Reserapport Östeuropa & Balkan sommaren 2010

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
jag önskar dig lycka till med att skaffa medel till att finansiera en sådan resa. Av hela mitt hjärta! :)

Jag vet att för min del är det kört, åtminstone de närmaste 10 åren. 2 barn och fru ställer helt andra krav på en .. Men fan, om jag lyckas med att starta eget och köra på bra ett par år så man kan bygga upp ett spenderingskapital, så är det vad jag skulle vilja göra, helt klart. Min absoluta dröm var att någon gång i framtiden skaffa en fet hoj (CHECK), och nummer två var en resa från USA ner till Tijuana (//TODO)

Förresten, hur funkade ETV-n på resan ? Såg en hos en handlare i Varberg, den var groteskt stor till synes, och hade en instrumentbräda som kändes som lånad från en Opel Senator :p

tror inte det behöver bli skitdyrt om man skippar skeppningen av hoj. men även det går säkert att lösa relativt billigt. men nej i slutändan är det hela nog inte en billig plan men va fan, man måste leva medans man lever! kostar det 100 lax så är det nog garanterat värt det! jag sitter å väntar på mitt skadestånd från förra årets megakrock så lite stålars kommer det nog att finnas! :tummenupp Och några barn har jag inte avlat fram just än!

Aprilian funkade alldeles utmärkt, även offroad. Körde både grova grusvägar, leriga traktorspår och genom djupt vatten med den. Stabil som fan! Tycker inte den känns enorm när man väl kör den, inte större en en vanligt Honda Varadero 1000 till utseendet heller. Dock snyggare! Men jo, "instrumentbrädan" är väl inte den snyggaste men helt klart funktionell, alla funktioner syns väl och finns med! Även lufttemperaturen runt omkring dig! Det ända jag kan tycka är negativt är vikten, den är aningens tung men bara aningens. Sedan tycker jag motorns karaktär är lite svag på de låga varven, jag skulle vilja ha mera svar redan vid 2-3 tusen varv, som på min Suzuki SV 1000 ungefär (dock är det 20 hk skillnad).

Hehe, Opel Senator...good one...
Mina föräldrar såg Pats hoj nere i Mostar. Deras kommentar till mig när jag kom till Mostar på min SV 1000S var;
Varför skaffar inte du en riktig hoj som den som Pat har. :)
Den inger en viss respekt pga storleken, måste jag erkänna.

Haha! Gillar din farsa! :tummenupp Ja varför Ned, varför gör du inte det? Du är ju fan äldre än mig, du kanske ska ha en rejäl hoj som typ... en Paneuropean kanske? :tuttar

Jag har lekt med tanken ang köra i sydamerika, och den lösningen som är mest aktuell om det skulle bli av är att köpa en hoj i sydamerika och sälja den när resan är över. Och då snackar jag inte om en fullutrustad 1200 GS adventure ++, utan en enklare hoj som lokalbefolkningen använder. Det räcker med en "vanlig" lön för att finansiera en sådan resa, som dessutom inte kompromissar på det som touring verkligen handlar om. (i alla fall för mig)

Kan klart vara en idé, frågan är vilka regler det finns när det gäller fordon som är från diverse mer konstiga länder? T.ex. om du köper en hoj i Argentina eller Brasilien, kommer det gå problemfritt att köra den genom hela Syd- och Centralamerika upp till USA alt. Kanada? Tänker på vad gränsvakterna tänker när du har en hoj från säg Argentina men på ditt pass står det Sverige! Kanske funkar utan problem, vad vet jag, bara undrar!?

Och hur lätt är det sedan att sälja en Sydamerikansk skithoj i USA som även måste omreggas? ;) Man lär inte få tillbaka mycket pengar där!
 
Last edited:

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Helt klart finns det mycket praktiska saker som behöver undersökas. Byråkratin är alltid ett hinder som på något sätt måste överkommas av den globala motorcyklisten. Har sett en reseskildring där en svensk köpte en motorcykel i Indien och körde den lagligt hela vägen till Sverige. Man får göra en skrivbordsundersökning vad beträffar lagarna för sådant i Sydamerika. Det kanske inte är mission impossible för en turist att lagligt köpa och äga en hoj, samt föra den över gränserna?

I Indien kan man få en lämplig hoj i gott skick för motsvarande 6 - 8k kronor. För en sådan summa pengar kan man gott väl skänka hojen till någon vid resans avslut. Sen är det intressant att ta reda på vad för slags hojar som är vanliga där nere. Det kanske finns sjussta offroadare att köpa till en bra peng?

Frågorna är många! :)
 

mother

BALKAN BOY
Gick med
16 May 2007
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Explorer 1200
Haha! Gillar din farsa! :tummenupp Ja varför Ned, varför gör du inte det? Du är ju fan äldre än mig, du kanske ska ha en rejäl hoj som typ... en Paneuropean kanske? :tuttar

Faktum är att efter den resan i sommras har jag kommit fram till att jag ska byta hoj inför nästa resa. Dock ingen paneuropean, tack. :arsele

Helst BMW 1200 GS om jag har råd...
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Helt klart finns det mycket praktiska saker som behöver undersökas. Byråkratin är alltid ett hinder som på något sätt måste överkommas av den globala motorcyklisten. Har sett en reseskildring där en svensk köpte en motorcykel i Indien och körde den lagligt hela vägen till Sverige. Man får göra en skrivbordsundersökning vad beträffar lagarna för sådant i Sydamerika. Det kanske inte är mission impossible för en turist att lagligt köpa och äga en hoj, samt föra den över gränserna?

I Indien kan man få en lämplig hoj i gott skick för motsvarande 6 - 8k kronor. För en sådan summa pengar kan man gott väl skänka hojen till någon vid resans avslut. Sen är det intressant att ta reda på vad för slags hojar som är vanliga där nere. Det kanske finns sjussta offroadare att köpa till en bra peng?

Frågorna är många! :)

Kör man hem från Indien behöver man ju inte sälja hojen väl hemma! :tummenupp

Tar man sig till Argentina eller Brasilien och börjar så hittar du nog ett relativt bra utbud hojar skulle jag tro, är ju inte direkt u-land vi snackar om här!

Faktum är att efter den resan i sommras har jag kommit fram till att jag ska byta hoj inför nästa resa. Dock ingen paneuropean, tack. :arsele

Helst BMW 1200 GS om jag har råd...

guldvinge kanske? med sidovagn eller trike-version? :tummenupp haha... näe men en 1200 GS är klart en hoj man vill ha, lite dyra fortfarande bara. Eller ja fortfarande och fortfarande, de kommer alltid att vara dyra i relation till hur långt de oftast har gått! jag sneglar på en 800 GS istället. väger betydligt mindre och är lite billigare. dessutom kan du köra lättare offroad/grus/enduro med dem! bara å byta till grova däck!
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag säger såhär: Man tar det man har. Ev modda den hojjen lite, och sen kör man. Skall man alltid spara till det senaste och hänga på massa coola pryttlar så kommer man aldrig ha råd med själva resan (10-50k inkl allt beroende på var man ska)

Det är resan som är målet. Inte hojen eller vilka balla prylar man har. Nu har jag tur som haft råd att skaffa min drömhoj, men jag skulle inte tveka en sekund att dra iväg på en gammal dominator eller liknande om det var vad jag hade råd med.

Dessutom har det sin charm att resa spartanskt.
Ju enklare man reser desto mer äventyrligt blir det och desto mer får man vara med om.
 
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
säger du som har en GS... polarens KLR skar två gånger uner resan, först var han fast i Mexico i 3 veckor, sen ett par veckor till på nåt annat gudsförglömt ställe, har för mig att det var i Colombia. Det gäller att ha en hoj som är byggd för att hålla när man ger sig ut på äventyr. Du hade aldrig tagit en XC90 på en Camel Trophy tur ..

http://tarelavale.blogspot.com/2008_10_01_archive.html
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
säger du som har en GS... polarens KLR skar två gånger uner resan, först var han fast i Mexico i 3 veckor, sen ett par veckor till på nåt annat gudsförglömt ställe, har för mig att det var i Colombia. Det gäller att ha en hoj som är byggd för att hålla när man ger sig ut på äventyr. Du hade aldrig tagit en XC90 på en Camel Trophy tur ..

http://tarelavale.blogspot.com/2008_10_01_archive.html

Yepp. Har en GS nu som jag stortrivs med. Mitt första äventyr gjorde jag på en enstånka. Det var allt jag hade och allt jag hade råd med just då. Gick hur bra som helst.

Jänkarna kör runt på KLR:er överallt i världen. Jag tror att om man tar hand om grejjerna så minskar risken för haveri ganska mycket.

Jag skulle aldrig i livet ta med en GS på Camel Trophy :D
Ska man till helt isolerade ställen (som det faktiskt inte finns många kvar av) så är det enkla grejjer som gäller. Sånt man kan laga själv. Utan massor med avancerad elektronik. Även om kanske dagens moderna hojar har hög tillförlitlighet så vill man inte bli stående i flera veckor i väntan på en reservdel om nu olyckan skulle vara framme.
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Jag säger såhär: Man tar det man har. Ev modda den hojjen lite, och sen kör man. Skall man alltid spara till det senaste och hänga på massa coola pryttlar så kommer man aldrig ha råd med själva resan (10-50k inkl allt beroende på var man ska)

Det är resan som är målet. Inte hojen eller vilka balla prylar man har. Nu har jag tur som haft råd att skaffa min drömhoj, men jag skulle inte tveka en sekund att dra iväg på en gammal dominator eller liknande om det var vad jag hade råd med.

Dessutom har det sin charm att resa spartanskt.
Ju enklare man reser desto mer äventyrligt blir det och desto mer får man vara med om.
High five på det! Att på eget fordon resa spartanskt och minimalistiskt är en stor del av tjusningen för mig, där avkall på lyx och komfort är ett aktivt val.
 

dexxent

R.I.P #58 1987-2011
Gick med
2 Dec 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha FJR1300-06
...Så jag skulle helt klart sätta pengarna på Polackerna. Dom ligger etta på min prispall med hästlängder.
Efter 2 resor i Polen, 2006 och 2008 så håller jag med!
Polackerna är dom värsta i trafiken jag också träffat på hitills, piuu...
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
jag förstår hela tjusningen med att resa enkelt och kanske med en hoj som inte är allt för komplicerad, sprillans eller uppenbart skitpålitligt. men samtidigt så vill jag också gärna kunna koncentrera mig på resan och upplevelserna och som tidigare nämnt inte behöva sitta strandad någonstans i Långbortistan väntandes på delar jag behövt leta i veckor på. Men visst, det finns en klar tjusning med det hela ändå. Köper man allt billigt från början så kanske man köper en ny hoj i en sådan situation, nån fin gammal 125:a av någon lokal lirare och glider vidare med rullpacke, ett litet tält och en vattenflaska ut i ödemarken. vill man ha äventyr: satsa lågt! eller billigt iaf!
 

mother

BALKAN BOY
Gick med
16 May 2007
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Explorer 1200
Det är väl en fråga om resurser, helt enkelt. Jag tog det jag hade i sommras, modifierade lite och sedan åkte på min resa.
Det funkade helt ok faktiskt, om inget annat vet jag nu att jag har bra rygg. :tummenupp

Till nästa resa vill jag dock ha en hoj som är gjord för att resa. Kalla mig bortskämd, men jag gillar inte att plågas mer än nödvändigt.
Kan jag ha bra resehoj, då tar jag det, tack. har jag inte råd med det, då tar jag det jag har och åker.
Kan jag sova på hotellet, då skiter jag i att tälta.
Jag har varit med om lite saker i livet, som gör att jag uppskattar säng, dusch, tak över huvudet.
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Fördelen med en äldre risigare maskin är ju att man vågar köra i skiten, att man vågar parkera i mörka gränden osv istället för att alltid oroa sig för att den ska bli snodd eller någon ska pilla på den.

Och så kan den lagas av bysmeden så man kommer alltid fram.

Något jag riktigt saknar numera .... både med ny bil och ny mc
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
"Finally, another rumour doing the rounds is that in addition to the Shiver and Dorsoduro 1200 bikes, Aprilia may also unveil a brand-new Caponord 1200, and dual-purpose adventure-tourer which would be slotted against the BMW R1200GS " http://www.fasterandfaster.net/2008/10/aprilia-working-on-shiver-1200.html

det vore faktiskt på tiden att det kom lite nya äventyrshojar. för mig känns det som att det bara finns bmw och ktm. en varadero eller v-strom känns mer som en vanligt touringhoj, inklusive min fd aprilia. tycker dom är för tunga allihop. men en 1200 gs är väl inte så lätt den heller iofs.
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top