Restaurang Dill - coolaste PR-cupen?

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
RSV4 -14
Som ni kanske har läst idag på aftonbladet så körde Lidl en PR-cup där man öppnade en s.k. "Pop-up-restaurang" i 3 veckor som kallades Dill, på söder i Sthlm.
En guide-Michelin kock med team lagade maten på råvaror från Lidl.
Grymmaste PR-cupen hittills tycker jag :yoparty

Någon som varit där och käkat?
Vad tycker ni om såna här grejer?
Finns det andra coola PR-cupar? Typ Tommy Nilsson "Black" etc?

Mer info:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
På ett sätt är det komiskt. På ett annat bedrägligt...

Kan tillägga att jag antagligen inte hade haft något emot att äta maten i fråga. Den smakar säkert utmärkt. Däremot skulle jag nog inte börja handla på Lidl. En mer deprimerande matkedja finns nog inte.

Last edited:

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
På ett sätt är det komiskt. På ett annat bedrägligt...

Kan tillägga att jag antagligen inte hade haft något emot att äta maten i fråga. Den smakar säkert utmärkt. Däremot skulle jag nog inte börja handla på Lidl. En mer deprimerande matkedja finns nog inte.

Joho då!! Netto! :fakta

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hur bevisar man i efterhand att alla råvarorna faktiskt kom från Lidl?

Inom racingen finns det ju tex massor av exempel på team/förare som haft sponsorer med produkter man låtsas använda men knappast använder.
Kolla bara alla Monster-burkar som nog 99 gånger av 100 innehåller rent vatten och i det 100 fallet är det nog vanlig sportdryck.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

Inom racingen finns det ju tex massor av exempel på team/förare som haft sponsorer med produkter man låtsas använda men knappast använder.
Kolla bara alla Monster-burkar som nog 99 gånger av 100 innehåller rent vatten och i det 100 fallet är det nog vanlig sportdryck.

Legitim fråga helt klart. Särskilt mot bakgrund att Lidl inte är kända för att ha särskilt brett sortiment. Man får ju hoppas att det är så pass mycket prestige i det här att man inte skulle få för sig att fuska med råvarorna i något steg i processen. Påstår man att det är butiksråvaror som använts får man hoppas att det är det och inte några särskilda varor av utvald kvalitet från deras leverantörer.

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Legitim fråga helt klart. Särskilt mot bakgrund att Lidl inte är kända för att ha särskilt brett sortiment. Man får ju hoppas att det är så pass mycket prestige i det här att man inte skulle få för sig att fuska med råvarorna i något steg i processen. Påstår man att det är butiksråvaror som använts får man hoppas att det är det och inte några särskilda varor av utvald kvalitet från deras leverantörer.
Deras sortiment har dock ändrat sig en hel del till det bättre. När Lidl först kom till Sverige gick det inte åka dit och handla om man inte även åkte till en annan butik för att köpa det man inte kunnat hitta på Lidl. Utöver det så såg butikerna otroligt deprimerande ut. Det Lidl som öppnade på min dåvarande bostadsort fick stänga ner rätt fort eftersom ingen handlade där.

Numera handlar jag där med jämna mellanrum då det är den butik jag har närmast och det är sällan jag saknar något. De har stort utbud av kött, bra utbud i frysdisken, nybakat bröd som för det mesta fortfarande är varmt när man tar det och kött och grönsaker som täcker in alla mina behov. Butiksmiljön är inte heller så mycket sämre än Ica eller Coop att det motiverar en längre resa dit.

Vill man ha ett specifikt märke av något, gillar att kunna välja mellan tio olika sorter av samma sak eller är ute efter något lite ovanligare gör man dock bättre i att åka någon annanstans. Själv gillar jag Citygross bäst.

Dessutom kan man göra den här sortens fynd på Lidl.
2013-09-10 19.02.25.jpg

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

Hur bevisar man att den var öppen för kunder överhuvudtaget?

"Fullsatt varje kväll" kan lika gärna vara stängt för anställda statister varje kväll.

Men sen är jag j-vligt cynisk också

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS

Hur bevisar man att den var öppen för kunder överhuvudtaget?

"Fullsatt varje kväll" kan lika gärna vara stängt för anställda statister varje kväll.

Men sen är jag j-vligt cynisk också

Ganska cyniskt sjalv men jag tycker i det har fallet finns ingen alnledning for dom att ljuga.

Sjalvklart gar det att laga toppmat med billiga ravaror, saklart finns begransningar men 9 ratter i toppklass skall val en bra kock klara av? Att anvand sig av andrar ravaror an vad dom gar ut med ar ju totalt att skjuta sig i foten da deras nersida ar brutalt mycket storre an uppsida om detta av nagon anledning skulle uppdagas.

Anvanda sig av statister finns det heller ingen anledning till da de garanterat far fullsatt till priset dom satt, och som sagt lar dom vara smarta nog att laga fantistisk mat med de begransningar dom har med ravaro-tillgang.

Nej jag tycker det ar ganska kul, inte for att jag kommer borja handla fran lidl bara for detta, man for att det tacklar detta otroliga mat snobberi som ar trendigt for tillfallet. Nu ar jag kanske lite mat-snobb sjalv, men tycker likval det ar kul.

:)

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Numera handlar jag där med jämna mellanrum då det är den butik jag har närmast och det är sällan jag saknar något. De har stort utbud av kött, bra utbud i frysdisken, nybakat bröd som för det mesta fortfarande är varmt när man tar det och kött och grönsaker som täcker in alla mina behov. Butiksmiljön är inte heller så mycket sämre än Ica eller Coop att det motiverar en längre resa dit.
Glassen är suverän!

marst060

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Honda ANF 125
Jag var där och åt i lördags. God mat och fantastiskt häftig lokal. Det enda vi reagerade på var att på en av rätterna så var det en liten klick "kaviar" som när man åt den smakade väldigt lik vanlig stenbitsrom. Frågade servitrisen och mycket riktigt det var stenbit. Det tyckte vi var en smula underligt, att servera billig, äcklig stenbitsrom.

I övrigt var det en bra måltid, bra service och väl värt 495kr.

MEN.... Jag blir ändå jävligt irreterad när man blir förd bakom ljuset så här. När vi frågade servitören varför den här kocken är just i stockholm just nu och de blåljuger ihop en historia. Det PR kvinnan sa att de skulle berätta om någon frågade stämmer inte.

Hade jag gått dit om jag vetat att det var Lidl, nej antagligen inte. Hatar Lidl mer nu än innan.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag var där och åt i lördags. God mat och fantastiskt häftig lokal. Det enda vi reagerade på var att på en av rätterna så var det en liten klick "kaviar" som när man åt den smakade väldigt lik vanlig stenbitsrom. Frågade servitrisen och mycket riktigt det var stenbit. Det tyckte vi var en smula underligt, att servera billig, äcklig stenbitsrom.

MEN.... Jag blir ändå jävligt irreterad när man blir förd bakom ljuset så här. När vi frågade servitören varför den här kocken är just i stockholm just nu och de blåljuger ihop en historia. Det PR kvinnan sa att de skulle berätta om någon frågade stämmer inte.

Hade jag gått dit om jag vetat att det var Lidl, nej antagligen inte. Hatar Lidl mer nu än innan.

Trevligt att läsa ett omdöme från någon som ätit där. Din reaktionen är nog den man kan förvänta sig om man känner sig förd bakom ljuset.

För att sätta det i perspektiv kan man fundera över hur ärlig gemene restaurang är med vilka råvaror de använder sig av och hur mycket som verkligen är förberett i restaurangköken. De är inte lika ärliga som restaurang Dill var här på en direkt fråga vad det var för "kaviar" de använde sig av.

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS

Ford bakom ljuset pa vilket satt?

Forutsett att maten var bra had min reaktion snarare varit "ah! Nu vet jag varfor det var sa javla billigt!"

Hur stod sig maten jamfort mat kockad av andra kockar i den har klassen??

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
...För att sätta det i perspektiv kan man fundera över hur ärlig gemene restaurang är med vilka råvaror de använder sig av och hur mycket som verkligen är förberett i restaurangköken. De är inte lika ärliga som restaurang Dill var här på en direkt fråga vad det var för "kaviar" de använde sig av.

http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6940784
Kommunalrådet Ellinor Söderlund från Kalix var nyligen med sin man och åt middag på restaurangen Matbaren på Grand Hôtel i Stockholm.
Paret beställde löjrom som restaurangen sa var Kalixlöjrom.
Snart upptäckte dock paret att de blivit lurade.

Men det finns ju många värre exempel där fel varor sålts. Senast jag åt älgkött på en restaurang så tror jag faktiskt jag fick vanlig biff men hur skulle jag bevisa det... :va

marst060

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Honda ANF 125
Ford bakom ljuset pa vilket satt?

Forutsett att maten var bra had min reaktion snarare varit "ah! Nu vet jag varfor det var sa javla billigt!"

Hur stod sig maten jamfort mat kockad av andra kockar i den har klassen??

Förd bakom ljuste pga av att storyn bakom restaurangen sades vara att Stjärnkocken var i Stockholm för att provköra sin nya meny, dvs en meny som senare skulle serveras på hans egna tvåstjärniga krog. Detta fick jag berättat för mig när jag frågade.

Så vad jag trodde mig betala för var den riktiga tvåstjärniga maten, till en femtedel av vad det skulle kosta på hans egna krog. Jag trodde inte att jag betalade för att vara ofrivillig statist i ett reklamjippo.

Sen var maten bra. Mat av den här typen är såklart väldigt god, men sen är den ju också väldigt cool. Äppelpajen på slutet där äpplena kom i form av äppelmust som frusits med flytande kväve och bla bla bla teknikonani, smakade just äppelpaj när allt kommer till kritan. Men den är ju ändå så mycket mer just pga av hur den är lagad och serverad.

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
Förd bakom ljuste pga av att storyn bakom restaurangen sades vara att Stjärnkocken var i Stockholm för att provköra sin nya meny, dvs en meny som senare skulle serveras på hans egna tvåstjärniga krog. Detta fick jag berättat för mig när jag frågade.

Det ar ju lite trakigt.

Tycker dom borde kunnat genomfora samma sak utan att lura folk.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning