hej TS, Tazadar, mfl,
Ja, det är akilleshälen på RGV motorn, att avgasporten kan gå sönder och falla ned i avgasporten med totalhaveri som resultat. Det är förhållandevis enkelt att byta giljotinerna, de tredelade avgasportarna som sitter parvis i varje cylinder. Jag har nyligen sålt begagnade avgasportar som är förstärkta med en ipressad stålsprint, med en nöjda kunder.
Ta god tid på dig, ta några bilder för att återmontera lika när du monterar tillbaka. Använd gärna ett värmetåligt fett runt de grejer som ska glida eller vrida sig i spår.Det förekommer att man monterar en liten behållare för överbliven olja, som annars samlas innanför locket till rörelseaxeln. Spänn aldrig vajrarna för hårt, vilket kan dra sönder ventilen/giljotinen. (En tidigare modell av RGV, VJ21, hade endast tvådelade avgasportar vilken håller bättre).
Som nämns ovan är det en eftermarknad på "bulletproof" avgasventiler. Det lönar sig givetvis att satsa på kvalité om det behövs.
Tidigare i denna tråd gav jag en hint om billiga kolvar som säljs parvis genom sökordet; RGV piston, på EBAY. Inom classic racing har jag använt kolvar från det billigaste företaget i en RD 250 utan att det har varit någon synbar skillnad i kvalité på kolvarna. ( i classic racing, se gärna vår hemsida
http://www.mchk-racing.org/)
Men varje ägare satsar på det den tycker är bäst.
Det glädjer mig att fler och fler vill hålla liv i tvåtaktare, så varför inte försöka samla ihop ett gäng på en eller flera bandagar, så vi kan träffas och åka bana, snacka, ev sälja några överblivna delar till varandra.
Apropå slagskruvmejsel, så kan en muttertång göra samma jobb, utifall att den redan finns i verktygslådan.