Reserapport Östeuropa & Balkan sommaren 2010

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Sedan hemkomsten från sommarens äventyr har det varit full fart här hemma och det har tagit mig rejält länge för att orka eller hinna skriva ihop något samt fixa med alla bilder och filmklipp. Men nu har jag börjat ta tag i det! Originaltanken var att försöka få detta publicerat som en tidningsartikel i någon mc-tidning men det finns det nog tyvärr inte tid med. Dessutom har hela grejen blivit så lång och omfattande att det kommer levereras i delar och heller inte här på SH utan på en nystartad reseblogg jag har.

Här har ni hela historien samt bilder och filmklipp från äventyret! Delarna kommer att komma allt eftersom jag hinner. Enjoy och kommentera gärna både i bloggen och här!

Länkarna:

Del 1

Del 2

Del 3

Del 4

NYTT!!! KOMMER ÄVEN LÄGGA UPP KORTA AVSNITT JAG KLIPPT IHOP FRÅN RESAN! HÄR NEDANFÖR KOMMER JAG POSTA AVSNITTEN ALLT EFTER DE BLIR KLARA!

Pat & Mary does East Europe and the Balkans 2010 - Part 1

Pat & Mary does East Europe and the Balkans 2010 - Part 2

Pat & Mary does East Europe and the Balkans 2010 - Part 3

Pat & Mary does East Europe and the Balkans 2010 - Part 4

Pat & Mary does East Europe and the Balkans 2010 - Part 5

Pat & Mary does East Europe and the Balkans 2010 - Part 6 NY! (31/10 2011)

Mvh

Pat :tummenupp

Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Trevlig läsning, ser fram emot del 2 :) Måste varit spännande att ta sig över den översvämmade traktorstigen, hade aldrig själv vågat det. En dränkt hoj på ett sånt äventyr är inte att underskatta :gnissla

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Trevlig läsning, ser fram emot del 2 :) Måste varit spännande att ta sig över den översvämmade traktorstigen, hade aldrig själv vågat det. En dränkt hoj på ett sånt äventyr är inte att underskatta :gnissla

den värst översvämmade vägen var huvudvägen där vattnet var 1,5 meter djupt, det var bara lastbilar som tog sig förbi där, därav våran 'omväg'. i slutet på videoklippet där vi kör genom en massa vatten var värst, det var enda vägen vidare tydligen och det var en översvämmad grusväg, det va rätt skrämmande faktiskt. man hade ju ingen aning om just hur djupt det var eller om vattnet dragit med sig bråte som man potentiellt kunde köra på, jag va bra jävla nervös men en kille vi snackade med vid sidan av vägen precis innan där sa att det gick bra, uppfattade jag det som iaf, min rumänska är inte så värst bra. ;) men jo, man vill ju inte vurpa i en halvmeter djupt vatten med packning och mc-kläder när det är 13 mil kvar till målet.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Jag är fran Rumänien men jag hade nog inte vagat mig pa att köra hoj där .. Folk kör helt galet, och RO har nog flest antal trafikrelaterade dödsfall per capita i Europa. Starkt jobbat, jag är impad!

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Jag är fran Rumänien men jag hade nog inte vagat mig pa att köra hoj där .. Folk kör helt galet, och RO har nog flest antal trafikrelaterade dödsfall per capita i Europa. Starkt jobbat, jag är impad!

Oftast är det hur lugnt som helst att köra hoj i Rumänien men dom är lite som polacker och albaner, dom skiter i reglerna och vill gärna köra om dig bara för sakens skull, sedan ligger dom å puttrar framför dig ändå. Jag skulle inte avråda folk att åka dit, tycker det var ett intressant land även om en del körde som idioter. Har du någon hårdfakta/statistik på det där med flest dödsfall per capita? Trafiken i Rumänien är ändå inte lika hätsk och panikartad som t.ex. i Polen. Så jag skulle helt klart sätta pengarna på Polackerna. Dom ligger etta på min prispall med hästlängder.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Nej jag har ingen statistik, men mina föräldrar berättar vad de ser på tv varje dag. Du har ju sett lite annat, så jag litar på dig. Så mitt uttalande var som många andra här på forumet, rent taget ur luften och baserad på en momentan observation, men man säger det med övertygelse

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Nej jag har ingen statistik, men mina föräldrar berättar vad de ser på tv varje dag. Du har ju sett lite annat, så jag litar på dig. Så mitt uttalande var som många andra här på forumet, rent taget ur luften och baserad på en momentan observation, men man säger det med övertygelse

ja näe rumänien är helt klart lite efter på den fronten tyvärr men det är nog hela östblocket. man får vara på sin vakt när man är där helt enkelt! hur som helst måste man våga, annars upplever man inga äventyr! :tummenupp

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
ja näe rumänien är helt klart lite efter på den fronten tyvärr men det är nog hela östblocket. man får vara på sin vakt när man är där helt enkelt! hur som helst måste man våga, annars upplever man inga äventyr! :tummenupp

helt klart.. Top Gear gjorde ett avsnitt I år där de letade efter "the best driving road in the world" och åker till Rumänien, kan vara sevärt.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Ja precis :) Jag har också en ambition att köra Transfagarasan någon gång. Att ta sig dit verkar dock vara lite omöjligt just nu (familjen i vägen)

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Här kommer del 2, från Nis i Serbien till Ohrid i Makedonien. Enjoy! Och kommentera gärna!

http://pat-ontheroad.blogspot.com/2010/10/osteuropa-och-balkan-del-2.html

KUL! Ser fram emot resten av reseberättelsen.

Lite skojjigt sammanträffande vad det gäller Nis. Vi tänkte också först bo på hotell Ambasador när vi var där men vi kom dit en lördag lite halvsent när det blivit mörkt. Och egentligen enbart för att det var så stökigt runt hotellet och svårt med parkering precis utanför när jag skulle in och fråga om dom hade lediga rum så kunde vi inte stanna till utan åkte in på en sidogata istället. Och där råkade vi hitta ett litet pensionat precis tvärs över gatan från ett konsulat (glömt vilket) där det satt två poliser och vaktade utanför. Inte världens billigaste men väldigt trevligt och inte en käft vågade närma sig hojarna pga poliserna utanför konsulatet. Verkar som att det var tur att vi inte lyckades bo på Ambasador...... :rolleyes:

Vi hade en liknande erfarenhet av Skopje som ni hade. Kändes verkligen som att alla försökte lura skiten ur en hela tiden. Hittade ett hotell som verkade bra och receptionen var precis hur fin som helst. Så vi bokade rum och betalade. Det framkom ganska snart att det enda som var renoverat på hotellet var receptionen. Rummen var precis hur kassa som helst. Dyraste boendet under hela resan, tom dyrare än på Hilton Imperial i Dubrovnik (som i sig kostade ungefär som ett Scandic hotell i Sverige), och skit från början till slut. Min flickvän Eva fick utstå en hel del. Dålig kvinnosyn bland dom som jobbade på hotellet. Vi kände att Makedonien nog var lite bottennappet under vår resa och vi valde att lämna landet efter en natt i Skopje. Får ge Makedonien en ny chans någon gång i framtiden.

Blir kul att läsa nästa del av reseberättelsen. :)

MVH//Jan

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Vi hade en liknande erfarenhet av Skopje som ni hade. Kändes verkligen som att alla försökte lura skiten ur en hela tiden. Hittade ett hotell som verkade bra och receptionen var precis hur fin som helst. Så vi bokade rum och betalade. Det framkom ganska snart att det enda som var renoverat på hotellet var receptionen. Rummen var precis hur kassa som helst. Dyraste boendet under hela resan, tom dyrare än på Hilton Imperial i Dubrovnik (som i sig kostade ungefär som ett Scandic hotell i Sverige), och skit från början till slut. Min flickvän Eva fick utstå en hel del. Dålig kvinnosyn bland dom som jobbade på hotellet. Vi kände att Makedonien nog var lite bottennappet under vår resa och vi valde att lämna landet efter en natt i Skopje. Får ge Makedonien en ny chans någon gång i framtiden.

Jo jag upplevde också Skopje som dyrt som fan, ett hotellrum kostade runt 60-90 euro, ungefär som här i Sverige, väldigt otippat. Och det där med kvinnosynen märkte vi av lite också, eller ja min tjej kände sig iaf väldigt obekväm framåt kvällen då många män och då menar jag många, stirrade och rent av vände på sig på krogar och uteserveringar när vi bara gick förbi, ungefär som om det vore något helt ovanligt att en tjej var ute och gick i bazarområdet. Allt kändes väldigt mycket mer muslimskt och konservativt än vad vi hade väntat oss. Marie kände sig väldigt uttittad och obekväm, det slutade med att vi gick tillbaka till hotellet och var tyvärr rätt missnöjda och besvikna med besöket i Skopje.

Dock kan jag absolut rekommendera Ohrid och landsbygden samt vägarna, mycket vackert! Så döm inte hela landet direkt! ;)

Last edited:

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Oftast är det hur lugnt som helst att köra hoj i Rumänien men dom är lite som polacker och albaner, dom skiter i reglerna och vill gärna köra om dig bara för sakens skull, sedan ligger dom å puttrar framför dig ändå. Jag skulle inte avråda folk att åka dit, tycker det var ett intressant land även om en del körde som idioter. Har du någon hårdfakta/statistik på det där med flest dödsfall per capita? Trafiken i Rumänien är ändå inte lika hätsk och panikartad som t.ex. i Polen. Så jag skulle helt klart sätta pengarna på Polackerna. Dom ligger etta på min prispall med hästlängder.

Kikade lite i statestik jag hittade är och där och blev fövånad över farorna. Du blir av med dina satta pengar. :D

Polen är rena lugnet med 146 trafikdöda per million mot Litauens 219 döda

Per körda millioner km toppar Rumänien med 448 mot Polens 229, så även där är Polen lugt och fint.

Per million fordon toppar Rumänien igen med 782 döda medan Polen igen är rena semestern med 399 :näsblod

Sveriges siffor är 51-46-111 som jämförelse :tummenupp

Sourse of data: EU, European Commission, Directorate-General for Energy and Transport in cooperation
with Eurostat.

Av de länder du kört igenom var nog faktiskt Polen det land med lägsta antal trafikdöda per invånare/km/antal fordon (Sverige borträknat)

Last edited:

mother

BALKAN BOY
Gick med
16 May 2007
Hoj
Triumph Explorer 1200
Jah Pat, kommer du till en håla i ju es end ej, världens bästaste land, så kommer de inavlade jävlarna att glo. Så är det bara. Balkan tycker jag är en röra å då menar jag inte bara nationer och religioner.
Du kan komma in i en stad och träffa hur trevliga människor som helst med riktigt vettiga åsikter och i byn 10 km därifrån hittar du folk från stenåldern som älskar att sätta på sitt boskap :))
Är lite förvånad att folk skulle bete sig på det sättet i Skopje, det är ju ändå en relativt stor stad. Hoppas ni crazy kids inte upplevde resten av Balkan på det sättet.

Men jävlar vilken resa det har varit. Hoppades att H-N å Mostar skulle komma i del 2, så nu ser jag fram emot del 3 av din resa...

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
härlig avatar .. har du den i större format ?
Nu generaliserar du .. Bara för att man kommer till en stad i balkan (eller någon annanstans i världen) så betyder det inte att de flesta männsiskor har vettiga åsikter. De flesta överlag är ganska korkade, och det skiljer väl inte så mycket procentuellt i Europa. Och bara för att du kommer till en gudsförglömd by, så knullar inte alla med sina husdjur, utan de kan faktiskt vara mycket sundare personer än i storstäder. Sundare mentalt då .. Men å andra sidan, de som är korkade i byar verkar vara extremt korkade .. .

Jag är positivt överraskad att Pat och hans fru faktiskt har träffat sunda, glada, trevliga och service minded personer överhuvudtaget. Det går väl åt rätt håll i östeuropa också, fast OTROLIGT sakta

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Jag har bott och arbetat i Skopje i 8 månader och känner verkligen inte igen mig i vad ni beskriver, mycket trevliga människor och ett trevligt bemötande och kanske för att jag e ful som stryk, men jag upplevde det aldrig som jag blev utstirrad någonstans i Makedonien.

Utstirrad det blir man varje dag i Georgien

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping