Resa genom Europa.

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
va? kommer man undan så billigt? är den av någon form av kvalité alls? vart hittar man den? jag behöver europakartor för ett vettigt pris, framförallt östeuropa!

Fy fan så djävla bra med GPS, man kan kolla på omgivningen, ta en omväg, skita i att svänga av och ta en extra sväng. GPS räknar om rutten på en sekund och man behöver aldrig vara orolig. Och så vet man hur långt det är kvar hela tiden.

Man kan koncentrera sig på trafiken, vyerna osv.

Man får ju en super kanon GPS som tex Navigon 3310 MAX med hela väst och östeuropa för 1300 spänn, värt varje krona. En sådan har lotsat mig fram över 1000 mil nu. Lagom storlek med så den smiter ned i byxfickan.

Enkelt att tex välja bort betalmotorväg med tryck, :)

Knappar in hotell, campingar, ettappmål kvällen innan. :yoparty

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
1300 kr på elgiganten, 41 länder, hela väst+öst. Tar emot trafikinfo också.

Här på väg upp mot 3000 m :tummenupp i franska alperna. Kul att den även visar höjder. Jag är grymt nöjd. Kul grej, 90 km/h stämmer med skyltarna :D, fransmännen är galna, de smala bergsvägarna är skyltade med 90 trots stupen vid sidan, hade det varit i Sverige hade det varit 30 km/h.

Istället för att köpa en vädertålig för 10.000 är det bara att trä över en plastpåse eller ha den i tankväskan om det skulle riskera regn.

516201074646A9215.jpg

Last edited:

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Kul med hojsemester! Jag rekommenderar dig att ta en tur förbi Nürburgring om du kan. Du kommer att le i en vecka efter ett varv där kan jag lova!
*text*
Skaffa en GPS så slipper du irra runt en massa, speciellt om du åker in i någon stad. I tex italien kör folk som tokiga inne i städerna och du hinner knappast glo på någon karta och hänga med i trafikrytmen.
Det är inte roligt att åka i regn halva vägen med tankväska framför sig och en blöt karta. Jag har varit med om det så jag vet :p
*mera text*
Långturer på sporthoj är kaine problems. Har åkt i min dumma ungdom hela vägen från Kroatien till Sverige på 23 h. Bara tankat och kört + någon "fikarast". Inget jag rekommenderar!
Nu har jag äntligen köpt hojen jag letat efter i flera månader. Damn vad jag ser fram emot Ringen och Europa! Den här gången skickar jag ner packningen till slutresemålet (CRO) och har med mig bara det viktigaste i ryggsäcken.
Lycka till och ha en supertrevlig semester!

Hojsemester är verkligen härligt. Jag ska ner till Ringen om två veckor, ankommer 27e och avgår 31a. Du ska inte dit just då? :yoparty
Jag kör med GPS och kan inte tänka mig vara utan. Min absolut första touringresa skedde med OKQ8:as gratiskarta och det var väl okej iom att jag bara körde genom Sverige.
Inför min andra och hittills längsta tripp (714mil på 16 dygn) införskaffades gps:en och fasen vad mycket lättare det blev att hitta runt i Tyska stora städer.
Min packning består av tankväska packad med regnställ, kedjespray och lite annat som kan vara bra att snabbt komma åt. På kutsen har jag dessa http://www.motowerx.se/index.php?ma...ducts_id=189&zenid=mn4q2rraklkqnuphgr1bhtokr7 och funderar på en packrulle från biltema som går att spänna ovanpå. Då behöver man inte ens fundera på att packa lätt, man får nog med sig halva bohaget :)

God tur i sommar! :tummenupp

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Kommer inte ihåg vad de heter men de rymmer en hel del. Ska kolla på det nästa gång jag är i garaget.

Det är iaf väldigt skönt att slippa ha ryggsäck.

Andreas

Har du besökt garaget? :)
Jag är också intresserad av vad för väskor ni har använt, de ser ut att vara riktigt smidiga!

