Resa ensam i Thailand, tips?

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Jag hittade en billig (nåja) flygresa till Bangkok på söndag, och det kan mycket väl passa med jobbet att jag är borta i drygt tre veckor, så jag tänkte dra :banana

Jag kommer att resa ensam, vill se landet då jag aldrig varit där, så ös på med sköna tips om vad jag ska göra och vad ni har gjort för kul när ni var där. :tummenupp

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Kom just därifrån. Håll dig långt borta från turisthålen. Öarna längst söderut var bra; Kradan, Lipe. Om du ändå är långt söderut så kan det vara en bra idé att åka till Malaysia och Singapore.

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Kom just därifrån. Håll dig långt borta från turisthålen. Öarna längst söderut var bra; Kradan, Lipe. Om du ändå är långt söderut så kan det vara en bra idé att åka till Malaysia och Singapore.
Okej, söderut låter lockande, öst eller västsidan? Vilka är turisthålen jag ska akta mig för? Phuket?

Är det värt att lägga tid i Bangkok eller är det fort därifrån som gäller?

Resan just bokad och betald! Skönt, fick idén att åka igår och idag är det bokat och på söndag åker jag! :banana

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Är det värt att lägga tid i Bangkok eller är det fort därifrån som gäller?

Spendera några dagar på sin höjd i Bangkok i anknytning till inresa eller utresan. Köp en Lonely Planet guide bok och ögla igenom den efter tips på sevärdheter som du är intresserad av. Personligen var jag inte överdrivet förtjust i Bangkok. Jag hade hellre utforskat andra delar av landet. Efter 70 års massturism bör man nog inte ha någon föreställning att hitta paradiset. Så gott som allt är exploaterat. En vän till min familj sa att hororna redan kunde svenska uttryck på 60- talet. På tal om dem kommer du att upptäcka att taxi förarna vill köra dig till varenda horhus i stan. Lika bra att vara förberedd på det. De kommer dessutom att försöka blåsa dig genom att ha taxametern avstängd. Det är redan så billigt att åka taxi där så den kan gott stå på enligt min mening.

Last edited:

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Isan!

Var bäst för 15år sedan och är fortfarande bäst.

Nästan noll turister och allt och alla som kommer med det.
Bara thai på tvären och längden. Fullständigt underbart.

När du kliver av planet går du över gatan och tar tåget mot nordväst!
Får ståpäls bara jag tittat på kartan! Vi var en vecka i distriktet
Ubon Ratchathani, bodde i byn Khong Chiam vid mekongfloden.
Khong_Chiam_am_Mekong.jpg

Varför åkte vi dit? Det verkade klart minst attraktivt i Lonely planets guide(-1994)

Go boy! :tummenupp

/e

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Klockren resa.
Underskatta inte Bangkok, det är en fantastisk stad när man väl vant sig vid pulsen.
Finns massor att se så fort man vågar sig bort från turisterna och alla sevärdheter.
Finns tex en hel gata, svart av olja, där de bara säljer motordelar. De ligger i stora högar längs vägen. På en annan gata hittar man alla snickerier, och på en tredje alla skräddare som syr brudklänningar. Passa på att bo på ett flott hotell i Bangkok. Besöker du en turistbyrå kan du få RIKTIGT bra deals. Då menar jag en officiell turistbyrå, inte något av alla hålen i väggen. Fråga närmaste taxichaffis, de har koll.

Kan rekommendera att kolla in Koh Tao och Nangyuan. Kan tänka mig att även dessa öar är exploaterade idag, men inte i samma utsträckning som många andra. Kanske kan du även pricka in ett full moon party på Ko Phangan. Kommers, visst, men bra party!

Testa även att res som folket, buss och tåg (nattåget Bangkok - söderut tex). En riktig upplevelse!

Vill du slippa turister, res nordost från BKK ut på landet och den fattiga jordbruksbygden. Denna del av landet skiljer sig markan ifrån strandlivet söderut.

Ska du bo på stranden, välj den minsta resorten med gamla hyddor ända nere vid vattenlinjen. En spindel här och där, visst, men återigen, du få valuta för pengarna och du kommer aldrig glömma din lilla enkla stuga.

