Resa genom Europa.

Adde_A

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2005
Hoj
Yamaha FZ1-S -06
Haha det där bevisar ju bara att allt går med lite vilja:yoparty

Tjenare.

Att kuska runt på en sporthoj med packning i europa är inga som helst problem. För några år sedan åkte jag och en polare på varsin gsxr 600 ner till Spanien via, Amsterdam, Bryssel, Paris, Bretagne. sen över till San Sebastian och ner till Barcelona. Hemvägen gick via Marseille och Nice till Milano och in i Schweiz och sen till Östrerrike.
Vi hade varsin tankväska och en stor väska över bakkutsen. Hela resan tog lite drygt 3 veckor. Kan väl säga att det ibland var lite jobbigt med körställningen och den håra sadeln men inget som inte går att leva med :)
Första dan var bara transport för att komma ner till Tyskland, blev ca 90 mil den dagen. Vi hade tyvärr lite för bråttom över alperna så det får bli en ny tur dit nån gång.

Bara tuta och köra. Sätt upp delmål och ta det sedan som det kommer.

Bifogat

• 100_0993.jpg
    100_0993.jpg
    251.5 KB · Visningar: 279
  • IMG_0417.jpg
    IMG_0417.jpg
    236.1 KB · Visningar: 224
  • IMG_0454.jpg
    IMG_0454.jpg
    236.2 KB · Visningar: 276

lakrissmurfen

Newbie
Gick med
28 Sep 2009
Hoj
BMW S1000RR, 2011
När bär det av? Har själv funderat på att ta en resa upp till Sverige från Prag i Slutet på Juli om du vill ha sälskap på vägen tillbaka till Sverige.

Valter

Adde_A

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2005
Hoj
Yamaha FZ1-S -06
Ser ut som ni hade lagom stora packväskor. Vad använde ni för väskor på kutsen?

Mvh,
Morgan

Kommer inte ihåg vad de heter men de rymmer en hel del. Ska kolla på det nästa gång jag är i garaget.

Det är iaf väldigt skönt att slippa ha ryggsäck.

Andreas

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
När jag är nöjd med österrike bränner jag såfort jag kan ner till kroatien (Biograd) och där måste jag kunna ställa hojen säkert i en vecka, hur det ska gå till vet jag inte? Men jag tycker man borde kunna lösa det.

Jag har inte lyckats ta reda på hur, men jag har hört att man kan ta en båt ifrån kroatien till Italien, vilket vore perfekt. Bränna upp genom italien och så får jag se hur jag ligger till med pengar, hur hojen mår.

Ja jag skulle ju iaf inte ställa hojen på gatan i en vecka i Biograd, var där en snabbis på mc-resan förra sommaren. Bäst är väl att kontakta någon mc-verkstad i Zadar (kolla även Biograd men det är rätt litet) som ligger i närheten och fråga om du kan få ställa hojen hos dem (och vad det kostar) och sedan ta en buss till Biograd fram och tillbaka. För ska du ta någon båt till Italien så går de troligen antingen från Zadar eller Split. Dock går vissa färjelinjer bara från 25:e juli om jag minns rätt. Och det för att italienarna som ofta turistar i Kroatien brukar ha semester i augusti. Men det är bara att googla! Lycka till! :tummenupp

DaWoos

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
GSXR 750 -09
Ja jag skulle ju iaf inte ställa hojen på gatan i en vecka i Biograd, var där en snabbis på mc-resan förra sommaren. Bäst är väl att kontakta någon mc-verkstad i Zadar (kolla även Biograd men det är rätt litet) som ligger i närheten och fråga om du kan få ställa hojen hos dem (och vad det kostar) och sedan ta en buss till Biograd fram och tillbaka. För ska du ta någon båt till Italien så går de troligen antingen från Zadar eller Split. Dock går vissa färjelinjer bara från 25:e juli om jag minns rätt. Och det för att italienarna som ofta turistar i Kroatien brukar ha semester i augusti. Men det är bara att googla! Lycka till! :tummenupp

Tack för tipset, att jag inte tänkt på det innan:tummenupp

När bär det av? Har själv funderat på att ta en resa upp till Sverige från Prag i Slutet på Juli om du vill ha sälskap på vägen tillbaka till Sverige.

Valter

Jag kan tyvärr inte säga något datum än, men troligtsvis i slutet av juli. Men just nu lutar det åt att bosätta sig i kroatien ett par månader så jag kanske inte kommer hem, letar lite lägenheter och har kontaktat ambassaden:yoparty Men vi får se lite..

Last edited:

Paxel

Green Meanie
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
En gul Daytona 675
Att det går att packa mycket på en hoj har jag förstått efter att ha läst denna tråd... :) En sak jag kommer att tänka på är dock hur ni gör med packningen när ni ska stanna, den är ju inte fastlåst. Bara om man ska stanna och äta så vill man ju ha hojen under uppsikt, vilket gör att man inte kan stanna vart som helst. Stanna och titta på saker är väl inte att tänka på eller?!
Kör ni från ett boende till nästa och låser in sakerna där och gör utflykter därifrån sen, eller hur gör ni?

Stula

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2010
Hoj
2003, Kawasaki - ZZR 1200
Tjena DaWoos!

Jag har ett par tips till dig!

Jag har gjort två Europa resor nu, så jag har lite koll...dock så brukar jag starta resan i Tjeckien då jag har lite bekanta där, vilket innebär att vi släpar ner cyklarna dit på släp och utgår därifrån.

Eftersom jag har förstått att du också ska ner dit, så finner jag två alternativ som smidiga. Antingen kör man nattbåten Trelleborg-Rostock (lite dyr, men soft att vakna i rostock vid 0600 på morgonen) eller Gedser - Rostock. Att köra Rödby-Puttgarden må vara billigare/snabbare eller vad vet jag, men då får du köra längre...vilket du ändå ska göra. Nattfärjan rekommenderas, då är man i prag runt 13-14 tiden (m. bil) och har tid att kolla runt lite, ta några billiga öl.

Förra året så körde vi en 14 dagars Alperna runt, från Prag så drog vi en bit utanför Villach, ett ställe som heter Annenheim.

Dag 2, Vidare därifrån Vallesella (775 meter över havet). Därifrån via Cortina D'Ampezzo, Passo di Falzarego, Arabba, Passo Prodoi, Canazei till Algund.

Dag 3 Algund -> Passo dello Stelvio (2758 m.ö.h) -> Bormio

Dag 4 Bormio -> Foscagno Pass (2291) Livigno (1816 m.ö.h Billig sprit TAX FREE ZONE) Forcola di livigno (2315) -> Lecco (214)

Dag 5 Lecco -> Biella -> Aosta (transportdag)

Dag 6 Aosta -> Col du Petit Saint-Bernarard (2188), Bourg, Cormet de Reselend (1968) Befourt, Albertville, Ugine -> Bour du Lac

Dag 7 Bout du Lac -> Chamonix-Mont-Blanc, Col Des Montets (1462), Col De la Forclaz (1527) -> Ritzingen (1300).

Dag 8 Ritzingen -> Nufenen Pass (2478), San Benardino Pass (2066) Sufers (1430) -> Savognin (1207)

Dag 9 Savognin -> Julier Pass (2284) St. Moritz (1822) Finstermunz Pass (1394) Landeck (816) -> Umhausen (1036) "Ötztal valley"

Dag 10 Umhausen -> Sölden (1368), Passo del Rombo (2509) Jaufen Pass (2094) Vipiteno (950) -> San Sigismondo (750)

Dag 11 skulle vi egentligen till Gros Glockner, men då min hojj bestämde sig för sluta tända som den skulle spenderades denna dag med tändsstiftsbyte mm.

Sammanfattning:

Den packning som jag hade med mig var FM standard Trosspackning, innehållandes 2 sovsäckar, 2 liggunderlag, tält, snuskburk m.tbh. Samt lite kläder.

Så, om du lyckas få ifatt en trosspackning så kommer den duga fint, den kan du spänna fast bakom dig och så får du till och med plats för en massa lyx, eftersom jag hade utr. för två personer.

Last edited:

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Att det går att packa mycket på en hoj har jag förstått efter att ha läst denna tråd... :) En sak jag kommer att tänka på är dock hur ni gör med packningen när ni ska stanna, den är ju inte fastlåst. Bara om man ska stanna och äta så vill man ju ha hojen under uppsikt, vilket gör att man inte kan stanna vart som helst. Stanna och titta på saker är väl inte att tänka på eller?!
Kör ni från ett boende till nästa och låser in sakerna där och gör utflykter därifrån sen, eller hur gör ni?

Har man mjuka väskor så får man planera efter det. Det innebär att plocka med sig allt av värde; elektronik, dokument, etc. Vidare får man utgå från att olika ställen har olika risknivå. Det skiljer på om man stannar i en alpby på dan eller på McDonalds utanför Berlin på natten.

Själv har jag, och har tidigare haft, låsbara väskor och det är väldigt praktiskt ur detta perspektivet.

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Elrulle
Sån här köpte jag till min packning, det var några hojåkare på färjan Göteborg-Kiel som tyckte det var skitsmart och skulle köpa ett omgående.
http://www.getout.se/item.asp?katid=644&item=8791

DaWoos

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
GSXR 750 -09
Nu har jag äntligen lyckats sälja hojen, har bestämt mig för att köpa en fireblade -98 eller nyare. Men är inte ledig förrens onsdag nästa vecka, ska åka genom kung och fosterland för att hitta ett bra exemplar.
Sedan kommer resan börja strax efter 12 juni. Har lyckats deala till mig en hel månads ledighet, så hoppas det blir lyckat:yoparty

Jag återkommer när jag hittat en ny älskling:yoparty

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Låter som att det kan bli en kanonresa !
Bara dra iväg, utan så mycket planering och med gott om tid (och pengar?;-)

Jag blir sugen också på att dra iväg så där... men jag får nöja mig med en vecka i Norge... :)

DaWoos

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
GSXR 750 -09
Låter som att det kan bli en kanonresa !
Bara dra iväg, utan så mycket planering och med gott om tid (och pengar?;-)

Jag blir sugen också på att dra iväg så där... men jag får nöja mig med en vecka i Norge... :)

Jo, jag har ett guldläge just nu och tänker ta det. Jag har sparat pengar så jag klarar mig :D Mitt första mål är att köpa hoj, som blir när jag kommer hem ifrån arvidsjaur nästa vecka. Sen går jag på utrustningen.
Ska även kolla upp lite mer fina vägar och skaffa kartor. Ev gps? Kanske behövs i städerna...

Last edited:

DaWoos

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
GSXR 750 -09
Ville bara säga att jag köpt ny hoj :D Det blev en Fireblade -99, hittade en i riktigt fint skick:D:D:banana Har kört hela dagen, vilken hoj, jag tror jag är kär... Bilder kommer imorrn!