Bologna

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Hoj
Ducati 900 ss / Ducati 1000 Sport Classic
Precis kommit hem efter en liten tripp genom Europa på en gammal Ducce. Åkte ner genom Tyskland till Frankrike och vände upp genom Belgien, Holland. Kan verkligen rekomendera Ardennerna, som ligger vid gränsen Frankrike/Belgien. Kurviga underbara vägar som passerar djupa dalgångar och "höga" bergspass. Körde allt som allt ca 400 mil, inte en enda incident eller strul med hojen :)

Bifogat

• IMG_0618.jpg
    IMG_0618.jpg
    239.1 KB · Visningar: 97

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
Jag och tjejen körde den här vägen: Google maps för två veckor sedan, dock med bil eftersom hon vägrar mc-semester :(

Men i alla fall, fantastiska vägar i Slovenien och Kroatien, undvik bara motorvägarna så mycket som möjligt och du får ett av världens finaste landskap! Både Slovenien och Kroatien är väldigt populärt bland Österrikare, Tyskar, Schweizare mm att åka båge i, möte flera hundra mc-åkare på 7 dagar.

På vägen jag ritat ut ligger Postojna-grottorna i Slovenien och Plitvicka national-park i Kroatien, båda ställena får man inte missa, fantastiska natur-upplevelser.

Undvik Zadar, var inne i den stan och vände, riktigt ful och tråkig stad.

My 2 cents...

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Undvik Zadar, var inne i den stan och vände, riktigt ful och tråkig stad.

Håller helt med, iaf av vad jag upplevde den korta tiden vi svängde runt där i en timme men sedan valde att åka vidare till Sukosan som vi förövrigt hamnade på av ren slump då vi inte orkade åka längre. helt ok ställe.

DaWoos

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
GSXR 750 -09
Vill bara säga att jag är pa resande fot nu. Första planen var att aka till leipzig först, men autobahn gick sa bra sa akte ner till österrike dirr. Däremot regnar det här konstant sa jag väntar pa bättre väder. Det ska bli sol imorgon, da väntar fina vägar=) Bor pa euro youth hostel i bad gastein, 250 spänn natten med frukost och eget rum =)
Sen blir det italien, ska bli grymt gött där nästa vecka..

PEace and out:D

Martex

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
BMW F 650 GS -01
Är inte lite avis... :)
Hoppas du får en riktigt bra hojsemester!!

Ju mer man läser om era historier i Europa, desto mer lockar det att köpa en Blackbird och dra med tjejen ut på en riktig långtur.
Måste.... köpa... fler... hojar... :D

Banzaiville

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2009
Hoj
Ktm 250sxf -08, cb450 -70
Hej DaWoos!

Har läst din tråd länge, den har gett mig många tips och en riktigt schysst läsning.:tummenupp

Jag ska själv ge mig av mot Italien om exakt en vecka, kommer nog resa runt där i ung 3 veckor så vem vet vi kanske stöter på varandra hehe.

Lycka till med resandet! :yoparty:yoparty

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Sen blir det italien, ska bli grymt gött där nästa vecka..

Missa inte Stelviopasset (passo di stelvio) i nordligaste Italien samt vägarna runt Dolomiterna (eller Arabba, en by där i krokarna). Om du har vägarna förbi där alltså, är väl kanske inte direkt på vägen till Kroatien, annars får du iaf ta Vršič-passet i Slovenien, jävligt fint! :tummenupp

DaWoos

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
GSXR 750 -09
Maste bara skriva av mig lite, har haft en sa jävulskt bra dag här i österrike. Har kört grossglockner och gerlosspass idag, samt en jävla massa smavägar runtomkring. Riiiktigt fint landskap och manga tajta kurvor.. Max nedlägg pa 1an och enda är det tajt som fan :Bugar
Dock började det snöa pa grossglockners topp, det var en upplevelse att köra nerför pa hala gatstenar:näsblod

svinkallt

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2005
Hoj
BB-06 Akra hel, PC3, KN, Bänk 153,21hk
Är inte lite avis... :)
Hoppas du får en riktigt bra hojsemester!!

Ju mer man läser om era historier i Europa, desto mer lockar det att köpa en Blackbird och dra med tjejen ut på en riktig långtur.
Måste.... köpa... fler... hojar... :D
Blackbird är perfa för snabbtouring på autobahn.
Jag och flickvännen drar nästa fredag på blackbirden ner till Österrike:D

Hagis

Riders Stockholm
Gick med
22 May 2010
Hoj
00 KTM LC4
sh.JPG

Tycker det gick rätt bra med CBRn 900
Packväskor från biltema, förslag! Lägg allt i stora svarta soppåsar, lumpen style :tummenupp

Tillägg: skulle skippa tankväskan! Inge vidare enligt min åsikt då man blir väldigt begränsad i rörelserna

Last edited:

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Ja, nu är det snart dags för oss med. Vi är 7 glada män i våra bästa år som kommer stiga upp i svinottan för att köra till Trelleborg för vidare transport medelst färja till Rostock. Därifrån blir det färd på nordtyska småvägar till Hamburg för att fara vidare med autozug till Munchen. En öl och en Jägermeister och sedan i säng.
Vi är i Munchen på morgonen efter och sedan kör vi på fantastiska vägar i Tirol, Italien (Sudtirol), Schweiz(Engadin) och Slovenien.

Dagsrutter på max 33 mil, så att vi hinner fotagrafera och njuta.

En dag blir det rafting, vilket är fantastiskt roligt.:yoparty

Vi bor tre nätter just söder om Grossglockner och tre nätter i hörnet av Österrike/Schweiz/Italien. Området kallas för Drei Ecke. Vi härbergerar på italienska sidan.

Ber att få passa på att önska alla semesterfirande, resande motorcyklister lycka till på era resor.

Efter en vecka är bär det åter mot Munchen för tågbefodran till Hamburg och vidare hem över Rödby och Öresundsbron.
Det kommer att bli riktigt skoj. Bara att hoppas på fint väder.

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Hoj
XS750 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Har åkt till Prag på en XR400.
Nonstopåkning från Berlin och hem (62MIL) på en dag.
Läder i röven nånstans i Polen:arsele

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Samma här, sticker på lördag, 14-15 länder, ca 900-1000 mil, 37 dagar! Östeuropa samt balkan! :tummenupp

DaWoos

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
GSXR 750 -09
Nu àr jag antligen i Rom, kòrde pa natten ifran rimini fòr att slippa varmen. Men mitt kort fungerade inte pa mackarna och jag hade inga cash (aldrig mer). Det slutade med att jag slog upp puppan (enmans tàlt) och sov vid sidan av en aker. Vaknade imorse halv 7 av att en bonde parkerade sin traktor bredvid mig, han var dock jàvligt trevlig:D
Nu ar jag iaf i rom, efter att ha kòrt igenom bisvàrmar av vespor och bilar. Hoppas man hittar nagot att se. Jag hade tankt stanna har i tva dagar...

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Nu àr jag antligen i Rom, kòrde pa natten ifran rimini fòr att slippa varmen. Men mitt kort fungerade inte pa mackarna och jag hade inga cash (aldrig mer). Det slutade med att jag slog upp puppan (enmans tàlt) och sov vid sidan av en aker. Vaknade imorse halv 7 av att en bonde parkerade sin traktor bredvid mig, han var dock jàvligt trevlig:D
Nu ar jag iaf i rom, efter att ha kòrt igenom bisvàrmar av vespor och bilar. Hoppas man hittar nagot att se. Jag hade tankt stanna har i tva dagar...

Kul resa. Kom själv precis tillbaka från en liten resa... var också ner till Rimini genom Polen, Tjeckien, Slovenien, Ungern...... Italien och så hem åt andra hållet. 650 mil på sporthoj.. :tummenupp Vilken rutt kör du på din resa?

DaWoos

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
GSXR 750 -09
Hej gott folk! Idag har jag kort pa ringen och måste
Säga att det ar en underbar upplevelse:) Funderar faktiskt på att stanna en dag till! Banan har allt man kan önska. Synd bara att är ny på bankorning, men det går snabbare och snabbare, har fått mkt tips också :) . Till phillsson: jag har kort gotland(ring), osterrike > italien >frankrike > tyskland . Funderar på vart jag ska tä vägen nu, har lite hemlängtan så kanske tar färjan imorgon kväll. Nagon som har några tips ? Norra tyskland eller Amsterdam främst :)

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA