Reserapport Östeuropa & Balkan sommaren 2010

mother

BALKAN BOY
Gick med
16 May 2007
Hoj
Triumph Explorer 1200
Herregud javaguru, var har jag sagt att ALLA i städerna är vettiga å ALLA i byarna knullar får...
Jag försöker skoja lite och samtidigt beskriva skillnaderna man kan uppleva när man är där.

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Kikade lite i statestik jag hittade är och där och blev fövånad över farorna. Du blir av med dina satta pengar. :D .... en massa statistik

fy fan, det hade jag aldrig gissat. då gissar jag isåfall på att polacker kör betydligt hetisgare och galnare men kanske ändå är bättre på att köra, va fan vet jag. men jag blir mer stressad av att köra i polen iaf.

visst, rumänien är galet men jag upplevde det inte lika hetsigt som polen där det ibland känns som att de medvetet riskerar ditt liv och skiter i allt. Dock körde vi för det mesta på mindre och förmodligen lugnare vägar i Rumänien, förutom sträckan ner till och förbi Craiova från Pitesti.

jajja, där ser man! intressant info iaf, tack! :)

Jah Pat, kommer du till en håla i ju es end ej, världens bästaste land, så kommer de inavlade jävlarna att glo. Så är det bara. Balkan tycker jag är en röra å då menar jag inte bara nationer och religioner.
Du kan komma in i en stad och träffa hur trevliga människor som helst med riktigt vettiga åsikter och i byn 10 km därifrån hittar du folk från stenåldern som älskar att sätta på sitt boskap :))
Är lite förvånad att folk skulle bete sig på det sättet i Skopje, det är ju ändå en relativt stor stad. Hoppas ni crazy kids inte upplevde resten av Balkan på det sättet.

Men jävlar vilken resa det har varit. Hoppades att H-N å Mostar skulle komma i del 2, så nu ser jag fram emot del 3 av din resa...

för det mesta glodde folk faktiskt inte värst mycket (inte på mig iaf, jag är ju lite halvslav själv ju haha) och trevligt folk samt otrevligt folk träffar man överallt egentligen. generellt tyckte jag tyvärr inte rumäner va så jättetrevliga (även om en del var väldigt trevliga) jämfört med t.ex. serber och bosnier som oftast var väldigt trevliga, om vi nu snackar Balkan.

finns risk att mostar kommer i nästa ja, annars delen efter det! finns mycket att skriva om albanien och makedonien! försöker klämma in det! :tummenupp

härlig avatar .. har du den i större format ?
Nu generaliserar du .. Bara för att man kommer till en stad i balkan (eller någon annanstans i världen) så betyder det inte att de flesta männsiskor har vettiga åsikter. De flesta överlag är ganska korkade, och det skiljer väl inte så mycket procentuellt i Europa. Och bara för att du kommer till en gudsförglömd by, så knullar inte alla med sina husdjur, utan de kan faktiskt vara mycket sundare personer än i storstäder. Sundare mentalt då .. Men å andra sidan, de som är korkade i byar verkar vara extremt korkade .. .

Jag är positivt överraskad att Pat och hans fru faktiskt har träffat sunda, glada, trevliga och service minded personer överhuvudtaget. Det går väl åt rätt håll i östeuropa också, fast OTROLIGT sakta

mother va nog inte helt seriös så du kan vara lugn. ;) men jo, vi träffade ändå en helt del trevligt folk trots en del otrevliga idioter här och där! men sådana finns det gott om i sverige med!

Jag har bott och arbetat i Skopje i 8 månader och känner verkligen inte igen mig i vad ni beskriver, mycket trevliga människor och ett trevligt bemötande och kanske för att jag e ful som stryk, men jag upplevde det aldrig som jag blev utstirrad någonstans i Makedonien.

Utstirrad det blir man varje dag i Georgien

vet inte riktigt vad det berodde på men utstirrade blev vi, eller iaf min tjej. men så var detta bara under en kväll i bazarområdet, så den tiden gav nog inte tillräckligt för att göra en rättvis bedömning. men en del killar reagerade rent fysiskt och lutade sig framåt runt hörn å allt möjligt när v i kom gående förbi, va klart lite udda. men jag kan helt klart tänka mig besöka stan igen. i ohrid blev vi/min tjej inte det minsta utstirrade men så fanns det ju också 94689% mer turister där också.

Herregud javaguru, var har jag sagt att ALLA i städerna är vettiga å ALLA i byarna knullar får...
Jag försöker skoja lite och samtidigt beskriva skillnaderna man kan uppleva när man är där.

det där om att alla i småbyar ligger med sitt boskap trodde jag dock stenhårt på. eller?

Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Förstår inte varför ni bor på hotell när ni är ute. Det är både billigare och trevligare att bo hos familjer. Bed & Breakfast typ. Finns även gott om dom utanför städerna om man har ögonen med sig. Flera gånger har vi fått helt egna, fräscha lägenheter/hus för kanske 40 eur eller nåt.... Ett tips bara till nästa resa, så räcker pengarna lite längre :)

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Förstår inte varför ni bor på hotell när ni är ute. Det är både billigare och trevligare att bo hos familjer. Bed & Breakfast typ. Finns även gott om dom utanför städerna om man har ögonen med sig. Flera gånger har vi fått helt egna, fräscha lägenheter/hus för kanske 40 eur eller nåt.... Ett tips bara till nästa resa, så räcker pengarna lite längre :)

Det har vi gjort flera gånger, dock kanske oftare under förra årets resa. Och nu bodde vi egentligen inte jätteofta på just "hotell" utan det blev mer vandrarhem och "pensions", B&B-liknande ställen, iaf när vi hade chansen att välja. Men jag känner att sånt privat boende var lättare att hitta i mindre städer/samhällen. Och nu i år blev det egentligen så bara för att garantera att få bo relativt bra men framförallt för att spara tid och slippa köra runt och leta boende när man väl är framme, speciellt när det var så jäfvla varmt som det var nu när vi va nere, att cirkulera runt å leta privat boende då är det sista man vill i sådan värme. Men visst kan man nog bo trevligare och billigare så som du säger, det är dock något som inte blev så jätteaktuellt i år, framförallt när vi var i större städer där man gärna ändå ville vara relativt nära centrum.

damn straight, se bara på min avatar
muhahahaaa

every hole's a goal biatch! :tuttar

Last edited:

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
fy fan, det hade jag aldrig gissat. då gissar jag isåfall på att polacker kör betydligt hetisgare och galnare men kanske ändå är bättre på att köra, va fan vet jag. men jag blir mer stressad av att köra i polen iaf.

visst, rumänien är galet men jag upplevde det inte lika hetsigt som polen där det ibland känns som att de medvetet riskerar ditt liv och skiter i allt. Dock körde vi för det mesta på mindre och förmodligen lugnare vägar i Rumänien, förutom sträckan ner till och förbi Craiova från Pitesti.

jajja, där ser man! intressant info iaf, tack! :)

Jag har haft exakt samma känsla som du vad gäller trafiken i Polen. Jag tror känslan beror på att det är 40 millioner invånare och en massa fordon på väldigt liten yta, eller framför allt på underdimentionerat vägnät.

Det gäller verklgen att "go with the flow" är trafiken långsam med tradare är det 300% meningslöst att köra om för det är alltid en tradare till framför, och en till, och en till och en till, Samma sak när det rullar på i 150 km/h på 90 vägen, bara att följa med strömmen, att köra sitt eget tempo finns inte på skalan. :tummenupp Gör man bara det så tar man sig igenom Polen relativt säkert.

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Jag har haft exakt samma känsla som du vad gäller trafiken i Polen. Jag tror känslan beror på att det är 40 millioner invånare och en massa fordon på väldigt liten yta, eller framför allt på underdimentionerat vägnät.

Det gäller verklgen att "go with the flow" är trafiken långsam med tradare är det 300% meningslöst att köra om för det är alltid en tradare till framför, och en till, och en till och en till, Samma sak när det rullar på i 150 km/h på 90 vägen, bara att följa med strömmen, att köra sitt eget tempo finns inte på skalan. :tummenupp Gör man bara det så tar man sig igenom Polen relativt säkert.

ja fast "go with the flow" är precis det polackerna själva inte gör, de kör ju om i alla lägen hela tiden även om det innebär att riskera sitt eget och andras liv. :kulspruta

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
ja fast "go with the flow" är precis det polackerna själva inte gör, de kör ju om i alla lägen hela tiden även om det innebär att riskera sitt eget och andras liv. :kulspruta

Du måste vänja dig och "go with the flow" gäller även vid omkörningar :D, problemet är när man blandar upp trafiken med lite slöa svenskar.

Låt mig ge ett exempel....

Tex när man möter en långtradare på lång raka och det inte är några andra bilar förutom en polsk personbil bakom långtradaren.

Självklart kör personbilen om och förväntar sig att jag går ut i högerkanten så vi alla 3 får plats i bredd.

Är man bara med på det hela och flyttar sig funkar allt perfekt.

Men kör man "Svensk" körstil, vägrar gå åt sidan, tycker att här ska djävlar ingen köra om när det är möte, jag betalar minsan vägskatt så jag ska ha min fil, ja då smäller det.

Med "go with the flow" menar jag att det gäller att hänga med i hur polackerna kör, även vid omkörningar.

Efter ett tag har man lärt sig och börjar själv göra omkörning trots möten och förväntar sig att mötande flyttar på sig :tummenupp (hoppas det inte kommer en svensk bil bara med gubbe med hatt :D)

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Hoj
För många enligt hustrun...
Vi var nere i Istanbul och vände i somras, ner via Polen, Ungern, Rumänien osv.. och upp via makedonien och resten av balkan. Tycker att trafiken flyter ganska bra överallt, lite vansinnes omkörningar hittar man både i Rumänien och Polen, men i det stora hela funkar det bra. Har man kravet att folk skall köra enligt svenska trafikregler, eller att man själv skall göra det så blir det knepigt. Se det hela som ett stort GGN, det gäller att hitta smidiga spår och inte fastna eller vurpa. Vi har haft goda erfarenheter av folk i alla länderna, både B&B boende och diverse pensionat/lägenheter. Det ende problemet var att vi åkte genom Kosovo på vägen upp mot Serbien, och där blev det stopp. Gränspolisen gick att tjata sig igenom men tullen var omedgörlig, fick åka tillbaka och köra in via Montenegro i stället. Skälet var att Serbien inte erkänt Kosovo och man kunde inte komma från ett land som inte fanns.....
Vi såg inte en enda svensk hoj på den här resan, däremot mycket svenska lyxbilar.Kan varmt (45 grader som mest) rekommendera balkan med hoj, man känner sig fortfarande hyfsat rik och det finns mycket fina vägar.

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
näe köra som en envis svensk kan man nog inte göra och det gör jag inte heller, är iofs inte helt svensk heller :)

och det där med kosovo och att köra in i serbien kände jag till. dock skrev svenska konsulatet i Pristina att serberna blivit tillsagda att vara lite lättare på utländska besökare när det gäller detta och helt enkelt stämpla om i passen. men uppenbarligen fungerar inte detta alltid.

Hur som helst, har lagt upp DEL 3 nu! Trevlig läsning!

http://pat-ontheroad.blogspot.com/2010/10/osteuropa-och-balkan-del-3.html

Last edited:

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Det helldriver skrev kan sammanfattas med att man ska lämna sin svenskhet hemma när man sticker utomlands. Ett överlevnadstips inte bara i trafiken, utan i stort sätt alla sammanhang.

Trevliga skildringar och flimsnuttar! Även jag ogillar rena turistställen. Man får så mycket sämre bemötande på dessa. Ser fram emot min östeuroparesa på babyblade nästa sommar!

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Det helldriver skrev kan sammanfattas med att man ska lämna sin svenskhet hemma när man sticker utomlands. Ett överlevnadstips inte bara i trafiken, utan i stort sätt alla sammanhang.

Trevliga skildringar och flimsnuttar! Även jag ogillar rena turistställen. Man får så mycket sämre bemötande på dessa. Ser fram emot min östeuroparesa på babyblade nästa sommar!

ja jag tänker bara på att överleva så jag anpassar mig bäst jag kan. har nog inte så mycket "svenskhet" i mig ändå.

Men tackar, tyvärr är många av de fina ställena man vill se och uppleva inte helt hemliga och då blir det tyvärr en massa turister. Man ska alltid försöka spana och hitta lite mindre hypade fina ställen, gärna innan man ger sig av på resan. vad har du för plan nästa sommar?

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Det helldriver skrev kan sammanfattas med att man ska lämna sin svenskhet hemma när man sticker utomlands
Jo, om man kan identifiera vad man ska lämna hemma ... några exempel: "får jag låna en cigg" .. eller "får jag röka sistan?" ... betala bara för sin egen öl när man är fler vid bordet ... "det ska vara lika för alla" , den så kallade kungliga svenska avundsjukan , jantelagen

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Jo, om man kan identifiera vad man ska lämna hemma ...
Syftade främst på att förvänta sig att saker å ting utomlands skall vara precis så som här hemma, och bli förbannad (istället för att anpassa sig) över att mycket är annorlunda.

... vad har du för plan nästa sommar?
Har säkert skrivet i flera trådar om mina festivalåkarplaner, men det har dessvärre varit mycket snack och lite verkstad pga benbrott under sommaren, vilket satte stopp för allt. På planeringen för 2011 ligger Ozora i ungern och Transylvania calling i rumänien (med ett stopp i Amsterdam på väg ner). Får återkomma till dig för lite tips på trevliga mc vägar när reseplanen blir fastställd! :)

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Även vi blev drabbade av +45 grader i Albanien. Jag är hyffsat väl medveten om hur farligt uttorkning kan vara genom dykningen så vi hade med oss vätskeersättningstabletter. Räddade framförallt min flickvän i Albanien. Ett litet råd när man reser i varma länder faktiskt. Ha med någon tub eller två med vätskeersättningstabletter. Kan bli hysteriskt jobbigt annars. Lätt hänt med uttorkning om man inte passar sig.

Bra reseskildring, Pat! Kul! Ser fram emot del 4. :tummenupp

MVH//Jan

Syftade främst på att förvänta sig att saker å ting utomlands skall vara precis så som här hemma, och bli förbannad (istället för att anpassa sig) över att mycket är annorlunda.

Jag kan anpassa mig till det mesta utan problem med att vänja sig vid att bli omkörd av bilar som kör om en SAMTIDIGT som man själv kör om en annan bil kommer jag ALDRIG att göra. Så det så.

//J

Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vi var nere i Istanbul och vände i somras, ner via Polen, Ungern, Rumänien osv.. och upp via makedonien och resten av balkan. Tycker att trafiken flyter ganska bra överallt, lite vansinnes omkörningar hittar man både i Rumänien och Polen, men i det stora hela funkar det bra. Har man kravet att folk skall köra enligt svenska trafikregler, eller att man själv skall göra det så blir det knepigt. Se det hela som ett stort GGN, det gäller att hitta smidiga spår och inte fastna eller vurpa. Vi har haft goda erfarenheter av folk i alla länderna, både B&B boende och diverse pensionat/lägenheter. Det ende problemet var att vi åkte genom Kosovo på vägen upp mot Serbien, och där blev det stopp. Gränspolisen gick att tjata sig igenom men tullen var omedgörlig, fick åka tillbaka och köra in via Montenegro i stället. Skälet var att Serbien inte erkänt Kosovo och man kunde inte komma från ett land som inte fanns.....
Vi såg inte en enda svensk hoj på den här resan, däremot mycket svenska lyxbilar.Kan varmt (45 grader som mest) rekommendera balkan med hoj, man känner sig fortfarande hyfsat rik och det finns mycket fina vägar.

Coolt att så många verkar hitta utanför Sverige och inte bara hänger utanför korvmojjen!

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Jag kan anpassa mig till det mesta utan problem med att vänja sig vid att bli omkörd av bilar som kör om en SAMTIDIGT som man själv kör om en annan bil kommer jag ALDRIG att göra. Så det så.
//J

He, he .... I östeuropa och balkan kallas sådna omkörningar för dubbelmackor :D:D:D

Passa dig, efter ett tags körande där gör man själv lite dubelmackor lite nu och då :tummenupp:tummenupp:tummenupp

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
He, he .... I östeuropa och balkan kallas sådna omkörningar för dubbelmackor :D:D:D

Passa dig, efter ett tags körande där gör man själv lite dubelmackor lite nu och då :tummenupp:tummenupp:tummenupp

Jag var i östeuropa i fem veckor i somras och två veckor till under september/oktober. Har inga planer på att börja göra korkade omkörningar trots det. Såg en mc olycka i Slovenien i somras. En hojåkare körde för fort och hamnade i rullgrus vid en refug. Flög över styret och in i en vägskylt. Axel och revben skadade och ena benet fick sig en rejäl smäll. Han hade REJÄLT ont. Det har inte jag någon vidare lust att ha om jag kan undvika det. Olyckor händer lätt. Jag väljer att ta det lugnt.

//J

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping