hej TS, Tazadar, mfl,
Ja, det är akilleshälen på RGV motorn, att avgasporten kan gå sönder och falla ned i avgasporten med totalhaveri som resultat. Det är förhållandevis enkelt att byta giljotinerna, de tredelade avgasportarna som sitter parvis i varje cylinder. Jag har nyligen sålt begagnade avgasportar som är förstärkta med en ipressad stålsprint, med en nöjda kunder.
Ta god tid på dig, ta några bilder för att återmontera lika när du monterar tillbaka. Använd gärna ett värmetåligt fett runt de grejer som ska glida eller vrida sig i spår.Det förekommer att man monterar en liten behållare för överbliven olja, som annars samlas innanför locket till rörelseaxeln. Spänn aldrig vajrarna för hårt, vilket kan dra sönder ventilen/giljotinen. (En tidigare modell av RGV, VJ21, hade endast tvådelade avgasportar vilken håller bättre).
Som nämns ovan är det en eftermarknad på "bulletproof" avgasventiler. Det lönar sig givetvis att satsa på kvalité om det behövs.
Tidigare i denna tråd gav jag en hint om billiga kolvar som säljs parvis genom sökordet; RGV piston, på EBAY. Inom classic racing har jag använt kolvar från det billigaste företaget i en RD 250 utan att det har varit någon synbar skillnad i kvalité på kolvarna. ( i classic racing, se gärna vår hemsida http://www.mchk-racing.org/)
Men varje ägare satsar på det den tycker är bäst.
Det glädjer mig att fler och fler vill hålla liv i tvåtaktare, så varför inte försöka samla ihop ett gäng på en eller flera bandagar, så vi kan träffas och åka bana, snacka, ev sälja några överblivna delar till varandra.
Apropå slagskruvmejsel, så kan en muttertång göra samma jobb, utifall att den redan finns i verktygslådan.
Hittat avgasventiler på ebay för ca 1500 så kallade no failure valves! Någon som har erfarenhet av dessa?
Ett sådant möte skulle jag vilja besöka, det är alltid kul med speciella mål, men får tagga till och planera i kalendern. Nu får jag planera besiktningen så hojen kommer i trafik nästa år. Mvh Toyman
View attachment 396249 View attachment 396250
hej TS, Tazadar, mfl,
Ja, det är akilleshälen på RGV motorn, att avgasporten kan gå sönder och falla ned i avgasporten med totalhaveri som resultat. Det är förhållandevis enkelt att byta giljotinerna, de tredelade avgasportarna som sitter parvis i varje cylinder. Jag har nyligen sålt begagnade avgasportar som är förstärkta med en ipressad stålsprint, med en nöjda kunder.
Ta god tid på dig, ta några bilder för att återmontera lika när du monterar tillbaka. Använd gärna ett värmetåligt fett runt de grejer som ska glida eller vrida sig i spår.Det förekommer att man monterar en liten behållare för överbliven olja, som annars samlas innanför locket till rörelseaxeln. Spänn aldrig vajrarna för hårt, vilket kan dra sönder ventilen/giljotinen. (En tidigare modell av RGV, VJ21, hade endast tvådelade avgasportar vilken håller bättre).
Som nämns ovan är det en eftermarknad på "bulletproof" avgasventiler. Det lönar sig givetvis att satsa på kvalité om det behövs.
Tidigare i denna tråd gav jag en hint om billiga kolvar som säljs parvis genom sökordet; RGV piston, på EBAY. Inom classic racing har jag använt kolvar från det billigaste företaget i en RD 250 utan att det har varit någon synbar skillnad i kvalité på kolvarna. ( i classic racing, se gärna vår hemsida http://www.mchk-racing.org/)
Men varje ägare satsar på det den tycker är bäst.
Det glädjer mig att fler och fler vill hålla liv i tvåtaktare, så varför inte försöka samla ihop ett gäng på en eller flera bandagar, så vi kan träffas och åka bana, snacka, ev sälja några överblivna delar till varandra.
Apropå slagskruvmejsel, så kan en muttertång göra samma jobb, utifall att den redan finns i verktygslådan.
Toyman: Är det Lars Bosson`s gamla hoj?
Snygg hoj!
Snygg snygg! Alla originalkåpor finnes till i nyskick, avplockade omgående. Men det saknas, original kabelhärva, hastighetsmätare, tändningslås, bakskärm, blinkers. Behöver även en originaltank att lacka upp till originalkåporna.....
Riktig fin ! Och vad jag hört så var Bosson aldrig ens ikull med hojen,det lär det inte finnas många av !!
Jaha fattas lite grejorVisst om någon fixar en träff för 2T så självklart så dyker jag uppSnygg snygg! Alla originalkåpor finnes till i nyskick, avplockade omgående. Men det saknas, original kabelhärva, hastighetsmätare, tändningslås, bakskärm, blinkers. Behöver även en originaltank att lacka upp till originalkåporna.....
Och jag kommer med min 500...l
1991 hade jag en -89:a RGV som jag bytte till mig mot en Golf 1 Gti -82.a...
cirka 500 mil på första motorn innan den värmenöp rejält, & 1 8 0 0 mil på andra innan den "sade upp sig" (med snälla ord) lite plötsligt på motorvägen mitt i natten o mobiltelefonen var inte ens uppfunnen typ.
Körde inte snällt över huvudtaget med den, förutom att jag var noga med varmkörningarna, vart några klubbrace på Knutan samt 1 banträff på Anderstorp under samma sommar.
Citat Ursprungligen postat av Tommy36 Visa inlägg
Tvåtakts träff!! = Jag kommer med min 500 racer. Var? När??
Detta blir ju kalasbra , jag har nog möjlighet att få med ett antal gubbar både vanliga gathojar och racers,
ev även några fina racerhojar från förr.
Det kommer finnas några fina bandagar i Portimao i höst, men det är nog läge att få till en tvåtaktsdag här
hemma i Sverige till att börja med
Det gäller att hitta ett datum som passar de flesta och det gäller att vara ute i god tid.
Jag kan forska lite och återkomma med vad jag tror att som går att få till.
Jag skulle gärna se enkelt upplägg med möjlighet för alla typer av blårykare att få köra bana
utan att känna ngn stress.
Kan detta vara ngt för er ?
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |