Renovering Suzuki GSX1100E -82

Israelsson

Ny medlem
Gick med
14 May 2010
Ort
Skellefteå
Hoj
Suzuki GSX 1100 E
Vad är viktigast att börja med?

Hej alla motorkunniga!

Jag har nyligt fått tag i en Suzuki GSX1100E -82.
Tyvärr har den stått stilla utan underhåll i minst 6år. Den ställdes även undan utan någon förberedelse inför den långa stilleståndstiden.

Motorcykeln är inte trasig, men i behov av kärlek.
Den ska i första hand renoveras till rullande fungerande och säkert skick, med tiden även vidare till nyskick.

De frågor jag skulle vilja ha svar på är då;

Vilka system är har högst prio efter en lång stilleståndstid.

Hur ska man tänka när det gäller lager (styrlager, hjullager, svinglager)

Tack!
 
Last edited:

janlun27

Återfallsknutte :)
Gick med
18 May 2010
Ort
Eslöv
Hoj
GSX1100E -82
Har precis gått igenom det du har framför dig....... Köpte en GSX 1100 E -82 i Mars. Den hade stått stilla i 10 år pga av en läckande cylinderpackning. Jag gjorde följande innan jag startade den.
- Nytt batteri (Någon sa att tändmodul eller liknande kunde gå sönder om man körde utan fungerande batteri)
- Rengjorde förgasare (totalt igensatta munstycken)
- Rengjorde luftfilter
- Bytte olja och oljefilter. (Värmde motorn för att oljan skulle rinna ut lättare)
- Rengjorde tändstift.
- Trattade i ca 1 msk 2-taktsolja i varje cylinder.
- Ny bensin med lite 2-taktsolja

För att skvalpa runt oljan i motorn så körde jag någon minut med startmotorn medan tändstiften var av. Sedan satte jag i stiften och startade den. Lät den stå på tomgång tills den kom upp i arbetstemp. Gasade sedan lite......:)
För att kolla koppling och växellåda så "körde" jag bågen när den var uppställd på centralstödet. Kopplingen satt fast men efter att ha bromsat loss den med bakbromsen (knak...) så funkar den bra.
Körde sedan en runda för att analysera vad som behövdes göras mer. Eftersom oljan från den läckande cylinderpackningen hamnade på grenröret så blev det inte en så lång runda (brummande rökmoln).
Motorn är nu riven föar att byta packning. Passar på att slipa ventiler och hona cylinderlopp. Skall bara putsa upp motorkåpor och lacka motorn sedan skall den ihop igen för provkörning nr 2.
sedan behövs följande saker göras innan den är i fullgott skick:
- Ny bromsvätska
- Ny gaffel olja
- Nytt drivpaket (när jag har råd)
- Nya däck (när jag har råd)

Angående lager så verkar mina funka bra. Har dock inte tänkt på det så mycket......... Hmmmm, borde kanske gör det........ Hjullagren borde vara mest säkerhetskritiska. Nåja jag får fundera på det.
Hoppas jag hjälpt dig lite.
Lycka till!
/Janne
 

Israelsson

Ny medlem
Gick med
14 May 2010
Ort
Skellefteå
Hoj
Suzuki GSX 1100 E
Har precis gått igenom det du har framför dig....... Köpte en GSX 1100 E -82 i Mars. Den hade stått stilla i 10 år pga av en läckande cylinderpackning. Jag gjorde följande innan jag startade den.
- Nytt batteri (Någon sa att tändmodul eller liknande kunde gå sönder om man körde utan fungerande batteri)
- Rengjorde förgasare (totalt igensatta munstycken)
- Rengjorde luftfilter
- Bytte olja och oljefilter. (Värmde motorn för att oljan skulle rinna ut lättare)
- Rengjorde tändstift.
- Trattade i ca 1 msk 2-taktsolja i varje cylinder.
- Ny bensin med lite 2-taktsolja

För att skvalpa runt oljan i motorn så körde jag någon minut med startmotorn medan tändstiften var av. Sedan satte jag i stiften och startade den. Lät den stå på tomgång tills den kom upp i arbetstemp. Gasade sedan lite......:)
För att kolla koppling och växellåda så "körde" jag bågen när den var uppställd på centralstödet. Kopplingen satt fast men efter att ha bromsat loss den med bakbromsen (knak...) så funkar den bra.
Körde sedan en runda för att analysera vad som behövdes göras mer. Eftersom oljan från den läckande cylinderpackningen hamnade på grenröret så blev det inte en så lång runda (brummande rökmoln).
Motorn är nu riven föar att byta packning. Passar på att slipa ventiler och hona cylinderlopp. Skall bara putsa upp motorkåpor och lacka motorn sedan skall den ihop igen för provkörning nr 2.
sedan behövs följande saker göras innan den är i fullgott skick:
- Ny bromsvätska
- Ny gaffel olja
- Nytt drivpaket (när jag har råd)
- Nya däck (när jag har råd)

Angående lager så verkar mina funka bra. Har dock inte tänkt på det så mycket......... Hmmmm, borde kanske gör det........ Hjullagren borde vara mest säkerhetskritiska. Nåja jag får fundera på det.
Hoppas jag hjälpt dig lite.
Lycka till!
/Janne

Tack Janne,

det var fin hjälp det där, det kommer jag att ha nytta av.

Snabb fråga bara, hur illa var det med throttlegummit i förgasarna (kallas Throttle diaphragm i boken)?
Blev det att köpa mycket nytt till förgasarna eller gick det bra att tvätta upp?
Funderar på att införskaffa en ultraljudstvätt för detta ändamål.

Jag ska lägga upp lite bilder sen, när projektet tar fart.
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Titta in på Katana/GSX-tråden så har ni hur mycket folk som helst att fråga om tips o trix.
Läser man dessutom hela tråden har man nog fått svar på både det ena och det andra man inte tänkt fråga om också :tummenupp
 

janlun27

Återfallsknutte :)
Gick med
18 May 2010
Ort
Eslöv
Hoj
GSX1100E -82
Tack Janne,

det var fin hjälp det där, det kommer jag att ha nytta av.

Snabb fråga bara, hur illa var det med throttlegummit i förgasarna (kallas Throttle diaphragm i boken)?
Blev det att köpa mycket nytt till förgasarna eller gick det bra att tvätta upp?
Funderar på att införskaffa en ultraljudstvätt för detta ändamål.

Jag ska lägga upp lite bilder sen, när projektet tar fart.

Throttelgummit var som nya i mina förgasare. Man får dock vara försiktig med dem.
Jag tvättade allt i bensin. Till de små munstyckena använde tandficksrengörare. De ser ut som supersmå piprensare och kan köpas på COOP. Tryckluft använde jag också.
Några saker att se upp med är följande:
- Blanda inte delarna. Samma grejor skall tillbaka i samma förgasare.
- Gummi pluggarna som sitter över "pilot jet" var näst intill upplösta vilket gjorde att jag drog itu en utav dem. Ta det försiktigt med dem. (Köpte dock ingen ny utan den trasiga fick duga)
- Skruven på ovansidan, mot cylindern till, tror jag kallas "pilot screw". den skall helst inte ändras för den kalibreras i fabrik tydligen. Dock var jag tvungen att göra det eftersom allt var igengeggat. Om du gör det så märk upp hur skruven är ställd samt börja med att skruva den i botten samtidigt som du räknar antalet varv. När du sen sätter tillbaka den är det bara att skruva den i botten och sedan tillbaka det antal varv som du mätt upp.
- Skruva i munstyckena med lagom kraft. Jag knäckte huvudmunstycket och fick beställa ett nytt (ca 90kr). Klantigt.......
/Janne
 

Israelsson

Ny medlem
Gick med
14 May 2010
Ort
Skellefteå
Hoj
Suzuki GSX 1100 E
Throttelgummit var som nya i mina förgasare. Man får dock vara försiktig med dem.
Jag tvättade allt i bensin. Till de små munstyckena använde tandficksrengörare. De ser ut som supersmå piprensare och kan köpas på COOP. Tryckluft använde jag också.
Några saker att se upp med är följande:
- Blanda inte delarna. Samma grejor skall tillbaka i samma förgasare.
- Gummi pluggarna som sitter över "pilot jet" var näst intill upplösta vilket gjorde att jag drog itu en utav dem. Ta det försiktigt med dem. (Köpte dock ingen ny utan den trasiga fick duga)
- Skruven på ovansidan, mot cylindern till, tror jag kallas "pilot screw". den skall helst inte ändras för den kalibreras i fabrik tydligen. Dock var jag tvungen att göra det eftersom allt var igengeggat. Om du gör det så märk upp hur skruven är ställd samt börja med att skruva den i botten samtidigt som du räknar antalet varv. När du sen sätter tillbaka den är det bara att skruva den i botten och sedan tillbaka det antal varv som du mätt upp.
- Skruva i munstyckena med lagom kraft. Jag knäckte huvudmunstycket och fick beställa ett nytt (ca 90kr). Klantigt.......
/Janne

Tack så mycket Janne!

Det var precis sån här info jag ville få!

Tack tack!
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top