Resa - Var?

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Vilka kombinationer har du gjort?

Personligen har jag inte gjort några korttidskombinationer, men spenderade hösten i Singapore och hann med Vietnam, Kambodja och Indonesien under tiden. Har som sagt vänner som gjort olika kombinationer på två veckor (bl.a Singapore + Thailand, Singapore + Indonesien och Singapore + Borneo).

JR85

bättre så
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
-09 Triumph Street Triple
Jag gillar Mexiko. Playa del Carmen området. Där ifrån kan man ta färjan till ön cozumel för en härlig dagsutflykt.
Finns många roliga äventyrsparker badplatser med omkring playa del Carmen

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Aj då.

Nån som vet hur det är med HongKong?
Kollade bara lite snabbt på mobilen innan jag gick o la mig o då fick jag upp flyg+5stjärnigt hotell för 10-11 papp för 11 nätter, det är ju taget isåfall.

Hongkong är riktigt häftigt. Dock, juliperioden är det mycket regn och storm. Är det inte regn är det hett och hög luftfuktighet.
Stan blir ju förvisso inte mindre intressant för att vädret är klibbigt men det kan vara av värde att veta.

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
RSV4 -14
Indonesien är lätt ett av mina absoluta favoritländer.
Här finns riktigt fin natur, bra stränder, god mat, fantastiskt trevliga människor.
Åker man till rätt ställen så slipper man i princip helt ifrån turister, men man kan också hänga på klassiska turistmål så som Bali, eller Gilis etc.
Fantastisk dykning och surfing om man gillar sånt, man kan bestiga aktiva vulkaner, glida runt i regnskogen m.m.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
En allinclusive till Maldiverna o lapa sol o äta gott känns rääätt lockande.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det är inte mitt intryck, utan tvärtom. Ett riktigt skitland där folk skulle sälja sin morsa för inget alls.
Jag ser mig själv som en van resenär och vill nog påstå att man försöker blåsa turisterna så gott det går. (Flera andra jag talade med på plats och även hemma är av samma åsikt.)
Utöver detta så är det fruktansvärt skitigt i landet. Stränder utan turister är tex HELT fulla med plstflaskor, plastpåsar etc. Jag skojar inte. Bali är crap med Pizza Hut, påträngande försäljare, Donken och en skitig strand med skräniga ungar 18-25 bast. Kunde lika gärna ha varit Alanya i Turkiet.

Finns som sagt en del intressanta sevärdheter, men de stora vulkanerna, templen etc är TVÄRPACKADE med turister, vilket förtar upptäckarglädjen markant.

Kanske är det inte 100% uselt, men jag blev mycket besviken efter att ha hört så mycket bra om landet. Bali och öarna västerut är definitivt slöseri med tid. Jag reste runt ganska mycket under en månads tid och jag blev inte imponerad....

Indonesien är lätt ett av mina absoluta favoritländer.
Här finns riktigt fin natur, bra stränder, god mat, fantastiskt trevliga människor.
Åker man till rätt ställen så slipper man i princip helt ifrån turister, men man kan också hänga på klassiska turistmål så som Bali, eller Gilis etc.
Fantastisk dykning och surfing om man gillar sånt, man kan bestiga aktiva vulkaner, glida runt i regnskogen m.m.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Det är inte mitt intryck, utan tvärtom. Ett riktigt skitland där folk skulle sälja sin morsa för inget alls.
Jag ser mig själv som en van resenär och vill nog påstå att man försöker blåsa turisterna så gott det går. (Flera andra jag talade med på plats och även hemma är av samma åsikt.)
Utöver detta så är det fruktansvärt skitigt i landet. Stränder utan turister är tex HELT fulla med plstflaskor, plastpåsar etc. Jag skojar inte. Bali är crap med Pizza Hut, påträngande försäljare, Donken och en skitig strand med skräniga ungar 18-25 bast. Kunde lika gärna ha varit Alanya i Turkiet.

Finns som sagt en del intressanta sevärdheter, men de stora vulkanerna, templen etc är TVÄRPACKADE med turister, vilket förtar upptäckarglädjen markant.

Kanske är det inte 100% uselt, men jag blev mycket besviken efter att ha hört så mycket bra om landet. Bali och öarna västerut är definitivt slöseri med tid. Jag reste runt ganska mycket under en månads tid och jag blev inte imponerad....

Good to know.

Någon som varit på typ Cypern eller Gran Canaria eller nåt liknande som kan rekommendera nåt schysst hotell med bra all-inclusive käk till vettigt pris?
Funderar på att göra som nån sa o spara slantarna o åka på nån längre resa när tjejen pluggat klart o bara ta en vanlig enkel charter.

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
En allinclusive till Maldiverna o lapa sol o äta gott känns rääätt lockande.

Max 1 vecka. Uttråkningen blir ganska kraftfull sen. Den största ön korsar du på 5min. Om du skall vara längre kombinera med sri lanka eller indien.

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Falklandsöarna, hur många har semestrat där lick-som? :Bugar Ta sedan en sväng till Färöarna och så har du varit på 2 ögrupper man sällan semestrar på :yoparty Visst det är inte varmt, det finns väl inte så många turistfällor och att ligga på grusiga stränder och frysa kanske inte är idealsemestern men ändå :tummenupp

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Max 1 vecka. Uttråkningen blir ganska kraftfull sen. Den största ön korsar du på 5min. Om du skall vara längre kombinera med sri lanka eller indien.

Har aldrig varit på Sri Lanka själv, men det står definitivt på listan. De jag känner som har varit där har bara haft riktigt bra saker att säga om stället.

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Åk ner till Franska eller italienska rivieran. Tälta, hyr husvagn med a/c eller lägenhet.
Hyr en billig bil och kör runt lite.
Ät gott där lokalbefolkningen äter, inte längst nere vid havet.
Kör en sväng inåt landet/upp i bergen några dagar när ni pressat klart på stranden och behöver omväxling.

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
Har aldrig varit på Sri Lanka själv, men det står definitivt på listan. De jag känner som har varit där har bara haft riktigt bra saker att säga om stället.

Har inte varit där sen kriget slutade men det är riktigt bra. Säkert mer turister nu men det får man väl ta.

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
RSV4 -14
Det är inte Filippinerna du tänker på? :tungan
Skämt åsido.

Jag ser mig väl inte som sådär väldigt berest, men har i alla fall varit ute på ett par backpacker resor, jorden-runt, bott utomlands vid flera tillfällen etc. så lite kött på benen har man väl.
Personligen så föredrar jag Indonesien framför övriga länder i Sydostasien (där jag varit hittills, Singapore, Malaysia, Thailand, Kambodja, Laos, Filippinerna). Nu kollade jag iofs tyvärr inte in El Nido när jag var på Filippinerna.

Men för mig låter det som att du kanske har rört dig för mycket på Bali och då framför allt Kuta, som ju är ett riktigt turistställe. När jag var där, så hängde jag två-tre dagar på Kuta, strand, surfing och nattklubb. Sen hyrde jag en moppe, gled runt på ön, för att till sist landa i Tulamben, där vi hade riktigt grym dykning.
Bara som ett exempel på vad man kan göra.
Skulle kunna skriva väldigt mycket mer om vad jag har gjort och vill göra i Indonesien, med risk för att bli tjatig dock :tungan
Sammanfattade hyfsat i inlägget ovan.
Mina erfarenheter av Indonesien jämfört med övriga länder, inte bara i Sydostasien, är som sagt att man träffar så himla många trevliga människor ur lokalbefolkningen, få turister (inte överallt givetvis, men på vissa grymma turistmål kan man vara helt ensam, ibland kanske man har sällskap av någon Indonesier) och underbar natur. Detta gör att jag kommer åka tillbaka flera gånger(har redan varit där två gånger).
Sen är det tyvärr som du säger med nedskräpningen, det är ofta väldigt skräpigt. Befolkningen verkar inte bry sig om att ta hand om naturen på samma sätt som vi i Sverige t.ex. Detta tycker jag dock att man upplever runtom i hela Sydostasien och inte specifikt i Indonesien.

Starstriker skrev:

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09

Tänkte så först, men sen tänkte jag om o tänkte 30 grader i vattnet med snorkel så kan man nog ligga o guppa ett par veckor :D

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Men för mig låter det som att du kanske har rört dig för mycket på Bali och då framför allt Kuta, som ju är ett riktigt turistställe. När jag var där, så hängde jag två-tre dagar på Kuta, strand, surfing och nattklubb. Sen hyrde jag en moppe, gled runt på ön, för att till sist landa i Tulamben, där vi hade riktigt grym dykning.
Bara som ett exempel på vad man kan göra.
Skulle kunna skriva väldigt mycket mer om vad jag har gjort och vill göra i Indonesien, med risk för att bli tjatig dock :tungan
Sammanfattade hyfsat i inlägget ovan.
Mina erfarenheter av Indonesien jämfört med övriga länder, inte bara i Sydostasien, är som sagt att man träffar så himla många trevliga människor ur lokalbefolkningen, få turister (inte överallt givetvis, men på vissa grymma turistmål kan man vara helt ensam, ibland kanske man har sällskap av någon Indonesier) och underbar natur. Detta gör att jag kommer åka tillbaka flera gånger(har redan varit där två gånger).
Sen är det tyvärr som du säger med nedskräpningen, det är ofta väldigt skräpigt. Befolkningen verkar inte bry sig om att ta hand om naturen på samma sätt som vi i Sverige t.ex. Detta tycker jag dock att man upplever runtom i hela Sydostasien och inte specifikt i Indonesien.

Kände likadant när jag läste inlägget från Starstriker att det passade väl in på Kuta, men inte nödvändigtvis på resten av ön. Kuta är väl i stort sett Australiens motsvarighet till Mallorca eller Cypern, så det är väldigt turistigt.

Nu var det visserligen många år sedan jag var dit, men då räckte det med att man åkte et par mil till Sanur för att få ett helt annat lugn omkring sig. Även Lovina var betydligt mindre turistigt, men som sagt var det ett tag sedan och jag vet inte alls hur det är i dagsläget.

När man ändå är in närheten kan man ju ta en av båtarna till Gili-öarna också, och när man ändå är på Gili kan man lika gärna åka över tilll Lombok och spendera en tid där. När jag var dit var vi nästintill de enda turisterna i hela Sengigi och det var hur soft som helst.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Jag tillbringade bara en natt i Kuta, och det räckte. Resten av tiden, en månad cirka, liftandes och knatandes från Javas västligaste udde (Ujung Kulon) till Lombok i öst, inkl Gili-örarna.

Gili-öarna beskrevs för övrigt av guideböckerna som ett paradis, men där håller jag heller inte med. Alls. Visst är man 23 år och ute på sin första resa så tycker man säkert att det är fint där, men jag har sett många ställen som smäller mycket högre. Med detta sagt säger jag inte att det är värdelöst, men mina förväntningar var betydligt högre än upplevelsen jag fick.

Kände likadant när jag läste inlägget från Starstriker att det passade väl in på Kuta, men inte nödvändigtvis på resten av ön. Kuta är väl i stort sett Australiens motsvarighet till Mallorca eller Cypern, så det är väldigt turistigt.

Nu var det visserligen många år sedan jag var dit, men då räckte det med att man åkte et par mil till Sanur för att få ett helt annat lugn omkring sig. Även Lovina var betydligt mindre turistigt, men som sagt var det ett tag sedan och jag vet inte alls hur det är i dagsläget.

När man ändå är in närheten kan man ju ta en av båtarna till Gili-öarna också, och när man ändå är på Gili kan man lika gärna åka över tilll Lombok och spendera en tid där. När jag var dit var vi nästintill de enda turisterna i hela Sengigi och det var hur soft som helst.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Jag tillbringade bara en natt i Kuta, och det räckte. Resten av tiden, en månad cirka, liftandes och knatandes från Javas västligaste udde (Ujung Kulon) till Lombok i öst, inkl Gili-örarna.

Gili-öarna beskrevs för övrigt av guideböckerna som ett paradis, men där håller jag heller inte med. Alls. Visst är man 23 år och ute på sin första resa så tycker man säkert att det är fint där, men jag har sett många ställen som smäller mycket högre. Med detta sagt säger jag inte att det är värdelöst, men mina förväntningar var betydligt högre än upplevelsen jag fick.

Så kan det såklart vara.
Nu har det gått 14 år sedan jag var där och mycket har såklart hänt sedan dess, och dessutom var jag då i den ålderskategorin du nämner och hade väl inte sett så mycket annat innan (förutom Thailand och Malaysia strax innan).
På den tiden kommer jag dock fortsätta att hävda att Gili-öarna var precis så paradisiska som du fått beskrivet för dig. (Envis som fan :D )

Men att Kuta är ett skitställe som inte är värt den långa flygningen kan vi vara helt överens om.

Är det någon här som varit i Vietnam eller Kambodja? Har varit sugen på att åka dit, men vet inte om det redan är för sent och om de länderna också blivit sönderturistade.

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Är det någon här som varit i Vietnam eller Kambodja? Har varit sugen på att åka dit, men vet inte om det redan är för sent och om de länderna också blivit sönderturistade.

Ja, båda två i höstas. Ho Chi Minh och Phnom Penh. Sönderturistade skulle jag inte påstå att de är, än. Sen är det ju klart att vissa områden är mer attraktiva för turister än andra, i Ho Chi Minh var det ju en del turister, speciellt om man höll sig på de typiska turistställena, men det finns ju annat också. Jag gillade staden i alla fall! Och maten är ju fantastisk.

Kambodja har inte kommit så långt än, turister finns det ju men de hittar man främst på museerna och liknande ställen (Killing Fields, t.ex). Men på vägen dit, dvs utanför staden, var nog vi själva de största turistattraktionerna, speciellt för barnen där... Men det är ju FRUKTANSVÄRT fattigt och många som bor på gatorna och en hel del tiggande barn. Så är man ute efter en "feel good"-semester är väl inte Kambodja rätt kanske, men det är helt klart ett intressant land att besöka!

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO