Kikade lite i statestik jag hittade är och där och blev fövånad över farorna. Du blir av med dina satta pengar. .... en massa statistik
Jah Pat, kommer du till en håla i ju es end ej, världens bästaste land, så kommer de inavlade jävlarna att glo. Så är det bara. Balkan tycker jag är en röra å då menar jag inte bara nationer och religioner.
Du kan komma in i en stad och träffa hur trevliga människor som helst med riktigt vettiga åsikter och i byn 10 km därifrån hittar du folk från stenåldern som älskar att sätta på sitt boskap )
Är lite förvånad att folk skulle bete sig på det sättet i Skopje, det är ju ändå en relativt stor stad. Hoppas ni crazy kids inte upplevde resten av Balkan på det sättet.
Men jävlar vilken resa det har varit. Hoppades att H-N å Mostar skulle komma i del 2, så nu ser jag fram emot del 3 av din resa...
härlig avatar .. har du den i större format ?
Nu generaliserar du .. Bara för att man kommer till en stad i balkan (eller någon annanstans i världen) så betyder det inte att de flesta männsiskor har vettiga åsikter. De flesta överlag är ganska korkade, och det skiljer väl inte så mycket procentuellt i Europa. Och bara för att du kommer till en gudsförglömd by, så knullar inte alla med sina husdjur, utan de kan faktiskt vara mycket sundare personer än i storstäder. Sundare mentalt då .. Men å andra sidan, de som är korkade i byar verkar vara extremt korkade .. .
Jag är positivt överraskad att Pat och hans fru faktiskt har träffat sunda, glada, trevliga och service minded personer överhuvudtaget. Det går väl åt rätt håll i östeuropa också, fast OTROLIGT sakta
Jag har bott och arbetat i Skopje i 8 månader och känner verkligen inte igen mig i vad ni beskriver, mycket trevliga människor och ett trevligt bemötande och kanske för att jag e ful som stryk, men jag upplevde det aldrig som jag blev utstirrad någonstans i Makedonien.
Utstirrad det blir man varje dag i Georgien
Herregud javaguru, var har jag sagt att ALLA i städerna är vettiga å ALLA i byarna knullar får...
Jag försöker skoja lite och samtidigt beskriva skillnaderna man kan uppleva när man är där.
damn straight, se bara på min avatardet där om att alla i småbyar ligger med sitt boskap trodde jag dock stenhårt på. eller?
Förstår inte varför ni bor på hotell när ni är ute. Det är både billigare och trevligare att bo hos familjer. Bed & Breakfast typ. Finns även gott om dom utanför städerna om man har ögonen med sig. Flera gånger har vi fått helt egna, fräscha lägenheter/hus för kanske 40 eur eller nåt.... Ett tips bara till nästa resa, så räcker pengarna lite längre
damn straight, se bara på min avatar
muhahahaaa
fy fan, det hade jag aldrig gissat. då gissar jag isåfall på att polacker kör betydligt hetisgare och galnare men kanske ändå är bättre på att köra, va fan vet jag. men jag blir mer stressad av att köra i polen iaf.
visst, rumänien är galet men jag upplevde det inte lika hetsigt som polen där det ibland känns som att de medvetet riskerar ditt liv och skiter i allt. Dock körde vi för det mesta på mindre och förmodligen lugnare vägar i Rumänien, förutom sträckan ner till och förbi Craiova från Pitesti.
jajja, där ser man! intressant info iaf, tack!
Jag har haft exakt samma känsla som du vad gäller trafiken i Polen. Jag tror känslan beror på att det är 40 millioner invånare och en massa fordon på väldigt liten yta, eller framför allt på underdimentionerat vägnät.
Det gäller verklgen att "go with the flow" är trafiken långsam med tradare är det 300% meningslöst att köra om för det är alltid en tradare till framför, och en till, och en till och en till, Samma sak när det rullar på i 150 km/h på 90 vägen, bara att följa med strömmen, att köra sitt eget tempo finns inte på skalan. Gör man bara det så tar man sig igenom Polen relativt säkert.
ja fast "go with the flow" är precis det polackerna själva inte gör, de kör ju om i alla lägen hela tiden även om det innebär att riskera sitt eget och andras liv.
Det helldriver skrev kan sammanfattas med att man ska lämna sin svenskhet hemma när man sticker utomlands. Ett överlevnadstips inte bara i trafiken, utan i stort sätt alla sammanhang.
Trevliga skildringar och flimsnuttar! Även jag ogillar rena turistställen. Man får så mycket sämre bemötande på dessa. Ser fram emot min östeuroparesa på babyblade nästa sommar!
Jo, om man kan identifiera vad man ska lämna hemma ... några exempel: "får jag låna en cigg" .. eller "får jag röka sistan?" ... betala bara för sin egen öl när man är fler vid bordet ... "det ska vara lika för alla" , den så kallade kungliga svenska avundsjukan , jantelagenDet helldriver skrev kan sammanfattas med att man ska lämna sin svenskhet hemma när man sticker utomlands
... betala bara för sin egen öl när man är fler vid bordet ... jantelagen
Syftade främst på att förvänta sig att saker å ting utomlands skall vara precis så som här hemma, och bli förbannad (istället för att anpassa sig) över att mycket är annorlunda.Jo, om man kan identifiera vad man ska lämna hemma ...
Har säkert skrivet i flera trådar om mina festivalåkarplaner, men det har dessvärre varit mycket snack och lite verkstad pga benbrott under sommaren, vilket satte stopp för allt. På planeringen för 2011 ligger Ozora i ungern och Transylvania calling i rumänien (med ett stopp i Amsterdam på väg ner). Får återkomma till dig för lite tips på trevliga mc vägar när reseplanen blir fastställd!... vad har du för plan nästa sommar?
Syftade främst på att förvänta sig att saker å ting utomlands skall vara precis så som här hemma, och bli förbannad (istället för att anpassa sig) över att mycket är annorlunda.
Där åkte näven i bordet så att hela datorn hoppade till!... Så det så.
//J
Vi var nere i Istanbul och vände i somras, ner via Polen, Ungern, Rumänien osv.. och upp via makedonien och resten av balkan. Tycker att trafiken flyter ganska bra överallt, lite vansinnes omkörningar hittar man både i Rumänien och Polen, men i det stora hela funkar det bra. Har man kravet att folk skall köra enligt svenska trafikregler, eller att man själv skall göra det så blir det knepigt. Se det hela som ett stort GGN, det gäller att hitta smidiga spår och inte fastna eller vurpa. Vi har haft goda erfarenheter av folk i alla länderna, både B&B boende och diverse pensionat/lägenheter. Det ende problemet var att vi åkte genom Kosovo på vägen upp mot Serbien, och där blev det stopp. Gränspolisen gick att tjata sig igenom men tullen var omedgörlig, fick åka tillbaka och köra in via Montenegro i stället. Skälet var att Serbien inte erkänt Kosovo och man kunde inte komma från ett land som inte fanns.....
Vi såg inte en enda svensk hoj på den här resan, däremot mycket svenska lyxbilar.Kan varmt (45 grader som mest) rekommendera balkan med hoj, man känner sig fortfarande hyfsat rik och det finns mycket fina vägar.
Jag kan anpassa mig till det mesta utan problem med att vänja sig vid att bli omkörd av bilar som kör om en SAMTIDIGT som man själv kör om en annan bil kommer jag ALDRIG att göra. Så det så.
//J
He, he .... I östeuropa och balkan kallas sådna omkörningar för dubbelmackor
Passa dig, efter ett tags körande där gör man själv lite dubelmackor lite nu och då
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari