Men för mig låter det som att du kanske har rört dig för mycket på Bali och då framför allt Kuta, som ju är ett riktigt turistställe. När jag var där, så hängde jag två-tre dagar på Kuta, strand, surfing och nattklubb. Sen hyrde jag en moppe, gled runt på ön, för att till sist landa i Tulamben, där vi hade riktigt grym dykning.
Bara som ett exempel på vad man kan göra.
Skulle kunna skriva väldigt mycket mer om vad jag har gjort och vill göra i Indonesien, med risk för att bli tjatig dock
Sammanfattade hyfsat i inlägget ovan.
Mina erfarenheter av Indonesien jämfört med övriga länder, inte bara i Sydostasien, är som sagt att man träffar så himla många trevliga människor ur lokalbefolkningen, få turister (inte överallt givetvis, men på vissa grymma turistmål kan man vara helt ensam, ibland kanske man har sällskap av någon Indonesier) och underbar natur. Detta gör att jag kommer åka tillbaka flera gånger(har redan varit där två gånger).
Sen är det tyvärr som du säger med nedskräpningen, det är ofta väldigt skräpigt. Befolkningen verkar inte bry sig om att ta hand om naturen på samma sätt som vi i Sverige t.ex. Detta tycker jag dock att man upplever runtom i hela Sydostasien och inte specifikt i Indonesien.