Have you happy trip :)

Frolic

Jag kan allt...Bara du lär mig!
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
Gsr 750 2015, Suzuki Katana
Chiang Mai
1 timmes flyg från Bangkok, mycket kultur & titta på

Koh Lanta var jätte lugnt om man bara vill ligga på stranden & slappa

Ha en helt underbar resa

Loppan

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Inte vet jag hur världsvana ni är men vore det första gången i landet skulle jag inte ha nåt emot att det fanns fler turister i krokarna.

Tipsar om www.latestays.com som jag gjort i andra thailandstrådar.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Bangkok är ju en grym stad, jag har själv bara spenderat två dagar där men det känns som att man skulle förära staden med en vecka eller så.
Gör nåt annorlunda, hyr en bil i Bangkok och bila runt och ut till öarna :tummenupp
Det skulle jag vilja göra någon gång men det kanske är roligare i ett sällskap om två.

Vill du träffa likasinnade så är det ju bara att du drar till Koh panghan eller liknande ställe där det finns "backpackers".

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Syd väst kan jag också rekommendera, dock inte Lipe som är ett uppsnackat mallorca med svenska småbarnsfamiljer överallt och otrevligt folk.
Ta en nattbuss från Bangkoks södra buss station (Sai Tai Taling Chan) till Langu (<800bath) och därifrån taxi till Pakbara pier, därifrån båtluffar du norrut i Andaman skärgården, ett sätt/tips alltså..
Västkusten är dock lite dyrare än öst, kanske 500B mer för samma boende.
Bangkok är en riktig modern storstad med puls nu för tiden, tips i stan är att skita i TukTuk, åka taxi på taxameter, "taximeter" ska du ha.
Enkel shopping i Bangkok på MBK, kul ställe som det även går att bo bra 100 meter ifrån.

Glöm för fan inte att köpa många Lipovitan på seven11, mums..
(posta gärna hem 10pack till mig :) )

Last edited:

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Tack för alla svar Jerker, Harmon, Starstriker, Engström, Rigge, Frolic, Dee-cati och R2! (kändes så opersonligt utan era namn :p )

Jag har haft lite fullt upp som ni kanske förstår, inatt jobbar jag sista passet innan resan, och jag har just börjat kolla lite i en Lonely Planet guide..

Planen har blivit att inte ha någon plan, när jag landar i bangkok så tar jag nog en snabb shoppingtur för att komplettera handbagaget lite, och sen ger jag mig iväg till antingen Chiang Mai eller söderut mot Ko Tarutao / Railay / Ko Tao / Ko Phi Phi. Var det bär av får jag se, det kan faktiskt lika gärna bli till Isan eller nån helt annan stans.

Det jag har märkt är att 21 dygn i Thailand kan låta mycket innan man åker, men det finns så mycket att se att jag skulle behöva 21 veckor, minst. Så jag får sålla lite, inte besöka alla ställen, utan välja ut några få, annars blir det mest flängande från ställe till ställe.

Tanken på att resa ensam känns mycket bättre nu än när jag köpte resan, och nu trivs jag lite i tanken att jag inte är två, att jag helt bestämmer var jag vill och att jag kan välja att resa med någon och i så fall välja när jag vill resa ensam igen.

Tack igen, ska bli underbart detta! :tummenupp

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Tanken på att resa ensam känns mycket bättre nu än när jag köpte resan, och nu trivs jag lite i tanken att jag inte är två, att jag helt bestämmer var jag vill och att jag kan välja att resa med någon och i så fall välja när jag vill resa ensam igen.

Resa ensam är kanon. Men får uppleva mycket mer och man träffar så många kul människor som man förmodligen inte skulle snackat med annars.
Du kommer knappast känna dig ensam på din resa, det är ett som är säkert.

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Planen har blivit att inte ha någon plan, när jag landar i bangkok så tar jag nog en snabb shoppingtur för att komplettera handbagaget lite, och sen ger jag mig iväg till antingen Chiang Mai eller söderut mot Ko Tarutao / Railay / Ko Tao / Ko Phi Phi. Var det bär av får jag se, det kan faktiskt lika gärna bli till Isan eller nån helt annan stans.

