Andreas900
Sporthojsnörd
Vinter = garagesäsong!
Årets vinterprojekt blir att riva ner RGV:n i sina beståndsdelar för att gå igenom och snygga till hojen ordentligt.
Önskat läge är nyskick…men ett mer realistiskt utfall med tanke på utgångsläget blir kanske ”mkt fint skick”.
Tanken är alltså att alla delar ska rengöras grundligt och förses med ny ytbehandling i så stor utsträckning som möjligt. (har beställt ett kit från England för att göra egen elförzinkning, vi får väl se hur det går!)
Originalskick alltså! Inget pimpande här inte.
Jag ska göra en kulturgärning och bevara en RGV helt original! (möjligtvis att det blir stålomspunna bromsslangar istället för torrspruckna gummi-dito)
Detta för att RGV-fans år 2035 ska kunna peka på denna hoj vi McDonalds Sveavägen och säga till barnbarnen: ”En sån där hade jag när jag var ung!”
Köpte alltså en helt original RGV250 -92 i Tyskland i våras.
Optiskt helt OK, funkar helt OK trots 18 år och 3300mil på mätaren, nu är det dags att kika på insidan.
Några timmars skruvande och halva garaget är belamrat med RGV-delar!
Facit hittills:
Fäste till oljebehållaren av.
Spricka i svetsen vid fästet till stötdämparlänkaget (verkar vara standard med sprickor i svetsarna på 91-92?)
Lösa delar när jag öppnade locket till avgasventilerna (tur att standard-raset inte inträffat)
Vajerhjulen på axeln till avgasventilerna känns väldigt glappa…så ska det väl inte vara? Eller?
Något som ska bytas?
Årets vinterprojekt blir att riva ner RGV:n i sina beståndsdelar för att gå igenom och snygga till hojen ordentligt.
Önskat läge är nyskick…men ett mer realistiskt utfall med tanke på utgångsläget blir kanske ”mkt fint skick”.
Tanken är alltså att alla delar ska rengöras grundligt och förses med ny ytbehandling i så stor utsträckning som möjligt. (har beställt ett kit från England för att göra egen elförzinkning, vi får väl se hur det går!)
Originalskick alltså! Inget pimpande här inte.
Jag ska göra en kulturgärning och bevara en RGV helt original! (möjligtvis att det blir stålomspunna bromsslangar istället för torrspruckna gummi-dito)
Detta för att RGV-fans år 2035 ska kunna peka på denna hoj vi McDonalds Sveavägen och säga till barnbarnen: ”En sån där hade jag när jag var ung!”
Köpte alltså en helt original RGV250 -92 i Tyskland i våras.
Optiskt helt OK, funkar helt OK trots 18 år och 3300mil på mätaren, nu är det dags att kika på insidan.
Några timmars skruvande och halva garaget är belamrat med RGV-delar!
Facit hittills:
Fäste till oljebehållaren av.
Spricka i svetsen vid fästet till stötdämparlänkaget (verkar vara standard med sprickor i svetsarna på 91-92?)
Lösa delar när jag öppnade locket till avgasventilerna (tur att standard-raset inte inträffat)
Vajerhjulen på axeln till avgasventilerna känns väldigt glappa…så ska det väl inte vara? Eller?
Något som ska bytas?