Respartner sökes för "Following the Sun Tour 2015" (Indien-Sverige våren 2015).

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Angående packningslösning så löste jag det så här innan jag skaffade väskhållare och pakethållare.
I väskan fick jag plats med tält, sovsäck, liggunderlag, tältfilt, kläder, trangiakök osv
Väskan höll grejorna torra i värsta ösregnet och materialet är ganska tjockt så det tål en hel del slitage.

Att den sen bara kostade en dryg femhundring gjorde ju inget heller.

image.jpg
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Vill man öka på säkerheten en aning så är det ju inte så svånt att montera ett vanligt hänglås på hårda väskor + att man VERKLIGEN kan skruva fast dem i hojen om så önskas. Det funkar inte så bra på tygdito. Sen är hårda väskor ännu mer vättentäta än tygväskor. Hårda väskor ger också bättre skydd för packningen ifall man går omkull. Tygväskor skyddar inte kameran så värst bra om hojen tippar på parkeringen. M.a.o: Hårda väskor is da shit ! :fakta De kan t.o.m. utrustas med mjuka innerväskor!



Då verkar det ju vara en större ryggsäck du ska ha istället för en tygsadelväska. Ryggsäcken kan ju knytas fast på cykeln (se upp för lösa remmar) och är väldigt mycket bekvämare att bära med sig.



Jag litar bara på Murphy.



Vad jag har med mig i packningen när jag åker till Siljan kan ju knappast vara så intressant i sammanhanget. Men om jag skulle planera inför en resa likt den du tänkt ge dig ut på så skulle jag inleda packningen med något sånt här.

OBS. Jag ser inget nöje med att MC-turista där det är en sjuhelsikes massa folk. Att åka på MC-semester genom mångmiljonstäder i asien ser jag som minst 17 gånger så fruktansvärt som att åka på MC-semester i Stockholm. Vill jag trängas i en illaluktande och allmänt obehaglig miljö så kan jag lika gärna göra det i toakön på krogen en löningskväll. Jag vill se landet utanför städerna. Städer är mer eller mindre jävliga överallt.

Resekostym:
Korvätarhjälm.
Goretexställ med möjligheter till god ventilation. Skinnställ blir nog lätt outhärdligt där borta.
Rejäla stövlar som tål såväl ormbett som trampminor.
Handskar med insydda knogjärn.
Rejäla bröst o ryggskydd (skottsäkert om det går o få tag på) som är väl ventilerade.
En respektingivande kniv (läs; machete) dold på nå fiffigt, lättillgängligt sätt på hojen. Typ längs gaffelbenet.
Låsbar kraftig vajer att trä genom plaggen så man kan låsa fast dem och hjälmen på hojen ifall man vill bada i Ganges eller bestiga K2 när man ändå är i trakten.

Vanliga kläder:
7 par kalsonger o strumpor. (Måndag, tisdag, onsdag...måndag, tisdag, ons...) Vill inte måsta hålla på o leta nya pashtunska underkläder tre gånger i veckan på nån lokal basar i nån dammig by. Jättekul o behöva förklara med teckenspråk vad man är ute efter...
Ett knippe T-shirts att starta med.
Ett värmeunderställ för turerna i det höga bergspassen och som pyjamas vid behov.
Regnkläder. Vill kunna gå omkring utan mc-kläder och undvika att drunkna när Jesu fader visar vem som är boss i den där regionen.
Nå schyzzta shorts.
Nån form av varmare kläder när man är civil.
Skor. Vill kunna gå omkring utan stövlarna. Krav: De ska skydda mot bett från de vanligast förekommande giftspindlarna.
Keps.
Coola solbrillor.
Myggnät att trä över huvudet.

Campingutrustning:
Spritkök.
Sprit.
Tält.
Sovsäck, som klarar nån minusgrad.
Myggnät. (Vill INTE ha malaria när jag tvingas fly över bergspassen i Kashmir!!!)
Liggunderlag, kan onekligen vara rätt så skönt ibland...
Inför resor in i ökenområden får väl 10 liter vatten anses vara ett minimum. Då kanske man t.o.m. klarar upp emot 3-4 dygn utan hjärnskador efter att hojen lagt av mitt i Totaltjävlaödeistan.
Frystorkad mat som räcker i några dagar när det gått åt h-vete mitt i ingenstans och folket som åker förbi inte ser så snälla ut View attachment 383478, alternativt skiter fullständigt i mina tårar. View attachment 383479

Verktyg:
Min grundregel vid resa är: Ha absolut ingen förhoppning om att få det minsta hjälp!
Jag ska m.a.o. kunna klara av det mesta på hojen vilket i sin tur självklart genererar en hel del vikt i verktygslådan.
Däckspray. Däcksverktyg, gummipluggar och innerslangar. Pump.
Kedjespray, alternativt scottoiler.
Oljefilter + en oljeskvätt i reserv.
Extra luftfilter. Jag är banne mig inte nån dåligt förberedd yankare som låter mig bli stoppad av nån periskt haboob.
Najtråd, silvertejp o spännband för att hålla ihop vraket efter kraschen.
5-liters reservdunk inför ökenrutterna - så blir det 10 mil mindre att gå...

Tänker inte bli kvar i Förbannatobehagligtistan bara för att jag saknar en liten nippeljävel till gasvajern!

Medicin:
Besöker en läkare innan resan och diskuterar med denne vilka olika antibiotika h*n kan tänkas rekommendera till packningen. Vaccinsprutor för allt som erbjuds o lite till. Medicin mot magsjuka, magsjuka och magsjuka. Kinin.
Förstahjälpenkit modell lite större. M.a.o. aningen mer än vad som finns i biltemas mc-kudde. Sprit, nål o tråd ska självklart ingå. Superlim.
Klortabletter - till vattnet i diket man kraschar i.
Modifierad fästingdragare för att dra bort skorpioner ur gommen.

Hygien:
Solkräm.
Tandborste.
Tandkräm.
Tvål. (Gärna soap on a roap - bra vid närstrid.)
Nån form av schampoo. (Är alltjämt rätt så hårig.)
Hårborste.
Badlakan.
Deo
Toalettpapper!!!

Elektronik:
Satellittelefon.
Filmkamera ala GoPro Afgan warfare edition.
En BRA kamera. Alltså inte bara en liten kortlekskamera utan nått som med fördel även kan användas till självförsvar.
Nån form av eletroniskt skrivdon. Typ liten laptop eller tablet som kan användas för att skicka bilder hem till Svea och uppdatera min resetråd på sporthoj.com.
En massa minneskort.
En vanlig mobiltelefon. Nånstans kanske det rentutav finns ett nät den kan använda?
Hade jag en reskamrat så skulle det följa med kommunikationsradiosutrustning.
GPS.
7 ton laddare/tranformatorer och kablar till ovanstående.
Solcell?
2 x Lås med brutalt larm (typ 50 000 volt...)

Papper:
Tja, hur många olika sorters pass, visum o tillstånd behövs egentligen?
Visa-kort
Försäkringar mot allt möjligt. Såväl den polska maten som Bin Laden-spawns.
Kontanter i en jäkla massa olika valutor. (Vad är gängse mut-valuta i Kurdistan nu för tiden? Rent guld eller räcker det med $US ?)

Extra nödutrustning för när det skitit sig rejält:
Cyanidkapsel.

M.a.o. aningen mer än 50 liters packning.

Nu förstår jag varför Guldwingen tillverkas :):D:D
 

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
"Norrland"
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Nu har jag nästan läst allt men måste avbryta. Jag blir sssåååååå sugen när jag börjar läsa liknande reseplaneringar eller resereportage.

Hade detta varit i ett tidigare skede i livet hade jag varit sugen hänga med men nu finns flertalet hinder i vägen. Jag var på väg att köra Indien-Sverige för 11 år sedan med ett gäng, men det var för dyrt för den korta tiden (5-6 veckor=får bara köra hela dagarna, ca 1000 mil). Det blev 9 veckor backpacking i Asien istället för under halva priset.

Mina mest spännande hojäventyr har varit 220 mil i norra indien, Nepal, Buthan (2 veckor) på Royal Enfield samt en veckas hyrd 250cc offroad runt Kambodja. Så jag vet att det är underbart och en upplevelse jag fortfarande minns och drömmer mig tillbaka med välbehag på. Inga upplevelser kan egentligen köpas för pengar. Att försöka göra en vänstersväng över ca 4 filer i centrala Phnom Penh i Kambodja första dagen vara en upplevelse bara det. Att tjafsa med chefen på KFC om att inte betala för lite mer potatismos (sugen efter 7 veckor) i Kambodja..... Försöka hjälpa gatubarnen i Bangkok, Saigon, Phnom Penh .......... Framhjulspunka i 100 knyck på 60 gradig asfalt....... listan kan göras hur lång som helst.

Hoppas din resa blir av !!!
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top