Taipan

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2010
Hoj
GSXR1000 K7, VTR-SP1
Kul med hojsemester! Jag rekommenderar dig att ta en tur förbi Nürburgring om du kan. Du kommer att le i en vecka efter ett varv där kan jag lova!
Ett annat tips är att göra färre men längre stopp på väg ner till Kroatien. Jag har själv gjort misstaget att stanna i en massa städer en kväll/natt när jag gjort en av europaturerna. Nä, man hinner inte känna av staden innan man far vidare. Välj färre stopp men softa där lite längre.
Skaffa en GPS så slipper du irra runt en massa, speciellt om du åker in i någon stad. I tex italien kör folk som tokiga inne i städerna och du hinner knappast glo på någon karta och hänga med i trafikrytmen.
Det är inte roligt att åka i regn halva vägen med tankväska framför sig och en blöt karta. Jag har varit med om det så jag vet :p
Även om det inte är världens smartaste att ha musik i öronen när man kör så gör det resan komfortablare. Ipod eller annan mp3 spelare är nice att ha med sig ;-)
Långturer på sporthoj är kaine problems. Har åkt i min dumma ungdom hela vägen från Kroatien till Sverige på 23 h. Bara tankat och kört + någon "fikarast". Inget jag rekommenderar!
Nu har jag äntligen köpt hojen jag letat efter i flera månader. Damn vad jag ser fram emot Ringen och Europa! Den här gången skickar jag ner packningen till slutresemålet (CRO) och har med mig bara det viktigaste i ryggsäcken.
Lycka till och ha en supertrevlig semester!

Ville bara säga att jag köpt ny hoj :D Det blev en Fireblade -99, hittade en i riktigt fint skick:D:D:banana Har kört hela dagen, vilken hoj, jag tror jag är kär... Bilder kommer imorrn!

Hahaha! Sist jag åkte ner till Kroatien för några år sedan var på en Blade -99. Det gick hur bra som helst att åka på den. Bra motorcykelval, grattis!

Last edited:

Taipan

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2010
Hoj
GSXR1000 K7, VTR-SP1
Förresten så känner jag en snubbe som bor i Biograd den varma halvan av året. Han jobbar med turism (hyr ut rum) och skulle kanske kunna passa din hoj några dagar. Hör av dig så kan du få hans kontaktuppgifter. Självklart babblar han svenska.

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
ja har man råd med GPS så är det klart värt. under min resa med tjejen förra året irrade vi runt som idioter när vi kom till storstäder där vi inte hade kartor till. bl.a. Karlsruhe i Tyskland och Split i Kroatien, höll på å flippa. annars gäller det att kolla kartor på nätet innan och memorera och skriva ner, annars skriva ut om det går. annars är det jävligt jobbigt! ;)

DaWoos

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
GSXR 750 -09
Nu har jag löst packingen också. Det blev en tankväska ifrån biltema, får plats med allt jag behöver i den (ultralightedition) för tre veckor. Har klarat mig på mindre förut. Så det ska fan inte bli några problem, sen hur sunkigt det blir är en helt annan sak:huvet
Väskan monterade jag runt på cutsen, och förankrar med elasisktnät+krokar.
Har även en rygga där det ska i ett par gympaskor kartor, vattenflaska, dokument, och kedjespray. Då har jag även rum för att packa ner skinnstället när jag vandrar runt.

Nu ska jag börja planera rutten på allvar!

Gött med engagerade personer, tack för all hjälp hittils:Bugar
Jag tror dock inte att jag åker förbi kroatien, men det återstår att se:D

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
ja har man råd med GPS så är det klart värt. under min resa med tjejen förra året irrade vi runt som idioter när vi kom till storstäder där vi inte hade kartor till. bl.a. Karlsruhe i Tyskland och Split i Kroatien, höll på å flippa. annars gäller det att kolla kartor på nätet innan och memorera och skriva ner, annars skriva ut om det går. annars är det jävligt jobbigt! ;)

Fy fan så djävla bra med GPS, man kan kolla på omgivningen, ta en omväg, skita i att svänga av och ta en extra sväng. GPS räknar om rutten på en sekund och man behöver aldrig vara orolig. Och så vet man hur långt det är kvar hela tiden.

Man kan koncentrera sig på trafiken, vyerna osv.

Man får ju en super kanon GPS som tex Navigon 3310 MAX med hela väst och östeuropa för 1300 spänn, värt varje krona. En sådan har lotsat mig fram över 1000 mil nu. Lagom storlek med så den smiter ned i byxfickan.

Enkelt att tex välja bort betalmotorväg med tryck, :)

Knappar in hotell, campingar, ettappmål kvällen innan. :yoparty

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj