Reserapport Östeuropa & Balkan sommaren 2010

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Triumph Tiger 800 XC, ny äventrshoj som just släppts, 215 kg tankad med 19 liter, 95 hk 800cc motor baserad på trajjas 675a.

Verkar bli en fin hoj, presenterades officiellt på EICMA nu i veckan.

Lite väl mycket kopia på F800GS men men... säkerligen en fin hoj så länge man skall åka ensam på hojen.

www.triumphadventure.com

fb_TigerXC_Orange_F3Q.jpg
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Säkert roligare motor än F800 som jag personligen tyckte var det absolut slöaste jag kört
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Denna tråden har verkligen inspirerat mig, och framöver blir det både långtur och hojbyte.
Nu har det mest blivit hojsnack här så passar då på att fråga...
Jag åker XT660R nu och kollade 800GS för trodde den skulle vara vibrationsfri med twin, samt vass med sina 80-90 häst mot mina 48.
Men den skakade som Yamahan och var bara marginellt rappare tyckte jag.
Provade även en 1200GS och DÅ blev det skillnad!
Hatar dessutom kedja, så...
Ni snackar om BMW, Aprilia och Varadero osv... men ingen har nämnt nya Tenerén.
Yamaha är väl inte direkt kända för att leverera skräp, eller vad talar emot denna?
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Triumph Tiger 800 XC, ny äventrshoj som just släppts, 215 kg tankad med 19 liter, 95 hk 800cc motor baserad på trajjas 675a.

Verkar bli en fin hoj, presenterades officiellt på EICMA nu i veckan.

Lite väl mycket kopia på F800GS men men... säkerligen en fin hoj så länge man skall åka ensam på hojen.

intressant! den där kan man nog helt klart åka två på med om man inte ska korsa mongoliet eller liknande. låter fortfarande lite tung dock! för att motormässigt vara en mindre hoj alltså.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
JA! den nya teneren, skitfet, skulle valt den vilken dag som helst före en GS! Det e bara att det e inte direkt min typ av hoj ..
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Säkert roligare motor än F800 som jag personligen tyckte var det absolut slöaste jag kört

nya 800 gs tyckte jag det va helt ok drag i faktiskt, körde den på barkarby flygfält i somras! är ju ändå 85 hk på en relativt lätt hoj! är helt klart ett intressant val om man inte ska lasta skittungt och köra med passagerare men även det lär gå.

Denna tråden har verkligen inspirerat mig, och framöver blir det både långtur och hojbyte.
Nu har det mest blivit hojsnack här så passar då på att fråga...
Jag åker XT660R nu och kollade 800GS för trodde den skulle vara vibrationsfri med twin, samt vass med sina 80-90 häst mot mina 48.
Men den skakade som Yamahan och var bara marginellt rappare tyckte jag.
Provade även en 1200GS och DÅ blev det skillnad!
Hatar dessutom kedja, så...
Ni snackar om BMW, Aprilia och Varadero osv... men ingen har nämnt nya Tenerén.
Yamaha är väl inte direkt kända för att leverera skräp, eller vad talar emot denna?

tyckte du 800 gs vibrerade? det tyckte inte jag, inte vad jag minns iaf.

det första som sas om nya teneren var att den är tung, typ onödigt tung. jag vill ha något som är relativt smidig också och har du en massa vikt från grunden så hjälper det inte. men jag har inte kört den så jag kan inte yttra mig allt för mycket. dessutom är den sprillans så rent ekonomiskt är den ändå inte intressant för mig förrän om ett par år. speciellt inte om man ska extrautrusta hojarna som man jämt vill göra inför resor!

JA! den nya teneren, skitfet, skulle valt den vilken dag som helst före en GS! Det e bara att det e inte direkt min typ av hoj ..

varför? GS lär spöa skiten ur den. bättre drag i motorn med skulle jag gissa. bottendrag som i GS 1200 lär det inte vara i teneren.
 
Last edited:

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
låter fortfarande lite tung dock! för att motormässigt vara en mindre hoj alltså.

Man kan nog tyvärr bara drömma om att det kommer byggas en lätt äventyrshoj med fler än 1 cylinder.

Vet inte riktigt hur tillverkarna skulle få ner vikten så mycket mer än till 200 kg.

Min superenduro har en vikt på 190 kg utan bränsle, orginaltanken tar endast 14 liter och då hamnar vikten på ca 200 kg körklar fulltankad(besin väger ju ca 0,7 kg/liter). Idag väger den lite till med den extrautrustning som sitter monterad.

Superenduron är ju i så avskald en hoj kan bli, ser inte att det finns nåt mer att plocka bort liksom.

Själv tycker jag mig moddat min superenduro till den optimala allround äventyrshojen , inte bäst på nåt men riktigt grym på mycket! Just nu är det däckval och förarens begränsningar som sätter gränsen för vad min hoj klarar.

Har i år tourat Norge, kört enduro, flängt runt på asfaltsrundor hemmaomkring osv. Tänker använda den att köra en ironbuttkörning till våren 160 mil inom 24 timmar, IBA SS1600K.

Dock får man väl tillägga att det finns tillförlitligare hojar än KTMs LC8or även om det mesta som ev kan tänkas krångla med LC8 motorerna idag är ganska välkända grejor och relativt enkla att fixa.

Kolla mitt garage om nån är intresserad av min superenduro eller SupereXplorer jag föredrar att kalla den.

DSC00933.jpg


Klicka på bilden nedan, jag på SEn som kommer först.



Ber om ursäkt om tråden spårat ur.....
 
Last edited:

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
45 häst, 225 kilo, diesel och CVT-automat... kunde i alla fall vara kul att testa!
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
varför? GS lär spöa skiten ur den. bättre drag i motorn med skulle jag gissa. bottendrag som i GS 1200 lär det inte vara i teneren.

Spöa skiten ur den ? Knappast .. Givetvis kommer hardcore GS-fans att hävda att GS:en e bättre på de flesta punkter, men enligt vad jag har läst, vad jag gillar, och baserat på att jag inte gillar boxermotorer, så hade jag tagit Yamahan ALLTID.

Vad man gillar gillar man med hjärtat. Om det på papper är bättre bottendrag i en GS skiter jag fullständigt i. Jag får väl varva mer då ..
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
det vore faktiskt på tiden att det kom lite nya äventyrshojar. för mig känns det som att det bara finns bmw och ktm. en varadero eller v-strom känns mer som en vanligt touringhoj, inklusive min fd aprilia. tycker dom är för tunga allihop. men en 1200 gs är väl inte så lätt den heller iofs.

Du kan lita på att det kommer en ny GS snart. Min gissning är 2012.
Sen har du ju nya Multistradan, men den är nog också mer tourer än äventyrshoj. Kanske mer lite Triumphs Tiger i sitt användningsområde.
Synd att de slutade tillverka den "riktiga" tigern....

Njä. Jag stannar nog med BMW ett tag till :)
 

Bifogat

  • 71822_1537404009363_1662761483_1263031_5174035_n.jpg
    71822_1537404009363_1662761483_1263031_5174035_n.jpg
    78.4 KB · Visningar: 93
Last edited:

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Spöa skiten ur den ? Knappast .. Givetvis kommer hardcore GS-fans att hävda att GS:en e bättre på de flesta punkter, men enligt vad jag har läst, vad jag gillar, och baserat på att jag inte gillar boxermotorer, så hade jag tagit Yamahan ALLTID.

Vad man gillar gillar man med hjärtat. Om det på papper är bättre bottendrag i en GS skiter jag fullständigt i. Jag får väl varva mer då ..

aja, jag lär väl prova nya teneren iaf!

Njä. Jag stannar nog med BMW ett tag till :)

din? fan va SVART den är!? Me like a lot! Svart is the shiznit!
 
Last edited:

Racingfreddan

Prylbög är ingen sexuell läggning
Gick med
20 Nov 2008
Ort
Mölnlycke/Göteborg
Hoj
Yamaha streetfighter
Kanon skrivet om en sida av europa jag inte besökt...
Kan inte annat än erkänna att jag blir sugen på en östeuropa turne på hoj.
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
intressant! den där kan man nog helt klart åka två på med om man inte ska korsa mongoliet eller liknande. låter fortfarande lite tung dock! för att motormässigt vara en mindre hoj alltså.


Nu får ni förklara för en sominte fattar riktigt vad som är problemet med vikten.

Visst om man brötar runt i ett kärr bakom huset vill man ju ha en lätt maskin. Självklart.

Men om man ska köra +1000 mil tvärs över europa så är det ju grymt skönt att den väger strax över 200 kg så att det blir lite stabilitet i maskinen, speciellt med lite packning. 99% av tiden är ju vägytan rätt ok.

Men det är klart, ni kanske är så macho att merparten av era vägval är stigar och surhål på långresan.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Nu får ni förklara för en sominte fattar riktigt vad som är problemet med vikten.

Visst om man brötar runt i ett kärr bakom huset vill man ju ha en lätt maskin. Självklart.

Men om man ska köra +1000 mil tvärs över europa så är det ju grymt skönt att den väger strax över 200 kg så att det blir lite stabilitet i maskinen, speciellt med lite packning. 99% av tiden är ju vägytan rätt ok.

Men det är klart, ni kanske är så macho att merparten av era vägval är stigar och surhål på långresan.

Tror många köper sin äventyrsmoppe med förhoppningen att de skall köra Paris-Dakar en vacker dag. Men du har rätt. Skönt att inte ha ett renodlat touringlok bara så att man kan svänga av på sämre vägar om det behövs.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
ja annars kan ni köpa en daytona 675, sätta på risers och off-road däck.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Nu får ni förklara för en sominte fattar riktigt vad som är problemet med vikten.

Visst om man brötar runt i ett kärr bakom huset vill man ju ha en lätt maskin. Självklart.

Men om man ska köra +1000 mil tvärs över europa så är det ju grymt skönt att den väger strax över 200 kg så att det blir lite stabilitet i maskinen, speciellt med lite packning. 99% av tiden är ju vägytan rätt ok.

Men det är klart, ni kanske är så macho att merparten av era vägval är stigar och surhål på långresan.

alltså ska man bara toura så spelar det såklart ingen roll men när man hamnar på skitkassa vägar så som asfaltsvägar med kratrar överallt uppe i bergen i rumänien, skitojämna kullerstensgator eller skitojämna grusvägar i albanien + full packning och en passagerare och totalvikten uppgår uppemot 350-400kg (eller vad det kan bli) så spelar det klart en roll hur tung hojen är. men visst, ska man resa OCH ha passagerare kanske man ska undvika dessa sämre vägar eller inte klaga.
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
alltså ska man bara toura så spelar det såklart ingen roll men när man hamnar på skitkassa vägar så som asfaltsvägar med kratrar överallt uppe i bergen i rumänien, skitojämna kullerstensgator eller skitojämna grusvägar i albanien + full packning och en passagerare och totalvikten uppgår uppemot 350-400kg (eller vad det kan bli) så spelar det klart en roll hur tung hojen är. men visst, ska man resa OCH ha passagerare kanske man ska undvika dessa sämre vägar eller inte klaga.

Nu tänkte ju jag på äventyrhojjar som tex dessa som kvalar in på strax över 200 kg.... men jag menar att de kan inte väga mindre än de gör vilket ger 350-400 kg med massor av packning och två passagrerare som du säger.

Lasta på dessa två passagerare och all denna packning på en superlätt maskin på säg 140 kg och det kommer inte att bli lättare i potthålen, grusvägarna och bergsvägarna i albanien och rumänien, med den lasten på en lätt maskin. Det kommer bara bli vingligt och tungt och kännas ännu värre. Det behövs en stöddig maskin för att bära all den lasten när vägarna blir skit. Nu pratar jag inte motorstyrka utan stabilitet på skitväg.

Självklart är det lättare med en lätthanterlig maskin, MEN, ska du åka på en lätt maskin får du anpassa lasten också för att du ska ha nytta av den lätta maskinen, tex skippa mesta packningen och köp två maskiner så tjejen får åka på en egen mc.



2010-yamaha-xt1200z-super-tenere_zhfks_3868.jpg

R1200GS2.jpg

main_image.jpg
 
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
alltså ska man bara toura så spelar det såklart ingen roll men när man hamnar på skitkassa vägar så som asfaltsvägar med kratrar överallt uppe i bergen i rumänien, skitojämna kullerstensgator eller skitojämna grusvägar i albanien + full packning och en passagerare och totalvikten uppgår uppemot 350-400kg (eller vad det kan bli) så spelar det klart en roll hur tung hojen är. men visst, ska man resa OCH ha passagerare kanske man ska undvika dessa sämre vägar eller inte klaga.

Var det kratrar på Transfagarasan ? Vågar man sig dit med sporthoj ?
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top