Nu tänkte ju jag på äventyrhojjar som tex dessa som kvalar in på strax över 200 kg.... men jag menar att de kan inte väga mindre än de gör vilket ger 350-400 kg med massor av packning och två passagrerare som du säger.
Lasta på dessa två passagerare och all denna packning på en superlätt maskin på säg 140 kg och det kommer inte att bli lättare i potthålen, grusvägarna och bergsvägarna i albanien och rumänien, med den lasten på en lätt maskin. Det kommer bara bli vingligt och tungt och kännas ännu värre. Det behövs en stöddig maskin för att bära all den lasten när vägarna blir skit. Nu pratar jag inte motorstyrka utan stabilitet på skitväg.
Självklart är det lättare med en lätthanterlig maskin, MEN, ska du åka på en lätt maskin får du anpassa lasten också för att du ska ha nytta av den lätta maskinen, tex skippa mesta packningen och köp två maskiner så tjejen får åka på en egen mc.
näe visst är det så, tyckte bara min Aprilia Caponord kändes lite tung ibland. men jo, jag kör ju helst själv på en hoj men tjejen har inget mc-kort. kan dock hända att hon skaffar det, hon har faktiskt visat intresse för det. Jag fick dock inte bli handledare förrän i somras så det hade ändå inte blivit aktuellt innan nu i vår. men sedan vet jag heller inte om jag skulle våga släpa med henne på en egen hoj i sådana trakter det första man gör.
men en nygammal fråga nu är iaf vad det ska bli för hoj nästa år? som du säger, vikten kommer jag nog inte ifrån (så mkt iaf) men det måste finnas gott om botten i de låga varven. tyckte aprilian saknade lite "omph" upp till 3000-3500 varv. det är ju en v-twin trots allt.