Felix83
Never trust a fart on a motorcycle
Jag har länge velat ta MC-kort men olika saker har kommit emellan; tre barn, hund, hus, entusiastbilar eller bara en allmän känsla av att det är krångligt och dyrt att ta kortet.
Men en dag i höstas när jag hjälpte grannen med hans Covidprojekt, en Honda CB650C från tidigt 80-tal så upplyste han mig om hur enkelt det faktiskt är att få övningsköra och han erbjöd sig också att bli min handledare. Så innan jag visste ordet av var övningskörningstillstånd och synundersökning fixade!
Återstod då hojen. Jag skulle visserligen få låna hans Honda och han skulle åka på sin Kawasaki Z900, men jag var osäker på hur lång tid det skulle ta att få Hondan körbar och besiktigad, så Blocket scannades med ökande intensitet efter en lämplig cykel.
Jag har alltid gillat Honda Hornet och Suzuki Bandit och fått rådet att de är bra nybörjarcyklar, men eftersom min budget var något begränsad så trodde jag att jag skulle få nöja mig med något annat till att börja med.
Men, som genom ödets försyn, så dök helt plötsligt en annons upp på en Bandit 600 -00 för endast 9500 kr. Dock utan vare sig bild eller telefonnummer, men annonsen var välskriven och annonsörens fullständiga namn stod med så jag tänkte att det kunde vara värt en chansning.
Genom omsorgsfull googling hittade jag till slut ett telefonnummer och köpte hojen osedd. Dagen därpå hängde jag och grannen på släpkärran och åkte upp till Stockholm. Hojen var som beskriven i annonsen, lite skavd på sina ställen men i gott maskinellt skick och med 3800 mil på mätaren. Dessutom nyservad till en kostnad av 8500 kr!
Vi hann med att övningsköra två gånger, totalt ca 12 mil, innan vintern kom.
Som ni kanske förstått så är jag helt novis på motorcyklar (har bara lekt med bilar fram tills nu), men det är kul att lära sig något nytt! Framförallt så är ju accelerationen tämligen beroendeframkallande, Banditen har ju bara ca 80 hk men än så länge så räcker det mer än väl för att göra mig lätt vettskrämd! ??
Planen framåt är riskettan i början av mars, risktvåan i slutet av april, teoriprovet i juni och uppkörning den 24 augusti. Däremellan så klart så mycket mängdträning som möjligt.
Under vintern har jag moddat hojen så den ser ut ungefär som jag vill ha den. Den var helt original när jag köpte den, så när som på ett par miniblinkers i fram:
Som jag skrev så har jag alltid gillat Banditen, men några saker tycker jag Suzuki kunde gjort annorlunda, bl.a. avseende mängden kromade plastdelar de slängde på.
Det jag har gjort hittills är att foliera kåporna över insuget och infästningen till svingen, plastidippa mätarhusen och strålkastarhuset, byta backspeglar, rensat bakänden och monterat LED-blinkers. Den högra plastkåpan var sprucken (se bilden ovan) så jag köpte en begagnad på eBay. Denna visade sig emellertid vara sprayad mattsvart så den är inte vacker men åtminstone hel.
Ett par motorbågar ropades in på Tradera (det är ju ändå en övningskörningshoj). Dessa var -förstås- kromade, så jag slipade ytan med våtslippapper, grundade med etchprimer och sprayade dem mattsvarta.
Så här ser hojen ut idag:
Med en hugger över bakhjulet och en lite kortare ljuddämpare så tror jag den kommer se ut ganska exakt som jag vill ha den!
Men en dag i höstas när jag hjälpte grannen med hans Covidprojekt, en Honda CB650C från tidigt 80-tal så upplyste han mig om hur enkelt det faktiskt är att få övningsköra och han erbjöd sig också att bli min handledare. Så innan jag visste ordet av var övningskörningstillstånd och synundersökning fixade!
Återstod då hojen. Jag skulle visserligen få låna hans Honda och han skulle åka på sin Kawasaki Z900, men jag var osäker på hur lång tid det skulle ta att få Hondan körbar och besiktigad, så Blocket scannades med ökande intensitet efter en lämplig cykel.
Jag har alltid gillat Honda Hornet och Suzuki Bandit och fått rådet att de är bra nybörjarcyklar, men eftersom min budget var något begränsad så trodde jag att jag skulle få nöja mig med något annat till att börja med.
Men, som genom ödets försyn, så dök helt plötsligt en annons upp på en Bandit 600 -00 för endast 9500 kr. Dock utan vare sig bild eller telefonnummer, men annonsen var välskriven och annonsörens fullständiga namn stod med så jag tänkte att det kunde vara värt en chansning.
Genom omsorgsfull googling hittade jag till slut ett telefonnummer och köpte hojen osedd. Dagen därpå hängde jag och grannen på släpkärran och åkte upp till Stockholm. Hojen var som beskriven i annonsen, lite skavd på sina ställen men i gott maskinellt skick och med 3800 mil på mätaren. Dessutom nyservad till en kostnad av 8500 kr!
Vi hann med att övningsköra två gånger, totalt ca 12 mil, innan vintern kom.
Som ni kanske förstått så är jag helt novis på motorcyklar (har bara lekt med bilar fram tills nu), men det är kul att lära sig något nytt! Framförallt så är ju accelerationen tämligen beroendeframkallande, Banditen har ju bara ca 80 hk men än så länge så räcker det mer än väl för att göra mig lätt vettskrämd! ??
Planen framåt är riskettan i början av mars, risktvåan i slutet av april, teoriprovet i juni och uppkörning den 24 augusti. Däremellan så klart så mycket mängdträning som möjligt.
Under vintern har jag moddat hojen så den ser ut ungefär som jag vill ha den. Den var helt original när jag köpte den, så när som på ett par miniblinkers i fram:
Som jag skrev så har jag alltid gillat Banditen, men några saker tycker jag Suzuki kunde gjort annorlunda, bl.a. avseende mängden kromade plastdelar de slängde på.
Det jag har gjort hittills är att foliera kåporna över insuget och infästningen till svingen, plastidippa mätarhusen och strålkastarhuset, byta backspeglar, rensat bakänden och monterat LED-blinkers. Den högra plastkåpan var sprucken (se bilden ovan) så jag köpte en begagnad på eBay. Denna visade sig emellertid vara sprayad mattsvart så den är inte vacker men åtminstone hel.
Ett par motorbågar ropades in på Tradera (det är ju ändå en övningskörningshoj). Dessa var -förstås- kromade, så jag slipade ytan med våtslippapper, grundade med etchprimer och sprayade dem mattsvarta.
Så här ser hojen ut idag:
Med en hugger över bakhjulet och en lite kortare ljuddämpare så tror jag den kommer se ut ganska exakt som jag vill ha den!
Last edited: