RGV250 2-takts räser

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
*Update!

Dags för en liten update!
Har inte haft nån tid/ork/ekonomi över till rgv på senaste. Pga bankörningar två helger irad (mantorp och anderstorp) samt en del jobb med mina andra hojar som är mer akut.
Men under tiden håller jag på att samlar delar.

Har köpt en bättre beggad Öhlins styrdämpare som borde komma på posten om några dagar. Har suttit på en rs250 men jag luskade fram att även dom har 41mm gaffel så den borde ju passa?
Fick med en öhlinare i sämre skick när jag köpte min hoj som jag tänkte renovera, men det saknades öven leder och fästen till den så den lägger jag på hyllan tills vidare, för nu fick jag en mycket fräschare för nästan samma pengar de hade kostat mig att renovera.

Har även lagt in en beställning på The Tuning Works. Aldrig handlat via dem tidigare men jag hoppas det funkar för allt e betalt nu iaf, får se hur lång tid det tar.
Har beställt luftfilter,tändstift, renthal bakdrev, renthal handtag.
Samt snabbgashandtag! ska bli mycket intressant att se.

Har även letat efter nipplar eller förminskningar för att få på oljeslangen på den nya oljetanken. Har några liggandes som jag inte provat om de passar än, dock itne hittat några förminskningar. Zoo-äfferer kanske har för akvarium?

Jag saknar fortf ett batteri. Ska kika på biltema om jag hittar nått mindre än nuvarande. Vilka värden behöver jag egentligen ta hänsyn till? AH är väl oväsenteligt? Har ju i princip ingenting som ska drivas av batteriet. Kan jag ta minsta möjliga 12v mc batteri jag hittar må tro?

(Återkommer med bilder när jag fått delar) Under tiden måste jag få ihop mina andra hojar.

Peace out!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
bort med front kåpan ! såg så mycket brutalare ut som "streetfighter".
annars riktigt fint projekt , följer med spänning :)

Han kan ju för fan inte plocka bort kåpan och bygga streetfighter när det ska bli banhoj och räser av bågen:fatta!
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Har köpt en bättre beggad Öhlins styrdämpare som borde komma på posten om några dagar. Har suttit på en rs250 men jag luskade fram att även dom har 41mm gaffel så den borde ju passa?

Tänk på att 41 mm gäller innerbenen och säger egentligen ingenting om vad innerdiametern på klämman har för diameter. Har du en klämma till din gamla styrdämpare är det ju dock ett icke-problem.
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
får väl ge lite svar,den blir trött i gassvaret när det är för lite leveranskapacitet på batteriet,biltemas minsta 12v duger gott dock.

styrdämpare:sitter ju hål på v sida ramen,här ska kulbulten i änden sitta,så att du får justeringen på styrdämparen mot kåpan så att säga.kroppen på styrdämparen ska sitta på gaffelbenet.
många monterar de tvärt om och får ett jättekul hål i knäet när de vurpar för att dämparen sticker ut vid styrslag annars.

nipplar finns detr gott om på hydralfirmor

expansionskärlet hanterar överskott bara på 2 takt.

burken till avgasventilerna sitter helst på undersidan annars rinner inte spilloljan ner där.

de på zoo tål inte olja
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Tänk på att 41 mm gäller innerbenen och säger egentligen ingenting om vad innerdiametern på klämman har för diameter. Har du en klämma till din gamla styrdämpare är det ju dock ett icke-problem.


Är det så, jag har ju tyvär ingen klämma till den andra styrdämpen. Får hoppas att det passar helt enkelt annars får jag lösa det på nått sätt.

får väl ge lite svar,den blir trött i gassvaret när det är för lite leveranskapacitet på batteriet,biltemas minsta 12v duger gott dock.

styrdämpare:sitter ju hål på v sida ramen,här ska kulbulten i änden sitta,så att du får justeringen på styrdämparen mot kåpan så att säga.kroppen på styrdämparen ska sitta på gaffelbenet.
många monterar de tvärt om och får ett jättekul hål i knäet när de vurpar för att dämparen sticker ut vid styrslag annars.

nipplar finns detr gott om på hydralfirmor

expansionskärlet hanterar överskott bara på 2 takt.

burken till avgasventilerna sitter helst på undersidan annars rinner inte spilloljan ner där.

de på zoo tål inte olja



Tack för svar! Du skriver alltid mycket nyttigt och svar på mina frågor, de uppskattas. :tummenupp
 
Last edited:

P Igelhammar

Depåhora, fotograf och slapptask
Gick med
2 Apr 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
Rostig röd damcykel
Skumt med trimpipor på var sida. Så satt det ju bara på de gamla 1a RGV utan banansving.
Är det Rgv Sp kåpor du handlat?

Hade en 93a och brorsan en 91a. Trevliga maskiner. Har fortfarande 93ans orginalbakdel med skjutsdyna liggandes om nån behöver.
Det är samma spis i Apriliorna kring 97-99 om du behöver nått akut. De var betydligt vanligare.

Jag vart totalt nerkärad i polarens 96/97 Rgv Sp. Torrkoppling... :tuttar

Följer ditt projekt med intresse :banana Fan vad man minns alla prylar som man hade över haha. :tummenupp
 

Tommy36

Sporthojsnörd
Gick med
17 Mar 2003
Ort
En liten ort!
Hoj
Triumph Daytona 675R, Suzuki SV1000S
Dags för en liten update!
Har inte haft nån tid/ork/ekonomi över till rgv på senaste. Pga bankörningar två helger irad (mantorp och anderstorp) samt en del jobb med mina andra hojar som är mer akut.
Men under tiden håller jag på att samlar delar.

Har köpt en bättre beggad Öhlins styrdämpare som borde komma på posten om några dagar. Har suttit på en rs250 men jag luskade fram att även dom har 41mm gaffel så den borde ju passa?
Fick med en öhlinare i sämre skick när jag köpte min hoj som jag tänkte renovera, men det saknades öven leder och fästen till den så den lägger jag på hyllan tills vidare, för nu fick jag en mycket fräschare för nästan samma pengar de hade kostat mig att renovera.

Har även lagt in en beställning på The Tuning Works. Aldrig handlat via dem tidigare men jag hoppas det funkar för allt e betalt nu iaf, får se hur lång tid det tar.
Har beställt luftfilter,tändstift, renthal bakdrev, renthal handtag.
Samt snabbgashandtag! ska bli mycket intressant att se.

Har även letat efter nipplar eller förminskningar för att få på oljeslangen på den nya oljetanken. Har några liggandes som jag inte provat om de passar än, dock itne hittat några förminskningar. Zoo-äfferer kanske har för akvarium?

Jag saknar fortf ett batteri. Ska kika på biltema om jag hittar nått mindre än nuvarande. Vilka värden behöver jag egentligen ta hänsyn till? AH är väl oväsenteligt? Har ju i princip ingenting som ska drivas av batteriet. Kan jag ta minsta möjliga 12v mc batteri jag hittar må tro?

(Återkommer med bilder när jag fått delar) Under tiden måste jag få ihop mina andra hojar.

Peace out!

Jag har handlat på Tuning works, Funkade kanon! Du behöver inta va orolig.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
*Update

Det går riktigt segt i verkstan nu,för nu börjar problemen komma och motivationen tryta. Har fått dit kåpstaget efter mycket om och men. Kåporna fick mycket bättre hållning och det börjar se bra ut. Fick böja till det och vinkla o ha mig för att få det på plats men nu sitter det där. Så här i efterhand skulle jag ha investerat i tygas kåpstag som fanns på hemsidan till dom här kåporna men jag snålade in på det.

I bildanvisningen har dom fäst övre kåpan med stag till kåpstaget, Det är fästpunkter/öron i kåpstaget som jag helt enkelt saknar så här måste jag försöka tillverka något eget..

Dom använder även original fästen från ramen till övre kåpan och jag har bara ett sånt då de andra va trasigt på hojen när jag köpte så frontkåpan hänger nu helt enkelt bara i kåpstaget fram och fäst i båten.

Måste börja tillverka delar nu helt enkelt.
Ska ner kanske i nästa vecka till mickes jobb och försöka snajda till lite stag och delar. Kommer även behöva svarva en övergång från liten slang till stor slang för oljpumpen där då jag inte lyckats hitta något universal som passar. Var över till slangsnabben och köpte en bunt olika men inget verkar funka.

Har även fått hem öhlinaren, den va jätte fin! :tummenupp
Men givetvis passar den inte =/ . Fästet klämmer ihop och de saknas ungefär 1mm. Har klippt till en 0,5mm aluplåt som jag ska lägga innanför och förhoppningsvis få ihop. Dock känns den för lång och lägger jag den frammåt tror jag den kommer ta i kåpan, funderar på att gö lös med en hålborr och göra ett snajdigt hål i frontkåpan som styrdämpan kan sticka ut genom, de kan se rejsigt ut! Eller så vänder jag den åt fel håll, men då var det ju det här med att peta i knät.

Har inte så mycket bilder att tillägga men här kommer en på öhlinaren iaf!

Peace!
 

Bifogat

  • IMG_1834.JPG
    IMG_1834.JPG
    160.2 KB · Visningar: 127

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Sätt styrdämparen rättvänt och borra på bara, funktion framför form är oerhört rejsigt!:tummenupp
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Personligen hade jag satt den åt "rätt" håll. Att ha styrdämparen utpekande genom ett hål i kåpan känns lite som att vänta på att nånting ska haka i så man vurpar bara därför. Ska du lyckas få in styrdämparen i knät när du vurpar har du eventuellt andra problem ändå.

Edit: Eller sålt den och köpt en med rätt längd. Eller skippat styrdämpare helt. Den är inte absolut nödvändig.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
The Tunning Works

Fick äntligen ett paket ifrån tunning works med blandade delar.
En bunt rhental handtag, rejsigt luftfilter, tändstift snabbgashandtag etc :banana
Var förbi biltema en sväng och köpte styrändar och bobbiner.
Fick kapa vänster styre 4-5mm eftersom den va vurpad och "sneskuren där"
Jag flyttade överkopplingshandtag med värmechoke ifrån min CRF450. Det passade ju såklart inte alls men var tvungen att prova, hade varit najs med ett litet hantag för chocken, men kunde koppla på det och använda vredet när jag smorde upp vajrarna iaf. Wiresmörjare + 5-56 gör underverk! Nu kunde jag flytta tillbaka original kopplingshantag och ha chockwire löst och kunde dra i den för hand utan att de blev för trögt, den får hänga lite snyggt under kåpan tills vidare om jag inte tillverkar något litet vrede.
 

Bifogat

  • IMG_1848.JPG
    IMG_1848.JPG
    237.4 KB · Visningar: 115
  • IMG_1849.JPG
    IMG_1849.JPG
    172.1 KB · Visningar: 106

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Tillverkning och verkstadssmide

Måndagkväll.
Efter ett 12timmars pass i hjullastaren var man inte jättepigg, men hade gett mig fan på att jobba på. Hade bokat upp med micke att vi skulle ner till hans jobb och få lite hjälp med tillverkning . Mycket fina maskiner och god kompetens gör det hela lite enklare än att knåpa själv hemma i garaget.
Först ut var förminskningen från inv 8mm slang till inv 5mm slang.
Vi slängde upp en rörbit alu i svarven och började tillverka.
Blev väldigt läckert och den passade som handen i handsken. Ända nackdelen är att där den lilla delen är blev det ganska tunnt gods och jag kunde inte borra upp så stort hål, 3mm? hoppas det inte stryper alltför mycket oljetillförsel? Kommer ju bara att gå olja där i knappt 10mm innan den går vidare till slangen. Den tjocka delen borrade jag upptill 4,5mm så det borde räcka.
 

Bifogat

  • IMG_1836.JPG
    IMG_1836.JPG
    102.3 KB · Visningar: 93
  • IMG_1837.JPG
    IMG_1837.JPG
    97.1 KB · Visningar: 84
  • IMG_1839.JPG
    IMG_1839.JPG
    136.2 KB · Visningar: 81
  • IMG_1838.JPG
    IMG_1838.JPG
    79.9 KB · Visningar: 89
  • IMG_1840.JPG
    IMG_1840.JPG
    91.9 KB · Visningar: 100
Last edited:

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Tillverkning och verkstadssmide del 2

Måndagkvällen löpte vidare och näst på listan stod kåpfästen.
Då jag bara hade ett originalfäste för kåporna och inte va sugen på att jaga vidare efter något så bestämde vi oss för att tillvekra två stycken istället.
Micke fick göra de mesta jobbet eftersom jag inte kan svetsa så slipade,gradade och borrade jag .
Vi kapade upp två bitar alurör som med 45graders slits i änderna, svetsade ihop för att då 90graders vinkel. borrade ur, försänkte.
en till bitt rörstump som vi satte i svarven, borrade ur, och gängade. Fick svetsas fast som fästmutter för kåporna på baksidan.
Slänga upp rörstumparna i pressen och pressade samman änderna.
Slutresultatet blev kalas, ska bli kul att se om det passar som jag tänkt.
Väl hemma i garaget igen vid 23 tiden efter många timmars jobb men de känns bra att ha löst två huvudvärksproblem :tummenupp
Lite bilder på prosessen och Micke på svetsen.
Peace out!
 

Bifogat

  • IMG_1847.JPG
    IMG_1847.JPG
    119 KB · Visningar: 121
  • IMG_1846.JPG
    IMG_1846.JPG
    144.1 KB · Visningar: 130
  • IMG_1845.JPG
    IMG_1845.JPG
    131.5 KB · Visningar: 105
  • IMG_1842.JPG
    IMG_1842.JPG
    99.8 KB · Visningar: 105
  • IMG_1841.JPG
    IMG_1841.JPG
    178.9 KB · Visningar: 112

Hellmoppers_1

Träsktrollet
Gick med
30 Aug 2007
Ort
Götet
Hoj
Ärrsäcksa från 5
Har läst igenom hela tråden. Klart coolt projekt :Bugar

Färgtips: ER6 gul... :tummenupp
 

Bifogat

  • Kawasaki%20ER-6n%2006%20%202.jpg
    Kawasaki%20ER-6n%2006%20%202.jpg
    48.3 KB · Visningar: 93

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Har läst igenom hela tråden. Klart coolt projekt :Bugar

Färgtips: ER6 gul... :tummenupp



Tnx mate!
Nja er-6 e ganska avtändande men tack för tipset ändå. Det lutar åt guld/grön/röd/vit a la' italia färger . Eller rättare sagt så har jag hämtat sjukt mycket inspiration från gamla lancia rallybil som e typ de ballast som finns inom 4hjul.
Guldfälgar genomgående vit kaross med inslag av grönt och rött. :tummenupp

Färger och lack e dock problem 47 typ :rolleyes:
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Dag 15? 20? Tusan jag har tappat räkningen ..

Dags att uppdatera lite, har varit bortrest och inte kunnat göra så värst mycket förra veckan men nu är det måndag och det innebär arbetsmåndag, dags att fortsätta.
Kvällen började med att slänga ur gashandtaget, smörja upp vajrar osv, Gashandtaget som satt på "rappade" över skulle man kunna säga så jag invisterade i ett snabbgashandtag, känndes riktigt trevligt.

Efter det, ett par nya tändstift var hon allt värd.
Kollade hur stidften såg ut som satt i . Chockladbruna i mitten, svarta runt om och blöta. Den har alltså gått en del för fett och bör tilläggas är att jag bara provkört henne i ~ 3grader . Min tanke e 2# upp på huvudmunstycken på vardera borde funka? .... Vi får se.

Nytt drivpaket, renthal bakdrev 43T original framdrev 13T och en biltema o-ringkedja med lås, ett härligt gott o blandat plocka a la' budget-racing.

Jag körde en specialare och satte bultarna som i skruvdragaren och polerade upp med scotch och 5-56. Kan tillägga att mycket tid i garaget spenderas just till att fräscha upp allt som har rostat,ärgat och kläggat igen, det är trotts allt en mycket gammal hoj. Ett tråkigt jobb men det måste göras ..

Monterade mina hemmabyggda kåpfästen, tror de kommer funka kalas, är mycket nöjd, polerade även upp dessa med scotch efter ha legat i nån stark frätande gegga ett par dagar (som jag inte minns vad den hette. )
 

Bifogat

  • IMG_1852.JPG
    IMG_1852.JPG
    116.8 KB · Visningar: 104
  • IMG_1850.JPG
    IMG_1850.JPG
    101.8 KB · Visningar: 112
  • IMG_1862.JPG
    IMG_1862.JPG
    142.8 KB · Visningar: 89
  • IMG_1859.JPG
    IMG_1859.JPG
    144.9 KB · Visningar: 94
  • IMG_1857.JPG
    IMG_1857.JPG
    108.2 KB · Visningar: 98
  • IMG_1855.JPG
    IMG_1855.JPG
    94.2 KB · Visningar: 95
  • IMG_1858.JPG
    IMG_1858.JPG
    101 KB · Visningar: 90
  • IMG_1863.JPG
    IMG_1863.JPG
    145.9 KB · Visningar: 101

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Sen monterade jag även dit min sverade lilla förminskningshylsa.
Denna blev ett roligt ihopplock
cb750 luftburks-drän slang med rgv250 bakbroms slangklämma och cr250 förgasar-dren slangklämma på en bit alustump som var hämtat ur skrotlådan från början .
En sån liten detalj men de har ta´t upp mycket huvudvärk då jag itne vetat hur jag ska lösa det.
Bra att man har en massa skrot hemma man kan bygga på :D
 

Bifogat

  • IMG_1853.JPG
    IMG_1853.JPG
    117.3 KB · Visningar: 67
  • IMG_1854.JPG
    IMG_1854.JPG
    117.7 KB · Visningar: 93
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top