Bonzo
Trying real hard to be the shepherd
Ja, båda två i höstas. Ho Chi Minh och Phnom Penh. Sönderturistade skulle jag inte påstå att de är, än. Sen är det ju klart att vissa områden är mer attraktiva för turister än andra, i Ho Chi Minh var det ju en del turister, speciellt om man höll sig på de typiska turistställena, men det finns ju annat också. Jag gillade staden i alla fall! Och maten är ju fantastisk.
Kambodja har inte kommit så långt än, turister finns det ju men de hittar man främst på museerna och liknande ställen (Killing Fields, t.ex). Men på vägen dit, dvs utanför staden, var nog vi själva de största turistattraktionerna, speciellt för barnen där... Men det är ju FRUKTANSVÄRT fattigt och många som bor på gatorna och en hel del tiggande barn. Så är man ute efter en "feel good"-semester är väl inte Kambodja rätt kanske, men det är helt klart ett intressant land att besöka!
Tackar för svar. Det är väl så att man kan hitta turistfällor i de flesta delar av världen, men så länge det går att ta sig bort från dem relativt enkelt så duger det åt mig.
"Feel good"-semestrar är väl säkert trevligt, men jag vet inte om jag någonsin varit på en sådan. Det bästa med att resa är, enligt mig, att ta sig bort från den upptrampade stigen och hitta sina egna guldkorn och upplevelser.