Reserapport Östeuropa & Balkan sommaren 2010

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Jag var i östeuropa i fem veckor i somras och två veckor till under september/oktober. Har inga planer på att börja göra korkade omkörningar trots det. Såg en mc olycka i Slovenien i somras. En hojåkare körde för fort och hamnade i rullgrus vid en refug. Flög över styret och in i en vägskylt. Axel och revben skadade och ena benet fick sig en rejäl smäll. Han hade REJÄLT ont. Det har inte jag någon vidare lust att ha om jag kan undvika det. Olyckor händer lätt. Jag väljer att ta det lugnt.

//J

Helt ok att välja att köra lite lugnare, jag gör det själv, men då får man ju också vara beredd på att bli omkörd titt som tätt :D

Sitter man på en 1200 kubikare och kör om och samtidigt blir omblåst av en skoda 1100 GS hanverkarbil i "3:e filen" så har man ju bevisligen tagit det ganska lungt med gasen :D

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Så, nu har jag äntligen avslutat den här historien! Kan hända att några fler videoklipp åker upp framöver dock.

DEL 4 - http://pat-ontheroad.blogspot.com/2010/10/osteuropa-och-balkan-del-4.html

Enjoy!

:tummenupp

Coolers. Vart ska du åka nu då? Det blir svårare och svårare att hitta ställen inom "räckhåll". Visst kan man besöka samma land 2 ggr, men det tar emot när det finns så mycket nytt att upptäcka. Jag har fortfarande Island kvar på min todo-lista..... Kolahalvön/Murmansk likaså. Knepigt nu bara med en ettåring och en till i ugnen....

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
:tummenupp

Coolers. Vart ska du åka nu då? Det blir svårare och svårare att hitta ställen inom "räckhåll". Visst kan man besöka samma land 2 ggr, men det tar emot när det finns så mycket nytt att upptäcka. Jag har fortfarande Island kvar på min todo-lista..... Kolahalvön/Murmansk likaså. Knepigt nu bara med en ettåring och en till i ugnen....

Hade du läst slutet hade du haft svaret på den frågan! ;) Haha, men ja... hela världen är min lekplats tänkte jag nästan säga men lite så är det ju. Ja du har ju korsat Asien och framförallt Ryssland och Mongoliet, det är väl ett av mina huvudmål att ta mig till Magadan och tillbaka (om inte vidare, vem vet). Till nästa resa bär det av till Skottland, England, Wales, Irland och Nordirland. Måste hälsa på gamla vänner och släkt känner jag och varför inte kombinera det med en mc-resa. Så inget megaspektakulärt men klart kul ändå, speciellt Skottland och Irland. Kolahalvön och Murmansk är jag som sagt mycket intresserad av att joina på, det är ju inte skitlångt bort och klart intressant! Undra om inte min KTM 690 Enduro skulle passa bättre för den resan (köra upp en bit med bil först)? Eller hur är vägarna där uppe?

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Hade du läst slutet hade du haft svaret på den frågan! ;) Haha, men ja... hela världen är min lekplats tänkte jag nästan säga men lite så är det ju. Ja du har ju korsat Asien och framförallt Ryssland och Mongoliet, det är väl ett av mina huvudmål att ta mig till Magadan och tillbaka (om inte vidare, vem vet). Till nästa resa bär det av till Skottland, England, Wales, Irland och Nordirland. Måste hälsa på gamla vänner och släkt känner jag och varför inte kombinera det med en mc-resa. Så inget megaspektakulärt men klart kul ändå, speciellt Skottland och Irland. Kolahalvön och Murmansk är jag som sagt mycket intresserad av att joina på, det är ju inte skitlångt bort och klart intressant! Undra om inte min KTM 690 Enduro skulle passa bättre för den resan (köra upp en bit med bil först)? Eller hur är vägarna där uppe?

Det var mycket text och jag kollade mest på bilderna :)

Finns garanterat ok vägar på Kola. Hur jobbigt man vill ha det väljer man själv. Kan VERKLIGEN rekommendera Mongoliet. Man kan köra dit på 10-14 dar nånting skulle jag tro om man kör Ryssland hela vägen. Tror det var några Polacker för en tid sen som körde Mongoliet tor och stannade där i typ 2v. Allt på under en månad. Dock tycker jag 2v är alldeles för lite för det landet. En månad ska man nog stanna, eller mer.

Hur tar du dig över till UK? Tunneln/kanalen, eller går det färjor från Danmark/Norge nuförtiden? Sist jag kollade hade den trafiken upphört.

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Det var mycket text och jag kollade mest på bilderna :)

Finns garanterat ok vägar på Kola. Hur jobbigt man vill ha det väljer man själv. Kan VERKLIGEN rekommendera Mongoliet. Man kan köra dit på 10-14 dar nånting skulle jag tro om man kör Ryssland hela vägen. Tror det var några Polacker för en tid sen som körde Mongoliet tor och stannade där i typ 2v. Allt på under en månad. Dock tycker jag 2v är alldeles för lite för det landet. En månad ska man nog stanna, eller mer.

Hur tar du dig över till UK? Tunneln/kanalen, eller går det färjor från Danmark/Norge nuförtiden? Sist jag kollade hade den trafiken upphört.

har inte kommit så långt men så vitt jag vet så går det båtar från danmark till harwich. annars får jag hitta på något annat, kanske tunneln ja. men nån båtjävel måste det finnas! :va

Ja precis, Esbjerg - Harwich får det väl bli! :tummenupp

Last edited:

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Spännande äventyr! :tummenupp naturen såg ju fantastisk ut minst sagt, får bli ett äventyr till dessa trakter någon gång, man kanske ska låta bli filmen Hostel innan bara....:gnissla

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Det finns fler länder och kontinenter att besöka än vad man hinner under sin livstid. Fantasin är den viktigaste mcsemester-planeringsegenskapen man behöver ha. :)

• Gilla
Reaktioner: Pat

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Spännande äventyr! :tummenupp naturen såg ju fantastisk ut minst sagt, får bli ett äventyr till dessa trakter någon gång, man kanske ska låta bli filmen Hostel innan bara....:gnissla

haha, jävla skitfilmer! men jo visst så är det ju helt klart, man ska akta sig för dessa mördarhotell! finns överallt i östeuropa! :D

Det finns fler länder och kontinenter att besöka än vad man hinner under sin livstid. Fantasin är den viktigaste mcsemester-planeringsegenskapen man behöver ha. :)

visst fan är det så, sedan kommer tid och pengar som nr 2 och 3.

Last edited:

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj

Absolut, men i takt med at tman betar av sitt närområde så blir det svårare och svårare (och mycket dyrare) att ta sig till nya ställen.

Att brassa runt 2v i centralamerika kräver ju lite mer cash än tex 2v i Norge.-

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
om man orkar kolla igenom bloggen så kan man se hur det ser ut i saltöken i sydamerika, dödens väg med video, bilder från deals gap, etc etc.. han har gjort en drömresa helt enkelt

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
jag skulle vilja säga såhär. I stället för att lägga 5k på att frakta den dit, sen hamnavgifter etc etc, sälj hojen här hemma, flyg till USA, köp en F800GS, och starta därifrån. typ från Las Vegas. då får du se den bästa delen av USA (den varma). När du kommer till Argentina, säljer du hojen, och flyger hem. Enklast så. Min polare hade en massa strul med att frakta hojarna över haven. Dels med importtullar, omologisering, hamnavgifter a la 12.000 kr, etc.

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
jag skulle vilja säga såhär. I stället för att lägga 5k på att frakta den dit, sen hamnavgifter etc etc, sälj hojen här hemma, flyg till USA, köp en F800GS, och starta därifrån. typ från Las Vegas. då får du se den bästa delen av USA (den varma). När du kommer till Argentina, säljer du hojen, och flyger hem. Enklast så. Min polare hade en massa strul med att frakta hojarna över haven. Dels med importtullar, omologisering, hamnavgifter a la 12.000 kr, etc.

när jag kommer till argentina kör jag tillbaka igen! :tummenupp

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
jag önskar dig lycka till med att skaffa medel till att finansiera en sådan resa. Av hela mitt hjärta! :)

Jag vet att för min del är det kört, åtminstone de närmaste 10 åren. 2 barn och fru ställer helt andra krav på en .. Men fan, om jag lyckas med att starta eget och köra på bra ett par år så man kan bygga upp ett spenderingskapital, så är det vad jag skulle vilja göra, helt klart. Min absoluta dröm var att någon gång i framtiden skaffa en fet hoj (CHECK), och nummer två var en resa från USA ner till Tijuana (//TODO)

Förresten, hur funkade ETV-n på resan ? Såg en hos en handlare i Varberg, den var groteskt stor till synes, och hade en instrumentbräda som kändes som lånad från en Opel Senator :p

mother

BALKAN BOY
Gick med
16 May 2007
Hoj
Triumph Explorer 1200
Hehe, Opel Senator...good one...
Mina föräldrar såg Pats hoj nere i Mostar. Deras kommentar till mig när jag kom till Mostar på min SV 1000S var;
Varför skaffar inte du en riktig hoj som den som Pat har. :)
Den inger en viss respekt pga storleken, måste jag erkänna.

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Jag har lekt med tanken ang köra i sydamerika, och den lösningen som är mest aktuell om det skulle bli av är att köpa en hoj i sydamerika och sälja den när resan är över. Och då snackar jag inte om en fullutrustad 1200 GS adventure ++, utan en enklare hoj som lokalbefolkningen använder. Det räcker med en "vanlig" lön för att finansiera en sådan resa, som dessutom inte kompromissar på det som touring verkligen handlar om. (i alla fall för mig)

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping