelet på Honda är ju likriktaren reg/rec som brinner upp. Senast i somras stekte jag en likriktare på lillhondan rvf400.
Är väl oftast kontakten som är orsaken. Räcker med lite ärg. Hängsle och livrem blev det. MOSFET likriktare med lödad anslutning. Så nu slipper Ringhals kortslutas om jag får citera Comeback.

Hur ser det ut på 900:an?
 

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR600F, CRF1000L, "NR750"
Hjulafton närmar sig...dvs dagen då hojen är klar:tomten

Väntar på rep.satsen till soppapumpen, sen kan jag hänga dit de sista kåporna och tanken.

Resultatet blir nog ganska bra...här är några teasers:
20201213_s.jpg
20201213_ss.jpg
 

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR600F, CRF1000L, "NR750"
Ja, tanken var ju att hojen skulle vara klar före jul...men julen satte käppar i hjulen så att säga.
Apropå tanken...den var helt brun invändigt!
Den satt rätt löst som tur var, här har jag skrapat lite på ytan:
20201219_s.jpg

Det fick bli invändigt betbad!
1l murtvätt (20% fosforsyra) och 4l varmt vatten och en näve skruvar för lite mekanisk avverkning också.
Skaka runt som en maracas ca 10-15min, tömma ur och sedan skölja med vatten.
En plockmagnet använde jag för att fiska upp skruvarna.
Sedan skölja med E85 så etanolen kan ta upp kvarvarande vattenrester.
Då blev det så här rent och fint:
20201225_s.jpg
:tummenupp

Brytarspetsarna på soppapumpen var ganska ledsna..
20201221_s.jpg

Finns rep.sater att köpa som tur är:
20201221_ss.jpg
Som nytt!

Nu är det bara finalen kvar!
På med tanken och lite finlir...kanske klar före nyår!:banana
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hahaha den där soppapumpen. :rofl

Kanonfint arbete med hojen! :tummenupp
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det fick bli invändigt betbad!
1l murtvätt (20% fosforsyra) och 4l varmt vatten och en näve skruvar för lite mekanisk avverkning också.

Ett av mina befäl i lumpen sysslade med veteranmotorcyklar, han hade byggt en anordning där han spände fast tanken och hade en nerväxlad elmotor som snurrade den lagom sakta.
Sen kastade han i en näve mutter, om lacken inte skulle räddas så avslutade han med ett bad i Akan-tvätten.
Den manicken stod inne i vårat finmek rum och rasslade konstant så länge jag var där

Jag hade glömt att rengöra min K-pist innan jag sparkade in den i skåpet i 10 månader, så när det blev dags att lämmna igen den fick jag knacka loss slutstycket med gummiklubba, sedan sänkte jag den på hans inrådan i Akan-tvätten och glömde bort det, när jag drog upp den var den plåtren, så jag rotade fram sprayfärg och lackade den.

Det fanns en Kawazakigrön K-pist i stället med hundratals mörkgröna K-pistar när jag muckade...
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Mina lumparpolare tvättade kpisten i tvätthallen så den var superren. När de sedan skulle visitera den sa befälen att de måste fetta in den först. Så de gjorde det...och då sa de att den får inte vara infettad utan helt ren...de hade nog sett det innan...
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Mina lumparpolare tvättade kpisten i tvätthallen så den var superren. När de sedan skulle visitera den sa befälen att de måste fetta in den först. Så de gjorde det...och då sa de att den får inte vara infettad utan helt ren...de hade nog sett det innan...

Helt rätt, dom hade nog sett det innan. Samma sak gjorde vi och trodde att vi var smarta men tji fick vi också :lol
 

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR600F, CRF1000L, "NR750"
Hojen är klar!:banana

Kronan på verket blev nya varningsdekaler för den rätta nyhojskänslan.
20201227_114422s.jpg

Resultatet blev faktiskt över förväntan bra!:tummenupp
20201227_132810s.jpg
20201229_144558s.jpg
20201229_144906s.jpg
20201229_144319s.jpg
20201229_144615s.jpg
20201229_144702s.jpg
20201229_144758s.jpg
Den här dekalen går inte att få tag på längre…

Det enda jag skulle vilja fixa är en bättre baksadel...men de blå sadlarna fanns bara till blå/vita 92:eek:r så de är inte så vanliga. Om någon har en fin liggandes hemma...skicka PM till mig!!

Nu får hojen slumra under ett skynke till våren -21...:hojraket
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top