Tack igen, ska bli underbart detta! :tummenupp

ska du turista eller backpacka ? åker du backpacker style e det ett måste att åka till khao san road i bankok, billiga rum, barer, resebyråer, bussar mm (billigt med taxi från flygplatsen)

skippa phi phi.. turistfälla nr 1
bättre att åka till similan island

ko phangan e för backpackers / raveare (fullmoonparty på stranden lockar 10 tusentals människor)

annars kan ko phangan vara ett trevligt ställe när det inte är fullmoonparty. var på hadrin beach under en veckas tid med lite folk, underbart.

ha en trevlig resa

// Henke

BusAnna

&#1729;&#1605;&#1740;&#1588;&#1729; &#1570;&#1582;
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Guest house är mycket bättre än hotell då man reser ensam eftersom guest houses är en social inrättning för folk som vill lära känna varann.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Glöm inte sexturistbriller, a.k.a. diktatorbriller.

Ska du bo på stranden, välj den minsta resorten med gamla hyddor ända nere vid vattenlinjen.

:confused:

Jag skulle säga precis tvärtom, se till att hamna på de fetaste hotellen med de bästa restaurangerna där man slipper Anna och Olof, 21 och 23, från Bandhagen som åker runt med otvättat hår och fula kläder. Man åker ju inte på semester för att umgås med Greenpeace.

I Thailand är även det som är "dyrt" löjligt billigt så att ens tänka tanken att snåla är upprörande. :fakta

Last edited:

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Hoj
Exc300+Superduke
Vill du chilla på goa stränder, dyka och ta det lugnt: gulföarna.
Köra jet ski, skjuta granatgevär och träna thaiboxning: västkusten (phuket)
Trecka i djungeln: Norr

Exup

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
Aprilia Rsv 1000R FACTORY-08
Va i Krabi AonangBeach förra veckan ,va ute på Phi Phi,maya beach bambooisland mm å kollade,somsagt en turistfälla men fint,blev positivt överaskad av Aonang faktist,mkt fint där,antingen om man vill softa eller ha ös :) bara en ca 2tim med buss till Phuket

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
MT-09 2020
Iofs kan det va kul att ha upplevt det men akta dig för alla taxichaufförer/chaufförer som erbjuder sig att guida dig runt i stan till alla dom vanliga turistfällorna så som tempel och sexshower och deras kompisars butiker med kostymer och krimskrams.
Var där vid årsskiftet och som ensam kille så blir man jagad med orden ping pong show och boom boom o massage så fort man går utanför hotellets dörrar.

Tillhör en del av charmen med BKK men blir fort jävligt tröttsamt med alla som ska vara ens bästis och komma med "fantastiska" erbjudanden.

Enda riktiga tipset är att go with the flow men var vaksam och alert bara.

Åkte också ensam första gången och fick en massa trevliga vänner, två har jag kontakt med fortfarande efter 8 år och en av dom har blivit en riktigt riktigt god vän efter alla års mailande och två träffar, den senaste nu vid årsskiftet :)
Den andra ska jag kasta mig ut ur ett plan med i sommar!

Koh phangan är nästan ett måste, jag vet inte hur det är nu för tiden men jag gillade det när jag var där.

Har inga specifika restips eftersom du åker ensam, hade du åkt med en chey så skulle jag säga att du ska åka till koh yao yai, sjukt fin oturistad ö där folk utanför resorterna inte kan ett ord engelska. Jäkligt fin och avslappnad ö mest för par då. Lite finare boenden och sjukt god mat. Vem vet, du kanske hittar ett fruntimmer att ta med dit på din resa?

Stället vi bodde på där hette Thewson resort iaf.

Och stället vi bodde på i bangkok låg mitt på kao san road och hette Rikka Inn, ganska fräscht med en takpool med mycket olika sorters folk.
Sen när jag skulle åka hem så bodde jag en sväng på The Ambassador ett jävligt stort lite lyxigare hotell. Väldigt tråkigt ställe med en lady boy som jobbar på nätterna och gärna vill sova i din säng.
-Bara som en kompis, jag lovar!

Vill du shoppa techprylar så ska du ta en taxi till pan tip plaza där du hittar allt från billigt krimskrams till top of the line teknik. Bara budgeten och impulskontrollen sätter stop där ;)
5 våningar med teknik kan sätta båda ur spel.

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...