Reserapport Östeuropa & Balkan sommaren 2010

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Nu tänkte ju jag på äventyrhojjar som tex dessa som kvalar in på strax över 200 kg.... men jag menar att de kan inte väga mindre än de gör vilket ger 350-400 kg med massor av packning och två passagrerare som du säger.

Lasta på dessa två passagerare och all denna packning på en superlätt maskin på säg 140 kg och det kommer inte att bli lättare i potthålen, grusvägarna och bergsvägarna i albanien och rumänien, med den lasten på en lätt maskin. Det kommer bara bli vingligt och tungt och kännas ännu värre. Det behövs en stöddig maskin för att bära all den lasten när vägarna blir skit. Nu pratar jag inte motorstyrka utan stabilitet på skitväg.

Självklart är det lättare med en lätthanterlig maskin, MEN, ska du åka på en lätt maskin får du anpassa lasten också för att du ska ha nytta av den lätta maskinen, tex skippa mesta packningen och köp två maskiner så tjejen får åka på en egen mc.

näe visst är det så, tyckte bara min Aprilia Caponord kändes lite tung ibland. men jo, jag kör ju helst själv på en hoj men tjejen har inget mc-kort. kan dock hända att hon skaffar det, hon har faktiskt visat intresse för det. Jag fick dock inte bli handledare förrän i somras så det hade ändå inte blivit aktuellt innan nu i vår. men sedan vet jag heller inte om jag skulle våga släpa med henne på en egen hoj i sådana trakter det första man gör.

men en nygammal fråga nu är iaf vad det ska bli för hoj nästa år? som du säger, vikten kommer jag nog inte ifrån (så mkt iaf) men det måste finnas gott om botten i de låga varven. tyckte aprilian saknade lite "omph" upp till 3000-3500 varv. det är ju en v-twin trots allt.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Gött .. ska se om jag kan ta en sväng dit i sommar .. Motorrad action team ska ha två organiserade resor dit nästa år

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Var det kratrar på Transfagarasan ? Vågar man sig dit med sporthoj ?

Jodå det gör man, så länge man tar rätt väg dit och det är via Cluj Napoca och inte via Beius och Deva. Vägen med kratrar jag snackar om är en slingrig väg strax söder om Cristioru de Jos, en bit efter Beius. Man ska inte följa sin GPS till 100% i Rumänien. Och som Starstriker säger, vägen söder om Transfaragasan är dålig, alltså jävligt dålig. Så måste man inte ner via södra sidan så är det nog bättre att åka ner igen på norra sidan. Jag höll på att bli knäpp längs med sjön där, den biten är totalsabbad. Kratrar och ojämn asfalt precis hela vägen. Och tyvärr var det inte ens värt utsikten över sjön som jag hade förväntningar om. Nästan hela vägen så ser man inte sjön för skogen.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jodå det gör man, så länge man tar rätt väg dit och det är via Cluj Napoca och inte via Beius och Deva. Vägen med kratrar jag snackar om är en slingrig väg strax söder om Cristioru de Jos, en bit efter Beius. Man ska inte följa sin GPS till 100% i Rumänien. Och som Starstriker säger, vägen söder om Transfaragasan är dålig, alltså jävligt dålig. Så måste man inte ner via södra sidan så är det nog bättre att åka ner igen på norra sidan. Jag höll på att bli knäpp längs med sjön där, den biten är totalsabbad. Kratrar och ojämn asfalt precis hela vägen. Och tyvärr var det inte ens värt utsikten över sjön som jag hade förväntningar om. Nästan hela vägen så ser man inte sjön för skogen.

Öh. Det är faktiskt en damm. Man åker förbi själva dammbyggnaden nånstans där söder om bergen. Riktigt intressant liten avstickare som jag är säker på att du int emissade.

Men visst vägen är besvärlig. Var den rak vore det ju ok så man kunde stå på, men den där svängde ju 90 grader var tjugonde meter. Kul de första kilometrarna, men sen tröttnade man.

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Öh. Det är faktiskt en damm. Man åker förbi själva dammbyggnaden nånstans där söder om bergen. Riktigt intressant liten avstickare som jag är säker på att du int emissade.

Men visst vägen är besvärlig. Var den rak vore det ju ok så man kunde stå på, men den där svängde ju 90 grader var tjugonde meter. Kul de första kilometrarna, men sen tröttnade man.

jo jag vet, visst är det en damm, OCH en sjö som skapats av det hela. när man väl kom fram till dammen så blev det klart intressantare men längs med "sjön" så svor jag bara över vägens kassa skick och såg heller inget jätteintressant att uppleva eller se. jag har oftast relativt mycket tålamod med dåliga vägar men här fick jag nog.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
jo jag vet, visst är det en damm, OCH en sjö som skapats av det hela. när man väl kom fram till dammen så blev det klart intressantare men längs med "sjön" så svor jag bara över vägens kassa skick och såg heller inget jätteintressant att uppleva eller se. jag har oftast relativt mycket tålamod med dåliga vägar men här fick jag nog.

Well, jag kom ju söderifrån, så jag hade det göttaste att se fram emot :)

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Har hela tiden tänkt göra någon form av film av mc-resan men eftersom det är ett helvete att rendera långa filmklipp så gör jag det hela i avsnitt, här är del 1, enjoy!

http://www.vimeo.com/17471758

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Kul! Stort tack för att du tar dig tid och gör detta. Roligt att se. MER!!! :)

Vad är det för musik? Passar väldigt bra till filmen. Bra gjort. :tummenupp

//J

Tack tack! :)

Det är mestadels "postrock", en genre jag är väldigt insnöad på.

I "Del 1" är det först Russian Circles och låten "Malko", sedan Red Sparowes med låten ""The Great Leap Forward Poured Down Upon Us One Day Like a Mighty Storm, Suddenly and Furiously Blinding Our Senses", avslutningsvis la jag till slutet på en Cunninlynguists låt som heter "Since when".

I "Del 2" är det först Rosetta med låten "Departé", den andra låten är av Russian Circles igen och heter "Melee".

Russian Circles platta "Geneva" som jag tagit låtarna ifrån är en av mina för tillfället favorita skivor.

Det blir förövrigt lite mer "åka" i de framtida avsnitten, Polen var inte värst intressant att filma!

Last edited:

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Kul att du gör filmer, men i den där var det inte mycket hojåka :(

som sagt, i polen finns det inte mycket att filma när det gäller hojåkning, skittråkig natur och så tänkte jag dessutom sällan på att filma utan snarare på att koncentrera mig på trafiken där. men det kommer mera "åka", tålamod! ;) Bli inte ledsen Starstriker!

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
som sagt, i polen finns det inte mycket att filma när det gäller hojåkning, skittråkig natur och så tänkte jag dessutom sällan på att filma utan snarare på att koncentrera mig på trafiken där. men det kommer mera "åka", tålamod! ;) Bli inte ledsen Starstriker!

Kom att tänka på det senare. Är impad att ni fått ihop material från Polen öht. Landet är faktiskt inte vidare mycket att se öht. Skulle väl vara några stadskärnor och några andra otrevligheter som ni hade med i filmen.

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Kom att tänka på det senare. Är impad att ni fått ihop material från Polen öht. Landet är faktiskt inte vidare mycket att se öht. Skulle väl vara några stadskärnor och några andra otrevligheter som ni hade med i filmen.

näe precis, det är väl någon enstaka gammal stadsdel och lite annat löst skit som fått stå för polen-delen. jobbar på del 3 nu och upptäckte att jag hade ännu mindre "hojåksmaterial" från Slovakien, har för mig att det berodde på dött batteri. men efter det kommer Rumänien och där började fanimig äventyret med fattigdom, farliga vägar och trafik men framför allt översvämning och jordskred, detta har jag såklart även filmat.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
näe precis, det är väl någon enstaka gammal stadsdel och lite annat löst skit som fått stå för polen-delen. jobbar på del 3 nu och upptäckte att jag hade ännu mindre "hojåksmaterial" från Slovakien, har för mig att det berodde på dött batteri. men efter det kommer Rumänien och där började fanimig äventyret med fattigdom, farliga vägar och trafik men framför allt översvämning och jordskred, detta har jag såklart även filmat.

Slovakien var fint.

38023_407169836515_745891515_4634875_5367736_n.jpg

:tummenupp

Skämt å sido. Jag åker gärna tillbaka till Slovakien. Väldigt vackert bitvis. Och mycket mindre trafik än i Polen. Jag trivdes bra i Slovakien.

//J

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping