Respartner sökes för "Following the Sun Tour 2015" (Indien-Sverige våren 2015).

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Är det möjligt att genomföra en sån resa med en främling(ar)? De flesta kör ensamma, alternativt med frugan eller några bästa kompisar som känt varandra i en evighet..

Jag körde med främlingar, eller personer som jag bara känt sedan vi började planera. Inte optimalt, men det fungerade.Vi var dock 8 starka viljor, så det blev grupperingar som i Big Brother, och det var inte kul.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Det här tråden fick mig att fundera på vilket fordon jag skulle välja för en sån här resa.

Har hittat några kandidater:

armored-motorcycle.jpg
090401041216_040109_vettributebike1.jpg
151822-stranger-albums-22395-bikes-i-like-picture100480-machine-gun-usmc-motorcycle.jpg
MachineGunMotorcycle.jpg
SegwaySWAT.jpg
View attachment 383040
FP3-1.jpg
080915tankbiketiggy-1.jpg



Men jag skulle nog välja det här ändå:



Airbus_A380_landningsbana.jpg


#Me_chicken...
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Jag märker att du inte hänger på www.advrider.com eller www.horizonsunlimited.com ? :D

Släng ut TVn...:3freak

Snarare datorn...

Jag skulle gladeligen hänga med på en tur från Barrow Alaska till Eldslandet i Argentina om jag fick möjlighet. Har även i många år drömt om att korsa Australien. Har dock, med viss sorg i sinnet, insett att vissa hörn av världen måste jag hålla mig borta ifrån hur gärna jag än skulle vilja få se naturen. (Är betydligt mycket mer intresserad av att se naturen här på jorden än människorna som lusar ner den - oavsett folkslag.)
Problemet i sammanhanget är min käft. Jag har insett att jag skulle snacka mig till en för tidig död om jag öppnade käften i vissa kulturer.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Är det möjligt att genomföra en sån resa med en främling(ar)? De flesta kör ensamma, alternativt med frugan eller några bästa kompisar som känt varandra i en evighet..

Jag tror det funkar, förutsatt att man är max två eller tre. Min erfarenhet är att det kan krascha oavsett hur länge man känt varandra, och också att det funkar bra att resa med folk man inte känner sen tidigare. Visst hade det varit fint att resa med någon man känt länge och litar på till 100% men problemet är väl kanske att ha den där polaren som vill lägga 100 000-200 000 på samma resa som man själv. Återstår att se om någon nappar här :)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag skulle inte tveka att göra en sån här grej ensam om det skulle vara så att jag hade pengar och tid samtidigt :) Faktiskt hellre än med andra. Om man nu skall dega 100k vill man ju slippa kompromissa och vara nån annan till lags.
 

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Grusbus
Är tält (sovsäck, liggunderlag) inkluderat i 50 liter? Kök? Sånt tar ju en jävla plats om man ska ha lite komfort.

Kan ju va skönt att alltid ha boende med sig så man kan chansa lite mer, sedan så kanske det inte är alls nödvändigt många sträckor.

Du tror inte att du kan byta din befintliga hoj till en än mer lämpad kanske en DR 650 eller KLR 650? Utan att budgeten ändras...

Har du sett den filmen om ett stort grabbgäng som kör long way round på suzuki 350s, minns inte titeln nu.
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Hojen funkar alldeles utmärkt!
Världen är inte så övergiven som många tror och när den är det så funkar det då med!

Det finns ett tält som går ner i en cykelflaska,komfortabla liggunderlag som tar samma plats som en komprimerad sovsäck och ett Trangiakök som funkar på allt så länge det är antändligt, resten är bara lyx! :D
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Vad gäller utrustning etc så tänker jag inte krångla till det mer än nödvändigt. Hela packningen bör rymmas i en väska av den här typen (ca 50 liter). Inga hårda väskor. Vatten kommer dock behövas i sån mängd att det inte ryms i denna väska.

Jag måste säga att 50 liters packvolym låter extremt lite. 150 liter låter mer vettigt. Jag skulle också verkligen vilja ha möjlighet att låsa väskorna. Det går ju inte att ha uppsikt över dem dygnets alla timmar.

Du planerar ju enligt uppgift att starta i Indien i Februari. Det är mitt i regnperioden i Indien så vitt jag vet. Du lär ju behöva regnkläder i 5 mm tjock galon o dykaraggregat på ryggen. Sen är såväl Pakistan, Iran och Turkiet i huvudsak högt belägna öken-länder. Teheran ligger ju t.ex. på 1200 meter höjd. D.v.s. det kommer att bli ruggigt kallt på nätterna. Du bör nog räkna med frystempraturer på nätterna på många ställen under din rutt.

Vad vi europeer ofta inte fattar är hur förbannat kallt det blir på nätterna i ökenländer. Behovet av täckkläder är stort på nätterna i västsahara och det ligger söder om de trakter du planerar att resa i och på betydligt lägre höjd över havet. Det kan bli 70 grader varmt i Irans öken på sommaren - ja - men det är inte då du tänker vistas där.

Vilket oktantal är det på bensinen i de där länderna? Kan man köra på en vilken svensk båge som helst utan att bestycka om förgasarna/justera insprutet? Jag vet ärligt talat inte.
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Det finns ett tält som går ner i en cykelflaska,komfortabla liggunderlag som tar samma plats som en komprimerad sovsäck och ett Trangiakök som funkar på allt så länge det är antändligt, resten är bara lyx! :D

Hmmm.... hur lätt är det egentligen att köpa sprit i muslimska länder???

Jag skulle inte börja fråga efter etanol i en bazaar i Iran... :rolleyes: Skulle inte hellre försöka föra det över gränsen.

Haram

(Såg Argo i förra veckan. ;) )
 

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Varierar...
Ha, jadu...


Du har en poäng i att det är lätt att vara naiv som europé. Min inställning (enligt erfarenhet från tidigare resor) är att jag inte har en aning om vad som väntar mig, och att det troligen ändå kommer bli värre än vad jag tror. Jag är helt på det klara med att det kan gå åt helvete. Jag är också rätt säker på att jag kommer vilja bort från skiten i fattiga, underutvecklade länder vid flera tillfällen. Jag tror att jag kommer ha jävligt ont i röven.

Samtidigt tror jag att det kommer bli en upplevelse som varar tills jag dör, oavsett hur det går (och oavsett när jag dör :näsblod ).

Kan nog bli en grym resa, och mycket handlar om ju att ha rätt inställning när man är i lite mer "risky" länder.

Påminner om en tråd angående en resa som aldrig blev av..:( Tyvärr är den grymma länken i första inlägget numera död.


Jag har sett många såna här trådar här, och vetefan om någon kom iväg :)
Helt rätt att sälja lyan. Man ångrar bara det man inte gjorde. Resten löser sig.

Fan, det hög faktiskt till lite i magen då jag såg den här tråden. Kom att tänka på planerna som fanns för 2008..
Såg att du fick barn, och vet vad som satte käppar i hjulet för mig. Men vi var ju ändå 10 tappra själar som ville åka... *bitter*
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Jag tror att du missförstod det hela på någon vänster?
Det finns spritkök som går att elda med diesel, bensin, sprit osv?

http://viewitem.eim.ebay.se/Multi-f...e-Gasoline-gas-Cooking-ware/321106836664/item

Yummy! Sitta i tältet med en bensinbrännare o värma nudlar låter smarrigt... :)

Jag bara inte inte låta bli att länka till DEN HÄR artikeln rörande den välrennomerade resetidningen Travel and Leisures årliga lista över världens farligaste länder att turista i. Föga förvånande så toppar Pakistan återigen listan. Iran hamnar på en mysig niondeplats.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Är tält (sovsäck, liggunderlag) inkluderat i 50 liter? Kök? Sånt tar ju en jävla plats om man ska ha lite komfort.

Kan ju va skönt att alltid ha boende med sig så man kan chansa lite mer, sedan så kanske det inte är alls nödvändigt många sträckor.

Du tror inte att du kan byta din befintliga hoj till en än mer lämpad kanske en DR 650 eller KLR 650? Utan att budgeten ändras...

Har du sett den filmen om ett stort grabbgäng som kör long way round på suzuki 350s, minns inte titeln nu.

50 liter räcker garanterat. Jag ska inte ha någon campingutrustning med, boende är såpass billigt i dessa länder att det inte behövs (även om standarden förmodligen är marginellt bättre än camping, många gånnger...). Det som behövs är typ en veckas underkläder, ett par byxor/skjorta att ha när man vandrar runt i någon stad med hojen parkerad, de viktigaste verktygen, några reservdelar, första hjälpen-kit etc, varmt underställ, regnställ plus övrigt småplock. Kommer ju spendera mesta tiden på hojen, och de platskrävande skyddskläderna har man ju då på sig. Är inte orolig för platsbrist.

Vet inte på vilket sätt en DR eller KLR skulle vara bättre lämpad. Jag har som sagt i princip en vässad DR-motor i min hoj, så den är driftsäker nog. En standard DR väger mer, har mycket sämre fjädring och har lägre effekt. KLRen är ännu värre.

Du tänker kanske på Mondo Enduro? Grym film, en av mina stora inspirationskällor faktiskt.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag måste säga att 50 liters packvolym låter extremt lite. 150 liter låter mer vettigt. Jag skulle också verkligen vilja ha möjlighet att låsa väskorna. Det går ju inte att ha uppsikt över dem dygnets alla timmar.

Du planerar ju enligt uppgift att starta i Indien i Februari. Det är mitt i regnperioden i Indien så vitt jag vet. Du lär ju behöva regnkläder i 5 mm tjock galon o dykaraggregat på ryggen. Sen är såväl Pakistan, Iran och Turkiet i huvudsak högt belägna öken-länder. Teheran ligger ju t.ex. på 1200 meter höjd. D.v.s. det kommer att bli ruggigt kallt på nätterna. Du bör nog räkna med frystempraturer på nätterna på många ställen under din rutt.

Vad vi europeer ofta inte fattar är hur förbannat kallt det blir på nätterna i ökenländer. Behovet av täckkläder är stort på nätterna i västsahara och det ligger söder om de trakter du planerar att resa i och på betydligt lägre höjd över havet. Det kan bli 70 grader varmt i Irans öken på sommaren - ja - men det är inte då du tänker vistas där.

Vilket oktantal är det på bensinen i de där länderna? Kan man köra på en vilken svensk båge som helst utan att bestycka om förgasarna/justera insprutet? Jag vet ärligt talat inte.

Jodå, jag har tänkt på det du skriver, och nej, det är inte under regnperioden, den inträffar först i slutet av maj till och med september. Givetvis vet jag att det kommer bli kallt på sina ställen, men jag har inte heller tänkt att campa, så jag tror inte det är något jätteproblem. Jag räknar med att vara i Tehran i slutet av mars, och då är både högst och lägsta dygnsmedeltemperaturen ungefär samma som Stockholm i juli...

Bensinkvaliteten är säkert inte tip-top, men DR-motorn är ganska förlåtande med lågt komp och snäll tändkurva. Det finns hur som helst mängder av folk som har kört genom Iran och Pakistan med både gamla och nya motorcyklar utan problem.
 

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Grusbus
Skönt o skippa tältet rent packningsmässigt!

Tyckte bara din såg så blank o fin ut. Kan inte så mycket om modeller o siffror. Ja känner till KLR lite gran då ja körde 1000 mil på ett par veckor i australien, skottsäker är mitt omdöme. Gissar att den har större framhjul? Kanske kan va ett plus för grus o semi-dirt däck, men det kanske finns väl till 17 tum också.

Ja hade något sänkta fotpinnar o höjt styre, så man får bättre vinkel för knäna o når styret om man står upp, vilket va gött. Kanske kan va tips. Tror den va höjd lite bak så den fick rätt häng med packning. Semestergas är fint.

Cool tripp!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag ska inte ha någon campingutrustning med, boende är såpass billigt i dessa länder att det inte behövs (även om standarden förmodligen är marginellt bättre än camping, många gånnger...).

Jag kan STARKT rekommendera att ta med en lätt sovsäck att sova i. Billiga ställen där borta är RUGGIGT muggiga, och ofta ingår inte lakan etc.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Jodå, jag har tänkt på det du skriver, och nej, det är inte under regnperioden, den inträffar först i slutet av maj till och med september. Givetvis vet jag att det kommer bli kallt på sina ställen, men jag har inte heller tänkt att campa, så jag tror inte det är något jätteproblem. Jag räknar med att vara i Tehran i slutet av mars, och då är både högst och lägsta dygnsmedeltemperaturen ungefär samma som Stockholm i juli...

Södra delen av Indien får mer än hälften av årets nederbörd under årets sista del när monsunen vänder. Men med lite tur så är den perioden över innan februari/mars.

Att du o jag förbereder oss olika inför resor, och att du har större tilltro till dina medmänniskor, är ju bara att konstatera. :) Jag har en toppbox på 46 liter + 2 st 36-liters hårda sidoväskor på min hoj när jag är ute på en en knapp veckas semestertripp till Siljan. Men likt förbannat tycker jag det är för lite så nu har jag dessutom skaffat en kanotsäck på 60 liter! (Ja, jag tillhör absolut de som tar med för mycket prylar... :D) Och du tänker åka från Indien till Svea med 50 liters packvolym i en mjuk väska! ...... Wow.... ! :Bugar

För några år sedan var jag ute o åkte med några kamrater som enbart hade mjuka väskor. De var väldigt förtjusta i min toppbox så fort vi stannade nånstans. De tordes inte lämna det minsta värdesaker på sina hojar.

Jag kollade med hjälp av google earth upp din tilltänkta resrutt genom Pakistan och Iran och såvitt jag kan konstatera så handlar det om drygt 200 mil genom nästan obebodd bergöken. Vore det inte trevligt med ett tält och bensintank som räcker mer än 50 mil där? Nog för att jag misstror folk i allmänhet men är det inte lite väl optimistiskt att tro att folk i de där trakterna ska bli glad o se dig och låta dig sova över i deras åsnestall?

I ett drygt decennie nu så har vi Svenskar, tillsammans med våra allierade, krigat och skjutit/bombat ihjäl åtskilliga tusentals Pakistanier. Är det då inte lite väl riskabelt och optimistiskt att tro att en resa igenom deras land ska kunna ske utan att någon där borta får för sig att undra vaffan vi hållit på med? Jag menar... bilden nedan är ifrån Karachi (som ju finns på din resrutt) och den visar ju tämligen illustrativt vad några ortsbor t.ex. tycker om en serietecknare ifrån din grannkommun ...

126da573-2e3f-4b4a-953b-b1e6a36344ea-620.jpeg


Vid planeringen av resan skulle jag som svensk liksom inte blint förlita mig på att alltid finna tak över huvudet där borta...

Hur högt hänger de förresten upp en i lyftkranen i Iran om de upptäcker satellittelefonen?
 
Last edited:

swlabr

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
say no more... :)

"Den långa cykelresan från New Delhi, över Hindukushs karga rygg, genom Irans heta öknar och längs Svarta havets klippiga kust..."

Favoritcitat:
"– Jag visste att solen går ner i väster så jag började cykla i den riktningen. Jag visste inte hur långt det var. Jag hade ingen kunskap om geografi."
(hämtad från aftonbladet)

http://www.vagabond.se/artiklar/resmal/20041201/indiern-som-cyklade-till-boras
http://www.aftonbladet.se/wendela/article12636761.ab

Man kan ju inte undvika att bli imponerad av den där snubben! :Bugar

MEN !

Har genomförde den där cykelturen innan Ajatollan Kommäni kom till makten OCH färgen på hans skinnställ är bra mycket lämpligare för turistande i den där delen av världen än färgen på mitt.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top