Resesällskap till Mc-semester alperna 2014

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Ah, tack. Det var lite jag hade missat, kedjespray o regnstället t.ex.
Tänkte köra i textil, ganska regntätt men kanske inte i värsta ösregnet.
Så, hur skall vi hantera regn, det är ju skillnad på regn o regn?

Det ni har under "Mat" är inget jag skrivit upp alls. Mina tankar gick mer
åt om vi körde tält o.dyl så även dessa grejer. Annars i värsta fall om alla
matställen visar sig vara stängda, köpa på sig en flaska vatten o en brödbit.
Så det kan vi också prata om, kanske räcker med ett kök om vi väljer att laga
måltider ute i det fria.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
En annan diskussionspunkt är om en hoj går sönder, gud förbjude.
Hur hanterar vi det?
Väntar vi oavsett eller ser vi till att hjälp fås och om det är något
snabbfixat så väntar vi, annars gör vi upp en mötesplats för ett
återförenande? Vad är snabbt o vad är långt? Lika bra att vi är ense
på detta så det inte blir jidder om något sådant inträffar.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Vill poängtera att RESERVNYCKEL är en av få saker som inte snabbt ordnas med ett välgött VISA-kort.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Ser att ni inte har med regbeviset på listan.
Ej heller försäkringsbevis eller europeiskt sjukförsäkringskort.
Men blått EU kort, ingår något av ovan i detta?
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Ja så diskussionspunkter:

-Ösregn ?
-Trasig hoj ? Punktering, kedjebrott, motorstrul etc.
-Campa eller inte ?
-Kommumikations sätt, interkom,walkie talkie etc ?
- Huvudresmål att sträva efter etc.
Grossglockner ?
Stelviopasset ?
Dolomiterna ?
Furkapasset ?
Nürburgring ?

Vi kan ta dessa punkter och fler på skype eller telefonsamtal ?
 
Last edited:

Stefanbilling

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda cbr1000rr. Enduro a la Suzuki 450
En annan diskussionspunkt är om en hoj går sönder, gud förbjude.
Hur hanterar vi det?
Väntar vi oavsett eller ser vi till att hjälp fås och om det är något
snabbfixat så väntar vi, annars gör vi upp en mötesplats för ett
återförenande? Vad är snabbt o vad är långt? Lika bra att vi är ense
på detta så det inte blir jidder om något sådant inträffar.

Jag tycker ju att vi inte ska lämna någon i skiten.
Det är inte rätt.
Sen tycker jag att man bör försäkra sig så mkt som möjligt, jag servar min hoj innan vi åker, fräscht drivpaket, nya däck osv.
Och Europa assistans eller liknande, kollar med mitt försäkringsbolag nu vad som gäller och om dom har något extra.
Reseförsäkring har man via hemförsäkringen.
Annars blir de Falck euroassistans eller något, kostar runt 500 kr för ett år och då gäller fri bärgning i Europa vid allt, punktering, soppatorsk och allt som kan hända.
Visst ska vi ställa upp för varandra men var och en får ju göra så mkt som möjligt för att förebygga att något händer och att förenkla det om det händer.
Sen skulle hojen va så skadad/sönder att det inte löses så ska ju inte alla avbryta semestern och åka hem utan man kan hjälpa den drabbade så han löser det med flyg eller annan hemresa och sen fortsätta semestern. Visst då går de kanske lite tid men de får vi offra för varandra alternativt förlänger vi resan den dagen vi förlorat.
Eller vad tycker ni?
 

Wilcan

Socialdemokrati är klassförräderi.
Gick med
13 Jul 2008
Ort
På landet där försäkringen är billig.
Hoj
?
Väst i Tyskland med.
Har inte läst igenom varenda sida men jag åkte till just Gardasjön för några år sedan.
Några rekommendationer..

*Autozug, billigt, bekvämt och väldigt effektivt. Kör ofta över nätterna då man vanligtvis sover. Det är utfällbara sängar i kupéer om 5 pers när det är det billigaste priset. Frukost serveras i rummet men finns möjlighet att köpa öl och tilltugg på kvällen.

*Ta med folk ni känner. Åka ensam är en jävla skön upplevelse kan jag lova. Jag var borta 1v på hoj i Portugal förra hösten och det var fan det bästa jag gjort. Fick dock punktering (Delar av däcket hade flugit av) på bakdäcket i 100km/h och det var inte så roligt att stå i solen i 3h ensam för att vänta på bogseringsbil.
Så därför kan alltid ett eller två resesällskap vara värt i fall utav olyckor eller man hojen blir stående utav någon anledning, soppatorsk? En hoj används för att åka iväg med en passagerare, och en person för att vakta de två hojarna. Det är dessutom inte kul att åka med folk som man egentligen inte kommer överens med till 100%, ibland märker man först det under resans gång, och dvs så är det lämpligare att åka med någon man är vän med sedan tidigare.

*Packa minimalt, allt går att köpa på vägen. Regnställ till skinnstället istället för att även packa ner allväders-stället t.ex. Punkaspray, kedjespray, minimalt med underkläder och strumpor. Iaf så det räcker till hälften utav restiden, tvätta kan man göra på vägen eller köpa nytt billigt. Jag hade inte förmågan att köra med packväskor (Ktm 690 SMC) så jag hade en packpacker-rygga på mig och det var inte kul. En överlastad hoj med packväskor är nog minst lika tråkigt, speciellt om ni ska köra passen. Jag hade turen att en vän till mig planerar en resa till Gardasjön varje år där de hade en följebil som tog våra väskor osv så att vi kunde köra inspirerat.



Tror förresten att SMC hade något ark med rekommendationer inför utlandssemester. Typ vad man måste ha med. Regpapper, försäkringspapper, grönt blabla osv.
 
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Att en hoj går sönder är mycket ovanligt. Förutom en ren olycka.
Under alla år jag åkt så har det varit en som pajat. En Goldwing där generalagenten i Sverige
struntat i återkallse.
Hondan lagades på 2dgr i Tyskland.
 

Stefanbilling

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda cbr1000rr. Enduro a la Suzuki 450
Ja så diskussionspunkter:

-Ösregn ?
-Trasig hoj ? Punktering, kedjebrott, motorstrul etc.
-Campa eller inte ?
-Kommumikations sätt, interkom,walkie talkie etc ?
- Huvudresmål att sträva efter etc.
Grossglockner ?
Stelviopasset ?
Dolomiterna ?
Furkapasset ?
Nürburgring ?

Vi kan ta dessa punkter och fler på skype eller telefonsamtal ?

Ösregn kan vi ju ta när/om det kommer. Har med regnställ men inte kul om de öser.
Ex, nere i alperna och det öser ner så e de inte kul att ligga och köra kurviga vägar.
Men regnar det på vägen ner så kanske de e värt att köra några timmar för att köra ifrån regnet ;-)
Svårt att bestämma nu, regnkläder till alla, så regnar de så vår vi ta det då och komma överens om vi ska köra eller dricka öl eller läsk och planera resten av dagarna på resan ;-)

Punktering osv se mitt förra inlägg.

Campa börjar jag mer och mer svika, endast av praktiska själ med packning mm.

Kommunikation rycker jag hade varit trevligt, frågan e vilken då jag inte har någon, inte heller Yami om jag förstått det rätt. Ved inte hur de ser ut med mattsster då han inte är lika aktiv på nätet som vi.
Vet inte heller hur de ser ut för nico113,
Som kanske följer med, Nico har skaffat sig en ny hoj nu i helgen så det lutar åt att det blir semester där också :)

Resmål e svårt att planera exakt då vi (jag)
Inte vet exakt hur det är med tid och sånt, man tror ju ofta att man hinner med mer än vad man gör, allt tar längre tid osv.
En tanke e ju att vi har ju denna listan på resemål, vi väljer ett första mål, förslagsvis så långt österut som möjligt, när vi e där kollat vi på kartan och snackat lite över en bit mat och tar nästa mål, kör västerut och över nurburgring på vägen hem om vi hinner, inget måste för mig men hade varit kul.

Vill ni så kan vi ju sitta och boka dag för dag men de kommer nog aldrig gå att hålla en sån planering utan stress.

Men ci kan ju prata mer om det på tele eller något. Tänkte jag skulle träffa Yami nån dag så kan vi snacka lite och ringa dig gsv. Har ju dina uppgifter du skickade.
 

Stefanbilling

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda cbr1000rr. Enduro a la Suzuki 450
Såhär ser packlistan ut just nu, den är inte klar så kanske ska ta bort några saker som är onödiga och lägga till något jag missat :)

KLÄDER

Skor
Shorts
Byxor
T-shirt
Tjocktröja
Badbyxor
Handduk
Strumpor
Kalsonger
Extra mc handskar / Regnhandskar?
Arbetshandskar
Halsduk/buff
Huvudluva
Underställ
Fleecetröja
Jacka
Regnkläder
Varselväst




DOKUMENT

Gröna kortet?
Försäkringsbevis
Registreringsbevis
Internationell Skadeanmälan
EU sjukförsäkringskort
Pass
Visakort + kontanter (euro)
Körkort
Karta
Hojens instruktionsbok
Anteckningsblock och penna
Telefonlista, resesällskap & familj




KOMMUNIKATION/TEKNIK

Gps / laddare
Intercom / laddare
Mobilladdare
Digitalkamera?
Cigg + laddare + vätska
Gopro kamera, Xtra minneskort




VERKTYG mm

Orginal verktyg
extra väl utvalda bra att ha verktyg
Olja?
Eltejp
Ståltråd
Buntband
Punkteringslagning
Kedjespray
Multiverktyg/kniv
Extra spännband (att använda på färjor)
Silvertejp
Ficklampa
Säkringar
Glödlampor
Ministartkabel
Superlim
Tändstift
Minilödkolv 12V och lödpasta??
Div. olika skruvar och muttrar??



ÖVRIGT

Solglasögon
Extra nyckel, lås & hoj
Skivlås
Låswire + lås till hjälm/MC jacka
Braständare
Presenning
1.a förband
Fryspåsar/plastpåsar
Kortlek
Hörselpluggar
Lakansset ??
Disktrasa ( till blöta MC-dynor )
Visirvårdsprylar
Liten kikare


HYGIEN

Tandborste
tandkräm
Schampo
Toapapper
Ipren/panodil
Våtservetter
Deodorant
Y-3 ??

Det ser mkt ut på lista men tror jag kan få ihop det ganska bra. Är ju mkt små saker som inte tar nån direkt plats :/
 
Last edited:

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Ja jävlar med grejer. :)

Låswire kanske man skulle skaffa istället för kättingen på några kilo. :D

Jag får väl inte vara sämre än att jag får presentera min lista också.
Byggt upp den lite annorlunda dock.

På mig
------
Hjälm
Handskar
skyddsväst
Stövlar
Textil ställ
Underställ
Öronproppar
Solglasögon
Huvudluva
Liten flygväska (om halsen)

På hojen
--------
GPS
Tankväska
Toppbox
Packrulle
Små spännremmar till packrullen

Flygväska
---------
Pass
Kontanter
Mastercard kort
Körkort
Försäkringsbevis hojen
Försäkringsbevis mig
Regbevis hojen (del 1)
Europeiskt sjukförsäkringskort

Tankväska
---------
Kamera + laddare
iPod + laddare
iPhone + laddare
Mediciner
Snus
Toarulle
Första hjälpen
Varselväst
Kartor
Extra öronproppar
Keps
Internationell skadeanmälan
Våtservetter (för visiret)

Toppbox
-------
Punka prylar
Motorolja
Litet verktygskit
Silvertejp
Skor
Vattenflaska
Nåt att äta
Regnställ
Regnhandskar
Tvättmedel
Hojlåsen
Kedjespray

Packrullen
----------
Strumpor
Shorts
Jeans
badbyxor
Kalsonger
T-shirts
Hoodie
Handduk
Långärmat
Hygienartiklar

Special (insytt)
-------
Extranycklar
 

Stefanbilling

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda cbr1000rr. Enduro a la Suzuki 450
Ja jävlar med grejer. :)

Låswire kanske man skulle skaffa istället för kättingen på några kilo. :D

Jag får väl inte vara sämre än att jag får presentera min lista också.
Byggt upp den lite annorlunda dock.

På mig
------
Hjälm
Handskar
skyddsväst
Stövlar
Textil ställ
Underställ
Öronproppar
Solglasögon
Huvudluva
Liten flygväska (om halsen)

På hojen
--------
GPS
Tankväska
Toppbox
Packrulle
Små spännremmar till packrullen

Flygväska
---------
Pass
Kontanter
Mastercard kort
Körkort
Försäkringsbevis hojen
Försäkringsbevis mig
Regbevis hojen (del 1)
Europeiskt sjukförsäkringskort

Tankväska
---------
Kamera + laddare
iPod + laddare
iPhone + laddare
Mediciner
Snus
Toarulle
Första hjälpen
Varselväst
Kartor
Extra öronproppar
Keps
Internationell skadeanmälan
Våtservetter (för visiret)

Toppbox
-------
Punka prylar
Motorolja
Litet verktygskit
Silvertejp
Skor
Vattenflaska
Nåt att äta
Regnställ
Regnhandskar
Tvättmedel
Hojlåsen
Kedjespray

Packrullen
----------
Strumpor
Shorts
Jeans
badbyxor
Kalsonger
T-shirts
Hoodie
Handduk
Långärmat
Hygienartiklar

Special (insytt)
-------
Extranycklar



Ja wire är nog lättare att ta med sig än kedja.
Så du syr in dina reservnycklar i packningen?
Ja jag funderade hur man skulle göra med dom, min tanke va att ma. Skulle ha varandras reserv men kanske bättre att fästa den i packningen. Sålänge man inte blir av med sin packning ;)
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Ja wire är nog lättare att ta med sig än kedja.
Så du syr in dina reservnycklar i packningen?
Ja jag funderade hur man skulle göra med dom, min tanke va att ma. Skulle ha varandras reserv men kanske bättre att fästa den i packningen. Sålänge man inte blir av med sin packning ;)
I jackan eller byxorna är nog vanligast att man brukar sy in dem.
Nåt man har på sig det mesta av tiden i vart fall.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Ang vajerlås. Jag köpte ett ABUS Special Lock CombiFlex Pro just för samma ändamål. Billigt via Ebay. Finns i enklare modell också. Avses användas för hjälm/kläder vid behov, samt som komplement till larmat bromsskivelås. Släpar ej med fet låskätting.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Ang vajerlås. Jag köpte ett ABUS Special Lock CombiFlex Pro just för samma ändamål. Billigt via Ebay. Finns i enklare modell också. Avses användas för hjälm/kläder vid behov, samt som komplement till larmat bromsskivelås. Släpar ej med fet låskätting.
Den hittar inte jag på Ebay, länka så vi får se den.
Hittar andra Abus Cobra Cable o.dyl som jag skall kolla priser på här hemma.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Den hittar inte jag på Ebay, länka så vi får se den.
Hittar andra Abus Cobra Cable o.dyl som jag skall kolla priser på här hemma.

Betalade 185 kr för mitt.
Billigaste just nu verkar vara:
http://www.ebay.com/itm/NEW-ABUS-CO...parel_Merchandise&hash=item23381f94a3&vxp=mtr

201-modellen (lite kortare vajer samt tre siffror i kobinationslåset):
http://www.ebay.com/itm/ABUS-COMBIF...81?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item5d4989a189

För att låsa fast hojar i varandra/i annat blev det denna (bromsskivelås används också):
http://www.bikester.se/abus-millennioflex-phantom-895-185-kabellas-220055.html
 
Last edited:

Stefanbilling

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda cbr1000rr. Enduro a la Suzuki 450
Ungefär såhär tänkte jag mig rutten. Eller att man utgår från det iaf, alla destinationer är inga vi måste köra till utan finns mest där för att jag skulle få rutten som jag tänkte.
Tanken är som sagt att vi kör ner mot östra alperna och därifrån rör oss västerut och tar det som de kommer. Inget stress, märker vi att vi inte kommer hinna hela rundan så får vi antingen korta ner den eller förlänga resan 1 dag eller 2.
Vi kan ta bort och lägga till destinationer om ni som vill med har synpunkter på något.
Men vi kan iaf räkna med runt 500 mil om vi följer denna rutt. Denna rutt är också inställd på "undvik motorväg" så det är inga motorvägar med, större vägar men inte motorväg.
Vi kan ju svänga upp på Autobahn några timmar om ni vill för att skynda på transportsträckan ner och upp.

Vad säger ni?

https://www.google.se/maps/dir/Hels...078290e7a90!2m2!1d12.6945121!2d56.0464674!3e0
 
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

Top